Vrijdag vanaf 14.00 uur geen treinen meer vanwege extreem harde wind Vrijdag vanaf 14.00 uur geen treinen meer vanwege extreem harde wind

Vrijdag vanaf 14.00 uur geen treinen meer vanwege extreem harde wind

Vrijdag vanaf 14.00 uur geen treinen meer vanwege extreem harde wind
Archieffoto Utrecht Centraal
Er rijden vrijdag vanaf 14.00 uur in heel het land geen treinen meer vanwege de extreem harde wind die voorspeld is. De NS laat weten het heel vervelend te vinden, maar dat het besluit is genomen vanwege de veiligheid.

Er rijden vrijdag vanaf 14.00 uur in heel het land geen treinen meer vanwege de extreem harde wind die voorspeld is. De NS laat weten het heel vervelend te vinden, maar dat het besluit is genomen vanwege de veiligheid.

De NS kondigde donderdagmiddag aan dat zowel het internationale als binnenlandse treinverkeer vrijdag om 14.00 uur wordt stilgelegd. ’s Ochtends is al een aangepaste dienstregeling van kracht, maar de NS waarschuwt dat de storm ook dan al voor overlast kan zorgen. “Plan daarom je reis kort voor vertrek in de reisplanner. Ga, indien mogelijk, niet op reis”, aldus de NS.

“We vinden het heel vervelend dat het zoveel hinder voor treinreizigers geeft, maar hebben dit besluit genomen vanwege de veiligheid op het spoor. De kans is dat er bomen op het spoor waaien wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Ook voor storingsploegen is het verlenen van assistentie of uitvoeren van herstelwerk te gevaarlijk.”

Het KNMI heeft voor vrijdag vanaf 14.00 uur code oranje afgegeven in heel het land, behalve Limburg. Boven land worden zeer zware windstoten verwacht van 100 tot 120 kilometer per uur. Daardoor kunnen volgens het KNMI zeer gevaarlijke situaties ontstaan als gevolg van omvallende bomen en rondvliegende voorwerpen.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Len

    Maar goedkopere groene energie ho maar! Daar waait je bosgecompenseerde ongebleekte biocertificaat van ondersteboven.

  2. Peter

    Mooie foto.

  3. JdV

    Woehahaha. Waar zouden we zijn zonder de trein? Nou, gewoon, waar we al waren voordat we vertrokken. 3 blaadjes op de rails. Windkracht van meer dan 5. Een sneeuwvlok. Zon en boven de 25 graden.
    Als de machtige arm van het weer het wil, ligt vervolgens het OV weer stil.
    Veel plezier op uw e-bike. Lol.

  4. Savrion

    Ja, mooie foto. Voor de rest werken der al jaar en dag watjes bij de NS. Wanneer rijd de trein wel?

    Het personeel had en heeft massaal de corona aangegrepen om nog minder te hoeven werken ……… en degene die nog werkten, kunnen niet meer werken, door de harde wind ……. dat ze met wind tegen naor hun werruk motten fietsen 🙁

    Slappe hap !!

  5. Hans

    De trollen Savrion en JdV kletsen weer eens uit hun nek.
    De NS bashen is een tamelijk goedkope manier om persoonlijke frustraties te uiten. De beweringen in dit kader zijn niet gestoeld op feiten (het personeel wat corona zou hebben aangegrepen om nog minder te hoeven werken) het is je reinste flauwekul.

  6. eva

    @jdV & Savrion: veel plezier in jullie bolide vanmiddag! goed je stuurtje vasthouden he?

  7. Speak Upje

    Best apart dat de toon van schrijven en inhoud van de reactie van JdV precies dezelfde is als die van scherpschutter bij eerdere NS-topics. Bijna letterlijk!

    Toch 1 en dezelfde persoon?

  8. Koel Hoofd

    Ik sluit me aan bij het leedvermaak.
    De vraag naar 2e hands auto’s zal wel weer stijgen….

    Maar….
    Ik zat in die storm van 1990, zeg maar de overgrootoma van eunice.
    Die storm heeft meer dan 10 doden gekost in Ierland en Engeland, en ook hier een of 2? Iedereen die er in zat zal het nooit meer vergeten want het was echt vet heftig, in heel Nederland.
    Dus ben wel benieuwd wat Eunice gaat doen, want slechts 1 ding is zeker, grote schade en een paar doden. En, morgen rijdt er ook geen trein totdat al het puin is geruimd….

  9. Wim

    Misschien een keer de gordijntjes in je donkere bovenkamer openen, JdV? Dan wordt je zicht op de realiteit een stuk helderder.

  10. JdV

    @Eva: Dank je wel. Mijn bolide doet het prima met windkracht 7. Fiets ze. Wel goed je stuurtje vasthouden, dat je niet door een windstoot opeens in de baan van een aanstormende bolide terecht komt.
    @Hans: Feiten zijn je onwelgevallig. In Nederland vallen in verhouding tot andere landen bijzonder veel treinen uit als gevolg van weersomstandigheden. Vervelend voor je dat je daar liever niet op wordt gewezen. Stukje frustratie?

  11. Charles

    En we blijven het normaal vinden dat er struiken en bomen binnen 30/40 meter van het spoor en tram staan………..

  12. JdV

    @Wim: Dank voor uw volledig onzinnige en nutteloze opmerking. Sterkte verder.

  13. Maarten Hopman

    @jdv:

    Ik geloof niet in storm. Ik ken niemand die onder een omgewaaide boom is gekomen en vertrouw op mijn eigen meteorologische inzicht. Het is gewoon een briesje.

  14. Scherpschutter

    Op dit soort dagen voel je je als automobilist toch wel extra verstandig he? Zit je dan te creperen op je fiets…LOL

    *Start fluitend z’n tank van 1700 kilo met V8 Bi-turbo, zet de stoelverwarming en climate control aan en cruised fluitend door het windje naar huis*

  15. Joepie

    Dr betonnen plaat van de reaguurdertjes is weer eens erg dik.

    De een na de andere vrachtwagen waait om in het westen en er zijn slechts een paar mensen onder een boom gekomen die als reaguurder dachten. Code rood is onzin joh.

  16. Joepie

    @jdv/ misschuttert

    Kap toch eens met je onzin.

    In vergelijking tot Engeland, Duitsland, België en bijv. Frankrijk vallen er veel minder treinen uit. Op jaarlijkse en dagelijkse basis. 94% van alle treinen komt met minder dan 5 min. vertraging aan op de eindbestemming. Je hebt dus way minder vertraging met de trein dan met de auto. Op de belangrijkste coridors in Nederland rijdt overdag iedere 10 minuten een trein. Daar kunnen ze in de meeste buitenlanden alleen van dromen.

    Je info en je stellingen zijn kinklare onzin. En je opvattingen over de NS zijn die uit eind jaren negentig. We zijn inmiddels 22 jaar, miljoeneninvesteringen en verschillende directies verder. De NS rijdt met alleen nog maar nieuw of gemoderniseerd materiaal. Het oudste materieel is slechts 15-12 jaar oud momenteel. Voor trein begrippen is dat “groen”. Ook prorail investeert en investeerde flink.

  17. Boos!

    @jdv
    4 doden. Excuses voor je onbezonnen commentaar lijken terecht. Ik heb geen begrip voor jouw bijdrage

  18. JdV

    @boos: jammer dan.

  19. Utrechtvoorutrecht

    @JdV Als je het altijd bij het verkeerde eind hebt en het lastig vindt dat je daarop gewezen wordt, zijn er twee oplossingen. Eén, je informeert je beter voor je post. Twee, je post niet.

  20. Confusius

    Men is zaterdagnacht en de hele zaterdag bezig geweest met puinruimen op het spoor, meerdere bovenleidingen geknakt, onder meer door voorwerpen die er tegenaan vlogen, plus ergens zelfs een deel van een perron weggezakt door weggeslagen grond. Ook lagen er vele bomen op het spoor en moest er natuurlijk een grondige veiligheidscheck plaats vinden. Er ligt 3,2 duizend kilometer spoor in Nederland, dus dat is best een klus.

    Wat hadden ze trouwens moeten doen, de treinen als normaal laten rijden vrijdag en dan met tienduizenden-honderdduizenden gestrande reizigers moeten zitten in stilstaande treinen overal in Nederland, midden in een storm en met geen mogelijkheid om die mensen uit de trein te krijgen tot in de avond laat? Dat had pas kritiek van de JdV’tjes van deze wereld opgeleverd, want die kunnen alleen maar kritiek geven. En met vele honderden ongevallen op de wegen en omgewaaide vrachtwagens, waarbij 1 zelfs bovenop een auto, was het op de weg ook echt niet veilig.

    JdV; je hebt bewezen dat er echt alleen maar bullshit uit je mond komt.

    Oja; het was alleen maar een briesje toch? Vandaar ook die doden die onder vallende bomen terecht zijn gekomen. Juist door uitspraken als de jouwe negeren mensen codes rood en nemen ze totaal niet serieus en gaan gewoon lekker fietsen. Code rood bestaat niet voor niks en wordt niet voor niks afgegeven. In dat opzicht ben je zelfs een beetje een gevaarlijke g*k.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).