Een 51-jarige vrouw is zwaargewond geraakt toen zij op de fiets in botsing kwam met een andere fietser op het kruispunt van het Vredenburg en de St. Jacobsstraat. De andere fietser is doorgereden na het ongeluk.
Het ongeluk gebeurde rond 19.40 uur op het kruispunt, een van de drukste fietslocaties van de stad. Bij het ongeluk kwam de 51-jarige vrouw op het asfalt terecht en raakt zwaargewond. De andere betrokken fietser reed vervolgens door. Een traumahelikopter kwam ter plaatse om ondersteuning te bieden.
De politie is op zoek naar de persoon die doorreed na het ongeval. Deze persoon reed mogelijk op een elektrische fiets. Op dit moment worden de beelden van cameratoezicht onderzocht, waarop de persoon waarschijnlijk te zien is. De politie roept deze persoon op zich te melden.
11 Reacties
ReagerenGewonde/dode nummer hoeveel is dit niet op deze kruising?
Deze doorrijder moet toch wel echt last krijgen van zijn geweten…
@ Fred
Sterker nog doorrijden na een ongeval, zeker als je de veroorzaker bent, is volgens de wet zwaar strafbaar.
Dit hoeft echt niet de mantel der liefde bedekt te worden, omdat het slechts een fietser betreft. Elektrische fiets waarschijnlijk, dus geen jongere waarschijnlijk, voordat die discussie weer losbarst.
Zeker niet met mate der liefde bedekken, omdat deze persoon geen hulp heeft verleend EN zich nu nog steeds niet gemeld heeft.
Hoe eerder deze zich meldt, hoe minder erg het voor hem of haar zal aflopen.
Ik hoop dat het goed komt met deze mevrouw.
Naast de toegenomen drukte zijn er zijn echt grote veranderingen in de fietscultuur gaande.
Sinds een paar jaar rijden iedere zomer peletons jonge mannen en midlifers in vol tenue op hun racefiets dwars door de stad. Een schitterende hobby, maar waarom moet je per se door de bebouwde kom? De mooiste provincie van NL wacht op je, ga de stad uit en rij door de velden.
Sinds vorig jaar is ook de elekrische fiets mainstream geworden. Eerst iets voor een bejaarde die vlot wilt meekomen, nu zie je forenzen erop rijden en jongeren. Het probleem met die fietsen is het menselijke gedrag dat je ook op de weg ziet: het kan hard, dus dan moet het ook hard. En vooral voorop rijden. Ik sta met verbazing te kijken hoe iemand van z’n werk komt en met een noodgang door de drukke Voorstraat knalt alsof er niemand anders is.
@Cico
als je als MAMIL (middle age man in lycra) in de stad woont en en je spreekt met je mede-mamils af moet je toch ergens groeperen/vandaan vertrekken/thuiskomen?
😉
on topic: degene die is doorgereden zal tzt wel van zich laten horen, als ie (na vrijdagmiddagborrel is ontnuchterd) en samen met advocaat mooi verhaal heeft verzonnen
De elektrische fiets gaat zelfs nog harder dan een scooter, de nieuwe aso’s op wielen, schijt aan alle verkeersregels.
Ik gun iedere MAMIL zijn hobby. Ik dek mezelf alvast in voor die dag dat de lokroep van lycra onweerstaanbaar wordt. Wielrennen is een absolute vooruitgang, want vroeger moest de midlifer een treurige Harley of miniscule Engelse sportauto kopen om zich jeugdig te voelen.
Anyway, ik dwaal af. Die peletons zijn wat mij betreft welkom. Het gaat mij om de snelheidsverschillen en anticiperen op elkaar. Maak even oogcontact als je een kruising nadert, steek je hand uit ter communicatie, dat soort dingen die het verschil maken.
@Geenstijl@Utrecht: Elektrische racefietse halen vaak ongeveeer 35km/h. Het overgrote meerdendeel (elektrische stadsfietsen) halen max 25 km/h. Dat is 20km/h langzamer dan een scooter…
@Harry Een scooter mag 25km, maar gaat soms harder. Er is geen snelheidslimiet voor eBikes, dus ze gaan net zo hard als die gek die er op zit kan trappen. Er zijn snelheden geklokt boven de 40km/u en de gemiddelde snelheid van een eBike is 28km/u (info Fietersbond). Dat betekend dat er heel veel een stuk harder fietsen dan de “max 25km/u.”
Daarnaast, fietsen is duurzaam en gezond op een gewone fiets. Een eBike is per definitie niet duurzaam (accu, nodeloos electriciteitverbruik), ongezond (minder hard trappen) en nog gevaarlijk (ongevallen, brandgevaar) ook. Het is een slechts gadget voor de groene elite.
koel hoofd, de ‘duurzaamheid’ van de e-fiets zit ‘m meer in het op de fiets krijgen van mensen die anders de auto of bus zouden nemen.
Wacht nu eens eerst totdat bovenwater is wie de wegloper is voordat allerlei groepen worden beschuldigd
Feit is wel dat kruispunt Vreeburg om ongelukken vraagt