Er is weer een prachtig stukje rood asfalt aan Utrecht toegevoegd. De rode loper, zoals de gemeente schrijft, is uitgerold voor fietsers bij de Stationspleinstalling aan de kant van het Moreelsepark. Maar, zo vraagt iemand op Twitter zich af, waarom zijn er zo veel verschillende soorten tinten rood asfalt in de stad?
Rood asfalt wordt al heel lang gebruikt, vooral om fietspaden aan te duiden. Omdat de gemeente Utrecht fietsers graag comfortabel door de stad ziet rijden zijn er de afgelopen jaren een hoop kilometers rood asfalt bijgekomen.
Wat opvalt is dat die verschillende stukken rood asfalt niet allemaal dezelfde tint hebben. Ook Alan Hoekstra vroeg zich op Twitter af wat de reden daartoe is. De gemeente laat weten dat er een periode is geweest dat er kwaliteitsproblemen waren met de rode kleurstof dat gebruikt wordt om het rode asfalt te maken. Daarom zijn er verschillende tinten rood gebruikt. Uiteindelijk is daar in 2018 wel een oplossing voor gevonden en is daarmee ook een vaste kleur rood vastgesteld voor Utrecht.
Maar daarmee is het verschil nog niet volledig ten einde. Er wordt in de stad namelijk asfalt gebruikt dat gemaakt is door verschillende producenten, en die hebben ook allemaal een eigen recept. Daarmee kunnen er toch kleine verschillen mogelijk blijven.
10 Reacties
ReagerenKan ik eindelijk weer rustig slapen nu dit mysterie is opgelost.
Ik ben hier vaak genoeg en er rijden gewoon auto’s overheen die dan zo (via het Moreelsepark) linksaf richting de Mariaplaats draaien.
Controle zie je hier nooit.
Erg onduidelijk blijft het zo.
Ook de taxi’s staan hier belachelijk ver weg vanaf het CS
Mooi dat de gemeente tijd over heeft om dit soort prangende vragen te beantwoorden. En nu graag handhaven op Utrechtse fietspaden…
Kortom, het wordt een esthetisch onverantwoorde puinhoop want ook reparaties worden gedaan in andere kleuren.
Roodasfalt ter weerszijde van wegen mer zwartasfalt in het midden suggereren dat het rood een officieel fietspas is, niets is minder waar. Geen enkels juridische status!
Waar is de tijd dat vredelievende hippie achtige wereldverbeteraars nog TEGEN asfalt waren?
Maar inmiddels heeft voorgenoemde groep weer eens lastvan voortschrijdend inzicht. Tis alleen jammer dat asfalt als fietspad volledig ongeschikt is omdat het de fietser in staat stelt het fietsen te combineren met zijn sociale digitale wereld op zijn telefoon en zichzelf en andere in gevaar brengt. Voorts verleidt het peddelecs en andere gemotoriseerde elektrafietsers voluit en met hoge snelheid de asfaltbaan over te sjeezen.
Het is dus ook niet voor niets dat het aantal fietsincidenten en accidenten buitenproportioneel aan het stijgen is.
Kortom tijd dat er weer eens TEGEN asfalt wordt gedemonstreerd. Het rode dan!
Ik wil het wel even zwart gummen met de banden van m’n 6 cilinder BMW. Probleem opgelost.
Fijn als je kleurenblind bent, slaap je veel rustiger
Fijn dat Utrecht fietsers graag comfortabel door de stad ziet rijden.
Ik zie een boete van € 95,-.
Geef de verschillende leveranciers van het asfalt een Penton nummer (wereld standaard) en dat is wat ze moeten leveren om een kans te maken voor een order. Niet correct, geld terug!