Wanneer wordt het “verdomhoekje” weer een fijne plek? (2): ”We kunnen niet zomaar bestemmingsplannen wijzigen” | De Utrechtse Internet Courant Wanneer wordt het “verdomhoekje” weer een fijne plek? (2): ”We kunnen niet zomaar bestemmingsplannen wijzigen” | De Utrechtse Internet Courant

Wanneer wordt het “verdomhoekje” weer een fijne plek? (2): ”We kunnen niet zomaar bestemmingsplannen wijzigen”

Wanneer wordt het “verdomhoekje” weer een fijne plek? (2): ”We kunnen niet zomaar bestemmingsplannen wijzigen”

Dat er problemen zijn rondom het verdomhoekje, is voor alle betrokken partijen duidelijk. Ook over de kern van de problematiek wordt niet getwist: veel horeca op een klein pleintje zorgt voor flink wat overlast. Volgens de bewoners moet de oplossing dus ook in die richting worden gezocht. Beperk de openingstijden, verminder het aantal horecazaken of zorg dat de horecagelegenheden aansluiten bij de behoefte van de buurt.

Voor Maurits Logtenberg is het helder. Vervang de bestaande horeca door tentjes die door buurtbewoners zouden worden bezocht. ”De bezoekers die voor overlast zorgen komen vaak niet uit de buurt. Ze komen vanuit bijvoorbeeld Overvecht naar de eetcafé’s. Wanneer er op de plek van deze horecagelegenheden, horeca zou komen waar de buurt behoefte aan heeft, wordt een groot deel van het probleem opgelost.” Volgens Logtenberg kan er een voorbeeld worden genomen aan zaken als eetcafé Lombok en eetcafé West aan de Vleutenseweg. ”Die hebben de buurt opgefleurd, in plaats van dat ze voor overlast zorgen.”

Tanja Heijkamp is gebiedsmanager veiligheid West. Als gebiedsmanager voert zij de regie op de veiligheidsprojecten in wijk West, waar het verdomhoekje onder valt. Heijkamp onderkent het probleem. ”Horeca en wonen komen bij elkaar, en daar kan overlast bij komen kijken.” Volgens Heijkamp is Logtenbergs’ idee geen oplossing. ”De behoefte van de buurt is geen criterium voor de invulling van de vergunningen. Ik wil ook heel graag een bakker om de hoek, maar helaas zit er een groenteman. Als er klanten zijn voor de horecazaak mag deze zich er gewoon vestigen.”

Beperk de openingstijden

Bewoner Toon van Hoeff vraagt zich af waarom de openingstijden niet kunnen worden beperkt. ”Er zit hier een kapper die bijna 24/7 open is. Dat mag schijnbaar gewoon. Ik vind dat de zaken gewoon om 23:00 zouden moeten sluiten, omdat ze zo dicht op de woonhuizen zitten.” Volgens Van Hoeff zou dit de overlast al heel wat kunnen beperken. Maar, ”Utrecht heeft er voor gekozen om ruime openingstijden te hanteren,” zegt perswoordvoerder van de gemeente Erik Suik. ”Er is gesproken over het beperken van de openingstijden in het gebied, maar in overleg met de ondernemers hebben we uiteindelijk andere afspraken gemaakt om de overlast te beperken.”

De ondernemers hebben in overleg met de gemeente huisregels opgesteld en aan de gevels van de panden gehangen. Zo moeten de ondernemers bezoekers er op wijzen dat zij buiten geen consumpties mogen nuttigen, en na 22.00 niet mogen rondhangen of telefoneren voor de zaak. Iedere paar maanden wordt samen met de bewoners en gemeente geëvalueerd: is de overlast toe- of afgenomen? ”Mochten de ondernemers zich niet aan de afspraken houden, dan worden de afspraken door de gemeente aangepast. Mocht het nou écht uit de hand lopen dan kan de gemeente andere stappen ondernemen, maar dat was tot nu toe niet nodig,” aldus Heijkamp.

”We kunnen niet zomaar bestemmingsplannen wijzigen”

”Het probleem is duidelijk,” zegt ook Danielle Friedeman, woordvoerder van politie Utrecht. ”Flinke horeca op een kleine afstand. Minder horeca zou een oplossing kunnen zijn, maar de bestemmingen van de panden liggen vast, en zijn lastig te veranderen.” Dat beaamt ook Erik Suik. ”We kunnen niet zomaar bestemmingsplannen wijzigen,’ zegt Suik. ”Daar moeten zeer ernstige situaties aan vooraf gaan, en dat is een hele lange procedure. Als dit niet juist gebeurt, krijgen wij ook schadeclaims van de eigenaren van de horecazaken.”

De overlast rondom het verdomhoekje is volgens de gemeente al minder dan het was. In evaluatiegesprekken met de bewoners en ondernemers krijgt de gemeente niet het idee dat de overlast de afgelopen tijd is toegenomen. ”De situatie heeft de aandacht,” zegt Erik Suik, ”en als het echt zo is dat de overlast weer is toegenomen, vragen we alle bewoners om dit te melden.” Maar dat melden, daar zijn de bewoners klaar mee. ”Je moet zelf alle overlast bewijzen en dat ben ik zat, want er wordt vervolgens niets mee gedaan,” aldus Van Hoeff.

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. Kortjakje

    Vroeger was dit een nette buurt, slagerij,viswinkel,kruidenier,patatzaak,buurtcafe en bakers. Nu is het een getto.Is dit de schuld van de aanwezige ondernemers of omdat er geen voldoende toezicht en handhaving is? Men verzwijgt de overlast liever omdat het een bepaalde bevolkingsgroep is.

  2. Carlo

    @Kortjakje.
    Zelfde verhaal als met de Amsterdamsestraatweg.
    “Komt door de Albert Heijn”…
    Nee het komt door al die schimmige zaakjes die dag en nacht open mogen zijn.

  3. Utrechter

    Conclusie Gemeente: Er gebeurt niks.

    Langzamerhand zie ik wel de kwaliteit van de winkels in de Kanaalstraat en Vleutenseweg omhoog gaan.

    Dit heeft m.i. te maken naar mijn idee met de veranderende bevolkingssamenstelling van de wijk door oa nieuwbouw en verkoop van corporatiewoningen en daarnaast het hoge parkeertarief (wat de gemeente nu als proef tijdelijk voor de Kanaalstraat heeft teruggedraaid, niet slim!).

    Hierdoor worden laagwaardige horeca en winkels onaantrekkelijk (in Kanaleneiland en Overvecht kan je gratis parkeren) en de gemiddelde bezoeker vanaf daar komt niet op de fiets.

    Hiervoor in de plaats komen zaakjes waar de lokale bewoner wat aan heeft.

    Dus met een beetje geluk komt verandering vanzelf. Laten we het hopen!

  4. Geenstijl

    Ik ben geboren en getogen in dit wijk, maar het heeft duidelijk te maken met de bevolkingsgroep die er de laatste jaren is gekomen.
    Waarom je kop in het zand steken en het niet benoemen of ben ik weer de racist.
    Het is een grootte bende en wanorde, maar ja dat is niet verwonderlijk als je uit een derde wereld land komt waar het een puinhoop is.

  5. Robb

    Ja geenstijl, je bent een racist.

  6. kortjakje

    @Robb;
    Wie bent jij om te stellen dat “geenstijl” een racist is? Het kan toch niet zo zijn dat als je stelt dat de oorzak van verloedering door een bepaalde bevolkingsgroep komt je dan gelijk racistisch bezig bent? Wie runt al die schimmige zaakjes die al de raatjes en ongedierte aantrekt, geen Groningers of Friezen hoor, maar veelal mensen met een allochtone achtergrond!

  7. uit de buurt

    Heijkamp onderkent het probleem. ”Horeca en wonen komen bij elkaar, en daar kan overlast bij komen kijken.”

    Is dat erkennen van het probleem? “Er KAN overlast bij komen kijken.” Die overlast IS er, al zolang ik er woon (10 jaar), en niet zo’n beetje ook. Dit is DE grote frustratie van veel bewoners: hoe vaak we het ook aankaarten, we moeten steeds maar blijven bewijzen hoe erg het is.

    Ook tekenend:

    “Mocht het nou écht uit de hand lopen dan kan de gemeente andere stappen ondernemen, maar dat was tot nu toe niet nodig,” aldus Heijkamp.

    Het is een bende op straat, we hebben geluidsoverlast, er wordt volop dubbel en onbetaald geparkeerd, we hebben vechtpartijen gezien en er wordt dagelijks openlijk voor onze neus gedeald.

    Wat is “echt” uit de hand lopen dan?

    Gemeente, neem de signalen alsjeblieft eindelijk eens echt serieus! En geef ons niet telkens het gevoel dat we ons aanstellen .

    Of, zoals een agent ooit tegen me zei: “Tja, overlast hoort er gewoon een beetje bij als je daar gaat wonen.”

    Triest!

  8. Lucky

    Woont er al mijn leven lang hoor. Er is daar altijd horeca geweest, alleen legt het eraan wie de ondernemer is? Het schijnt dat ambtenaren denken dat allochtonen ondernemers andere maatstaven mogen hanteren al wij Nederlandse ondernemers. Daarnaast tiert het van de criminaliteit en doet de wijkagent of zijn neus bloed. Daarnaast zijn er veel teveel juppen komen wonen die denken dat ze op de Maliebaan zijn gaan wonen. Nederlandse ondernemers sluiten ze bij overlast, allochtone ondernemers waarschuwen ze tig x, over racisme gesproken!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).