Waarom wordt het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet gemaakt? - De Utrechtse Internet Courant Waarom wordt het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet gemaakt? - De Utrechtse Internet Courant

Waarom wordt het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet gemaakt?

Waarom wordt het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet gemaakt?
Een oplettende lezer vroeg ons waarom het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet meer gemaakt wordt. Een groot vierkant vlak op deze brug ligt verdiept en is afgezet met bloembakken. De gemeente laat ons weten dat dit voorlopig ook zo zal blijven.

Een oplettende lezer vroeg ons waarom het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet meer gemaakt wordt. Een groot vierkant vlak op deze brug ligt verdiept en is afgezet met bloembakken. De gemeente laat ons weten dat dit voorlopig ook zo zal blijven.

De brug vormt een directe verbinding tussen de Van Asch van Wijckskade en de Hopakker. De brug is nog goed bruikbaar, alleen een gedeelte is in iets mindere staat. Lang hebben er hekken omheen gestaan en nu staan er bloembakken.

De gemeente laat weten dat de indeling van de brug een aantal jaren geleden gewijzigd is. De rijweg voor auto’s en fietsers is toen versmald. Het bruggedeelte dat niet meer door het verkeer gebruikt zou moeten worden is toen op voetpadhoogte gebracht Dit werd in eerste instantie met behulp van kunststof gedaan en later met hout. “Beide oplossingen zijn door onreglementair gebruik door auto’s kapot gereden”, laat de gemeente weten.

De gemeente heeft toen gewacht met verdere plannen in afwachting van de uitwerking van de aanleg van de hoofdfietsroutes. Inmiddels is bekend dat de brug hier niet in meegenomen wordt.

De mooiste en beste oplossing is het rijdek te renoveren met stalen platen. Dit is echter niet eenvoudig en zou ook erg prijzig zijn. Problematisch is ook dat er geen gewichtstoename mag plaatsvinden. Omdat er nu geen alternatieven zijn heeft de gemeente besloten om de bloembakken er neer te zetten en deze er voorlopig te laten staan.

Van asch van Wijkbrug1

13 Reacties

Reageren
  1. Joh

    Topoplossing van de gemeente….!
    Voor honderden miljoenen stationsgebied opknappen maar geen geld voor stoep op brug?
    Wat voor prijskaartje hangt er dan aan @Duic?
    En hoezo zijn er geen alternatieven?

  2. Luuk Upuuk

    Smoesje klopt niet, immers vroeger was de volle breedte van de brug benut als rijweg en nu zou asfalteren de brug te zwaar maken??

  3. HH

    Uiterst merkwaardig. De brug zou niet in één van de hoofdfietsroutes zijn opgenomen? Op de site van de gemeente Utrecht is de brug echter onderdeel van de route Overvecht-Kanaleneiland.
    http://www.utrecht.nl/images/DSO/Infraprojecten/fiets/2013/Hoofdfietstroutes_Utrecht_okt2013.pdf
    Of is de site van de gemeente niet up-to-date?

  4. Steven nobel

    Onderstaande reactie kreeg ik al in juli 2014 van de gemeente. Was een soort samenvatting van eat ik al wist. Maar dat het oktober 2014 geregeld zou zijn wist ik niet. En blijkt helaas ook niet waar.

    Beste mijnheer Nobel,

    In 2004 heeft de van Asche van Wijckbrug een nieuwe dekindeling gekregen, om het loop gedeelte op een gelijk niveau te uit te voeren is er gekozen om een uitvulling van glasfoam blokken op het dek toe te passen. Uitgangspunt van de uitvulling was het gewicht, omdat het brugdek uitneembaar is.

    Het foam dek is meerderemalen beschadigd geraakt door auto’s die van het voetpad gebruik maakte.

    In 2011 heeft de gemeenteraad besloten een aantal hoofdfietsroutes aan te leggen, de Asche van wijckbrug maakt onderdeel uit van één van deze route’s.
    Omdat er in het foam dek een aantal gaten zaten is er besloten om tijdelijk rijplaten op de brug te leggen tot er een definitief ontwerp van de herinrichting van de brug lag, er is namelijk sprake geweest van een fietsroute over het uitgevulde voetpad.

    Na veel klachten uit de buurt over de rijplaten is er besloten een houten nooddek op de brug te maken, afgelopen mei is er eindelijk het besluit gevallen dat de fietsroute over het bestaande rijdek (auto gedeelte) gaat lopen, nu kunnen wij eindelijk een definitief dek gaan maken.

    De reden dat het houtendek is verwijderd en er nu bouwhekken staan heeft te maken met het inmeten van het nieuwe inlegdek, er is gekozen om een dek van composiet toe te passen, ik verwacht dat het dek in oktober klaar is en dat alles dan weer is hersteld.

    Met vriendelijke groet,

    N.P.H. (Nicolay) Vronik,
    Opzichter/ Uitvoerder Civiele Constructies

  5. JvS

    Onzin, werd in het begin elk jaar gemaakt na Koninginnedag, daarna was die kapot na de eetkarren die erop stonden. Daar zijn ze gewoon mee gestopt.

  6. BB

    Houten wegdek? Wegdek van multiplex bedoelen ze.

    Kapot gereden door “onreglementair gebruik door auto’s”? Wat denkt de gemeente dat een beetje regen met multiplex doet?

  7. Ronald

    En zo voelt de stad krapper en krapper.

  8. beestje

    Alle kritiek ten spijt; ik vind het wel een ludieke fleurige oplossing. Zo houden.☺

  9. Niels Bokhove

    Die meneer Vronik verdient wel een cursus Nederlands!! “van Asche van Wijckbrug”, “te uit te voeren”, “auto’s die van het voetpad gebruik maakte”, “reden dat … heeft te maken met”.

  10. Frank

    Alle noodoplossingen zijn inmiddels samen even duur als een definitieve oplossing die meteen toegepast had kunnen worden. Dat is dus alles bij elkaar dubbele kosten.

  11. Frank

    @Niels: Je vergeet er nog een paar:

    – meerderemalen;
    – is er gekozen om;
    – één van deze route’s;
    – is er eindelijk het besluit gevallen;
    – houtendek;
    – auto’s die van het voetpad gebruik maakte.

    En wat komma’s waar punten hadden moeten staan en een nieuwe zin had moeten beginnen.

    Maar wees eerlijk. Deze man is niet aangenomen om perfect Nederlands te kunnen schrijven.

    Als dit al beter geschreven had moeten worden zou dit antwoord via voorlichting hebben moeten gaan en geredigeerd en gecorrigeerd hebben moeten worden. Dan kost de beantwoording van zo’n brief (en al die andere brieven die in reactie op dergelijke vragen geschreven worden) inmiddels goudgeld.

  12. Niels Bokhove

    @Frank: Ach, je kunt niet op alle slakken zout leggen. (En die laatste van je had ik wel vermeld.) Natuurlijk is die Vronik niet voor perfect Nederlands aangenomen. Maar het is wel ergerlijk dat praktisch over de hele linie in de schrijvende pers (ook in DUIC!) slecht Nederlands geschreven wordt. Juist van de pers mag je iets beters verwachten. (Wat las ik van de week nog? “Kortgewiekt”, over die zielige boom. Dan ook maar stofgezuigd of stofgezogen?)

  13. Frank

    @niels: Kennelijk is kortgewiekt gecorrigeerd. Ik kan ‘m daar in ieder geval niet vinden. Verder eens. Maar ik blijf vinden dat je onderscheid moet blijven maken tussen journalisten (of wat daar voor door wil gaan) en een willekeurige uitvoerder van de gemeente Utrecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).