De gemeente Utrecht gaat vrachtwagens voorlopig uit het wervengebied weren met een tijdelijke breedtebeperking. De definitieve maatregelen laten op zich wachten, omdat er onder andere meer tijd nodig is voor overleg met de Veiligheidsregio Utrecht over manieren om het gebied voor nood- en hulpdiensten toegankelijk te houden.
In maart dit jaar heeft de gemeente een vrachtwagenverbod ingesteld, naast de aslastbeperking die al gold. Doel van de maatregelen is om monumentale kelders en werven in het gebied te beschermen. Zwaar verkeer kan de kelders en werven namelijk aantasten.
De gemeente plaatste in maart al op vier locaties waar veel vrachtwagens rijden tijdelijke breedtebeperkingen. “Het is steeds de bedoeling geweest om voor de zomervakantie definitieve breedtebeperkingen te realiseren bij de toegangen van alle straten waar een vrachtwagenverbod geldt”, aldus het college van B&W.
Het college concludeert nu dat er meer tijd nodig is om ‘tot een goede balans te komen’ tussen het weren van vrachtwagens, esthetisch goed in de historische binnenstad passende maatregelen en de toegankelijkheid voor nood- en hulpdiensten.
Breedtebeperking
Het plaatsen van verkeersborden – die duidelijk maken dat er een aslastbeperking en vrachtwagenverbod geldt – is volgens de gemeente niet voldoende om die tijd te overbruggen. Daarom wordt in het gebied ook nog een aanvullende breedtebeperking ingevoerd.
Bij alle straten in het wervengebied waar een vrachtwagenverbod geldt, komen uitneembare palen. Het is daardoor voor vrachtwagens fysiek onmogelijk op de straten met de monumentale kelders te komen, maar nood- en hulpdiensten nog steeds snel ter plaatse zijn.
Overleg
De gemeente gaat komende maanden in overleg met de VRU over de mogelijkheden voor definitieve maatregelen. In dat overleg gaat het onder andere over aspecten om de bereikbaarheid van het wervengebied en de binnenstad voor nood- en hulpdiensten te verbeteren.
Ook maatregelen om schade aan werven en kelders door voertuigen van hulpdiensten te voorkomen, komen aan bod. Het college hoopt in het derde kwartaal meer informatie over de definitieve maatregelen te hebben.
17 Reacties
ReagerenWat is er dan mis met de paaltje die er nu staan. Die werken prima. Gaan die weer weg?
20 Jaar te laat, maar goed.
Veel van dit soort maatregelen heeft niet zoveel effect door gebrek aan handhaving, maar fysieke beperkingen kunnen helpen. Zolang de palen niet worden gesloopt…
Wat een hoop verkeersborden zijn daar voor nodig…
Kunnen we de hele stad/biltstraat ook niet verlossen van die krankzinnige grot vrachtwagens? Jumbo , hanos etc? Kratje bier en nog wat komt eruit. Niks meer. Echt een idiote situatie op de Biltstraat. Ik werk er en zie het iedere dag gebeuren. Kan makkelijk met 2 kleine busjes.
Wat een gelul. We weten allemaal wat het doel is en dat er niets zo permanent is als een tijdelijke maatregel van links. Dat men op deze wijze te werk gaat toont alleen maar aan dat links ook weet dat de mobiliteit van het centrum saboteren op een drama uit gaat lopen…Een drama dat men graag even over de verkiezingen heen tilt.
Dit had al veel eerder moeten gebeuren. In de jaarstukken 2020 werd indertijd al gesproken over 43 miljoen schade aan verzakte grachtkelders. De veroorzakende chauffeurs met de veel te zware vrachtwagens, zullen wel weer vrijuit gaan. Het wordt nu een spel van touwtrekken tussen de commissie keldereigenaren en de plicht verzakende stadsbestuurders. Ze moeten nu niet gaan piepen dat er geen geld is, zoals bij de Sweder van Zuijlenweg, want er is zo wie zo een overschot van 200 miljoen.
Ehhh SS: jij bent er dus een voorstander van dat particulier bezit de vernieling in geholpen wordt door vrachtverkeer dat zich nergens aan stoort?
Tja geef je massaal horecavergunningen voor de al overvolle horecabinnenstad
80 procent van alle horeca Utrecht zit in de binnenstad gepropt
Al die horeca moet bevoorraad worden
Steeds meer supermarkten in de binnenstad
Gevolg
Elke dag files vrachtwagens die de binnenstad in moeten
Vandaar al die verzakte werven
De gemeente is veel te laat geweest met regulering van bevoorrading
Dat kost een enorm vermogen, om de werven en werfkelders weer te herstellen
Binnenstadsbewoners met huizen aan de grachten zijn de dupe
Hebben we het nog niet gehad over de enorme horecaoverlast , plus brullende koelmotoren die uren op stadspleinen staan te brullen
De gemeente beschouwd Binnenstadsbewoners slechts als figuranten
Men wil een sliert herriehoreca van bemuurde Weerd tot aan station vaartse Rijn
Dat kan de eeuwen oude binnenstad niet aan
Kijk, @Binnenstandbewoners, daar ben ik het nu eens helemaal mee eens.
@Wim 13:54
Ehhh, non sequitur?
Klopt Scherpschutter, dat was je eerste opmerking inderdaad.
Waarom tijdelijk ? Gewoon permanent. Anders zit je over 10 jaar weer met hetzelfde probleem.
En waar ie het idee gebleven van overhevelen naar kleine “hub” wagentjes ?
Dat zou toch al lang geleden gebeuren ?
@wim: Als jij een woning met een wrakkige werfkelder koopt terwijl je weet dat er boven die werfkelder verkeer is zou dat wat mij betreft toch echt jouw eigen probleem zijn. Verstevig je kelder maar zou ik zeggen, dat is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar.
@jdv ok, mag de gracht dan een paar maanden afgesloten zodat ik de gewelven kan blootleggen? en hoe komt de betonwagen daar?
@Wollie: waarom de openbare weg afsluiten voor de problemen van een particuliere woningbezitter? Het beton kan trouwens prima per boot (want het zijn werfkelders tenslotte) worden aangevoerd.
Hoe zit dat nu eigenlijk juridisch/kadastraal:
Als de werfkelders eigendom van de huiseigenaren zijn, dan is de weg daarboven toch ook van diezelfde werfkelder/huiseigenaren? Persoonlijk zou ik in dat geval als eigenaar geen slopend wegverkeer toestaan boven mijn werfkelder.