Warmtegevoelige stoplichten voor sneller groen licht bij fietsfile | De Utrechtse Internet Courant Warmtegevoelige stoplichten voor sneller groen licht bij fietsfile | De Utrechtse Internet Courant

Warmtegevoelige stoplichten voor sneller groen licht bij fietsfile

Warmtegevoelige stoplichten voor sneller groen licht bij fietsfile
Een enorme fietsfile in de Nachtegaalstraat. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC
Stoplichten die onnodig lang op rood staan. Het is een doorn in het oog van vele fietsers in de stad. Student & Starter (S&S) meent de oplossing te hebben: warmtegevoelige verkeerslichten. 

Stoplichten die onnodig lang op rood staan. Het is een doorn in het oog van vele fietsers in de stad. Student & Starter (S&S) meent de oplossing te hebben: warmtegevoelige verkeerslichten. 

In Utrecht moeten deze bijzondere stoplichten komen in navolging van Rotterdam. In de havenstad zijn er de afgelopen maanden meerdere experimenten geweest om fietsfiles op te lossen.

Een van die pilots was het warmtestoplicht. Dit slimme verkeerslicht meet nauwkeurig hoeveel fietsers staan te wachten en springt eerder op groen wanneer de rij te groot wordt, met als gevolg een verkorting van de wachttijd die op kan lopen tot wel vijftig procent.

Nachtegaalstraat

S&S heeft aan de wethouder gevraagd wat de mogelijkheden hiervoor zijn in Utrecht. De fractie ziet graag een dergelijk experiment met warmtegevoelige stoplichten bij het drukke kruispunt tussen de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat.

Eerder deze week werd er ook al door de GroenLinks fractie in de Provinciale Staten geopperd om te gaan experimenteren met deze stoplichten in de provincie.

4 Reacties

Reageren
  1. BdV

    Er zijn in Utrecht inderdaad verkeerslichten waar zelfs die 50% verbetering nog te weinig zou zijn.

  2. Marc

    Dat is makkelijk te manipuleren! Ik ben voor!

  3. Hans

    Goed idee! Er zijn ook zat plekken waar amper opstelruimte is voor fietsers. Daar zijn warmtegevoelige verkeerslichten ook een oplossing.

  4. CorrieGM

    Groningen had al jaren geleden stoplichten waardoor fietsers sneller door konden rijden. Ik ben in 1998 naar Utrecht verhuisd, dus het was vóór september van dat jaar.
    Het blijft me verbazen dat de provincie soms heel wat sneller is dan de Randstad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).