De SP Utrecht wil dat er flitspalen komen op de wegen waar bestuurders consequent te hard rijden in de Utrechtse wijken Overvecht en Kanaleneiland. Tijdens de bespreking van de Programmabegroting 2019 op donderdag dient de partij een motie in voor dit voorstel.
Volgens de SP is het plaatsen van flitspalen, en daarmee de hardrijders in hun portemonnee raken, de juiste aanpak en hard nodig. Het gaat om de Theemsdreef, Neckardreef in Overvecht en de Marshalllaan en Admiraal Helfrichlaan in Kanaleneiland.
SP-fractievoorzitter Tim Schipper wil dat het college meer vaart zet achter het verbeteren van de verkeersveiligheid. “Al jarenlang is aan Overvecht en Kanaleneiland beloofd dat de hardrijder zal worden aangepakt, maar dat komt tot nu toe niet verder dan het papier. Dit terwijl de bewoners keer op keer aangeven dat het racen afgelopen moet zijn en het gevoel van verkeersveiligheid dik onder de maat is.”
Vaart eruit
De partij laat weten tijdens de behandeling van de begroting op donderdag nog een aantal andere voorstellen te doen voor de verbetering van de verkeersveiligheid in de stad. “We willen een tandje bij zetten. Onder andere door samen met bewoners naar de situatie te kijken. Het kan gaan om kleine maatregelen: een zebrapad, belijning, drempels, versmallingen. Het moet in ieder geval de vaart eruit halen.”
In september organiseerde buurtbewoners van Overvecht al een buurtfeest om te protesteren tegen het hardrijden in hun buurt. Er werden toen ook handtekeningen overhandigd aan wethouder Lot van Hooijdonk.
Gekoppelde berichten
Buurtbewoners Overvecht vieren feest om aandacht voor verkeersveiligheid
Tientallen buurtbewoners organiseerden zondag een buurtfeest aan de Muylenborchdreef in Overvecht. Het feest was om te…
21 Reacties
ReagerenGewoon een smalle fietsstraat met verkeersheuvels erin en parkeerplaatsen opheffen. Dat gebeurd in de rest van Utrecht toch ook.
Zet er gelijk ff één neer in de Adelaarstraat! Goed voor de gemeentekas!
Zeer mee eens! de flitspalen kunnen ook helpen tegen door rood rijden.
Misschien moeten ze ook eens beginnen met stoplichten voorzien van roodlichtcamera’s. Wat zie ik de laatste tijd ongelofelijk veel mensen door rood rijden, het lijkt wel een trend te worden. Maar ja, met een pakkans van nagenoeg nul is dat natuurlijk ook niet zo vreemd.
Briljant idee. Ik voorspel dat die flitskasten binnen 1 maand als gevolg van explosieven een kleine reparatie nodig gaan hebben.
Fijn dat er vanuit de politiek eindelijk eens aandacht is voor het probleem van de rondracende verkeersterroristen. Al zullen flitspalen denk ik niet veel helpen. Daar wordt even hard voor geremd, en twintig meter verder geven ze weer vol gas. Daarnaast loop je ook nog kans dat de flitspalen binnen de kortste keren gesloopt worden.
Het zal meer effect hebben om regelmatig vanaf steeds wisselende plekken te controleren. Een complicerende factor is dat in de betreffende wijken het publiek zich er nog al eens mee gaat bemoeien. Dat het ook in het belang van hun eigen veiligheid is hebben ze kennelijk niet in de gaten.
@ JdV
vooral in de genoemde wijken is het risico daarop zeer groot.
Als ik Kanaleneiland binnen rijdt dan weet ik: Hier gelden andere regels! Voorrang is niet vanzelfsprekend, er kan altijd iets onverwachts gebeuren, wees voorbereid op alles! Ik kan het iedereen aanraden om eens langs te komen. Het houd je scherp! Zeker als je je gewoonlijk graag aan de regeltjes houdt. Knalland Wild West. Het kost wat aan WA premie maar dan zit je wel eerste rang!
Als je het niet aandurft, kom dan gewoon eens kijken in de spits bij het kruispunt van de Bernadottelaan met de Trumanlaan. Een combinatie van gebrek aan kennis van de verkeersregels en het wie het eerst komt die het eerst maalt principe. Geweldig! Dat het nog goed gaat valt te prijzen. Een gele streep betekent sowieso, dit is een prima plek om even je auto neer te gooien.
Toch zou een beetje veiliger wel fijn zijn. Alleen een flitspaal draagt niet bij aan dat doel.
Gewoon mobiel flietsen met onopvallende opstellingen. Om de paar dagen ergens anders.
@Harry
Een smalle fietsstraat is om meerdere redenen geen verbetering. Ten eerste werkt dit alleen goed als de automobilisten bereid zijn om hun snelheid aan te passen om zodoende een veilige situatie te creëren. Dit is nu juist het probleem in Kanaleneiland. Een dergelijke oplossing maakt het in mijn optiek dus alleen maar onveiliger omdat de straat ook smaller is. Ten tweede is het opheffen van parkeerplaatsen geen optie, de parkeerdruk in Kanaleneiland is eigenlijk al te hoog.
@NlZ
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat er veel door rood gereden wordt. Als je vanuit de Van Heuven Goedhartlaan de linksaf Beneluxlaan op wil, dan sta je vaak erg lang te wachten. Verscheidene mensen kiezen er dan helaas voor om door rood te rijden.
War een onzin om altijd maar naar de gemeente te kijken om dit op te lossen. Ook flitspalen gaan niet helpen, valse kentekens, valse alibi’s dat anderen achter het stuur zaten noem maar op.
Echte probleem is de mentaliteit van deze mensen, die deugt niet.
En op de ASW !
@ Frank Dat is precies de bedoeling van de fietsstraat. Combineer snelverkeer met fietsverkeer zodat er verkeersonveilige situaties ontstaan met veel incidenten en accidenten om daarmee het beeld te versterken dat de auto onnodig en super gevaarlijk is in de stad. Precies wat GLD66 (Geld66) willen. Het gaat om de beeldvorming en het politieke gewin.
Een goed idee van de SP. Ik hoop dat zij zich ook gaan verdiepen in het gebruik van mobiele flitssystemen. ER zijn al gemeenten die 10 van die dingen hebben aangeschaft en deze aan burgers ter beschikking stellen om hard rijders effectief vast te leggen, te beboeten, en zo duurzame gedragsverandering tot stand brengen.
Als de boetes binnen 2 dagen op de deurmat liggen, dan is het verkeersgedrag op wel 50 wegen te temmen. Kwestie van snel rouleren. Dan wordt Utrecht veilig zonder alle autogebruikers af te hoeven zeiken.
In het kader van rechtsgelijkheid voor ALLE Utrechtse wijken lijkt me dat een prima plan. Voorts ben ik niet voor fietsstraten omdat je hiermee de hardwerkende ongesubsidieerde melkkoe(automobilist) hier ook nog mee teistert.
– Briljant idee. Ik voorspel dat die flitskasten binnen 1 maand als gevolg van explosieven een kleine reparatie nodig gaan hebben-
Positief, waarschijnlijk binnen twee dagen.
@Toine Goosens: Weer een fraai staaltje fake-nieuws van uw kant. Burgers die mobiele flitsapparatuur bedienen en bekeuringen uitschrijven? U liegt dat u barst.
Waarom niet investeren in geavanceerde stoplichtsystemen die het door rood en te hard rijden onaantrekkelijk maakt. Verder zou een betere doorstroming ook effect hebben op de millieu en gezondheids problemen die stilstaande auto binnen de ring veroorzaken. Maar volgens groenniks zit dat anders.. wat een mentaliteit heeft mn statsie gekregen zeg..
@JdV,
Een stad in België is de eerste
@ Toine. Sorry maar het aan de mensen zelf het bekeuren overlaten van de ander doet me aan de voormalige DDR denken. Een hoog stasi gehalte en dat is echt het laatste wat ik wens. Politie en toezicht weten al lang wie de veroorzakers/overtreders zijn. Geef hun meer capiciteit en bevoegdheden. Een andere mogelijkheid is het fysiek onmogelijk maken van snelrijden met bijvoorbeeld dynamische verkeersdrempels. Rijd de gabber zijn bandjes lek en velgjes stuk.
In kanaleneiland bij alle grote verkeerspleinen, ten minste 4 roodlicht/snelheidscameras
Het door rood rijden lijkt inderdaad en trend die alleen maar toe neemt.
Daarnaast meer blauw op straat die continu optreden tegen al het wangedrag want in kanaleneiland gelden inderdaad andere regels momenteel.
Misschien wel even wachten met de plaatsing tot na oud en nieuw.