Wat betekent de verkeershinder door de bouw van station Vaartsche Rijn voor ondernemers in de buurt? | De Utrechtse Internet Courant Wat betekent de verkeershinder door de bouw van station Vaartsche Rijn voor ondernemers in de buurt? | De Utrechtse Internet Courant

Wat betekent de verkeershinder door de bouw van station Vaartsche Rijn voor ondernemers in de buurt?

Wat betekent de verkeershinder door de bouw van station Vaartsche Rijn voor ondernemers in de buurt?

De ernstige verkeershinder bij het nieuwe station Vaartsche Rijn duurt tot half oktober, en vorige maand werd bekend gemaakt dat de opening van het station met een jaar is uitgesteld. Wat betekenen de werkzaamheden voor de omliggende bedrijven?

Serge Veenendaal, Klein Berlijn: “Voor fietsers is het vervelend om hier te komen, maar voor auto’s niet te doen”

“Uiteraard heb ik last van de werkzaamheden. Auto’s kunnen nauwelijks/niet bij Klein Berlijn komen. Ze kunnen het minder goed vinden, wat klandizie kost. Ook voor fietsers is het lastiger om hier te komen. Dat merk ik ook aan de omzet. De verbouwingen zijn wel aangekondigd, maar ik wist niet dat het twee maanden potdicht zou komen te zitten.

Ik word aan twee kanten aan het lijntje gehouden. Aan de ene kant is er ProRail, waarvan we nog niets over een eventuele compensatie hebben gehoord, en aan de andere kant de gemeente, die het voortouw zou moeten nemen wat betreft borden en bewegwijzering. Het is beide niet aan de orde, wat erg vervelend is. Het is praten tegen dovemansoren, je kunt alleen maar schikken. We kunnen er weinig aan doen nu, zo midden in de verbouwing.”

Akyuz, compagnon Snackbar Kemer: “Er komt bijna geen hond binnen, de omzet is omlaag gegaan”

“Er komen helemaal geen binnenklanten meer. Ze kunnen het niet vinden of moeten bellen hoe ze bij ons moeten komen. We moeten genoegen nemen met de klanten die we hebben via Thuisbezorgd en Just Eat, en mensen uit de wijk.

Vorig jaar hebben ze al aan de leidingen gewerkt, toen lag ook alles een tijd open. Het is nu dus de tweede keer in twee jaar tijd, en misschien volgend jaar ook wel. Maar wat kan ik doen? De gemeente doet niks.

Waar ik me ook aan stoor: de bouwvakkers gaan om half vier weg. Waarom werken ze niet tot zes of zeven uur? Dan kan de weg eerder open.”

Roos Brink, bedrijfsleidster Orloff aan de Kade (drie maanden geleden geopend): “Geluk dat de omleiding over de Oosterkade liep”

“Het enige waar wij last van hebben, is dat de leveranciers ons lastig kunnen bereiken. In Utrecht komt toch bijna iedereen op de fiets, en we hebben zelfs klanten die met de boot komen, dat zijn er steeds meer.
Het zou mooi zijn als we als buurt betrokken mogen zijn bij de opening van het station, ter compensatie. Sommige bedrijven hebben er wel echt meer last van dan wij, we hebben mazzel gehad dat de omleiding over de Oosterkade [de kade van Orloff aan de Kade, red.] liep.”

Joris Daalhuisen, ondernemer en bewoner: “Bedrijven zijn de dupe van de verbouwingen”

“Een verbouwing op zich is niet verkeerd: het toekomstbeeld is fantastisch, daar ben ik heel blij mee. Maar er is nu al jaren buitenproportionele overlast voor de bedrijven in de omgeving. Zij zijn de dupe van de verbouwingen.

Je merkt aan de aanloop en de verkoop dat we minder goed bereikbaar zijn, dit leidt allemaal tot omzetverlies. Ik ga over een soort landweg naar mijn werk. Laatst werden we gebeld door onze afspraak. Ze was aan de andere kant van het spoor, maar kon mijn bedrijf niet vinden. Ik heb haar tien minuten uit moeten leggen hoe ze moest rijden. Dat is toch onmogelijk? Als de politie en brandweer hier niet zaten, hadden we helemaal afgesloten gezeten.

Compensatie? Nul. Ik ben bijna in staat het aan te vragen. Ik verwacht niet veel, maar een leuk feest of iets dergelijks zou wel op zijn plaats zijn. De overlast is er toch, maar het enige dat ze doen is er over communiceren. Dat vind ik jammer.”

Medewerkster Kinderkledingwinkel Westerkade: “Blij dat de werkzaamheden nu zijn”

“Het gaat eigenlijk wel goed. In de vakantie is er altijd minder klandizie, dus ik ben blij dat de werkzaamheden nu zijn en niet buiten de vakantie.”

Alexander van der Linden, Kwestie van Smaak: “Het is behelpen, maar voor een goed doel”

“Ik ben pas een jaar bezig, dus ik vind het moeilijk om te vergelijken. Maar ik ben niet ontevreden, er komen aardig wat klanten. Voor de klanten met een auto is het lastig om hier te komen. Vooral voor mensen van buiten Utrecht, die moeten helemaal door Hoograven. De Tomtom stuurt je steeds verkeerd. De meeste mensen die hier komen, komen met de fiets. Ik vind het dus fijn dat de fietsroute nu over de Helling loopt. We hebben ook gevraagd aan de gemeente of er meer en duidelijkere borden kunnen komen om de bereikbaarheid te verbeteren. Het is een beetje behelpen, maar het is allemaal voor een goed doel. Ik ben benieuwd naar de afwerking van het station.”

_MG_0024_MG_0026

Woordvoerder ProRail: “Bij grote bouwprojecten is een wettelijke compensatieregeling van kracht”

“In overleg met de gemeente zijn alle plannen en planningen doorgesproken en afgestemd. Er is gekozen om de werkzaamheden gelijktijdig uit te voeren om de overlast en de duur van de overlast te beperken.

De werkzaamheden zijn en worden voortdurend vroegtijdig gecommuniceerd via allerlei middelen zoals een bewonersbrief, digitale nieuwsberichten, de website, twitter. Daarnaast is er een klankbordgroep met de bewoners/ondernemers van Vaartsche Rijn die ongeveer elk kwartaal bij elkaar komt. Wij hebben een omgevingsmanager die omwonenden op maat bedient. Als de ondernemers vinden dat zij schade ondervinden van de werkzaamheden, kunnen zij een schadeformulier invullen. Er is bij grote bouwprojecten een wettelijke compensatieregeling van kracht.”

Gemeente Utrecht: “Wij willen ook dat de bedrijven bereikbaar zijn”

“Het zijn noodzakelijke werkzaamheden. We hebben alles van tevoren doorgesproken met de buurt en de ondernemers, en toen hebben we besloten om alles te bundelen, dus alles tegelijk te doen. Buurtbewoners en ondernemers vonden het fijn om alles in een keer gehad te hebben.

Het is en blijft vervelend, we zijn ons er van bewust dat het overlast veroorzaakt. Als bewoners of ondernemers voorstellen of vragen hebben, kunnen ze contact opnemen met ons, dan kijken we samen naar een oplossing. Wij willen ook dat de bedrijven bereikbaar zijn. In overleg is maatwerk ook mogelijk, er zijn bijvoorbeeld borden geplaatst voor Kinderwinkel Westerkade.”

Wat gebeurt er precies rond de bouw van station Vaartsche Rijn?

– Het station Vaartsche Rijn wordt gebouwd.

– De Vondellaan en Baden Powellweg worden aangepast om aansluitingen op het nieuwe station, de onderdoorgangen en de parkeergarage te creëren.

– Afbouw van de onderdoorgang Westerkade.

– Groot onderhoud aan de naastgelegen Albatrosstraat en Briljantlaan. De Albatrosstraat wordt opnieuw ingericht en krijgt nieuw asfalt. De Briljantlaan krijgt nieuw asfalt en meer groen.

– Aanleg van de Dichtersbaan – voorheen busbaan Kruisvaart –, de busbaan tussen Utrecht Centraal en de Vondellaan.

Aan het enthousiasme van de bouwvakkers zal het niet liggen - Foto's Jantine Albers / DUIC
Aan het enthousiasme van de bouwvakkers zal het niet liggen – Foto’s: DUIC

12 Reacties

Reageren
  1. Matthijs

    Toch bijzonder dat de mening van Klein Berlijn en Kwestie van Smaak totaal verschillend is, terwijl ze op hetzelfde terrein zitten. Bij Kwestie van Smaak hebben ze dan ook gelijk, er komen nu veel meer fietsers langs dan zonder de werkzaamheden.

  2. Harald Zwagerman

    Hoe kunt u bepalen wie er gelijk heeft. De ene is een café, de andere een slijterij

  3. Annemarie

    Vandaag zag ik nog een automobiliste in paniek over het fietspad en vervolgens vlak voor een bocht over de middenberm rijden (kids ook nog eens achterin) omdat ze ‘vast’ zat tussen allerlei wegafsluitingen en dat de enige optie leek om er uit te komen. Levensgevaarlijk.

  4. Jan

    Het is 1 grote puinbak, levensgevaarlijke situaties en een oneindigheid in werkzaamheid.

  5. Matthijs

    Harald, de ene stelt dat het lastig is er te komen voor fietsers, de andere stelt dat de omleiding juist langs het terrein komt. Dan maakt het niet uit wie wat is, de bereikbaarheid is voor beide hetzelfde. Dat het geen goede plek is voor een cafe en een betere voor een slijterij heeft niks te maken met de werkzaamheden aan het station of de wegen er omheen, dat heeft meer te maken met de werkzaamheden op dat terrein zelf.

    Overigens zijn voor automobilisten 9 van de 10 problemen op te lossen door je navigatie uit te zetten en gewoon de borden te lezen die in de wijde omtrek al te zien zijn.

  6. Alice

    Ik vind het vooral storend dat niet alleen de vaartsche rijn tunnel dicht is, maar de tunnel aan de briljantlaan ook nog eens dicht is. Ik moet steeds verder fietsen, het veranderd voortdurend en het wordt slecht aangeven. Dan kan je ineens voor één dag wel door de vaartsche rijn tunnel en zo weer niet. Als bewoner wordt ik er schijtziek van.

  7. helena

    ik ben het goed zat al die werkzaamheden. En dan blijkt dat station Vaartsche Rijn een jaar later geopend wordt, ik heb er eerder iets over gelezen maar begrijp niet helemaal waarom.
    Als fietser vind ik het best lastig worden, het duurt al zo lang en het levert ook gevaarlijke situaties op.

  8. Jiri

    Effe doorbijten. Wordt prachtig!

  9. Matthijs

    Helena, gelukkig hebben wij fietsers daar geen last van het station is straks af maar de sporen kunnen nog niet worden aangesloten bij Utrecht Centraal. Ze zijn dus niet een jaar langer bezig, het station ligt er straks een jaar ongebruikt bij

  10. Jack

    Bovendien.
    ZuidWest raakte eerder al stadbus lijn 6 kwijt als directe verbinding naar het centrum. Nu wordt vanaf 1 september ook lijn 1 Hoograven Utrecht Centraal centrumzijde opgeheven en ‘vervangen’ door lijn 21 die Hoograven Utrecht Centraal Jaarbeurszijde gaat rijden. Tot eind 2015. In verband met afsluiting (werkzaamheden) Leidseveertunnel.

  11. Niels Bokhove

    En wat betekent het voor het sympathieke restaurant Le Clochard in het begin van de Gansstraat? Dat heeft ook al maandenlang achter een afsluiting gezeten vanwege de nieuwbouw aan Ledig Erf, waarvan de begane grond nog steeds leeg staat.

  12. Ronald van Voorthuizen

    De overlast zou in ieder geval beperkt kunnen worden door wegdelen die klaar zijn, gewoon open te stellen.
    De Baden Powellweg richting Briljantlaan is allang gereed, incl belijning, maar toch nog wekenlang afgesloten, omdat dat nou eenmaal zo gepland is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).