Waarom klimaatactivisten van Tyre Estinguishers autobanden van Utrechtse SUV’s leeg laten lopen Waarom klimaatactivisten van Tyre Estinguishers autobanden van Utrechtse SUV’s leeg laten lopen

Waarom klimaatactivisten van Tyre Estinguishers autobanden van Utrechtse SUV’s leeg laten lopen

Waarom klimaatactivisten van Tyre Estinguishers autobanden van Utrechtse SUV’s leeg laten lopen
In de nacht van donderdag 25 op vrijdag 26 januari lieten klimaatactivisten banden leeglopen van meerdere SUV’s in Utrecht. Het blijkt een actie te zijn van een groep klimaatactivisten genaamd Tyre Extinguishers. Wie zijn Tyre Extinguishers en wat willen zij precies?

In de nacht van donderdag 25 op vrijdag 26 januari lieten klimaatactivisten banden leeglopen van meerdere SUV’s in Utrecht. Het blijkt een actie te zijn van een groep klimaatactivisten genaamd Tyre Extinguishers. Wie zijn Tyre Extinguishers en wat willen zij precies?

De Tyre Extinguishers zijn klimaatactivisten die als doel hebben om het zo moeilijk mogelijk te maken voor mensen om een SUV in de stad te hebben. Op hun website benadrukken de Tyre Extinguishers dat ze in schone en veilige steden willen leven. Daar is volgens hen geen ruimte voor een SUV.

De activisten zijn namelijk van mening dat SUV’s (sports utility vehicles) een ramp zijn voor het klimaat. Door de banden niet lek te prikken, maar leeg te laten lopen, willen ze zo ongemak voor SUV-bezitters creëren, in de hoop dat zij hun auto van de hand doen.

Briefjes

Onder de ruitenwissers van de leeggepompte SUV’s in Utrecht vonden de autobezitters een briefje van de actiegroep. Hierop stond dat de Tyre Extinguishers “één of meerdere van uw banden leeggepompt. Je zult boos zijn, maar vat het niet persoonlijk op. Jij bent het niet, het is jouw auto. SUV’s en 4×4’s zijn een ramp voor het klimaat”.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Naast dat de Tyre Extinguishers vanwege milieuoverwegingen actievoeren, doen ze dit ook vanwege de veiligheid. Zo staat er op de briefjes: “SUV’s veroorzaken meer luchtvervuiling dan kleinere auto’s. SUV’s hebben meer kans dan normale auto’s op ongelukken waarbij mensen om het leven komen.”

Oproep

Op de website geeft Tyre Extinguishers aan dat ze zelf geen leider hebben. Iedereen die dezelfde motieven nastreeft kan zich zo noemen. Er is zelfs een handleiding hoe zulke acties uitgevoerd moeten. Stap 5 is ervoor zorgen dat de media over de acties bericht, wat sinds de actie in Utrecht ook meerdere keren gedaan is.

54 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Voor eigen rekening en risico zou ik zeggen. Kom hier het terrein op met de bedoeling banden leeg te laten lopen en onderga de consequenties van uw handelen. Prima.

  2. Statler

    Achterbaks banden leeg laten lopen. Geen leider of organisatie hebben, dus niet traceerbaar zijn. Hoe dapper. Ik zie deze eigenrichting als een vorm van morele vervuiling, op zijn manier erger vervuilend dan de SUV s die ze denken te bestrijden.

  3. Floris

    Jammer dat dit soort vandalisme aandacht van de pers vraagt en dus ook nog krijgt. Wat hun walgelijke gedrag alleen maar legitimeert en zal versterken. Jammer.

  4. JvD

    Hahaha JdV… “terrein”… broehahaha die oprit in LR

  5. WvR

    Leasewagen:
    Q: “…met van , hoe kan ik u helpen?…”
    A: “…mijn banden zijn leeg, kunt u de hulpdienst inschakelen?…”
    Q: “…natuurlijk, de servicewagen is er met ongeveer 1 tot 2 uur…”

    ANWB (mits lid, denk ik):
    Q: “…met van de ANWB, hoe kan ik u helpen?…”
    A: “…mijn banden zijn leeg, kunt u de hulpdienst inschakelen?…”
    Q: “…natuurlijk, de servicewagen is er met ongeveer 1 tot 2 uur…”

    En nu heeft één en ander een autorit extra gekost.
    Want daarna rij ik alsnog weg in m’n SUV.
    Tyre Extinguishers FTW!

    Overigens leest de beschrijving zoals Tyre Extinguishers die van zich zelf geeft als een criminele of terroristische organisatie, maar dat terzijde. Ik neem aan dat de niet bestaande eigenaren van de website daar over nagedacht hebben, toen ze de niet bestaande websitebeheerders opdracht gaven om, in opdracht van de niet bestaande leiders, de content van de website bij te werken.

  6. Statler

    @WvR:
    het zijn anarchisten, die blijkbaar niet wensen te onderkennen dat anarchie een tweesnijdend mes is.

  7. JdV

    @JvD: LR. Woehahaha. U bent echt te grappig.

  8. Nico

    Ik hoop alleeen maar dat ik zo iemand niet aan mijn auto bezig zie want dan heb ik uiteindelijk een probleem daar ik mij niet zal kunnen inhouden. Je blijft met je handen van de spullen van een ander af en zo niet tja …………..
    Ontzetten kansloos dit soort mensen die sneaky is doen. Echte helden op pantaffels. Sorry voor mijn bewoordingen maar ik heb geprobeerd het netjes te houden

  9. rvd

    @WvR 29/1/2024 – 19:39
    Voor mij is het gewoon de onboard compressor aanzetten en bandjes oppompen. Helaas voor de buren ik vertrek meestal om 06:00 naar het werk.

    Voor de rest is het een zinloze actie, met een onderbuikgevoelens als voedingsbodem. Ookal zou je bezig zien, kans is groot dat je geen discussie met deze jongens/meisjes/x kan voeren.

  10. Rob H.

    Ik snap het punt. SUV’s worden steeds groter en gevaarlijk en die wil je eigenlijk niet in een (binnen-)stad hebben. Maar of het laten leeglopen van de banden nu de oplossing is?

  11. Henk die ene

    Als je naar de website gaat zie je een link naar een telegram groep. Dan valt utrecht nog wel mee haha.

  12. Justin

    Tja, dat valt te verwachten. Je bent dan ook wel een beetje wappie als je anno nu zo’n lompe auto moet hebben. Ik zie ook wel eens van die enorme Dodge Ram verhikels rondrijden in Utrecht en snap dan niet dat je zo’n enorm voertuig uberhaupt mag kopen in dit land.

  13. buurtbewoner

    mijn SUV hebben ze gelukkig overgeslagen, je blijft met je poten van andermans spullen af!

  14. M. K.

    In Parijs o.a. worden serieuze maatregelen genomen tegen SUV’s: belastingen fors omhoog door gewichtsgrens te verlagen. De redenering is: hier geen zandheuvels of modderwegen dus geen noodzaak voor SUV. Ze passen niet in parkeervakken en veroorzaken meer ongelukken door hun breedte. Luchtvervuiling door SUV’S is TE GROOT!

  15. Adriaan

    Binnenkort hebben we de Schoorsteen Busters actiegroep?
    Die klimmen als Sinterklaas het dak op om je houtkachel te doven?

    SUV en houtkachel hebben 1 ding gemeen: het zijn beide in NL toegestane te verkopen artikelen.
    Of een SUV nodig is, daar ga ik niet over. Met je tengels van andermans spullen afblijven lijkt me wenselijk.

    Die CO2 discussie begint steeds helderder te worden: de invloed van de (Europese) mens daar op is beperkt. En wees reel: wie de productieplanningen van nieuwe kolencentrales in India en China kent, weet dat ons Europese klimaatbeleid rond CO2 reductie volstrekt zinloos is. Overstappen op een andere energiemix kan natuurlijk altijd. Bijvoorbeeld om je onafhankelijker te maken van dictators….

  16. M. K.

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/suvs-weren-met-hogere-parkeertarieven-frankrijk-doet-het/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

  17. Ans

    Flauwekul. Een nieuwe SUV is net zo vervuilend als een oud Golfje.
    En een dagelijkse Tesla-rijder ook meer dan een zondagsrijder met een SUV

  18. BSL

    Bijzonder dat je überhaupt de vrijheid hebt / neemt om anderen structureel schade toe te brengen. Dat is namelijk wat je doet met een SUV.

  19. Justin

    @Adriaan, achterhaalde stropopredenering. China investeert enorm in groene energie. Dat ze daarnaast koolcentrales bouwen heeft meer te maken met hoe hun energienet niet berekend is op het verdelen van grote hoeveelheden elektriciteit over het enorme land. De koolcentrales die ze bouwen zijn er om grote blackouts te voorkomen, blackouts die rampzalig kunnen zijn voor ze want grote hoeveelheid geconcentreerde inwoners en enorm veel fabrieken. Deze nieuwe koolcentrales zullen nooit op volle toeren gaan draaien en zullen uiteindelijk weer afgebroken worden omdat ze geen winst kunnen maken (en veel zullen niet eens gebouwd worden) want China, zoals eerder gezegd, gaat over op groene energie.

  20. Peter

    Beetje SUV framing: ook een Dacia Duster wordt tot de SUV’s gerekend, echte SUV s als Range Rovers en de grootste Volvo nemen enorm af.

    De kleine Volvo XC40 en de elektrische Skoda Enyaq worden trouwens ook tot de SUV’s gerekend, dus leuke actiegroep maar keten je bij Tata steel aan het hek.
    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-belangrijk-zijn-suvs-en-cross-overs-per-automerk-in-nederland

  21. Markie

    Die Franse maatregel is wel duidelijk, ook electrische autos, met hier en daar wellicht nog een nagel van een kindslaaf in de batterij, vallen daar ook gewoon onder. Prima, gelijke monniken, gelijke kappen. Het ruimte ( en overlast/verzakkingen etc.) argument is een meer logischere dan co2. Wanneer wordt er eens ingegrepen tegen al die witte geprivilegieerde mensen van al die actieclubjes die menen invloed te hebben en vrij spel krijgen.

  22. Viola

    Als ik wat vuilnisbakken of mijn kledingkast in de openbare ruimte zou ‘parkeren’ zou het binnen de kortste keren weggesleept worden, maar dump je SUV op straat en we vinden het helemaal OK want “eigendom”. Zelfs als het ding de halve stoep blokkeert. Interessant.

    Een leuke cartoon hierover: https://davewalker.com/storage/

  23. Nina

    Ondertussen hebben deze activisten bijv. een mobieltje, schoenen en een jas waar plastic (gemaakt van olie) in zit. Weten zij dat hun voedsel voor productie en vervoer voornamelijk van fossiele brandstof afhankelijk is?

    De kortzichtigheid is wel wat stuitend, vind ik.
    En verder: blijf van andermans spullen af.

  24. Utrechtvoorutrecht

    @Ans Nog meer scheve vergelijkingen? Want de koper van de nieuwe SUV twijfelde nog over een oud Golfje, omdat ie hetzelfde vervuilt?

    En ik heb nog nooit een SUV gezien die offroad geweest was. Je koopt een SUV omdat je groot wilt rijden, of omdat je niet kan rijden en zeker wilt zijn dat de ander bij een botsing meer in de kreukels ligt.

  25. Boogschutter

    Advies aan alle SUV-bezitters die NIET aan een onverharde weg wonen of op een ‘terrein’ zoals onze geluksvogel JdV: ga naar de bouwmarkt en schaf op de afdeling auto- accessoires een eenvoudige voetpomp aan. Uw luchtkasteel is namelijk niet lekgeprikt, zo lees ik, het ventiel is opengedraaid, da’s alles.
    Niet nodig dus om de wegenwacht hiermee lastig te vallen.
    Een toegegeven: een SUV met vier platte banden is meteen een stuk lager, daar kan een mens met een gemiddelde lengte dan weer normaal overheen kijken bij het oversteken.

  26. Justin

    @Nina, wat weet jij veel over het hebben en houden van deze mensen!
    En wat een mooie voorbeeld van whataboutism weer!

  27. Robbert

    Volgende actie van deze club is bij bakfietsen de banden leeg laten lopen want nemen veel ruimte in en rijden associaal. Daarna aanbellen bij mensen die te volle vuiliniszakken bij de weg zetten want leven te ruim.

  28. WvR

    @Viola:
    Stoep-blokkerende vervoersmiddelen bestaan voor 99% uit fietsen.

  29. passalacqua

    sinds wanneer valt mijn Porsche Cayenne S ook onder SUV’s? ik trof m aan met 2 lege banden en pamflet!

  30. Utrechtvoorutrecht

    @Nina Deze is voor u: https://www.reddit.com/r/ik_ihe/comments/128hyi2/ik_ihe/

    Als die SUVs helemaal vol waren gestouwd met voedsel, had u wellicht een punt gehad, maar helaas. Een activist met een mobieltje maar zonder SUV is nog altijd minder belastend dan een SUV-rijder met een mobieltje.

  31. Nina

    @ Justin

    Een plastic vrij leven is niet mogelijk (kijk alleen al naar wat nodig is in de gezondheidszorg). Plastic rietjes zijn een noodzaak voor mensen die niet zonder kunnen drinken. De mensen achter de bureaus verzinnen vanalles wat op praktische bezwaren stuit en ze worden er zwaar voor overbetaald.

    Fossielvrij is ook bij lange na (nog) niet haalbaar. Wie dat niet snapt, moet echt terug naar school.

    Wil je meters maken tegen benzineslurpers? Dan zou ik het in Amerika proberen waar men 1 op 7 rijdt. De illusie dat we allemaal op korte termijn in een elektrische auto kunnen gaan rijden, heeft er nu in ieder geval voor gezorgd dat de verbetering van fossiele motoren compleet stil is gevallen. Niet slim helaas.

  32. Viola

    @WvR: Helemaal mee eens dat fietsparkeren in Utrecht een probleem is. Als we nou eens wat ruimte op straat vrij konden maken… Bovendien: ik zie in onze buurt vooral stoepen vol auto’s. Op één parkeerplaats passen zeker 12 fietsen.

  33. Peter

    SUV s zijn niet verboden dus je mag erin rijden. Als je er een mening over hebt mag je die geven, dus bijvoorbeeld een briefje onder de ruitenwisser doen of de disussie aangaan.

    Maar mollen (banden leeg laten lopen, krassen maken) dat doe je niet. Je blijft van elkaars eigendommen af. Want waar stopt het kapot maken van spullen van een ander omdat je van mening bent dat dat niet aan je normen voldoet?

  34. Justin

    @Peter, er wordt niks kapot gemaakt joh. Ga ergens anders jennen.

  35. WvR

    @Viola 30/1/2024 – 16:59:

    “…bovendien: ik zie in onze buurt vooral stoepen vol auto’s. Op één parkeerplaats passen zeker 12 fietsen…”

    Nee.
    Je ziet auto’s die op een parkeerplaats staan, een daartoe aangewezen plek van openbare ruimte voor het parkeren van auto’s.
    Niet op de stoep, een parkeerplaats is geen stoep.

    Net zoals fietsen in een fietsrek die in het fietsenrek staan, een daartoe aangewezen plek van openbare ruimte voor het parkeren van fietsen.
    Niet stoep, een fietsenrek is geen stoep.

    Het aandeel fietsen in de categorie “stoep-blokkerende vervoersmiddelen” is nagenoeg 100%, een paar brommers uitgezonderd.

  36. Buurtgenoot van SUV bezitters

    Ik vind het een mooie actie. Ik hoop dat mensen met SUV’s en andere grote vervuilende auto’s beseffen dat ze met hun keuze anderen schaden. Zowel door het vervuilen van onze lucht, innemen van veel ruimte in onze krappe stad, beperken van onze veiligheid als hun bijdrage aan klimaatverandering. SUV’s zijn nergens voor nodig. Hopelijk grijpt de gemeente ook in.

  37. Koel Hoofd

    @Utrechtvoorutrecht
    “Een activist met een mobieltje maar zonder SUV is nog altijd minder belastend dan een SUV-rijder met een mobieltje.”
    Je hebt zeker niet meegekregen wat die OVfietsende met debielmobiel gewapende activisten aan sociaal economische, culturele en imago schade kunnen richten? Gewoon, omdat ze het hun grondrecht vinden om anderen (i.e. iedereen die niet in hun bubbel past) schade te berokkenen?
    De MKBA van die activisten is zwaar negatief, dat betekend dat ze de maatschappij meer kosten dan opleveren.

  38. Mats van der Velde

    Prima actie. Denk even na voordat je zo’n onnodig bakbeest koopt met een enorme CO2 uitstoot dat veel te ruimte inneemt onder het mom van ‘veiligheid’, ten koste van andere weggebruikers.

  39. EsJoeVie

    Sommigen (niet alleen hier) verwarren de vrijheid/’recht’ om zo’n ‘grote bak’ te hebben, met het egoïsme ervan!
    In zo’n compacte stad als Utrecht is daar geen plek voor. Graag snel die 30 km/u hier ook in Utrecht. Dan heb je niet zoveel meer aan zo’n ‘grote kar’.
    Leve de (bak)fiets!

  40. Nina

    @ Utrechtvoorutrechters
    “Een activist met een mobieltje maar zonder SUV is nog altijd minder belastend dan een SUV-rijder met een mobieltje.”

    Geen idee wat de activist verder onderneemt dat klimaatbelastend is waar de SUV-rijder verre van blijft. Gewoon van andermans spullen afblijven.

  41. Justin

    @WvR, het aandeel auto’s die de openbare ruimte innemen is vele malen erger. Misschien snap je het niet helemaal, maar dat is dus het punt ter discussie: de aangewezen plekken voor auto’s om te parkeren. Straten vol met lompe brokken staal (1 bolide per 1 of 2 personen!) die enorm veel ruimte innemen. Het is vervuilend, gevaarlijk, en volstrekt inefficient en onnodig.

  42. WvR

    @Justin:
    “…Misschien snap je het niet helemaal, maar dat is dus het punt ter discussie: de aangewezen..”

    Nee, dat is helemaal niet het punt ter discussie.
    Ter discussie staat het leeg laten lopen van de banden van andermans eigendom.
    Dat er @Viola er dan geparkeerde auto’s bijhaalt is iets anders, en niet terzake doende.

    “.. Straten vol met lompe brokken staal (1 bolide per 1 of 2 personen!) die enorm veel ruimte innemen…”

    Hier kunnen we het over eens zijn:
    Ik word namelijk ook gek van die duizenden overal willekeurig neer gedonderde fietsen. Op de stoep, in de gracht, aan bruggen, lantaarnpalen, geen plek is veilig.

  43. Toine Goossens

    Drammers die lak hebben aan grondrechten en De Verklaring van de Rechten van de Mens.

    100 jaar geleden gingen Duitse burgers met elkaar op de vuist. Ultra links vocht tegen ultra rechts. Het gevolg van dat gevecht, 100 miljoen doden, doet deze drammers niets.

    Een volgende stap kan zijn dat De SUV rijders zich verenigen, gaan patrouilleren en deze drammers van de straat meppen. Eigenrichting, de zwaarste overtreding van het wets- en geweldsmonopolie van de democratische rechtstaat.

    Ook de anti SUV drammers doen aan eigenrichting. Dat is bijzonder kwalijk. Oppakken en veroordelen; burgers die andere burgers zo bejegenen, verdienen straf. Alleen op die manier blijft de Westerse democratie veilig.

  44. Nina

    @ Toine Goossens
    Eens

  45. Justin

    @WvR, zwakjes hoor. Ik heb het natuurlijk over het discussiepunt die @Viola aandraagt en waar jij op in ging. Heel zwakjes.

  46. rvd

    @Justin
    Ik rij in een dergelijke “grote” bak, Ik geef toe, zou prima uit kunnen met een grote bestelbus of kleinere pickup maar dan verlies je 3 zitplaatsen. Omdat je buiten werk ook nog een privé situatie hebt zou je een extra auto nodig hebben dat is ook niet efficient. Hoewel zo’n pickup groot oogt, zijn de maten vergelijkbaar met de grote personen autos (V90/BMW7) of campers.

    Ze verbruiken idd meer maar ze rijden doorgaans, net als de mijne op gas een rest product uit de raffinaderijen. LPG is een relatief schone brandstof vergeleken benzine of diesel, en het verbruik 1 op 7-8 ongeveer, dat is vergelijkbaar met de ‘snelle’ audi’s (RS) BMW (M) en mercedes (AMG) dus wat is het punt?

    Wees gerust ik woon niet in de stad lekker buiten maar kan me voorstellen dat grote autorijders in de stad last krijgen van het moraal vingertje van anderen. Punt is deze autos zijn gewoon legaal, het is niet aan XR/TE om met een verheven vinger voor een soort moraalpolitie te spelen. En het is gewoon laf, ga dan de discussie aan met de eigenaar als hij er in rijdt.

  47. Utrechtvoorutrecht

    @Toine Goossens De (Universele) Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM)? Ik dacht dat we klaar waren met grondwet-opmerkingen omdat iedereen inmiddels de belangrijkste artikelen ervan heeft gelezen en heeft beseft dat er helemaal niet in staat dat je vrij bent om te doen waar je zelf zin in hebt. Maar we gaan het dan over de UVRM hebben, en over WW2?

    Specifiek over de UVRM is een veelgehoord puntje van kritiek dat het NIKS zegt over eigendom (vrijheid van bezit). Maar ik nodig u uit om het document toch eens te lezen, want zegt juist heel veel over veel andere rechten.

    Het einde van de WW2 gaf de directe aanleiding voor het opstellen van de verklaring, en praktisch elk land heeft meegewerkt. Dus na een vreselijke oorlog hadden mensen over de hele wereld behoefte om basisrechten van IEDEREEN vast te leggen. Maar nu staan de rechten in het UVRM onder druk, zelfs expliciet in de partijprogramma’s van grote politieke partijen. We richten liever knokploegen op om SUVs te beschermen dan dat we vluchtelingen helpen. Want dat is ons recht!

    Voor mij getuigt uw opmerking van een vreselijk gebrek aan perspectief. Als u niet de ervaring heeft van het wonen in een land waarin democratie niet de norm is, neem dan in ieder geval de moeite om te praten met mensen die meer van de wereld hebben gezien. Uw schrijnende gebrek aan inlevingsvermogen is geen excuus om domme opmerkingen te maken.

    Dus, tuurlijk mag je niet aan andermans eigendommen komen maar het is ook geen recht om de ruimte, de (ervaren) veiligheid en de leefomgeving van anderen negatief te beinvloeden.

  48. HenQ

    Lieve ventieldrammers,

    Richten jullie je anders ook even op notoir hard rijdende en herriemakende Mercedessen AMGs en snelle golfjes met open pijp, samen met de type eigenaars eigenlijk veel vervuilender en gevaarlijker in het verkeer?
    Ze zijn makkelijk te vinden in bepaalde wijken. Of durven jullie dat dan weer niet? Ik hoor het wel, doei!

    Groetjes, Henk

  49. WvR

    @Justin 1/2/2024 – 8:52
    Niet iedereen is een geboren debater.
    Zeker niet, je reactie op mijn post lezende, op jouw niveau.
    Chapeau.

  50. Toine Goossens

    @UtrechtvU??

    Even een heerlijk uitje voor U. Lekker even afreageren. Succes daarmee.

    De essentie ontgaat U. Grondrechten en universele verklaringen zijn er om ongewenst gedrag te voorkomen.

    Steunt U dit drammergedrag? Zo ja, ga terug naar de collegebanken. Ethiek en bezinning over het belang van de geschiedenis; kunt u veel van leren.

  51. Scherpschutter

    DUIC, ik vind bijna alles dat jullie doen leuk en interessant, maar vinden jullie het nou echt een goed idee om de website te gebruiken als platform waar dit soort bloedirritante verwarde criminelen hun handelingen kunnen vergoeilijken, in plaats van simpelweg het morele credo “blijf met je jatten van andermans spullen af” hoog te houden?

  52. wollie

    schone lucht is van iedereen

  53. Hugo Simons

    Je kunt een zwembad leegpompen. Een band niet. Hoeft niet. De lucht loopt er vanzelf uit als je het ventiel losdraait. En wat is een gasslurper? Een auto met een LPG- motor? De schrijver van het pamflet heeft teveel naar het Engels gekeken.

  54. slachtoffer van dit soort tuig

    Als dit soort tuig last hebben van auto’s in de stad dan moeten ze naar het platte land verhuizen, daar heb je helemaal geen last van, je kunt verse lucht happen i.p.v. de uitstootgas, je kunt daar eindeloos lopen zonder dat je een auto tegenkomt!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).