Voorstraat en Wittevrouwenstraat gaan op de schop

Voorstraat en Wittevrouwenstraat gaan op de schop
Archiefbeeld de Voorstraat.
De Voorstraat en de Wittevrouwenstraat gaan op de schop en gaan heringericht worden. Dat heeft de gemeente laten weten. Er moet meer ruimte komen  in de straten voor voetgangers en fietsers, het moet een aantrekkelijker winkelgebied worden en de leefbaarheid moet verbeterd worden.

De Voorstraat en de Wittevrouwenstraat gaan op de schop en gaan heringericht worden. Dat heeft de gemeente laten weten. Er moet meer ruimte komen  in de straten voor voetgangers en fietsers, het moet een aantrekkelijker winkelgebied worden en de leefbaarheid moet verbeterd worden.

De gemeente gaat nog deze maand samen met bewoners, ondernemers en verkeersdeelnemers een verbeterplan maken voor de nieuwe inrichting. De uiteindelijke start van de verbouwing staat pas op de planning voor 2018.

Voor een aantal straten in de binnenstad zijn al verbeterplannen gemaakt of uitgevoerd. Bijvoorbeeld in de Korte Jansstraat en de Zadelstraat. In dit geval wil de gemeente voornamelijk meer ruimte voor voetgangers en fietsers creëren.

De twee straten verbinden de binnenstad met de Biltstraat. Daarmee is het een belangrijke verbinding met Utrecht Oost. Elke dag rijden er duizenden fietsers, maar ook veel auto’s, bussen en vrachtwagens. De straten zijn volgens de gemeente vooral ingericht op doorstroming van het verkeer en nauwelijks op een prettig verblijf. Deze twee zaken moeten met de herinrichting beter op elkaar worden afgestemd.

37 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Gelukkig kan de gemeente hier geen fietsstraat meer van maken.. Deze straat is jaren geleden al verpest 🙂 Dus het kan alleen maar beter worden.

  2. Jacob

    “De twee straten zijn voornamelijk gericht op doorstroming van het verkeer en nauwelijks op een prettig verblijf. Deze twee zaken moeten met de herinrichting beter op elkaar afgestemd.”

    Met andere woorden, de doorstroming gaan we stevig hinderen.

    “Daarmee is het een belangrijke verbinding met Utrecht Oost”.

    Voor zover Utrecht Oost al niet onbereikbaar was door alle eerdere hindermaatregelen van Lotje wordt dit dus de definitieve doodsteek voor de bereikbaarheid van Utrecht Oost.

    Kennelijk beschikt de gemeente over onbeperkte middelen om alle hindermaatregelen van Lotje uit te kunnen voeren. Ergens hangt een flappentap op het stadskantoor die onophoudelijk geld uitspuugt

  3. Sjonnie

    Utrechtse ambtenarij heeft de herinrichtingskolder in de kop.

  4. Daniël Ceelen-Blokker

    Weer een herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat? De vorige herinrichting heb ik ook nog meegemaakt. Destijds was er ook nog een brand in een studentencomplex aan de Wittevrouwenstraat. Ook werd toen het fietspad aangelegd, waarop men komend vanaf de Neude richting de Biltstraat kan fietsen. Ben benieuwd wat men er deze keer van gaat maken.

  5. John

    Kost wat he. De ene herinrichting is nog maar net klaar en de zaak gaat alweer op de schop voor de volgende herinrichting Yes lotje can!

  6. R_Utrecht

    Mooie ontwikkeling die hard nodig is!

  7. r van den hoff

    nog steeds teveel geld en ambtenaren over daar bij de gemeente…

  8. Fieke den Hollander

    Als fietser/voetganger wonend in Utrecht-Oost en dagelijks gebruik makend van deze toegangsweg naar de binnenstad, zou ik inderdaad wel een prettiger doorgangsroute willen. Voor veel voetgangers zijn de stoepen veel te krap (overigens ook doordat er van alles op de stoep wordt uitgestald en veel fietsers het normaal vinden om hun fiets het-maakt-niet-uit-waar vast te zetten om maar niet te hoeven lopen). Automobilisten kunnen rondom de singels overal parkeren en de benenwagen gebruiken (niet nu meteen allemaal gaan doen, want de stoepen zijn nog zo krap!). Of de bus pakken, natuurlijk…

  9. WvR

    Hoop dat ze het in ieder geval anders doen dan de singel: Een 2-richting baan voor fietsers, en afgescheiden daarvan, bij voorkeur door middel van een verhoging, een 1-richtingsbaan voor auto’s. Veiliger, helder, en irritatie vermijdend, voor alle verkeersdeelnemende partijen. Snap nog steeds niet dat ze dat op de singels niet zo hebben gedaan.

  10. Herman

    Utrecht wordt steeds mooier!
    De zadelsyraat en mariaplaats liggen er prachtig bij.
    Weg met al die auto’s en welkom fietsers en voetgangers daarvan passen er veel meer in de oude binnenstad dan die auto’s die veel ruimte nodig hebben en enorme overlast veroorzaken.

  11. Barend

    @ WvR

    Nogal simpel waarom ze op de singel geen eenrichtingsverkeer hebben gemaaakt. Er is namelijk ook nog verkeer dat de andere kant op moet.

  12. WvR

    @Barend: Duhuh….mijn fout. Voor de singel had het (in mijn optiek) 2-richtings fietspad, met afscheiding van 2-richtings autoverkeer moeten worden. Meeste mensen lezen daar wel doorheen denk ik dan (ten onrechte), maar goed: Dezelfde argumenten blijven staan.

  13. Kassie

    Voorstraat wittevrouwenstraat,,levensgevaarlijk voor fietsers
    Dat daar nog geen doden zijn gevallen is een wonder
    De utregse binnenstad is niet geschikt voor autoos
    Utrecht centrum is uitstekend bereikbaar met fiets trein bus etc
    Uiteraard voor invaliden leveranciers moeten regelingen komen
    Maar voor de rest,,,kom op ,,de auto uit

  14. bas

    Binnen het straatprofiel is er niet veel mogelijk om te schuiven. Afsluiten voor autoverkeer is hier voor de bereikbaarheid niet mogelijk of oliedom.
    Alle fietsparkeerplekken weghalen lijkt een eerste goede optie.

  15. Utrecht groeit

    Beste is… brede trottoirs en een middenstrook voor zowel fiets als auto’s.Uiteraard 1 richting, en geen parkeer plekken meer, alleen in zij straten. En bij Opium lelijke hoek een terras serre ..

  16. Erwin

    @Jacob: wat een enorme onzin dat Utrecht-oost hierdoor niet meer bereikbaar zou zijn.
    1. Je kan met je bolide sowieso niet vanuit het centrum door deze straat naar Utrecht oost
    2. Neem de fiets.

  17. Ab

    Deze oude straat is al honderden jaren bestemd voor voetgangers, karren en rijtuigen. Rustig, kalm en schoon vervoer, afgezien van de paardenpoep.
    Er is eenvoudigweg geen oplossing om alle huidige gebruikers ruimte te geven.
    Gooi eerst de bussen de straat uit;dat zou een belangrijke verbetering zijn.
    De paar passagiers die bij de enige halte uitstappen, kunnen best naar het Janskerkhof lopen. Nog goed voor de gezondheid ook.
    Vervang verder de lelijke lantaarnpalen door “antieke”exemplaren, en laat het daarbij.
    Er staan regelmatig vrachtwagens half op het fietspad, om winkels te bevoorraden. Ook daar is geen oplossing voor.
    En dan is er ook nog het ondoordachte voornemen, om de laad- en loshaven in de Wijde Begijnestraat (net om de hoek) op te heffen, ten behoeve van een daar te maken terras! Een nog grotere chaos zal het gevolg zijn.

  18. Teunis

    Zou shared space hier werken?

  19. maarten van den oever

    de voorstraat is een leefstraat en als verkeersader bijna overbodig. Nu is het voor voetgangers en fietsers overbodig gevaarlijk, vanwege die paar auto’s en die onnodige bus daar. het karakter van plein, waar iedereen elkaar ontmoet, terrasjes kunnen zijn en uitstallingen mogelijk zijn , past de straat veel beter, is beter voor de handelaren, en vergroot de leefbaarheid voor bewoners en bezoekers. Auto’s horen er niet thuis, niet als rijdend apparaat, en niet als stalling van blik.
    Dat is overigens ook al eerder op zo een inspraakavond van de gemeente, waar ik bij was, zo vastgesteld.

  20. blm

    Sluit me aan bij Fieke den Hollander, Herman en Kassie.
    Ook graag daarna de Nobelstraat aanpakken, zelfde probleem (bussen rakelings langs de fietsers soms met hoge snelheid, te eng gewoon).

    Best een uitdaging omdat het vanuit Oost de enige toegangsweg is naar het centrum…. en daar moet ook bevoorraad worden. En de Nobelstraat de enige weg vanuit het centrum naar Oost… en de bussen moeten ook ergens rijden.

  21. Piet Parkiet

    Autos weg. Alleen maar gajes wat daar rijdt.

  22. Brenger van Oplossingen

    Auto’s weg, tramspoor aanleggen en een soort Leidsestraat van maken. Voetgangers en trams, verder niks. Fietsen kan via andere routes (Nobelstraat, Breedstraat/Wolvenplein), auto’s zijn nergens goed voor, alle problemen opgelost. Geweldige mooie brede winkelstraat die direct een oostelijk verlengstuk zal vormen van het huidige stadscentrum, vanaf de Neude helemaal tot aan de Biltstraat.

  23. Bert

    Ach, ja, Maarten van den Oever. Jij woont daar he.

    Heerlijk pleidooi hoor om er een terras van te maken, voor je eigen deur. Beste man, het is wel degelijk een verkeersader. En die zogenaamd overbodige bussen (het zijn er echt heel veel meer dan een hoor) zijn hard nodig om ervoor te zorgen dat de binnenstad niet dood bloedt nu het autopestvirus van Lotje steeds verder om zich heen grijpt.

  24. Ben

    @ maarten van den oever

    Jij beroept je op iets wat ‘op een inspraakavond van de gemeente’ ‘is vastgesteld’. Zo. En hoe werkt dat dan in het staats- en bestuursrecht? Bepalen de roeptoeters op een theekransje van de buurt wat er moet gebeuren met een belangrijke toegangsweg tot het centrum?
    Neen, zo werkt dat dus niet. Op een inspraakavond komen op zijn best geluiden naar voren waarvan het stadsbestuur kijkt of ze er wat mee kunnen. En zo niet: jammer maar helaas, er zijn andere belangen die prioriteit verdienen.

  25. Toine Goossens

    Het is hoog nodig dat deze straten worden aangepakt. Met Bas van ik van mening dat zowel het auto- als het fietsparkeren opgeheven dient te worden.

    Voor beide is een alternatief nodig. Zowel leveranciers als afnemers hebben een makkelijke plek nodig om goederen af te leveren en op te halen. Dat wordt een heel lastige opgaaf.
    Fietsers kunnen allemaal bij de bieb parkeren, dat alternatief is er al en kan direct worden ingevoerd. Dat geeft dan een beetje lucht.

    Ook voor langer autoparkeren is een alternatief nodig. De bewoners van de omliggende straten en singels zitten daar terecht niet op te wachten. Auto´s daar naar toe schuiven is het over de schutting gooien van het probleem. Een parkeergarage met hoge tarieven is de oplossing. Het inpassen daarvan is een 2e uitdaging.

    De verkeerssituatie is op deze straten een complex probleem. Dat vraagt om een complexe oplossing. Simpele oplossingen zijn niet duurzaam. Het verleden toont dat aan.

  26. blm

    Ook route naar het station voor fietsers en vergeet niet de Bloemenmarkt… die moet ook gevuld worden…. aanvoerroute dus. Ja het is een ader… maar hoe eea te regelen dat alleen diegenen er gemotoriseerd rijden die een funktie hebben in de binnenstad…. dát is de hamvraag. Ik heb het antwoord niet.

  27. Toine Goossens

    ´Deze oude straat is al honderden jaren bestemd voor voetgangers, karren en rijtuigen. Rustig, kalm en schoon vervoer, afgezien van de paardenpoep.´

    Oftewel, voor wie de auto´s weg wil hebben, in cijfers uitgedrukt:

    Een paard produceert ca. 15 m3 mest per jaar, dat is bijna 41 liter per dag en bijna 29 kg. Stadsbewoners waren maar wat blij dat die paarden vervangen werden door auto´s.
    Bovendien zijn auto´s veel stiller dan paarden. Paarden zijn met ijzer beslagen en dat geeft een enorm lawaai op een harde straat.

    De elite ging niet voor niks in de zomer buiten wonen.

    Die oude lantaarns lijkt mij ook wel wat. Het aansteken en doven van die olie en gaslampen brengt heel wat nieuwe werkgelegenheid. Weer een probleem opgelost.

  28. MAARTEN VAN DEN OEVER

    @bert: nee, ik woon er niet. En de bussen over de voorstraat kunnen ook over de nobelstraat; dat scheelt misschien 200 meter lopen.
    @ben: nee, ik verwijs naar die inspraak avond enkel om aan te geven dat er daar onder de aanwezigen eensgezindheid was dat bus en auto dienden te verdwijnen van de voorstraat.

  29. Bernd

    fiets en voetganger voorrang in deze straten ! de auto’s naar de singel en naar de Griftgarage die een loopbrug naar Wolvenplein gaat krijgen !

  30. maarten van den oever

    ene bert en ben mogen mij wel wat aanwrijven, maar ik mag niet reageren.
    Tja, zegt wat

  31. Sjonnie

    Hee Maarten. We kunnen het ook anders doen. Alle bussen de Nobelstraat uit en door de Voorstraat. Maken we van de Nobelstraat stadsparkje met terrasjes. Vergroot de leefbaarheid van de bewoners en bezoekers in de Nobelstraat.

  32. Rob van Erp

    Wat hier nodig is, is inderdaad: Bussen weg, en geen vrachtverkeer. Maar op de hoek Voorstraat Wijde Begijnenstraat GÉÉN nieuw borrelterras van restaurant Opium maken. Gevolg, anders: weer méér nachtelijke lawaaioverlast voor omwonenden.
    Dan kunnen op die plek de bevoorrading-vrachtwagens voor de Plus Supermarkt gewoon blijven komen. (En extra boompjes en fietsen-rekken) Dat zonder al te veel overlast voor ander verkeer en omwonenden. En restaurant Opium heeft al een klein terras op het trottoir én een binnentuin waar in de openlucht gegeten en gedronken kan worden.
    De enorme nachtelijke lawaaioverlast in de Voorstraat -sinds 2008 (start van rook-vrije horeca) erg fors toegenomen- zou door de Gemeente sterk teruggebracht moeten worden. Men kan zich niet langer verschuilen achter: “We hebben geen wetten en reglementen on menselijk geschreeuw en gezang ‘s nachts te verbieden”
    Wees creatief Gemeente, t.a.v. vervuilende dieselauto’s heet bijv. Rotterdam, maar ook Utrecht, daarvoor beperkende regels afgekondigd. DOE DIT OOK VOOR DEZE VERSCHRIKKELIJKE OVERLAST, GEMEENTE UTRECHT!

    Erg veel wijsheid toegewenst, Gemeente, dan hebben wij veel meer (nacht)rust.
    Rob

  33. Rob van Erp

    Wat hier nodig is, is inderdaad: Bussen weg, en geen vrachtverkeer. Maar op de hoek Voorstraat Wijde Begijnenstraat GÉÉN nieuw borrelterras van restaurant Opium maken. Gevolg, anders: weer méér nachtelijke lawaaioverlast voor omwonenden.
    Dan kunnen op die plek de bevoorrading-vrachtwagens voor de Plus Supermarkt gewoon blijven komen. (En extra boompjes en fietsen-rekken) Dat zonder al te veel overlast voor ander verkeer en omwonenden. En restaurant Opium heeft al een klein terras op het trottoir én een binnentuin waar in de openlucht gegeten en gedronken kan worden.
    De enorme nachtelijke lawaaioverlast in de Voorstraat -sinds 2008 (start van rook-vrije horeca) erg fors toegenomen- zou door de Gemeente sterk teruggebracht moeten worden. Men kan zich niet langer verschuilen achter: “We hebben geen wetten en reglementen on menselijk geschreeuw en gezang ‘s nachts te verbieden”
    Wees creatief Gemeente, t.a.v. vervuilende dieselauto’s heeft bijv. Rotterdam, maar ook Utrecht, daarvoor beperkende regels afgekondigd. DOE DIT OOK VOOR DEZE VERSCHRIKKELIJKE OVERLAST, GEMEENTE UTRECHT!

    Erg veel wijsheid toegewenst, Gemeente, dan hebben wij veel meer (nacht)rust.
    Rob

  34. Gerben

    Ik zou gelijk glasvezel aanleggen als er een straat toch open gaat

  35. Gerben

    Een rij bomen zou ook niet verkeerd zijn als er meer ruimte komt.

  36. Toine Goossens

    @Rob,

    Hé ja zeg laten we het probleem zo complex maken, dat alles beter hetzelfde kan blijven. Wat je allemaal over de lucht zegt is niet godsdienstig bijgeloof. Je zult ook wel ieder nieuw dieet volgen, ook alleen maar bijgeloof.

    @Gerben,

    Goed idee zeg! Laten we er een groentetuin van maken als er meer ruimte komt!
    De infrastructuur onder de grond aanpakken is natuurlijk wel een goed idee.

  37. Luuk

    Tussen alle wereldberichtgeving weer trots op Utrecht, nu ik deze pro-groene, pro-fiets en pro-leefbaarheid reacties lees!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).