Na enkele maanden vertraging gaat de herinrichting van de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat bijna beginnen. Halverwege april van dit jaar begint de aannemer met de werkzaamheden die ongeveer zes maanden in beslag moeten nemen.
Na de werkzaamheden hebben voetgangers en fietsers meer ruimte op beide straten en is er meer groen aanwezig. Ook ziet het ernaar uit dat de Predikherenstraat en de Loeff Berchmakerstraat worden afgesloten voor autoverkeer.
Omfietsen
Volgens de gemeente is onderzocht of fietsers de werkzaamheden kunnen passeren en dus niet om hoeven te rijden. Dit bleek niet mogelijk. “Daarom is er gekozen voor een uitvoering waarbij de duur van de hinder zo kort mogelijk is”, schrijft de gemeente in een brief. Voetgangers kunnen wel langs de werkzaamheden lopen waardoor de winkels en woningen altijd bereikbaar blijven.
De verwachting is dat het fietsverkeer op de Lange Jansstraat en de Nobelstraat toeneemt tijdens de afsluiting. Om zoveel mogelijk drukte in deze straten te voorkomen komen er meerdere omleidingsroutes.
“Met extra opstelruimte zodat het makkelijker is om de busbaan over te steken, worden fietsers gestimuleerd om via noordelijke routes om de Voorstraat en Wittevrouwenstraat heen te fietsen. Extra verkeersregelaars op deze route […] moeten fietsers hierbij ondersteunen”, aldus de gemeente.
Ruimte
Zodra de werkzaamheden aan de Voorstraat en Wittevrouwenstraat zijn afgerond, begint de herinrichting van de Wijde Begijnestraat. Als alles volgens planning verloopt is dat halverwege november.
Naast de Voorstraat en Wittevrouwenstraat zijn er meerdere straten in dezelfde omgeving die de gemeente gaat aanpakken zoals de Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat, het Malieblad en de Oudwijkerdwarsstraat. Bij al deze projecten is het doel om het prettiger en veiliger te maken voor fietsers, voetgangers en bewoners.
Gekoppelde berichten

Plan afsluiting Predikherenstraat voor autoverkeer ligt klaar
De gemeente heeft het plan om de Predikherenstraat af te sluiten voor autoverkeer gepresenteerd. De…

Nieuwe inrichting Voorstraat en Wittevrouwenstraat stap dichterbij
Het ontwerp voor de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat is weer wat verder uitgedacht.…
11 Reacties
ReagerenDat op de wiitevrouwen en Voorstraat nooit geen dodelijke fietsongelukken zijn gebeurd,,,op de fiets levensgevaarlijk,,,
Wordt vast erg mooi! Hopelijk is er deze keer gekozen voor een aannemer die het wél in één keer goed doet. Of zit het 2 of 3 herstellen van verkeerd aangebracht nieuw straatwerk al in de planning van die 6 maanden?
Alle werkzaamheden dus tegelijk, en het duurt 6 maanden tot 1,5 jaar.
( Nachtegaalstraat) Dat wordt een
puinhoop..
@Inez
Nee. Eérst de Voorstraat, en als dat klaar is de Nachtegaalstraat. Het zou inderdaad een onmetelijke puinhoop worden als beiden tegelijk zouden worden gedaan.
@ Gerard Brugmans
Werk overdoen is standaard tegenwoordig. Kan er extra verdiend worden en het houdt mensen aan het werk. De gemeente betaald toch wel. Misschien wordt er daarom wel expres broddel werk geleverd. Lang leve de zogenaamde vrije markt.
Er komt een fietsstraat toch?
Kan er weer lekker hard gereden worden door auto’s, net zoals vroeger.
@Joas, de enige die echt broddelwerk aflevert is de gemeente.
@Frits: ik heb net een wijkbericht van de gemeente gekregen waarin staat dat de werkzaamheden aan de Nachtegaalstraat begin april 2020 beginnen. Volgens bovenstaand stukje beginnen de werkzaamheden aan de Voorstraat en Wittevrouwenstraat half april, dus ongeveer tegelijk.
@Gerard: Voorstraat/Wittevrouwensstraat moet elke beetje ervaren stratenmaker kunnen toch? Geen trambaan of singel die de boel doet verzakken of toplagen doet losraken…
De artist impression (te zien bij UN) is in ieder geval ontzettend veelbelovend. Hopelijk kunnen ze ook snoeien in de (op de foto hier heel goed te zien) belachelijke hoeveelheid verkeersborden. Want de straat is superleuk, maar mede hierdoor ook ergrommelig.
@Inez Als ik je bericht goed begrijp, dan zit half Oost met een enorme chaos voor een jaar. Om het zogenaamd veiliger te maken zodat fietsers lekker hard kunnen racen.
Dan ervaren ze in Oost eindelijk eens wat ze in West al jaren meemaken, overlast door gemeentelijk verkeerskundig hobbyisme en broddelwerk.
Als het achteraf allemaal veel onveiliger blijkt en meer overlast geeft, wordt er niets aan gedaan anders dan dat bewoners met een kluit het onderzoeks- en overlegriet worden ingestuurd. Totdat er een dodelijk verkeersongeval gebeurd, want ernstig gewond is niet interessant voor de overheid.
@ Koel Hoofd
En ongfundeerd geroeptoeter afl. 347 van uw kant.
De Wittevrouwen en Voorstraat is 1-richtingsverkeer vanuit Oost het centrum in en je kan ook alleen maar via Oost er weer uit (je komt weer op bijna dezelfde plek uit). Deze route is echt alleen maar voor bestemmingsverkeer. Het zal dus wel weer meevallen en er zullen alternatieve routes gemaakt worden.