Vrijdag krijgt Utrecht 75 elektrische deelscooters en 125 nieuwe elektrische deelfietsen Vrijdag krijgt Utrecht 75 elektrische deelscooters en 125 nieuwe elektrische deelfietsen

Vrijdag krijgt Utrecht 75 elektrische deelscooters en 125 nieuwe elektrische deelfietsen

Vrijdag krijgt Utrecht 75 elektrische deelscooters en 125 nieuwe elektrische deelfietsen
Deelvervoeraanbieder TIER Mobility plaatst op 1 oktober nieuwe elektrische deelfietsen en -scooters in Utrecht. Vanaf vrijdag komen er 125 e-bikes en 75 e-scooters bij in de stad.

Deelvervoeraanbieder TIER Mobility plaatst op 1 oktober nieuwe elektrische deelfietsen en -scooters in Utrecht. Vanaf vrijdag komen er 125 e-bikes en 75 e-scooters bij in de stad.

De fietsen en scooters komen te staan in drukke gebieden in de stad en in de buurt van centrale vervoersknooppunten. Om te voorkomen dat de fietsen en scooters overal door de stad komen te staan, zijn parkeerzones en niet-parkeerzones aangewezen.

Mensen die de vervoersmiddelen willen gebruiken, kunnen de app van TIER downloaden. Op de kaart kun je een e-bike of e-scooter zoeken, die vervolgens kan worden ontgrendeld door het scannen van een QR-code. Nadat de scooter of fiets weer op de standaard staat, kan je de rit in de app beëindigen.

Zowel de e-bike als de e-scooter kost per rit 1 euro om te activeren. Voor de e-bike betaal je vervolgens 15 cent per minuut en voor de e-scooter 30 cent. Betalen kan met creditcard of PayPal.

Missie

Voor het vervangen van de batterijen rijdt het bedrijf met elektrische bakfietsen en busjes door de stad. De e-bikes en e-scooters hoeven daardoor niet in een magazijn worden opgeladen.

General Manager Benelux van TIER, Jesper Vis, vindt dat TIER goed past bij Utrecht. “De missie van TIER om mobiliteit voorgoed te veranderen sluit nauw aan bij de Utrechtse mobiliteitsplannen: in 2040 zoveel deelvoertuigen aanbieden dat Utrechters geen (privé)auto meer voor de deur hoeven te hebben”, aldus Vis. TIER wil tot aan januari 2022 in totaal 500 e-bikes en 300 e-scooters in Utrecht neerzetten.

34 Reacties

Reageren
  1. Lexus

    Het gaat hier niet om deelfietsen en deelscooters, maar om huurfietsen en huurscooters. Mijn ervaring is dat hier buitengewoon slordig mee omgegaan wordt. Zo worden ze na gebruik her en der neergekwakt. Verder wordt er vaak van gebruik gemaakt door vreemdelingen, zoals buitenlandse studenten, die de stad en de verkeersregels niet kennen en die ook dikwijls ook nog niet goed kunnen fietsen, laat staan een scooter besturen. Kortom, een zeer slechte ontwikkeling.

  2. jan

    Dit is echt wat Utrecht nodig heeft. Op drukke punten nog meer drukte en minder ruimte.

  3. Scherpschutter

    “Zowel de e-bike als de e-scooter kost per rit 1 euro om te activeren. Voor de e-bike betaal je vervolgens 15 cent per minuut.”

    Wacht even…

    Dus als ik het goed begrijp kost het 9,00 Euro per uur(!) om een bloody fiets te huren…en als ik hem een dagje mee zou nemen naar werk en aan het einde van de werkdag na 10 uur weer in zou leveren dan kost mij dat dus 91 Euro…? En begrijp ik dan ook goed dat als ik dat elke werkdag zou doen dat dit mij bij -pakweg- 20 werkdagen ‘slechts’ 1820 Euro per maand zou kosten?

    Dat wordt vast een groots succes! LOL

  4. Bernhard

    Hou toch eens op met verhuur ‘delen’ te noemen. Betalen voor gebruik is HUREN. Delen is als je samen een fiets koopt en er om de beurt gebruik van maakt.

  5. Theo

    @ Scherpschutter

    Weet je hoe dat ook wel genoemd wordt?

    Baggervette winsten maken.

  6. Zuilen030

    De chaos wordt alsmaar groter.

  7. Willow

    Eens met bovenste schrijvers. Gewoon huren noemen. En het straatbeeld is al rommelig. Gewoon dikke boete als ze niet netjes geparkeerd zijn. Ze hebben allemaal GPS, dus verhuurders kunnen boetes verhalen bij huurders als ze dat willen. Hopelijk gaan al deze aanbieders snel failliet. Ze verdienen niets op moment, grotendeels omdat mensen gaan slordig om met de fietsen.

  8. Hertz

    Nog meer nutteloze ( huur) troep in de openbare ruimte, je kan als voetganger nu al amper lopen op het trottoir in de stad …bedankt gemeente Utrecht omdat u de voetganger in de stad weer minder ruimte geeft !

  9. Marko

    Scherpschutter beschrijft scenarios waar deze huurproducten dus nadrukkelijk *niet* voor bedoeld zijn.

    – Voor woon/werkverkeer koop je een eigen fiets
    – Voor incidentele dagtrips naar een andere stad huur je bv een OV-fiets. 3,95 per dag. Kan je de hele dag mee op stap. Daarna terugbrengen.
    – Wil je in je eigen of andere stad echter even snel van A naar B, zonder dat je vast wil zitten aan een fiets die je ook weer terug moet brengen, dan is een ritje met zo’n Tier-geval best een optie. 10 minuten met een eBike = 2,50. Net zo duur als een busrit. Met het voordeel dat je niet op een bus hoeft te wachten en niet van en naar een halte hoeft te lopen. Je pakt zo’n fiets/scooter waar ze staan, en laat ze achter waar dat mag.

  10. CV

    Concept is volgens mij dat je hem na gebruik op een aantal vaste plekken stalt (en niet zomaar ergens neer laat vallen). Dan betaal je dus alleen maar het ritje en niet de hele dag. Als je hem niet op de juiste plek achterlaat, blijf je wel betalen.
    Op die manier proberen Utrecht en Tier een fatsoenlijk systeem te bouwen.

  11. Wim

    Ga maar eens in Rotterdam kijken tot wat voor chaos dit leidt. Soms wel 10 scooters Kris kras door elkaar op de stoep gezet. We hebben al fietsparkeeranarchie in Utrecht. Dit maakt het nog een graadje erger.

  12. De count

    Hahaha. Tier wil geen fatsoenlijk systeem bouwen. Tier wil geld verdienen met dure verhuur. Net als de “buurtbakfiets”. Er zit een business model achter. Utrecht “krijgt” ook niks. Behalve minder ruimte om gewoon te kunnen bewegen. Je zou maar slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten. Drama is het dan al in de stad. Tot zover de inclusiviteit

  13. Koel Hoofd

    Het was toch de bedoeling om minder energie te gaan verspillen en ruimte beter te benutten en gezonder te leven?
    Waarom dan de stad volgooien met luimakende (slecht voor het lijf) energieverbruikende (slecht voor klimaat) huur e-bikes/e-scooters omdat het zo makkelijk is om bagger vette winst te maken met ‘duurzame marketing’ vanwege het gemak en comfort van de persoonlijke belevingsbubbel?

    @Scherpschutter, er zijn altijd sukkels die er in trappen omdat het geniale marketing is van een ongezond energieverbruikend nutteloos product in de ruimte. Net zoiets als de swap fiets. Zo’n fiets kost per jaar hetzelfde als een 2e hands fiets die een heel studentenleven mee gaat ( mits goed op slot gezet en af en toe bandje plakken). De stad staat vol met die blauwe bandjes…

  14. Koel Hoofd

    Het moment van introductie is ook niet zo handig.
    75 extra e-scooters die vanaf nu op 25km/u tussen de auto’s over de weg (het is herfst NB) moeten omdat fietsers anders last van ze hebben.
    Dus meer kans op hele akelige ongevallen.

  15. wollie

    wie vroeg hier eigenlijk om?

  16. Scherpschutter

    @Theo

    Voor baggervette winst moet je je product of dienst wel eerst verkocht krijgen… 😉

    @Marko

    Ik pak de V8 bi-turbo wel. Zelfs die is goedkoper per uur. LOL.

    @Koel Hoofd

    Vast dat er wel een paar in zullen trappen, maar ik zie de ‘use case’ van deze fietsen niet. Langer dan een uur weg is totaal onrendabel, de fiets is te duur voor studenten, een oudere gaat niet snel op zo’n flitsende elektrische fiets zitten, en de makro-biotische vegan-wokie denkt bij zichzelf “zonde van de energie, daar gaat de aarde kapot van, ik trap zelf wel”.

    Wie is dan wel de doelgroep? Aan wie gaan ze dat ding verhuren?

  17. Marco Knol

    Dus je gaat elektrische fietsen en scooters verhuren als alternatief voor de auto. Wie hou je hier nou voor de gek? Nou wil ik aannemen dat die dingen soms een prima alternatief zijn voor woon-werk verkeer, maar bewoners hebben meestal wel hun eigen fiets of scooter want goedkoper en altijd voor de deur beschikbaar. Hooguit bezoekers van de stad zijn er mee geholpen als ze met OV komen. Want er rijden te weinig bussen en Utrecht is zooo enorm groot dat je niet vanaf een NS station op een gewone fiets kan. Dan ga je dus concurreren met de OV-fiets. En als je het volume van een auto nodig hebt heb je er ook niks aan. Kortom, het komt mij vrij onlogisch voor als je het goed voor hebt met het milieu.

  18. Jelle

    @Wollie: de eigenaars van dat fietsverhuurbedrijf, schat ik in.

  19. Marko

    Die huurfietsen en scooters komen dus overal door de stad te staan, ook al zegt het concept dat dat niet de bedoeling is. Zie het resultaat in alle steden die Utrecht voorgingen. Je wilt ergens naar toe zonder dat je ‘gebonden’ wilt zijn aan een terugrit op dezelfde fiets? Klinkt als een behoefte die je inderdaad zou kunnen creeren in een marketingbrein. Maar je bindt jezelf wel aan de verplichting om een gemarkeerde parkeerplek ervoor te zoeken, wat iedereen natuurlijk netjes doet. Ja ja.

  20. S.Blauw

    @wollie, niemand vroeg hierom, maar zo rolt ons integer gemeentebestuur tegenwoordig !

  21. Ronald

    Hoe zit het met de helm plicht op de scooter?
    Lekker fris om te delen.

  22. Scherpschutter

    @Wollie

    Niemand wollie, maar dit land heeft in alle lagen van het bestuur een onthutsend zwakke leiding die is doorspekt met totale maakbaarheidswanen. De trieste brokstukken hiervan zie je overal om je heen. Utrecht vormt geen uitzondering.

  23. GeeWee

    Wat vragen:
    – wanneer verklaart de gemeente deze proef tot een ‘succes’, zijn hier meetbare en transparante criteria voor?
    – wanneer eindigt de proef?
    – als dit een succes is, wat gebeurt er dan met de tarieven, kan de gemeente deze bepalen of het commerciële bedrijf?
    – kan de frequentie van bepaalde buslijnen omlaag als dit een succes wordt?
    – is er vooraf lering getrokken uit ervaringen in Rotterdam en Amsterdam?

  24. Hans030

    Eindelijk gaat Utrecht eens met zijn tijd mee. Heerlijk om in Amsterdam of Rotterdam de Felyx van de straathoek te pakken om van A naar B te komen. Zou fijn zijn als er ook nog elektrische stepjes komen zoals in eigenlijk elke zichzelf respecterende stad er al zijn (Duitse, Spaanse, etc), maar die zijn voorlopig verboden door de ambtenaren van ILT.

  25. Miffy

    @Hans030
    Ja want de Utrechtse binnenstad is net zo groot als de Amsterdamse en Rotterdamse.

    Wel grappig trouwens dat de meerderheid zich hier nu beklaagt over de chaos en drukte in het centrum, waar ze het prima vond om met 100.000 inwoners door te groeien…

  26. Koel Hoofd

    @Hans030
    Pak de trein of de auto en rij naar Brussel. Dan kan je zien dat electrische stepjes levensgevaarlijk zijn en werkelijk overal rondslingeren.
    Als je beetje geluk hebt, kan je ook nog de Belgische politie daar tegen zien optreden. Belgische politie is niet zo lief als onze politie….

  27. Pee

    De grachten komen vol te liggen met deze huur vervoersmiddelen daar kan je op wachten.

  28. Yoshua

    Belachelijk al die fietsen en bromfietsen.
    De gebruikers wensen zich niet aan de regels te houden die bij dit soort voertuigen zijn afgesproken.
    Betalen met PayPal of CC is wel heel erg 1998 toen je online uitsluitend met deze dino’s van de onlinebetalingen kon aankopen.

  29. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    Ik zal het u voorrekenen.
    Een tarief van €9/uur voor een fiets (125 stuks) en €19 voor e-snor (75 stuks).
    Als ze allemaal één uur worden verhuurd komt er al €2.550 binnen.

    Vergeet niet, er is intussen een hele generatie opgestaan wiens leven draait om “de beleving van het hier en nu gemak en comfort tegen betaling”. Utrecht heeft alleen al 80.000 van die subsidietrekkers die we studenten noemen. Maar in totaal zijn het 135.148 inwoners in Utrecht stad tussen de 16-35 jaar.
    1% daarvan is 1352x €2.550 = €3.4 miljoen.
    En dan zijn al die e-tweewielers slechts één uurtje verhuurd….
    Dus er zijn slechts 1.352 sukkels met een smartphone nodig om die jongens binnen te laten lopen.

    Zoals ik al zei, werkelijk geniale marketing van een volkomen nutteloos shit product.

  30. Karla

    Oh, ik zie alweer heel veel mogelijkheden voor het WK Magneetvissen!

  31. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje is het voor het eerst eens met Scherpschutter 🙂

    En alle anderen die terecht aangeven dat het HUUR is en niet DEEL.

    Duur, onnodig en verloederend.
    Gemeente, trap alsjeblieft niet in de mooie marketingpraatjes van deze woekerplatforms!

  32. luuk

    Lijkt me eigenlijk best handig, nu pak ik wel eens een taxi vanaf centurm of cs naar lunetten als de treinen niet meer rijden. Maar valt of staat wel bij de parkeerlokaties. Ik zie er niet zon probleem in, mooie proef. Werk in veel grote steden prima, waarom zou dat hier niet kunnen?

  33. Arthur

    Leuk om een paar maanden later eens te kijken naar alle zure reacties hier van beroepsreaguurders. De scooters en ebikes zijn geofenced. Je kunt ze dus alleen neerzetten op daarvoor bestemde plekken anders loopt de meter gewoon door. En daar staan ze heel netjes. Je moet nota bene en foto in de app maken als je de scooter terugzet.
    De resultaten in Rotterdam maakte mij ook geen fan, en ik ga de dienst niet veel gebruiken, maar soms kan het handig zijn om de e-bike naar de andere kant van de stad te pakken. Of een ritje van het station naar huis. Ben benieuwd hoe dit blijft lopen.

  34. Bart

    De negatieve denkers hebben – nu -een jaartje ;ater – gelijk gekregen.
    Zie vaak kapotte TIER fietsen en stepjes in de berm liggen, en het duurt ook lang voor ze eens worden opgehaald.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).