Waarom hebben Utrechters nog steeds een pasje nodig voor sommige ondergrondse containers? Waarom hebben Utrechters nog steeds een pasje nodig voor sommige ondergrondse containers?

Waarom hebben Utrechters nog steeds een pasje nodig voor sommige ondergrondse containers?

Waarom hebben Utrechters nog steeds een pasje nodig voor sommige ondergrondse containers?
Het pasjessysteem  voor de ruim 2.500 ondergrondse containers in Utrecht is begin dit jaar afgeschaft. Voorheen had iedereen een pasje nodig om zijn afval te dumpen. Toch zijn er nog steeds containers waarbij Utrechters een pasje nodig hebben, waarom is dit eigenlijk zo?

Het pasjessysteem  voor de ruim 2.500 ondergrondse containers in Utrecht is begin dit jaar afgeschaft. Voorheen had iedereen een pasje nodig om zijn afval te dumpen. Toch zijn er nog steeds containers waarbij Utrechters een pasje nodig hebben, waarom is dit eigenlijk zo?

In een groot deel van de stad zijn ondergrondse containers geplaatst, en in meerdere wijken komen er nog containers bij.  Met de ondergrondse containers verdwijnt de grijze kliko voor restafval en de vuilniszak steeds meer uit het straatbeeld.

Met het gebruik van de ondergrondse containers werd ook een pasjessysteem ingevoerd, waarbij bewoners een pasje kregen om een specifieke container in de buurt te openen. Dit was onder meer ingevoerd omdat de vrees bestond dat bedrijven veel afval zouden dumpen in de containers, en dat mogen ze niet.

Pasje nodig

Na onderzoek bleek dat dit toch wel meeviel en werden de pasjes afgeschaft. Toch zijn er nog tientallen containers die niet opengaan zonder pasje, en daar is ook een reden voor. De gemeente plaatst namelijk vaker perscontainers. Er zijn er nu ongeveer 80 en daar komen er binnenkort nog 70 bij. Voor deze containers blijft een pasje nodig.

Omdat er bewegende onderdelen in deze containers zitten, waarbij het afval geperst wordt, zijn ze beter beveiligd tegen inklimmen. Zo zijn de inwerpopeningen voorzien van scherpe punten en moeten gebruikers een pasje hebben. In tegenstelling tot bij het eerdere systeem is elk pasje met een RFID- of NFC-chip te gebruiken. Dus ook een pinpas, OV-chipkaart en sommige mobiele telefoons zijn te gebruiken.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. DerRudi

    Klinkt als goede onderbouwing. Alleen is het jammer dat je o.a. op deze plekken dan maar overal vuilniszakken ernaast ziet staan als ze vol zitten (of defect raken).

    Lijkt wel alsof ik steeds vaker afval naast containers zie staan in de stad, beetje jammer. Ik twijfel toch of de ouderwetse vuilniswagen niet beter werkte vroeger, plus een vaste dag om het afval buiten te zetten, plus evt. containers op niet-overlastgevende plekken. Oude diesel-vuilniswagens vervangen door stille/uitstofloze elektrische varianten en gaan met die banaan!

  2. Theo

    Gratis tip voor wie de hoeveelheid zwerfvuil in de wijk wil reduceren: werp geen los afval in de containers maar doe het in een zak.

    De bak wordt door een vuilniswagen opgehesen waarna de inhoud van de bak recht naar beneden valt. Door de grote luchtverplaatsing van het vallende afval worden losse, lichte delen uit de vuilniswagen naar buiten geblazen. Ik kan in mijn wijk precies zien wanneer de bak is geleegd: dan ligt er allerlei licht plastic op straat.

  3. HArry

    Kortom. Inferieur systeem met als het enige doel om op de personeelskosten van vuilnismannen te besparen.

    Het stinkt, het zorgt voor zwerfafval, het is technocratisch, het is duur in onderhoud, het zorgt voor veel op onthoud, het zorgt voor gevaarlijke situaties.

    Weer een mooi onderwerp voor de jaarlijkse Faaldag van de Overheid.

  4. MJPD

    @Theo
    Goede tip, zo ruim ik ook het zwerfvuil in de wijk op. Plastic op straat zie ik eigenlijk niet na een lediging. Het valt of staat denk ik een beetje met degene die de knoppen bedient, dus op de juiste hoogte er boven hangen. Als daar geen sprake van is, even melding maken aan de reinigingsdienst via Slim Melden site .

    Gaat perscontainers uiteindelijk overal worden toegepast? Gevolg is dat er uiteraard meer in kan en er minder vaak storingen zijn doordat ie vol is, maar ook dat lediging minder frequent zal plaatsvinden met stank en ongedierte voor de buurt als gevolg.

    Inwerp-openingen met scherpe punten, hoe veilig is dat dan…? Daarnaast, heel vaak staat het zijdeurtje wagenwijd open van bijvoorbeeld glascontainers. Wordt telkens open gezet door “”jongeren”” die zich “vervelen”.

  5. Erwin

    Vorige week te zien: busje van bouwbedrijf stopt bij afvalcontainer en 2 man zijn zeker 10 minuten bezig met het volledig ledigen van het busje vol met bouwafval.
    Dus wat mij betreft blijft het pasje noodzakelijk.

  6. Teringjantje

    Ik vind het persoonlijk wel een fijn systeem. Geen verplichte momenten meer waarop je het buiten moet zetten, als de zak vol zit loop je er even naartoe en pleur je het weg. Bovendien worden ze bij mij in de wijk voldoende geleegd waardoor het maar weinig voorkomt dat er zakken naast staan. Ze hadden alleen de openingen van de papiercontainer iets groter mogen maken, dozen moet je toch flink kleinmaken willen ze erin passen.

  7. WvR

    Voor de goede orde: “…voorheen…” komt omgeveer overeen met “…strikt genomen de introductie van de ondergrondse containers zo’n 1 tot 2 jaar geleden…”. Ongeveer, want hele delen van de containers werden al snel weer publiekelijk geopend omdat de pasjes voor de toegewezen containers niet werkten. En het 3 tot 6 maanden duurde voordat ze die werkend hadden.

    Samenvattend dekt het volgende veel beter de lading:
    “Waarom je na de plaatsing van de ondergrondse containers, voor korte tijd een pasje nodig had”.

    Antwoord: Beroerd dan wel selectief geselecteerd onderzoek naar de noodzakelijkheid van pasjes.

  8. Koel Hoofd

    Die ondergrondse containers is totale bullshit welke slechts ten doel hebben:
    – meer winst voor de reiniging door besparen op arbeid.
    – een gemeente die kan beweren dat ze lekker duurzaam bezig zijn

    * Ze schieten nu als paddestoelen uit de grond op de meest krankzinnige locaties die niet alleen hinderlijk maar ook levensgevaarlijk zijn.
    * Ze gaan snel kapot, zitten snel vol, en worden misbruikt waardoor het dumpplaatsen worden wat ratten en ander ongedierte aantrekt.
    * het zet mensen aan tot meer consumeren omdat ze minder last van hun eigen troep hebben, dat ligt nu bij een ander voor de deur
    * Het is duur in onderhoud waardoor de lasten voor de Utrechters nog sneller nog verder zullen steigen
    * Ze nemen permanent openbare ruimte in beslag waardoor het gebruik van het leefgebied van bewoners wordt beperkt (fietsen of auto’s parkeren, voetgangers, mindervaliden en mensen met kinderwagens).

    Kortom, weg met die troep!

    De nieuwe vuilniswagens die bij mij in de wijk rondrijden hoor je niet, ook niet met open raam. Het gebeurd me wel eens dat ik daardoor het ophalen mis en een weekje langer met die zak zit. Eigen schuld dikke bult, nou ja zak dan.

    Er valt me wel iets op hier in de wijk.
    De oudere bewoners (40+) weten wanneer het vuilnisdag is en zetten ‘s ochtends hun zakken buiten voor hun deur. Dat werkt voor iedereen uitstekend en gaat al 80 jaar goed.
    Die jongere bewoners (40-) doen dat al op de dag er voor, ruim voordat het officieel mag. Controle is er niet, en als er een dom gemakszuchtig schaap over de dam is volgen er meer. Maar in plaats van dat ze de zakken voor hun eigen deur zetten, flikkeren ze dat op een enorme berg bij anderen voor de deur waardoor de hele stoep is geblokkeerd en de vuilnismannen de zakken tussen de fietsen vandaan moeten peuteren. De scheuren dus de troep blijft achter want de vuilnisdienst heeft een bijzonder strakke planning want “tijd is geld” voor de baas en aandeelhouders (gemeente)

    Ik sinds driekwart jaar nieuwe buren, de typische groene linkse hipster tesla elite. Gaan er 13 van in een dozijn tegenwoordig. Tot mijn verbijstering zetten ook zij hun zakken vol troep bij mij voor de deur, 20 meter (NB!) bij hun voordeur vandaan. Dat is toch heel veel moeite om hun eigen stoepje schoon te houden.
    Zouden ze zich schamen ze zich voor hun eigen afval wat hun overdadige vooral niet duurzame consumptie verraad?

  9. Pee

    Ze gaan gewoon open op diverse pasjes dus wat heeft zo’n container die je met een pas moet openen dan voor zin?
    Of willen ze dat je gaat betalen iedere keer dat je het met je pas opent.

  10. JdV

    @Erwin. Domme opmerking. Nu gooien ze het in een container. Bij het afvalscheidingsstation moeten ze betalen en dat willen ze niet. Als de container met een pasje gaat werken kunnen ze ook daar hun afval niet kwijt en dumpen ze het dus gewoon ergens in de berm. Iets van regen en drup…..

  11. Wim

    @Pee
    De pasjes zijn bedoelt dat kleine kinderen niet in een container kruipen.

  12. Pasjes voor iedereen

    @Erwin: “busje van bouwbedrijf… (…) Dus wat mij betreft blijft het pasje noodzakelijk.”

    En hoe gaat dit helpen dan? Ook medewerkers van bouwbedrijven hebben gewoon willekeurige pasjes met zulke chips, net als iedere burger. En anders koopt het bedrijf een paar anonieme OV kaarten, zodat de medewerkers de containers altijd kunnen openen… Dus hoe lossen pasjes het dump-probleem op?

  13. Henk Lith

    Ik heb nog wel steeds heimwee naar die ouwe vrachtwagen waar je je chemisch (wat een dikthee woord zeg) naar toe kon brengen, zonder veel gedoe om met de auto naar een chemo station te rijden, waar je dan met militaire discipline elk vloeistofje of stukje karton of hout moest zien kwijt te raken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).