Waarom moeten er zo veel bruggen komen bij de Merwedekanaalzone? | De Utrechtse Internet Courant Waarom moeten er zo veel bruggen komen bij de Merwedekanaalzone? | De Utrechtse Internet Courant

Waarom moeten er zo veel bruggen komen bij de Merwedekanaalzone?

Waarom moeten er zo veel bruggen komen bij de Merwedekanaalzone?
Een gedeelte van deelgebied 5 in de Merwedekanaalzone. Foto: Robert Oosterbroek
In de voorlopige plannen voor de Merwedekanaalzone wordt nu rekening gehouden met het toevoegen van 6 fiets- en voetgangersverbindingen over het water. Hier zijn echter ook zorgen over; een deel van de gemeenteraad had er vragen over en er zijn zienswijzen over ingediend. De gemeente komt met een reactie.

In de voorlopige plannen voor de Merwedekanaalzone wordt nu rekening gehouden met het toevoegen van 6 fiets- en voetgangersverbindingen over het water. Hier zijn echter ook zorgen over; een deel van de gemeenteraad had er vragen over en er zijn zienswijzen over ingediend. De gemeente komt met een reactie.

In deelgebieden 4, 5 en 6, dat is vanaf Villa Jongerius tot aan de A12 bij de Winthontlaan wordt er nu rekening gehouden met het toevoegen van 6 fiets- en voetgangersverbindingen over het water. In deelgebied 5, tussen de Koningin Wilhelminalaan en de Beneluxlaan moeten er de meeste bruggen bijkomen, in totaal 3. De komst van alle bruggen staat overigens nog niet vast.

Bron: omgevingsvisie

Over de komst van deze bruggen zijn wel al enige zorgen; woonbootbewoners zijn bang dat ze moeten wijken voor de bruggen, de bruggen zouden het rustige karakter rondom het water doen verdwijnen en ook vragen mensen zich af of de roeiers geen last van de bruggen gaan krijgen. Volgens de gemeente liggen de precieze locaties van de bruggen nog niet vast. Hoe de bruggen uiteindelijk ingepast gaan worden moet dus nog duidelijk worden.

Volgens de gemeente zijn de bruggen vooral nodig om de infrastructuur voor fietsers en voetgangers te verbeteren. “De nieuwe routes binnen het fiets- en voetgangersnetwerk leiden tot aanzienlijke afstandsverkortingen (zoals de route naar Station Vaartsche Rijn).”

Koppeling van wijken en voorzieningen

Ook zouden met de komst van de bruggen verschillende wijken aan elkaar gekoppeld worden waardoor voorzieningen beter op elkaar aansluiten. Rivierenwijk heeft bijvoorbeeld weinig groenvoorzieningen, met een extra brug richting Park Transwijk zouden de bewoners makkelijker toegang hebben tot groen. Datzelfde geldt volgens de gemeente ook voor de bereikbaarheid van scholen, sportvoorzieningen en horeca: ‘die over en weer voor de bewoners van Dichterswijk en Rivierenwijk en de Merwedekanaalzone van belang zijn’. Daarnaast benadrukt de gemeente dat het fietsverkeer sterk gaat toenemen in het gebied, en dat de bruggen daarom moeten zorgen voor een veiligere en betere doorstroming.

Wel laat de gemeente weten dat er onderzocht wordt of er in deelgebied 5 echt 3 bruggen moeten komen. “Bij deze studie naar extra bruggen wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de bewoners van de woonarken en activiteiten op het water.” Ook wordt er gesproken met bewoners van woonarken. “Insteek is om de bewoners van de woonarken nauw te blijven betrekken bij het proces en duidelijkheid te verschaffen over mogelijke verplaatsing en/of uitkoop.”

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Er zou met spoed een verbod moet komen op wedstrijdroeien op het Merwedekanaal. De roeiers dienen hun activiteiten te verplaatsen naar een locatie die minder overlast, ook qua geluid, veroorzaakt. Helaas is er met de gewijzigde bestemming van de kanaalzone geen andere oplossing. Wonen gaat nou eenmaal voor de hobby van een zeer select groepje mensen.

  2. Socrates

    Het wordt een grote woonwijk dus en brug erbij zou is niet onverstandig. Ergens halverwege wellicht, tussen de Balijebrug en de Socratesbrug. Maar zoveel bruggen? Veel geld, weinig effect.

    Beter schrappen ze vijf van de zes bruggen en wordt dat geld gereserveerd voor een veel grotere barrière voor fietsers en voetgangers: het spoor.

    Er is dagelijks pas echt een grote stroom fietsverkeer tussen de Westelijke wijken/LR/Nieuwegein aan de ene kant en aan de andere kant Centrum/Oost/Uithof.

    Een brug voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Nicolaas Beetstraat naar de Reviuskade ongeveer… Dat lijkt me een aanwinst! Veel meer fietsers zouden daar profijt van hebben. Overigens ook mensen in die toekomstige woonwijk bij het kanaal. En het zou een aanzienlijke ontlasting betekenen voor het (soms gevaarlijk krappe) knelpunt van fietspaden bij Smakkelaarsveld. De gemeente doet niet voor niets moeite om alternatieve fietsroutes naar de Uithof te stimuleren.

    De Moreelsebrug is voor fietsers helaas een miskleun, hopelijk wordt er ooit nog een opgang gebouwd zodat fietsers niet de trap hoeven te gebruiken. Die ruimte is er wel, onbegrijpelijk. Als het zo blijft wordt het nooit een handige route voor woon-werkverkeer per fiets.

  3. Marco

    Volgens mij geven de roeiers nu en in de toekomst nauwelijks overlast. Die twee keer per jaar dat er een wedstrijd wordt georganiseerd lijkt mij ook geen geweldig probleem.
    Woonwagenbewoners moeten ook niet zo zeuren. Je woont op een boot die gewoon versleept kan worden. Dat is nu eenmaal de consequentie van op een voertuig wonen. Als je dat niet wilt accepteren, dan kan je beter in een huis gaan wonen zoals de andere 98% van de Utrechters. De gekke woonhobby van een zeer select groepje woonbootbewoners zou niet moeten kunnen voorkomen dat er een fatsoenlijk aantal bruggen komt.

  4. Thijs

    “Insteek is om de bewoners van de woonarken nauw te blijven betrekken bij het proces en duidelijkheid te verschaffen over mogelijke verplaatsing en/of uitkoop.”

    Hier zou ik echt zo onrustig van worden.

  5. Barend

    @ Socrates

    Helemaal mee eens, zes bruggen maar liefst, volstrekt over de top.
    En inderdaad, prima suggestie, de echte barriere in de stad is het spoor. Schrap drie van die zes bruggen en bouw een onderdoorgang onder het spoor.

  6. isabelle

    @Socrates: ja, goede suggesties. Het gevaarlijke fietsen rond HC is voor mij ook een breekpunt, ik ga nu liever vanuit het centrum met de bus naar het station in de spits.

    Het zou zo maar kunnen dat ook hier de gemeente is gezwicht voor harde eisen van Kleppiere, en commercie het wint van verkeersveiligheid.

  7. MVG

    Waarom moeten er zoveel bruggen komen?

    Simpel, omdat de projectontwikkelaars en vastgoedjongens dat willen. Dat zijn de mensen die het eigenlijk voor het zeggen hebben in deze stad. Niet degene die voor veel geld grond koopt en beheert, namelijk de gemeente (al deze natuurlijk wel de macht moeten houden).

    Zo kan het ook komen dat een SP-wethouder een neoliberale koers vaart als schandknaap van het vastgoudgeld. Zij die zich verrijken aan mensen die ergens moeten en willen wonen. Die SP-wethouder zou wel zo chantabel als d neten zijn of een schuld moeten afbetalen en zal wel een goed betaald baantje (of zwart geld) in het vooruitzicht gesteld hebben gekregen.

  8. Katja

    Zijn de mensen tegenwoordig te lui om om te lopen/fietsen ?
    Bij Rotsoord gebeurt dat ook al, terwijl er twee bruggen liggen op hooguit 400 meter van elkaar !

  9. Herman

    @Socrates. de naam suggereert een wijze denker.
    maar waarom je nu de Moreelsebrug als miskleun bestempeld is mij een raadsel.

    een brug die erg handig is, nog mooi ook en deels.met privaat geld gefinancierd ook.
    en voor een langere oprit ontbreekt helaas de ruimte. soms moet je niet doen met wat er is.

  10. BdV

    Het verschil tussen de hoeveelheid bruggen en een volledige overkapping, danwel demping, wordt steeds kleiner. Gezien de kosten voor onderhoud aan de bruggen meegerekend moet worden in de begroting, zou dempen op de lange duur wel eens aantrekkelijker kunnen zijn.

  11. Luuk Upuuk

    Dus wijken met weinig groenvoorziening krijgen een brug, kunnen ze bij de buren op het gras gaan zitten.

  12. Jan Paulussen

    Helemaal eens met de vele voorgaande sprekers.

    Zoveel bruggen klinken als een verspilling van geld. Jammer genoeg was er bij de inspraak avond van de merwedekanaalzone (C) heeel weinig interesse van ontwikkelaars en gemeente om goede redenen te geven waarom deze vele bruggen de (toekomstige) omwonende zoveel op zouden leveren.

    Uiteindelijk waren de 2 duidelijke redenen die ze gaven:
    (A) De Merwedekanaalzone moeten vrij luxe appartementen en huizen worden. Daarom willen de ontwikkelaars heel graag dat deze nieuwe wijk zo veel min mogelijk geassocieerd word met kanaleneiland en alle (voor)oordelen die bij de wijk horen.

    (B) Het staat al langer in de plannen van de gemeente en rond de 400 meter tussen bruggen is normaal voor plekken als de binnenstad van Amsterdam.

    De terechte vragen van de buurtbewoners gingen vooral over de routes van zuid-west en de binnenstad (over/onder het spoor). Jammer genoeg werd dit niet meegenomen in de besprekingen..

  13. Tom

    Alleen in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern al liggen 186 bruggen over water (+/- een paar, ik kan verkeerd geteld hebben). Als ze daar een brug aan kunnen leggen om een blokje van zes huizen te ontsluiten, dan zal het toch zeker niet te duur zijn om een paar bruggen te bouwen voor een stadswijk met 10.000 huizen? Ik snap het probleem niet zo, bruggen zijn goed voor de leefbaarheid en de ervaren kwaliteit van de ruimte, hoe meer hoe beter wat mij betreft.

  14. Josja

    Beetje scheef is het wel. Tussen Leidsche Rijn en Utrecht lagen er 2 oude bruggen 4 kilometer uit elkaar. Na een hoop gesteggel en vertraging is er nu een derde bijgekomen: de Daphne Schippersbrug. Nog steeds fietsen er dus Leidsche Rijners kilometers om. Drie bruggen dus voor 100.000 mensen die in de stad werken, naar school gaan of een pilsje pakken. En ook voor die inmiddels ontelbaar veel scholieren die vanuit de stad in Leidsche Rijn op school zitten.

  15. Sjaak

    @Herman: er was ruimte zar om opritten naar de moreelsebrug te bouwen. Ik zie dan ook niet veel fietsers deze brug gebruiken.

  16. RV

    Een extra brug prima, maar zes? Daarnaast creëer je daarmee extra kruispunten waardoor het verkeer op de kanaalweg veel chaotischer zal worden. De huidige kruispunten bij de bruggen zijn al vrij gevaarlijk door fietsers die geen voorrang verlenen.

  17. Cico

    @Herman: het is zeker een hele mooie brug, ideaal voor voetgangers. Maar nog steeds een miskleun als fietsbrug. Dan had er gewoon een hellingbaan moeten komen.

    Sluit mij verder aan bij andere commentaren: het spoor is de ware barrière in de stad. Prima, die bruggen. Maar waar gaan de fietsers allemaal naartoe? Het station en het centrum. Al die bruggen over het kanaal leiden uiteindelijk naar datzelfde fietstunneltje.

  18. Smurf

    Van de roeiers op het Merwedekanaal en de Vaartsche Rijn heb je als bewoner niet zo’n last hoor. Van de coaches die van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat schreeuwend met ze meefietsen daarentegen…

  19. maria

    Bizar. Er zitten op het stadskantoor een paar ambtenaren teveel wiet te roken. En de politiek rookt mee.

  20. Wim Vreeswijk

    Niemand van de voorgaande reageerders vraagt zich af wat deze bouwmanie van maar liefst 6 bruggen op dit relatief korte stukje Utrecht de Utrechtse belastingbetaler gaat kosten? Want dat hierover discussie moet komen staat voor mij als een paal boven water !

  21. Johan

    @ BdB

    Juist. Dit staat bijna gelijk aan volledige overkluizing. Onbegrijpelijk dat de politiek mee lijkt te gaan in deze ambtelijke fata morgana.

    @ Socrates

    Daar snijd je een zeer valide punt aan. Als er een barriere is in de stad is dat het spoor. En een tunneltje naar de Smeebrug onder het spoor door, dat is pas een zinvolle besteding van gemeenschapsgelden!

  22. Hendrik

    @ Tom

    Gedachtenfout. Duiker in een sloot is geen brug over een groot kanaal. #nepnieuws

  23. Visser

    Ik hoop dat onze ambtenaren niet alleen bezig zijn met bruggen bedenken, maar dat ze ook op een strakke stedenbouwkundige invulling sturen. Ik heb de indruk dat het een erg versnipperd gebied is, dus ben bang dat het een onsamenhangend rommeltje wordt. Ik hou mijn hart vast.

  24. Miriam

    Volgens de gemeente zijn de bruggen noodzakelijk voor de verbinding met het centrum/station vaartsche rijn. Maar fietsers/voetgangers komen uit in wijken en dat is niet de snelste route. Wat je krijgt zijn bruggen die niet gebruikt worden en die de huidige buurtbewoners niet willen. Nu komen ze namelijk ook al bij de overkant via de bruggen die er nu zijn. Conclusie: de gemeente loopt voorbij aan de argumenten van de huidige wijkbewoners en denkt te weten wat nieuwe bewoners nodig hebben. Wishful thinking.

  25. Daphne Desseaux

    Aan groei is geen ontkomen aan, ik heb geen bezwaar tegen meer nieuwe woningen, het is goed nieuws voor de vele woningzoekenden. Zo is de Trip (ook inbreidingsproject aan de oostkant van de Rivierenwijk, over de Vaartsche Rijn naast Jutfaseweg) een goed voorbeeld vanwege de verhoudingen. Het gaat hier om balans tussen aantal woningen/ha, voorzieningen en infra. Ondertussen is dit gebied uitgebreid met drie enorme gebouwen van 10! bouwlagen hoog en zijn er daarnaast drie in aanbouw voor starters. Naast de reeds eerder gerealiseerde appartementen van 7-10 hoog, ter hoogte van de Oranjebrug op een tiental hectare. De impact hiervan merk je op straat omdat het nou eenmaal drukker is, logisch en misschien nog net in balans qua verkeersafwikkeling. Anders is dit het geval op de Vultolaan in Hoograven en Vondellaan bij Vaartsche Rijn Station, waar dagelijks opstoppingen zijn.
    Nog meer druk op het verkeer vanuit de andere overkant van de Rivierenwijk, de westkant, door drie verbindingsbruggen over het Merwedekanaal zorgt voor overbelasting. Zolang het netwerk van de Rivierenwijk daar niet op is ingericht, moet eerst gedegen onderzocht worden wat de impact van 25.000 nieuwe bewoners zal zijn! Of je wensenlijstje bijschroeven naar redelijke maatstaven.

  26. Daphne Desseaux

    Volgens de gemeente zijn de bruggen vooral nodig om de infrastructuur voor fietsers en voetgangers te verbeteren. “De nieuwe routes binnen het fiets- en voetgangersnetwerk leiden tot aanzienlijke afstandsverkortingen (zoals de route naar Station Vaartsche Rijn).”

    Ik heb de afstanden uitgerekend via Routeplanner: het gaat hier om een ‘winst’ van 200m indien je halverwege de Merwedekanaalzone gaat wonen, ter hoogte van de Amstelstraat. De ‘winst’ is 100m ter hoogte van de Waalstraat.
    Is deze paar seconden fietstijd aanzienlijk genoeg tegenover het verlies dat geleden wordt?

    Het ‘verlies’ is een uitgave van circa 5 miljoen euro voor 1 brug, gedupeerde woonbootbewoners, inleveren van groen voor de bouw van de voet van een brug en een overspannen infrastructuur in de Rivierenwijk.

    Beste planmakers, waar hebben we het over? Voor mij is het zo klaar als een klontje, geen bruggen dus! Welke alternatieven zijn onderzocht? Zoals gebruik maken en/of verbeteren van de huidige Socrates- en Balijebrug.

  27. Thaliet Smit

    Het plan om 6 extra bruggen te bouwen over het Merwedekanaal is 1. Een extra nieuwe hoeveelheid woningen is 2 .
    In beide plannen is m.i. Onvoldoende rekening gehouden met de huidige activiteiten op en om het water. Al jaren roeien 3 goed draaiende roeiverenigingen onder groeiend aantal bruggen door. Nog even en het is overlapt roeien.
    Verder wordt het coachen langs de kant een steeds hachelijkere onderneming. De enorme groei van het verkeer rond het Merwedekanaal is momenteel al desdanig dat het steeds lastiger wordt veilig langs de kant mee te fietsen. Bij de enorme groei van de wijken en bijbehorende infrastructuur zoals voorgesteld zal het in de toekomst vrijwel onmogelijk worden te trainen op het Merwedekanaal. Helaas is daarvoor geen goed alternatief. Maar wil Utrecht en de Utrechters dot voorstel werkelijk volgen. Is dit niet een gedachtenspinsel van een aantal ambtenaren die zich eerst nog maar eens goed over de consequenties van dit plan op de lange termijn moeten buigen voor ze dit enorme , geldverslindende en prestigieuze project willen gaan doorzetten. Denk na over de consequenties op ieder vlak.

  28. Erik

    @Thaliet Smit:
    Wat geeft de roeiverenigingen het recht om kostbare openbaar stadswater op te eisen voor eigen gebruik? Het Merwedekanaal is een stadskanaal en geen geschikte trainingslocatie. Dit kanaal is van alle Utrechters en niet alleen van de roeiers. Alle Utrechters moeten hier gebruik van kunnen maken met welk soort boot dan ook.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).