Volgens vakbond FNV is de kans groot dat het streekvervoer vrijdag in heel Nederland, waaronder in de regio Utrecht, platligt. Op die dag is namelijk een demonstratie georganiseerd in Den Haag, waar duizenden chauffeurs worden verwacht.
Sinds mei van dit jaar zijn er al verschillende acties geweest waarmee buschauffeurs van het streekvervoer een betere cao willen afdwingen. Zo reden er vorige week woensdag bijvoorbeeld in Utrecht minder bussen vanwege een staking. Ook met de actie van vrijdag wordt geprobeerd betere voorwaarden af te dwingen.
“Dat is niet iets waar de chauffeurs blij van worden”, zegt Marijn van der Gaag van FNV. “Deze landelijke staking is bittere noodzaak, voor hun eigen werkomstandigheden, maar ook voor de toekomst van het openbaar vervoer.”
Cirkel
De vakbond meent namelijk dat het beroep van buschauffeur vanwege de huidige voorwaarden niet aantrekkelijk genoeg is en er daardoor te weinig mensen zijn. Daardoor zou de werkdruk voor de huidige chauffeurs weer toenemen, waardoor ‘veel’ werknemers uitvallen. “En zo zit de sector in een vicieuze cirkel naar beneden. En daar hebben de reizigers ook last van, omdat er buslijnen uitvallen of zelfs helemaal geschrapt worden”, aldus Van der Gaag.
In het streekvervoer werken volgens FNV zo’n 13.000 mensen. Hoeveel van hen buschauffeur zijn, is niet bekend.
12 Reacties
ReagerenDe FNV is kampioen in het organiseren van stakingen waar veel mensen last van hebben en waar veel publiciteit voor is.
De grafische cao is in deloop van de jaren geheel ontmanteld en verslechterd, hoor je niemand over, te weinig publiciteit.
@Bertje 030
Klopt inderdaad.
Alleen in DIE sectoren waarbij je met een staking het land/maatschappij kan ontwrichten, EN waarvoor veel media aandacht is, daarvoor organiseren de bonden stakingen.
Voor alle andere sectoren met een slechte CAO (vaak veel beroerder dan die van NS of streekvervoer), die zoeken het zelf maar uit, daarvoor gebeurt er niets.
De mensen die daar werken en afhankelijk zijn van OV om op het werk te komen moeten het overigens niet wagen om te klagen over de stakingen in het OV, want dan ben je niet solidair…..
@Bertje 030: in welke sector is de positie van de werknemers de afgelopen decennia niet verslechterd? Helaas stonden de vakbonden erbij en keken ernaar (ze hadden veelal nauwe banden met regeringspartijen als het CDA en de PvdA, die de rechtse neoliberale verslechteringen mee uitvoerden). Nu zijn de werkers tijdelijk in de positie om een beetje aan hun situatie te verbeteren, maar veel zal het niet zijn. Zelfs de gigantische inflatie zal niet worden goedgemaakt. Voor permanente verbetering van de arbeidsvoorwaarden zou opnieuw massale organisatie nodig zijn. En die zie ik er niet van komen. Daarvoor zijn de mensen veel te individualistisch geworden (en gemaakt).
De FNV staat als woke linkse organisatie volledig los van de werkelijkheid van de doelgroepen die ze vertegenwoordigen. Ze maken misbruik van de werknemers en reizigers om hun eigen organisatie belangrijk te maken. Wat ze willen gaat trouwens een nog duurder OV kaartje opleveren. Misschien kan Kaag hier nog wat in betekenen zoals ze ook bij de NS heeft gedaan. Haar aandringen op een dure CAO zal ook vrolijk doorberekend worden aan de reiziger.
@Realist: de FNV en de andere vakbonden zijn juist veel te veel meegegaan met het rechtse neoliberale beleid van privatiseren, liberaliseren, ieder-voor-zich, zoek-het-zelf-maar-uit enzovoorts. En nu zitten de werknemers met de gebakken peren: code rood alom.
@Lexus. De fnv? Waar heb je het over, straks ga je nog beweren dat de fnv rechts-extremistisch is..
@Realist: ik beweer precies wat ik zeg. De vakbonden — de belangrijkste gerelateerd aan respectievelijk het CDA (CNV) en PvdA (FNV) — zijn veel te veel meegegaan in het rechtse neoliberale beleid van VVD, CDA, D66 en PvdA, met in dit verband bijvoorbeeld de flexibilering van de arbeid. En daar plukken de werknemers, met name aan de onderkant van het loongebouw, nu de wrange vruchten van. Treurig is dat de werknemers zich niet sterker hebben georganiseerd, maar voor een flink deel juist gezwicht zijn voor het populistische geluid van extreem rechts, dus nog rechtser dan de VVD. Zo duidelijk genoeg? Of zit uw “realisme” u in de weg?
@Lexus. Je kan nogmaals typen wat je eerder hebt getypt maar het blijft hopeloze onzin. Daar de PvdA en fnv woke zijn geworden en het CDA een ruk naar links heeft gemaakt zijn ze de doelgroepen waarvoor ze eigenlijk zouden moeten staan totaal vergeten. Het doel van een fnv of een PvdA is daarom volstrekt onduidelijk geworden wat terug te zien is aan het enorme zetelverlies bij het PvdA en het structureel dalende ledenaantal bij het fnv. Ze worden onbeduidend, komen daar (rijkelijk) laat achter en willen de schade beperken. Dat de fnv, want daar ging het nu over, zichzelf ten koste van de reiziger, de werkgevers en de werknemers weer wat op de kaart wil zetten is evident. Dat is de realiteit.
@Realist heeft alvast goed naar de VVD-minister geluisterd en plakt met nóg meer enthousiasme het predikaat ‘woke’ op vanalles en nogwat.
@Lexus, daarentegen, heeft een punt te pakken.
Valt wel is op dat mensen altijd wat te klagen hebben over het OV. Als het wel rijdt, dan zijn de chauffeurs niet vrolijk genoeg of reed ie te hard, was ie te vroeg door. Nu, als mensen voor hun eigen belangen op komen, is het ook niet goed, want dan kunnen we niet met de bus en wat zeuren ze nou, er zijn bedrijven met een slechter CAO. Nou, dat is dan een oproep naar die medewerkers in dat nóg slechtere CAO zitten, om daar ook eens te vertellen dat het anders moet en als dát ook d.m.v stakingen moet, dan ben ik de laatste die je hoort klagen. Ongeacht welke branche het betreft. Als ik daardoor een keer geen boodschappen kan doen, niet kan tanken of wat dan ook, dan heb ik gewoon even pech. Zeg Joop, hoe weet u dat anderen een nog slechter CAO hebben dan bij het Streekvervoer of NS? Heeft u ook in die sector gewerkt? Oh nee,ik heb het antwoord al. Het antwoord is NEE, ik lul gewoon maar wat. Als je et ook maar iets vanaf had geweten, zou je deze lulkoek niet uitkramen, met dat niemand mag klagen als er gestaakt wordt in het OV. Oh nee? Ook als alles gewoon rijdt wordt er geklaagd, vooral door die mensen met ee zogenaamd nog slechtere CAO en die echt afhankelijk zijn van het OV. Nog te kortzichtig om te begrijpen dat deze stakingen niet alleen maar bedoeld zijn om meer loon te kunnen krijgen,maar juist ook voor betere dienstregelingen, die dan dus ook voor de passagiers beter zijn. Gewoon pas wat zeggen als je er iets vanaf weet en anders dat makkelijke gelul over andermans rug voor thuis bewaren.
@Mike, staken voor een betere dienstregeling is onzin, de dienstregeling wordt bepaald door de provincie, de OV bedrijven voeren alleen maar uit. Een voorbeeld van een slechtere coach is de grafische zoals ik al eerder aanhaalde, de vervroegde uittreding is weg, geen compensatie voor werknemers met 40+ dienstjaren, is een RUV regeling voor in de plaats gekomen waar vorig jaar NIEMAND van gebruik heeft gemaakt omdat er aan zoveel regels moet worden voldaan dat je beter in de bijstand kan gaan. Deze regeling kosten de werknemers meer dan 3% loonsverhoging, klakkeloos geaccepteerd door de bonden. Ga eens bij de NS kijken wat een dagje minder werken kost en vanaf wanneer dat kan en kom daarna eens met zinnige argumenten.
@Mike
Een beetje een voorbarige reactie van je.
Ja, ik heb jarenlang in een CAO gezeten die veel slechter is dan die van NS (nu gelukkig niet meer).
Ik heb ook contact opgenomen met FNV destijds of zij van hun kant daar niet eens iets mee zouden kunnen doen.
Helaas, het antwoord kwam er op neer dat je zelf maar wat moest organiseren en mensen bij elkaar verzamelen e.d. en ik ben niet zo’n organisator-type.
Daar betaal je dan vakbondscontributie voor.
Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat vakbonden er zijn, en ik ben zelf dus ook vanaf dat ik begon te werken lid van FNV.
Maar er wordt door vakbonden wel heel duidelijk met 2 maten gemeten.
Dat dus even rechtgezet hebbende…….