Wanneer krijgt de Waterlinieweg extra vangrails? Wanneer krijgt de Waterlinieweg extra vangrails?

Wanneer krijgt de Waterlinieweg extra vangrails?

Wanneer krijgt de Waterlinieweg extra vangrails?
Fietspad naast de Waterlinieweg
Het is alweer bijna vier jaar geleden dat de Waterlinieweg in Utrecht opnieuw ingericht werd. De vangrails werden daarbij, in 2017, verwijderd. Maar daar kwam kritiek op en na een aantal ongelukken besloot de gemeente in juli 2019 dat er toch weer vangrails moesten komen. Maar wanneer komt de vangrail dan?

Het is alweer bijna vier jaar geleden dat de Waterlinieweg in Utrecht opnieuw ingericht werd. De vangrails werden daarbij, in 2017, verwijderd. Maar daar kwam kritiek op en na een aantal ongelukken besloot de gemeente in juli 2019 dat er toch weer vangrails moesten komen. Maar wanneer komt de vangrail dan?

De Waterlinieweg is een drukke autoweg, in 2017 werd deze flink aangepakt waarmee de weg veiliger werd. Er bleven wel zorgen bij gebruikers en omwonenden over het weghalen van de vangrails.

De zorgen richtten zich vooral op de gebruikers van de voet- en fietspaden. Deze paden liggen op sommige plekken direct naast de Waterlinieweg. Als een auto van de baan zou raken zou deze op dit pad terecht kunnen komen.

Toch weer vangrails

De gemeente besloot daarom in 2019 dat er toch weer vangrails komen. Ondertussen zijn we anderhalf jaar verder en zijn ze er nog niet. De gemeente laat weten dat aannemers vorig jaar te druk waren om een goede aanbesteding te doen. Daarom werd dit proces verlengd tot eind januari 2021. In het voorjaar gaan de vangrails ook echt geplaatst worden.

Overigens kondigt de gemeente ook meteen aan dat de politie de komende weken extra controles gaat uitvoeren op snelheidsovertredingen op de Waterlinieweg.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Gerard Brugmans

    Tijdelijke snelheidscontroles helpen maar even, maar met 1 of 2 vaste kamera’s is dit hele probleem binnen één dag opgelost. Die snelle jongens en meisjes uit de sjieke Rijnweerdse kantoren met een auto van de zaak zien vangrails als een kenmerk van snelweg en zullen dus nog harder gaan rijden. 70 km per uur is gewoon niet te doen voor hun opgefokte egootjes!

  2. Adriaan

    Tja, als je in een maatschappij met nul risico gelooft, zou ik heel NL vol met vangrails & betonnen muren zetten.
    De weg ziet er met de aangepaste groeninkleding nou net beter uit.
    Een vrijwel rechte, dubbele weg heeft het van nature in zich dat er weinig ongelukken gebeuren…..

    Alsof de kantoren de grootste gebruikers zijn….NOT!
    Camera klinkt dan wel weer als een zinnige opmerking.

  3. Esrin W.

    Of: mensen leren gewoon een keer autorijden. Het is elk jaar ook weer schrikken als diegenen die nooit harder rijden dan de regeltjes en nog maar net de vaardigheden hebben om hun voertuig op de weg te houden de Duitse Autobahn op moeten waar het allemaal een paar tandjes sneller gaat. Maar daar zijn de verzekeringsmaatschappijen weer voor natuurlijk. Een geweldig voorbeeld hiervan is dit artikel: https://www.ad.nl/binnenland/verdriet-is-groot-na-dood-tielenaren-bij-ongeluk-in-duitsland-dit-is-echt-een-groot-verlies~ae57fe0f/

  4. Adriaan

    Tja, als je in een maatschappij met nul risico gelooft, zou ik heel NL vol met vangrails & betonnen muren zetten. Er liggen duizenden kilometers 80 km wegen in NL met fietspad er naast.

    De weg ziet er met de aangepaste groeninkleding nou net beter uit. Daar is wellicht nog wat te doen met stevige struiken die vlinders/ bijen trekken en je jaarlijks met een machine snoeit. Paar honderd meter vlinderstruik?
    Gaat men vervolgens piepen over sociale veiligheid…..

    Een vrijwel rechte, dubbele weg heeft het van nature in zich dat er weinig ongelukken gebeuren…..

    Alsof de kantoren de grootste gebruikers zijn….NOT!
    Camera klinkt dan wel weer als een zinnige opmerking.

  5. JdV

    Het afsluiten van het fietspad is vele malen goedkoper. Middagje met een sovel dat pad open breken en klaar. Scheelt waarschijnlijk tonnen aan belastinggeld.

  6. Wim

    Gerard,
    Waarom moet je afgeven op mensen die hun brood verdien in Rijnsweerd, proef ik hier afgunst.

  7. Johannes

    Waarom moet die weg überhaupt 70 km/h zijn? Ik rij er vaak over en vind het heerlijk om door te rijden maar met 50 km/h zou ik 30 seconden later thuis zijn. leg er maar een paar drempels op 🙂

  8. homie

    Weg is 70 km vanwege korte oprit bij galgewaard . Veel (vracht) auto’s komen niet voldoende op snelheid om netjes in te voegen.

  9. Scherpschutter

    Kan de overheid niet gewoon verplichten dat iedereen in het openbaar verplicht een schuimrubberen pak van 10cm dik draagt in combinatie met een valhelm? De kans dat een auto van een redelijk rechte weg als de Waterlinieweg vliegt en dan ook nog toevallig een fietser raakt op het fietspad ernaast is tenslotte zeker 1 op 100.000.000. Het is onvermijdelijk dat hier de komende 1.00.000 jaar in ieder geval 1 dode door zal vallen….Een schuimrubberen pak met helm zal dit zeker reduceren tot 1 dode per 2.000.000 jaar.

    Natuurlijk nog steeds een enorm risico natuurlijk, maar hey, live a little! Avoiding death is not the same as living…

  10. Johannes

    Dus je bent het met me eens Homie? mooi!

  11. Pee

    Die weg is er op gemaakt om harder dan 70 te kunnen rijden daarom was de oude snelheid gewoon 100 KM .
    Als je daar 70 rijd dan ben je 1 van de weinigen en zal voor opstoppingen zorgen en gevaarlijke situaties.

  12. Esrin W.

    Of: mensen leren gewoon een keer écht auto rijden.

  13. Rob H.

    Wordt het niet eens tijd dat mensen die (daar) te hard rijden het rijbewijs wordt ontnomen en nooit meer wordt teruggegeven? Dan heb je namelijk bewezen dat je verantwoordelijk genoeg bent om met een moordmachine van meer dan een ton om te gaan. En je dus daarmee ook nooit meer de weg op zou moeten mogen.

  14. Ben D.

    Eerst kwam er geen vangrails omdat het “de indruk zou wekken dat je er kunt racen”. Maar zonder die rails zijn er toch meerdere idioten die fiets- en voetpaden op geknald. Als voetbalcoach hou ik elke keer mijn hart vast als ik er vier tot zes keer per week met mijn jeugdteam langs moet op de fiets.

    Nu komen er houten rails omdat “die natuurlijke uitstraling beter bij de omgeving past”.

    Het wachten is op auto’s die door die natuurlijke rails knallen, omdat ze daardoor volgens de logica van de gemeente kunnen racen, en onder weerloze fietsers of wandelaars (dodelijke) slachtoffers maken. Dat is dan zeker ook natuurlijk.

    Onbegrijpelijke keuzes, mijn medeleven gaat alvast uit naar familie en vrienden van de toekomstige slachtoffers. En laten we niet vergeten wie deze keuzes heeft gemaakt.

  15. cas

    @ Esrin, helaas zal je daar ongelukken niet mee uitsluiten.

  16. Esrin W.

    @cas: er is nog een hele hoop te winnen op dat vlak. Zoals het nu is hebben de meesten nog maar net de vaardigheden om hun vierwieler zonder blikschade van A naar B te rijden en geen idee waar de limieten van hun vierwieler ligt.

  17. Koel Hoofd

    Hoezo is die vangrail daar eigenlijk weggehaald?

    Je hoeft geen genie te zijn om te begrijpen dat een fysieke barriere nuttig is omdat het gemotoriseerd vervoer op de ‘eigen weghelft’ weg te houden als… het mis gaat.
    Ook als mensen normaal rijden geeft het iedereen wel een prettig gevoel van veiligheid. Met name ook de fietsers die naast een weg fietsen waar voorheen 100km/u gereden werd.

    Als het de bedoeling was om mensen te laten denken “ohw geen vangrail laat ik maar 50km/u rijden” dan vind ik dat behoorlijk dom. Want rode kruizen boven de snelwegen worden ook genegeerd, met dramatische gevolgen.
    Simpelweg omdat visuele signalen kunnen heel eenvoudig worden genegeerd, dat wist men 50 jaar geleden al. En juist daarom zijn er fysieke maatregelen nodig, voor als het dan toch misgaat….

    Enfin, maar hopen dat er snel een vangrail komt, eentje van metaal want dat is veilig (schok absorbtie) en duurzaam (gaat lang mee).

    Want die houten palen zijn:
    -A helemaal niet duurzaam (korte levensduur, dus vaker veel grote bomen nodig ter vervanging)
    -B levensgevaarlijke spiezen (geen schokabsorbtie) die of dwars door een voertuig gaan, of worden gelanceerd en dan bij een fietser in de nek schieten (die is dan gegarandeerd en dood en plat).
    -C een cosmetische ingreep voor de buhne omdat duurzaam nu eenmaal trendy modewoord is omdat 95% gewoon niet begrijpt wat duurzaamheid is. Dat is namelijk heel wat groter dan CO2 uitstoot over de grens bij de buren flikkeren. Denk maar aan de biomassa idiotie

  18. Erwin

    @Scherpschutter, de anti-overheidsman, die roept om maatregelen van de overheid.
    Echt scherp wordt er niet geschoten…

  19. Hans

    @JdV
    Nee, fietspad weghalen is geen juiste oplossing.
    Het is een leuk fietspad en ik geniet altijd van het mooie uitzicht, eenmaal aangekomen op het hoogste punt!
    En Scherpschutter zie ik graag in het rubberen pak. Monsieur Michelin noem ik u voortaan.
    Een paar camera’s die continu de max.snelheid monitoren zullen het gaan doen!

  20. Paul

    Hier boven wordt in veel reacties de suggestie gewekt dat vooral te hard rijden het gevaar veroorzaakt.

    Echter ook met de toegestane snelheid van 70 km/u is de kans groot dat een auto bij een ongeluk van de wegschiet. Het enige wat een auto tegenhoudt is een stoeprandje van 10 cm. Zelfs met 30 km/u vliegen auto’s daar nog makkelijk overheen.

    Een fietser die op het lager gelegen fietspad net op het verkeerde moment daar fiets zal kansloos zijn. De auto / vrachtwagen komt op hoofdhoogte aanvliegen. Met zwaar letsel of de dood tot gevolg.

    Noot trouwens dat ook het verlagen van de snelheid dit risico niet wegneemt.
    De enige juiste beveiliging wanneer een weg met een hoogteverschil zo gevaarlijk langs een fietspad loopt is om vangrails neer te zetten. Dat is bij bruggen ook verplicht.

    Dat hoeft trouwens helemaal niet van de lelijke metalen variant te zijn. Er zijn ook houten vangrails (bijv in gebruik bij Zutphen voor de 100km wegen).
    https://www.vanstraten-geleiderail.nl/images/houten-geleiderail-article.jpg

  21. Paul

    @Esrin W. > Of: mensen leren gewoon een keer écht auto rijden.
    Dat zou heel fijn zijn, maar is voor nu een illusie.
    Dus maar snel het verplichte 10 jaarlijkse herexamen voor je rijbewijs invoeren.

    Maar nu even in de realiteit gezien.
    Nu zijn de fietsers de dupe als het mis gaat met een auto.
    Fietsers dienen beschermd te worden op dit soort levensgevaarlijke plekken.

    Ik heb hier meteen in 2017 tijdens het project al bij de gemeente en de uitvoerder aan de bel getrokken dat dit zeer gevaarlijk is. Geen van beiden heeft deze waarschuwing serieus genomen.

  22. Leon

    Waterlinieweg binnen de bebouwde kom trekken, 50 per uur maken met drempels en alles. Beter dat dan een vangrail voor de racefanaten.

  23. Willem

    Het mooiste zou zijn om de Waterlinieweg as we know it helemaal af te breken. In feite is ie niet meer nodig en kan de A27 functie overnemen. Alleen bijv vanaf ‘t Goylaan zou ie kunnen blijven bestaan als uitvalsweg naar de A12.

  24. RvD

    @ homie 8/2/2021 – 12:18
    De korte oprit is er altijd al geweest, vroeger was de waterlinie weg gewoon 100km/u tot dat die witte flats aan de kant van Lunetten klaar waren. De snelheid is toen verlaagd om aan de geluidsnormen te voldoen. Er was echter weinig tot geen handhaving omdat de weg ‘oogte’ als snelweg, nu met de herinrichting is er met enige regelmaat een lasergun waarneembaar.

  25. Piet

    @Willem, ik weet niet waar jij denkt dat al het verkeer van de Uithof/USP en kantorenpark Rijnsweerd dan langs moet?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).