Bij het Moreelsepark bij het Centraal Station ligt een klein stukje grond genaamd Nieuweroord. Hiervoor is tot verbazing van GroenLinks een kapvergunning aangevraagd voor monumentale bomen. De partij heeft vragen gesteld aan het college van B&W.
Voor de bouw van de Moreelsebrug wil bouwbedrijf Colijn Beton en Waterbouw van het terrein gebruik maken om onderdelen van de brug in elkaar te zetten. Hiervoor zouden de tien aanwezige bomen gekapt moeten worden.
GroenLinks vindt dat er al weinig groen is rond het Centraal Station en vraagt zich af of er al naar alternatieve locaties is gekeken.
18 Reacties
ReagerenGewoon kappen die pisboompjes. Opschieten met die Moreelsebrug, die had al 3 jaar geleden klaar moeten zijn. Na afloop gewoon 10 nieuwe (betere) bomen terugplaaatsen, klaar is kees.
Wie gaat nu schaarse bomen kappen in een gebied waar je iedere boom moet koesteren?
Er is vast wel een alternatief plekje te vinden voor deze activiteit, die bovendien slechts tijdelijk is.
Met een beetje moeite kan veel zoveel beter.
Bizarre aanvraag. Willen ze in de volgende bouwfase dan ook de bomen in het Moreelsepark kappen?
@herman
Waarom moeten we specifiek in dat gebied iedere boom koesteren? Er staan honderdduizenden bomen binnen een straal van 20km rondom utrecht. De lucht wordt geen jota schoner van 10 bomen op een grasveld en 20km is op de fiets goed te doen als je mooie dingen wil zien.
Over mooi of niet valt te twisten dus dat ze moeten blijven staan omdat herman@duic ze mooi vind telt niet, dan kan je ook richting Driebergen fietsen en het bos in wandelen, net zoals dat mensen in Driebergen naar Utrecht moeten fietsen om te werken mag jij naar Driebergen om natuur te zien. Mooi toch?
Als het puntje bij het paaltje komt gaat Groenlinks gewoon weer buigen voor deze anti-bomen terreur. Dat hebben we op diverse plaatsen in de stad al eerder gezien.
@Peter. Dat excuus wordt iedere keer gebruikt als er weer een hoop bomen verdwijnen. Zo zijn er al heel veel bomen verdwenen. Jouw argument om dan maar de bossen op te zoeken als je een boom wilt zien raakt kant noch wal. Bomen vergroten de leefbaarheid in de stad. Ze zuiveren de lucht, ze geven verkoeling en ze voegen veel toe aan een gevoel van welzijn voor de meeste mensen. Ook al zie jij de wereld anders, we wonen hier met heel veel verschillende soorten mensen. Een stad die enkel uit beton bestaat is warm, kil en dood. Ook de vogels en andere dieren hebben een plek nodig, ook in de stad ja. Laten we zuinig zijn op dat laatste beetje ‘natuur’ in de stad. Ook al is het echt bijna niets meer.
Oude bomen zijn gewoon mooi, en maken een stad mooier. Zo simpel is het.
Gaat lekker zo als voor elk project in de stad (en dat zijn er nogal wat) de nabijgelegen veldjes groen moeten worden gekaapt voor de opslag van bouwmaterialen en dan gelijk maar even de boel asfalteren…
@de Peters van deze wereld, ik kan echt niet bij die mentaliteit… ja Utrecht is een stad en daar zal minder groen zijn dan in Driebergen, maar juíst daarom moet je dat beetje wat er is koesteren… Ook vanwege de punten die Rietje zegt.
Heb je soms meegeschreven aan de nieuwe ruimtelijke strategie, waarin deze parel van een alinea staat:
Citaat:
“Wel zien we dat de hoeveelheid groen per inwoner binnen de stadsgrenzen achterblijft bij
andere Nederlandse steden terwijl de drukte in de openbare ruimte door de bevolkingsgroei
toeneemt en klimaatverandering er hogere eisen aan stelt. Er zijn echter belangrijke groene
en recreatieve gebieden op korte afstand van de stad beschikbaar, zoals Amelisweerd, De
Haar en het Noorderpark. We zetten in op verbetering van de bereikbaarheid van die
groengebieden als onderdeel van de keuze om voor de Merwedekanaalzone en het Nieuwe
Centrum in te zetten op hogere dichtheden.”
Dit zijn prachtige oude bomen. AFBLIJVEN!
Het is toch te gek voor woorden om deze “oude longen” van de stad maar te kappen omdat een aannemer een ruimte probleen heeft. Zoek gerust verder maar blijft van deze bomen af.
Zorgen om de kap van enkele bomen bij het Moreelsepark?
Bij de Cremerstraat gaan 152 bomen (spooruitbreiding Prorail), 174 bomen (warmtenet Eneco) en 6 bomen (fietsstraat gem. Utrecht) gerooid worden. En dan nog steeds beweren dat de gemeente een gezonde en groenere stad wil zijn. Vergunning om bomen te rooien worden zomaar gegeven zonder beleid.
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die niet snappen wat de waarde van een oudere grote boom is. Deze geven veel meer Zuurstof en nemen veel meer CO2 op dan jonge bomen. Bovendien is wetenschappelijk bewezen dat ze ook een belangrijke bijdragen voor ons welbevinden en criminaliteit verminderen. Dus oude kappen en jonge bomen er straks voor terugzetten betekend dat er een achterstand van al gauw tientallen jaren tot een halve eeuw of langer om weer voldoende CO2 in O2 te kunnen omzetten
…
De bouwer kan vast wel een andere oplossing vinden zoals bv ergens anders een straat tijdelijk sluiten.
Ik snap dat de moreelse brug net als alle te traag vorderende bouwprojecten in Utrecht een doorn in het oog zijn. Dat is deels de schuld van de politiek (zoals o.a. Leefbaar Utrecht) die inadequaat is (geen lange termijn visie) en niet durft door te pakken en deels doordat sommige burgers overal over klagen.
Gelukkig zit m’n kind in het laatste jaar van de basisschool Puntenburg, het gebouw dat je op de foto ziet doorschemeren. Ik hoop dat die monumentale bomen als ze worden neergehaald op die school vallen, want de leefbaarheid in die winderige hoek achter de inktpot is toch al van een treurigheid… wee de onzalige kinderen die dan tijdens hun speelkwartier daar moeten spelen zonder die bomen om je achter te verstoppen…
Ik weet wel hoe GroenLinks overstag kan gaan, gewoon daarna een fietsenstalling van maken.
Maar goed dat er rondom het Wilhelminapark niet meer wordt gebouwd. Voor je het weet wordt er in een onbewaakt moment aan een aannemer toestemming gegeven het hele park plat te gooien…
Te gek voor woorden dus, deze aanvraag.
Te gek voor woorden. Wat Maria en anderen zeggen ben ik het mee eens.
Bovendien; dat daar een park is, was bekend toen de aanbesteding voor bouw van de brug plaatsvond. Daar had de aannemer dus rekening mee kunnen houden. Dus na aanvang van de bouw komen mauwen dat je ruimte nodig hebt en een monumentaal park wil slopen om je zooi kwijt te kunnen. Sodemieter ff een eind op zou ik willen zeggen.
Overigens zie ik ook niet in waarom de aannemer niet op het stationsplein kan werken.
Het gaat nota bene om het grasveld naast de school en kinderopvang daar. Afblijven dus!
Dit zou echt een grove schande zijn. Mag hopen dat de gemeente dit ook ziet.
@Frits Verweij 25 maart 2016 om 11:25 / Ter aanvulling: Voor een aan te leggen busbaan door Transwijk mogen er van de 487 bomen er (maar)170 blijven staan. De bouw van de Fly- over op Kanaleneiland betekende ook de kap van meer dan 300 bomen!