Waarom is de weg vinden op station Utrecht Centraal zo lastig voor sommigen? - De Utrechtse Internet Courant Waarom is de weg vinden op station Utrecht Centraal zo lastig voor sommigen? - De Utrechtse Internet Courant

Waarom is de weg vinden op station Utrecht Centraal zo lastig voor sommigen?

Waarom is de weg vinden op station Utrecht Centraal zo lastig voor sommigen?
Archieffoto Utrecht Centraal
Studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) doen tijdens het Weekend van de Wetenschap onderzoek naar welke rol het brein speelt bij het vinden van de weg op station Utrecht Centraal. Speciaal hiervoor openen zij van 4 tot en met 7 oktober een pop-up laboratorium op het station.

Studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) doen tijdens het Weekend van de Wetenschap onderzoek naar welke rol het brein speelt bij het vinden van de weg op station Utrecht Centraal. Speciaal hiervoor openen zij van 4 tot en met 7 oktober een pop-up laboratorium op het station.

‘Hoe weet je brein waar je moet zijn’ is de overkoepelende onderzoeksvraag van deze tweede editie van het StationsLab. Een team studenten onderzoekt onder leiding van neurowetenschapper en psychobioloog Tonny Mulder het denkproces en gedrag dat mensen vertonen om de weg te vinden in nieuwe bekende en veranderde omgevingen.

Lastig navigeren

Voor sommige reizigers blijkt navigeren op Utrecht Centraal niet zo eenvoudig. Dat geldt volgens de onderzoekers, vanwege de verschillende niveaus en in- en uitgangen, zeker voor de onlangs geopende fietsenstalling onder het Stationsplein.

Bezoekers en reizigers kunnen een kijkje nemen bij het onderzoeksteam en zijn tegelijk uitgenodigd om mee te doen aan één van de experimenten in de stationshal en de fietsenstalling. Zo wordt er onder andere met behulp van eyetracking en GPS-trackers vastgelegd hoe reizigers zich in de praktijk op Utrecht Centraal oriënteren.

De onderzoekers kijken wat er in het brein van de proefpersonen gebeurt, hoe omgevingsfactoren een rol kunnen spelen in het vinden van de juiste en kortste weg en in hoeverre stress hun navigatiekeuzes beïnvloedt.

15 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Tja, daar kunnen we allerlei onderzoek naar doen en er zullen zelfs aanbevelingen uit voortkomen.

    Gokje mijnerzijds:
    Analyse: Utrecht CS is groot en heeft vele relaties met zowel diverse OV systemen als de omgeving.
    Aanbeveling: Bewegwijzering verbeteren

  2. Peet

    Interessant onderzoek! Ik vind het inderdaad lastig coördineren daar. Beide looprichtingen lijken ook op elkaar als je in de hal aankomt van het perron.

  3. Dinges

    Als je de fietsenstalling ingaat maak je een 180 graden draai terwijl je ook nog een niveau omhoog of omlaag gaat. Dat is desorienterend natuurlijk. Bovendien zijn zijn meerdere mogelijkheden om te voet de stalling in en uit te gaan op meerdere niveaus (via middentunnel, noordertunnel, stationsplein, stad aan centrumkant). Zelfs als dagelijkse gebruiker weet ik niet alle routes.
    Schiphol is veel complexer dan de Utrechtse fietsenstalling en toch raken mensen daar niet zo snel de weg kwijt. Hoe kan dat? Simpel! Goede bewegwijzering!

  4. Utrechter

    Wat al zou helpen, is een aantal eenvoudige verbeteringen in de routing. Namelijk: de gele informatieborden waar niemand naar kijkt, niet haaks op de loopstroom zetten, maar met de stroom mee. Ofwel, een kwartslag draaien waardoor ze niet meer in de weg staan. Andere obstakels idem dito. De incheckpoortjes staan wel goed ingesteld, waardoor je geneigd bent rechts te houden. Jammer dat ze zo traag opengaan waardoor je niet vloeiend door kunt lopen. Verder is de routing in de fietsenstalling ook beroerd, maar dat zou nog kunnen verbeteren als hij afgebouwd is. Wat wel raar is, is dat je met je fiets bij een persoon moet in- en uitchecken, terwijl natuurlijk ook de poortjes bij de in- en uitgangen richting het station hadden kunnen staan, al dan niet gecombineerd met inchecken bij de treinpoortjes.

  5. Henk

    Sommige mensen moeten gewoon in Anna Paulowna blijven. Daar is het makkelijk en overzichtelijk. De grote stad is niets voor hun

  6. Inez

    Het valt me op dat er niet 1 centraal punt in het station is dat iedereen makkelijk kan vinden. Dus waar spreek je af of kan je je oriënteren ? (Vooral als je niet uit Utrecht komt.) Bovendien is het totaal onlogisch dat er 2 busstations zijn die vrij ver uit elkaar liggen, en bovendien bijna de zelfde naam hebben. Wie heeft dit bedacht? En waarom niet op het ene busstation de streekbussen en op het andere de stadsbussen? Nee. Gewoon lekker alles door elkaar.

  7. anna

    niet alleen op CS ook de weg erheen. Als mens met een beperking zijn er geen borden te vinden, hoe kom je bij een lift. Mag je met je hond niet door Hoog Catharijne en kun je helemaal buiten om omlopen vanuit de stad, wat veel te ver lopen is met een handicap, want de eigenaar wil geen honden binnen. En dan kun je ook niet de weg vinden, hoe loop je dan eigenlijk. De verbouwing mag dan prachtig zijn, het is nogal een uitzoekerij al ie platforms en letters. Ook voor mensen die digibeet zjn. En dat zijn er nog genoeg.

  8. Theo

    Er is geen centraal verzamelpunt in de stationshal. De ontwerpers wilden een grote groep stilstaande mensen in een drukke stationshal voorkomen, enerzijds om de reizigersstromen niet te storen en anderzijds uit veiligheidsoogpunt. Daarom is het lastig om je te oriënteren in de grote, eentonige stationshal.

  9. Katja

    Hang aan het plafond borden.

  10. Marcel

    Er is wel degelijk een centraal afspreekpunt . Net als op andere grote stations hangt er een wolk.

  11. Steve

    Ook de taxistandplaats op het CS is te ver en slecht te vinden.
    De taxistandplaats is helemaal op het Smakkelaarsveld.
    Het ziet er niet uit en het is geen visitekaartje voor de stad Utrecht om zo je mensen te ontvangen.
    Ook is er geen fatsoenlijke wachtruimte voor de taxichauffeurs waar ze kunnen schuilen als het regent.
    Een klein koffiekraampje ontbreekt ook nog beneden bij de taxistandplaats.
    Welke ondernemer springt hier op in?
    Gerandeerde omzet!

  12. sjaak

    ik snap niet wat het probleem is. welkom in de grote stad mensen!
    als je dit niet trekt dan moet je, geheel eens met Henk, gewoon in je dorp blijven.

  13. Jo

    Prachtige overzichtelijke hal. Winkels aan de kant, liften in het midden en daar ook de roltrappen. Spreek af bij de lift naar het juiste perron. Mooie looplijnen naar de uitgang. Richting centum (HC) is bij de uitgang van spoor 1. Richting .Croeselaan (jaarbeurs) en busstation bij spoor 21.
    Het is op ieder station lastig als je er voor de eerste keer bent.
    De hal in Utrecht is zo efficiënt dat je er na een paar keer helemaal aan gewend bent. Mogelijk de mooiste meest praktische stationshal.

  14. Kees Truijens

    Om te begrijpen waarom het soms zo moeilijk is je trein te vinden hoef je geen neurowetenschapper en psychobioloog met eyetracking en GPS-trackers te zijn. Je kunt zelf zien dat er bij de ingang aan het nieuwe stationsplein in geen velden of wegen een scherm met vertektijden en -sporen te vinden is. De enige schermen die je ziet zijn die voor de bussen, heel handig al je uit HC komt aanlopen om op de trein te stappen. De eerste kleine grauwe schermen vanaf de ingangspoortjes vind je pas een paar een paar sporen verder, evenwijdig aan de looprichting opgesteld.
    Van de beloofde vervanging van het grote electro-mechanische bord in de hal is het nooit gekomen.

  15. Zonnewende

    De centrale hal vind ik persoonlijk helemaal niet onoverzichtelijk.

    Wat ik wel onhandig vind:

    – de fietsenstalling Oost. Je raakt er compleet de weg kwijt door het vele rondjes rijden en de verschillende uitgangen. Alles lijkt op elkaar daar. En ook stom dat je halverwege af moet stappen om een trapje af te lopen met je fiets. En ik deel de mening van hierboven dat het gek is dat je nog bij een persoon moet uitchecken.

    – de toekomstige busstations. Helemaal eens met Inez. Wie heeft het in godsnaam verzonnen om wéér te kiezen voor twee busstations die ver weg van elkaar liggen. Met overstappen is het vreselijk onhandig. En ook kun je voor de haltes in de stad niet op één punt wachten en alle bussen nemen die daarheen rijden. Want die vertrekken soms van Oost en soms van West. Zonde!

    – belachelijk dat HC de belangrijkste looproute naar de stad heeft afgedwongen, maar wel honden weert! Wel de lusten niet de lasten noem ik dat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).