Waarom staan er niet overal flitspalen in Utrecht? | De Utrechtse Internet Courant Waarom staan er niet overal flitspalen in Utrecht? | De Utrechtse Internet Courant

Waarom staan er niet overal flitspalen in Utrecht?

Waarom staan er niet overal flitspalen in Utrecht?
Archieffoto
Het is een veelgestelde vraag rond wegen waar regelmatig te hard wordt gereden: waarom worden er geen flitspalen geplaatst? Het Openbaar Ministerie (OM) is de eigenaar van flitspalen in Nederland en bepaalt of ze er wel of niet komen. De gemeente Utrecht kan als wegbeheerder wel een verzoek doen bij het OM, maar justitie beslist. Zo werd onlangs besloten dat een extra flitspaal op de  Amsterdamsestraatweg geen goed idee is.

Het is een veelgestelde vraag rond wegen waar regelmatig te hard wordt gereden: waarom worden er geen flitspalen geplaatst? Het Openbaar Ministerie (OM) is de eigenaar van flitspalen in Nederland en bepaalt of ze er wel of niet komen. De gemeente Utrecht kan als wegbeheerder wel een verzoek doen bij het OM, maar justitie beslist. Zo werd onlangs besloten dat een extra flitspaal op de  Amsterdamsestraatweg geen goed idee is.

Utrecht heeft op dit moment zes flitspalen die gezamenlijk elke dag meer dan 100 keer flitsen. Echt flitsen doen ze overigens niet meer, het gevreesde witte licht is met de nieuwe digitale palen overbodig geworden. De zes flitspalen in Utrecht controleren op snelheid en of automobilisten niet door rood rijden. Zowel op de Europalaan, Amsterdamsestraatweg, twee keer op de Graadt van Roggenweg, Marnixlaan en de St. Josephlaan is het oppassen geblazen voor automobilisten.

Overvecht en Kanaleneiland

Hoewel de flitspalen bij menig automobilist tot ergernis leidt, zijn de palen bij veel omwonenden geliefd om asociaal wegverkeer tegen te gaan. De roep om meer flitspalen is dan ook regelmatig te horen in wijken waar nogal eens te hard wordt gereden. Vorig jaar besloot een meerderheid van de gemeenteraad nog dat er palen moeten komen in Overvecht en Kanaleneiland. Het is echter niet aan de gemeente alleen om dit te besluiten. Het OM bepaalt waar deze palen komen, in samenspraak met wegbeheerders en politie.

(Verhaal gaat verder onder afbeelding)

Het klinkt makkelijk om ergens waar regelmatig te hard wordt gereden een snelheidsmeter neer te zetten, maar dat doet het OM niet zomaar. Het gaat justitie namelijk alleen om de verkeersveiligheid en niet zozeer om mensen te bekeuren. Zo vraag het OM zich af: “Zijn er ongevallen geweest? Wat was de oorzaak? Hoe hoog is het percentage overtredingen? Past de snelheid bij de weg? Kan de inrichting van de weg veranderd worden zodat er minder hard wordt gereden?”

Laatste redmiddel

Het OM hanteert al deze regels zodat er een landelijke uniforme aanpak geldt. Ook moet dit voorkomen dat er zogeheten ‘politieke palen’ worden geplaatst; flitspalen die door de waan van de dag geplaatst worden zonder dat ze voldoen aan de criteria. Het plaatsen van een flitspaal is een laatste redmiddel. Eerst moet gekeken worden of weggebruikers op een andere manier hun gedrag kunnen aanpassen door bijvoorbeeld de weg anders in te richten. Daarnaast plaatst het OM ook nooit flitspalen in een 30 kilometerzone. Een extra flitspaal op de Amsterdamsestraatweg vond justitie dan ook niet nodig: er zou namelijk overdag niet stelselmatig te hard worden gereden.

De gemeente Utrecht is op verzoek van de gemeenteraad, die vorig jaar een motie aannam, nu wel in gesprek met het OM over het plaatsen van flitspalen. Maar waar die moeten komen te staan is nog niet bekend. De gemeente wil dit liever nog niet vertellen. Het is dus ook niet bekend waar ze in het proces zijn en of het OM welwillend tegen de locaties staat.

Hoe vaak flitsten de palen in Utrecht voor snelheid of door rood rijden?

Totaal 2016: 53.144 – Totaal 2017: 42.430 – Totaal 2018: 35.971

21 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    “Vorig jaar besloot een meerderheid van de gemeenteraad nog dat er palen moeten komen in Overvecht en Kanaleneiland. Het is echter niet aan de gemeente alleen om dit te besluiten. ”

    Dat vat de moraal van de Utrechtse politiek wel aardig samen. 😉

    Verder kun je je afvragen wat het nut van ‘vaste’ flitspalen is. Notoire hardrijders gebruiken allemaal wel een app om te zien waar die dingen staan. Locals weten ze te staan. Dus beiden zullen even van het gas gaan, en 10 meter na de paal volgas doortrappen. Dus wie je flitst zijn over het algemeen ‘onschuldige’ bezoekers die per ongeluk een keer net iets te hard rijden of niet opletten. Het levert vooral de staat veel geld op….Dat noem ik geen nut.

    Als je dan toch iets aan notoire hardrijders en wegpiraten wil doen (en dat lijkt me terecht), werk dan uitsluitend met goed gecamoufleerde mobiele flitsteams die op onregelmatige locaties en tijdstippen flitsen. Beboet alleen vanaf 10km/u te hard (met veel hogere boetes), om de onschuldigen uit te sluiten.

    Dit heeft geen enkele zin.

  2. Gerard Brugmans

    Op de Tolsteeg-, Malie- en Wittevrouwensingel is de inrichting perfect afgestemd op de maximum snelheid van 30 km. Automobilisten horen zich daar te gedragen als gasten en moeten zich aanpassen aan het fietsverkeer. Maar iedereen die op de singel woont weet dat het dagelijks vele malen fout gaat omdat er nog steeds automobilisten zijn die denken dat de verkeersregels niet voor hun gelden. Flitspalen kunnen de veiligheid op de singels enorm verhogen, waarom weigert het OM om daaraan mee te werken?

  3. Teunis

    @Scherpschutter, dat geldt voor snelheidspalen, maar niet voor roodlichtpalen, en daarmee mag wat mij betreft elk verkeerslicht worden uitgerust. Ook voor zebrapaden/fietsersoversteken kan het nuttig om hardrijders te laten remmen, al is het maar alleen op die plek.

  4. JdV

    @Teunis: Geheel mee eens, alleen moeten we dan wel ff alle fietsen voorzien van een kenteken aangezien 99,9999% van alle gevallen van door rood licht rijden fietsers betreft.

  5. Wim Vreeswijk

    Als je continu op je snelheidsmeter moet letten gaat dat ten koste van de verkeersveiligheid in alle Utrechtse straten. De automobilist is overigens al een enorme melkkoe voor de overheid. Ga eerst maar eens flink aan de gang met al die fietsers die massaal verkeersovertredingen plegen. Zolang dit niet gebeurt moet je ook de automobilist met rust laten anders ontstaat er rechtsongelijkheid tussen verkeersgebruikers en kan daarvoor strafrechtelijk opgetreden worden..

  6. Teunis

    @Wim Vreeswijk, Uiteraard moet het verkeershuftergedrag van fietsers ook strenger worden aangepakt, maar u wilt toch niet beweren dat het voor u geen verschil zou maken of u wordt aangereden door een auto die met 50+ door rood knalt of door een fietser die hooguit 25 gaat.

  7. Cor

    @Wim Vreeswijk: Je kunt ook gewoon op een normale snelheid rijden zonder je snelheidsmeter continu in de gaten te houden. Als je daar moeite mee hebt als automobilist moet je je afvragen of je nog wel iets in de auto te zoeken hebt.

  8. Piet

    Graag ook een trajectcontrole op de Kapteynlaan.

  9. John

    Als het OM het beleid bepaalt, en niet de gemeente, waarom zijn er dan in Nijmegen veel meer flitspalen?

  10. R

    Ik snap niet dat anno 2019 niet gewoon elke auto, taxi, vrachtwagen, etc een kastje aan boord heeft die de gereden snelheid vergelijkt met wat is toegestaan op die locatie. Rijdt je meer dan 10km hard, dan kan er automatisch een boetebon uit je dashbord komen draaien. En wie zijn boetebon-automaat molt, mag van mij een boete van vele duizenden euro’s ontvangen, lelijk aan hoe het nu gaat met de tachografen in vrachtwagens. Zet je geen hoge straffen op dit soort zaken, dan blijf je tuig houden wat niet beseft dat te hard rijden met 1000kg onder je kont meer letsel kan veroorzaken dan te hard rijden op een fiets van 30kg.

  11. Marcel

    Op de NRU230 naar Maarssen moet je 70. Daar wordt 120 makkelijk na 22 uur gehaald. ( en 100 daarvoor )Motoren met de bijbehorende knal uitlaat liefst nog harder. Politie staat dan te controleren of je bij de rotonde niet door rood rijdt. Met 2 auto’s en motor en nog een bus verderop. Doen ze een uurtje. Op mijn vraag: waarom niet op snelheid? Dat heeft geen prioriteit volgens de gemeente. 2 camera’s op de rondweg en die ellende is afgelopen. En weet je waarom er bij een rood kruis op de weg geen camera is? Rijkswaterstaat zegt = om reden van persoonsgegevens. Dat is politiek in Nederland. Probeer het is in Zwitserland? 1500 franken zomaar!! EN geen verweer mogelijk!! En nee, ik ga niet in Zwitserland wonen.

  12. Rob H.

    R 25/2/2019 – 14:29

    Orwell’s 1984 was niet bedoeld als handkeiding…

  13. WvR

    @R:
    Los van het letsel dat auto’s veroorzaken:

    Wel’ns voetganger zien botsen met een gemiddelde stadsfiets van rond de 15-20 kilo, die 10-15 km/uur fietst? Verre van adviseerbaar. Komt vaker voor dan je denkt. Met in ongeveer 90% van de gevallen de fietser als verantwoordelijke: Geen licht voeren, door een rood verkeerslicht fietsen, daar waar niet toegestaan fietsen, en dan in alle denkbare combinaties.

    Rib-, been- en middenrif verwondingen en/of kneuzingen treffen doorgaans beide partijen. Schedelbreuken komen zelden voor, maar treffen doorgaans de fietser.

  14. Marcel

    @Gerard Brugmans Helemaal mee eens.. De weg is helemaal aangepast, er hangen echt genoeg bordjes om aan te geven dat je er maar 30 mag maar veel automobilisten houden zich er helemaal niet aan.
    Hoeft geen vaste flitspaal te komen maar regelmatig controles op willekeurige plaatsen (misschien met laser & aanspreken) kan misschien wel wat verandering tot stand brengen.
    Anders wordt het straks uiteindelijk net als de Gansstraat waar 20 drempels neergelegd zijn als een soort laatste redmiddel. Daar zit toch helemaal niemand op te wachten?

  15. Utreggah

    Er komt een moment dat Utrechters het zat zijn en dan zal de singel weer naar de oorspronkelijk bedoelde 50km/u met 2 banen ipv 1 gaan.

  16. JdV

    @r. Goed plan. Doe dan ook meteen elke fiets. Want elke fietser die met fiets + eigen gewicht (zeg totaal 100 kg) met 25 km per uur (want e bike) voetgangers aanrijdt kan dan meteen draconisch worden bestraft uiteraard. Gelijke monniken, gelijke kappen. Verkeersregels gelden voor iedereen. Fietser, scooters, personenauto’s, vrachtwagens, bussen. Noem maar op.

  17. Lee

    Er komt eerder een moment dat Utrechters roeptoeterende populisten als Utreggtah zat zijn.

    Dat moment is overigens al hard aan het naderen.

    Grappig genoeg gaat dat aan veel populisten voorbij, die vooral in een online schijnwerkelijkheid van geropetoeter inreactievelden leven en alles wat daar staat voor waar aan nemen. Online, daar waar ze de boel naar hartenlust kunnen manipuleren.

    Iedereen die een beetje intelligent is, heeft dat al een een jaar of 3,5 door, dus die zijn weer massaal offline levens aan het lijden, die veel waardevoller zijn. Die mensen bespreken gewoon dingen van mens tot mens, in alle redelijkheid; niet zwart-niet wit, luisterend naar elkaar, zonder haat naar elkaar. Gewoon, samen met andere mensen.

  18. WP

    @Utreggah de singel is oorspronkelijk bedoeld voor paard en wagen 😉

  19. cas

    @ WP en dan mogen wij ook weer in de singels poepen en plassen 🙂 Net als vroeger.

  20. JdV

    @WP: Dus geen fietsers meer op de singels derhalve?

  21. Mijn

    Graag een flitspaal op de Furkabaan

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).