De gemeente onderzoekt momenteel meerdere varianten waarmee de Boorstraat in Utrecht verbonden wordt met het gebied aan de andere zijde van het spoor. Zo wordt gekeken naar drie onderdoorgangen en één brug.
De Boorstraat ligt nabij de Amsterdamsestraatweg en in de toekomst wordt het onderdeel van de zogenoemde Dom tot Dam-route, de nieuwe fietsverbinding tussen Utrecht en Amsterdam. Daarnaast wordt aan de overzijde van het spoor de nieuwe wijk 2e Daalsedijk gebouwd. Mede om deze redenen wil de gemeente een verbinding maken onder of over de sporen die naar Hilversum en Amersfoort lopen.
Om te kijken welke verbinding er moet komen is een tijd terug een onderzoek gestart dat nu ongeveer halverwege is. Er liggen nu vier varianten op tafel; zoals eerder gezegd zijn dat drie onderdoorgangen en één brug. Op het kaartje hieronder is te zien waar de verschillende verbindingen zouden komen.
Tekst loopt door onder afbeelding
Opstelsporen
Variant 1 ligt dicht tegen de Amsterdamsestraatweg en kruist alleen de doorgaande sporen, niet de opstelsporen (parkeerplaats voor treinen). Variant 2 ligt iets verder van de Amsterdamsestraatweg en gaat dieper onder het spoor door. Bij deze variant moet ProRail de opstelsporen inkorten of ophogen. Variant 3 ligt nog dieper onder het spoor en kruist zowel de doorgaande sporen als de opstelsporen. Deze is daarom volgens de gemeente veel langer dan de andere varianten. Variant 4 is een brug over alle sporen en de bovenleidingen.
Wat tot nu toe tijdens het onderzoek is gebleken, is dat een onderdoorgang beter functioneert dan een brug, zowel verkeerskundig als stedenbouwkundig. Zo zijn de onderdoorgangen bijvoorbeeld verkeersveiliger, sluit het beter aan op de fietsroute en is het beter voor het groen. De brug lijkt daarentegen makkelijker te bouwen.
ProRail
Variant 1 en 2 lijken op zowel verkeerskundig als stedenbouwkundig niveau dan weer beter te functioneren dan de derde variant, en de eerste variant lijkt de minste impact te hebben op de opstelsporen. ProRail moet hier echter nog uitsluitsel over geven.
Dit jaar werken de gemeente Utrecht en ProRail de varianten verder uit. “We beoordelen de varianten op bereikbaarheid, inpassing en ontwerp, technische maakbaarheid, draagvlak omgeving en kosten”, is te lezen in een brief aan de raad.
Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.
20 Reacties
ReagerenDoe maar een tunneltje, dan kunnen verslaafden en andere vage figuren daar lekker gaan rondhangen. Het zou toch zielig zijn als die hun handeltjes in de regen moeten doen.
Tunneltje. Zullen de vrouwen leuk vinden…vooral daar.
Tunnel veel minder hoogteverschil en anno 2022 kunnen we best brede, lichte en veilige tunnel ontwerpen.
Ik stel een mini-Moreelsebrug voor. Afstappen, je fiets aan de hand via een goot omhoog duwen, opstappen, honderd meter fietsen, weer afstappen, fiets aan je hand via een goot naar beneden geleiden terwijl je trapper langs een richel schraapt, weer opstappen en verder fietsen. Allemaal veel handiger dan een tunneltje natuurlijk.
Het wordt natuurlijk variant 4. De brug. Een brug is altijd stukken goedkoper dan een tunnel. Het lijkt me ook de beste oplossing voor de vlotte doorstroom van het fietsverkeer. En het sluit goed aan bij het bestaande langs het spoor liggende fietspad wat naar de Daalsetunnel gaat. Ook voor het fietsverkeer vanuit de nieuwe wijk Cartesius, wat door de nieuwe tunnel komt, is het het handigst. Dit fietsverkeer hoeft dan niet door de smalle straatjes of via de Amsterdamse Straatweg. Die is al druk zat en gevuld met verwarden.
@Theo, dat is de straf om uberhaupt richting Amsterdam te willen fietsen
Boorstraat is vlak bij de Daalsetunnel.
Wat is de meerwaarde van nog een tunnel daar ?
Al dat geld kan vast nuttiger besteed worden.
De gemeente moet wat meer naar de burgers luisteren. Gezien de reacties hier betekent dat dus: niks aanleggen. Veel veiliger dan een tunneltje en lang niet zo ongemakkelijk als een brug. En die fietsers kunnen natuurlijk ook best gezellig thuis blijven.
Fietsen is gezond en leuk. Tenminste, dat is de opinie van de gemeente. Dus omfietsen is nog gezonder en nog leuker. Minder bruggen en tunnels aub. Des te meer fietskilometers er worden gemaakt des te beter dus maak het fietsers zo moeilijk mogelijk.
@Jacobson: Het zou ook nog een brunnel kunnen worden, maar niks klinkt ook wel goed.
Er is al een doorgang op de Amsterdamsestraatweg. Een tunnel 30 of 40 meter verderop lijkt me een beetje zonde van de investering. Bovendien kom je met een tunnel heel onhandig uit en moet je alsnog via de Amsterdamsestraatweg naar bv het station.
Ben overigens ook nog niet helemaal overtuigd van nut/noodzaak. Tunnel asw is letterlijk 50m verderop
De Amsterdamsestraatweg is vlakbij, en daar moet het verkeer toch naar toe?
Ik ben normaal helemaal pro tunnels – ik houd van tunnels, top, fiets lekker door, geweldig – maar een tunnel hier slaat echt helemaal nergens op, zeker variant 1. Met variant 1-3 zou iedereen alsnog kiezen om naar de ASW door te gaan, waar ze ook nog met een rechte hoek op moeten draaien. Wat is dan de toegevoegde waarde?
Is het niet veel makkelijker om aan die kant van de Straatweg de onderdoorgang te verbreden en het fietspad open te stellen voor beide richtingen?
Variant 4 is met een mooi fietspad parallel aan de Amsterdamsestraatweg naar CS een goede optie en zou ook (zeer noodzakelijke!) ontlasting van die straat kunnen opleveren. Boven de bovenleidingen langs is alleen wel erg hoog, dus snap wel dat dit niet noodzakelijkerwijs handig zal zijn…
Andere varianten staan of vallen met een goed alternatief voor de Straatweg. Het kan ontzettend druk worden om alles daarlangs te laten lopen. Met een amper verbrede Straatweg met een nieuwe woonwijk wordt het dringen geblazen! 🙂
Gezien de reacties hier moet deze tunnel maar geschrapt worden. De vrijkomende middelen kunnen dan ingezet worden voor een tunnel onder het spoor ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat.
Ik denk dat de meeste reaguurders niet door hebben dat er nog zo’n 4500 woningen in het Wisselspoor gebied + Cartesiusdriehoek gebouwd gaan worden. Als je die in beide richtingen over de ASW wilt jagen over het al drukke fietspad krijg je één groot feest. Fietsers richting het westen moeten de ASW bovendien oversteken om hun eindpunt te bereiken. Langs het spoor ligt er al een bijna ongebruikt fietspad tot aan de Daalse tunnel waar het nieuwe tunneltje/brug dan mooi op aansluit.
Als ik het zo lees komt waarschijnlijk optie 2 als beste uit de test, mits ProRail hun sporen wilt verhogen.
Aangezien de ASW toch nog op de schop moet, voel ik veel voor de door Jakob aangedragen optie, t.w. verbreding van de onderdoorgang aan één kant van de ASW en dan het fietspad open stellen voor beide richtingen.
Vroeger was alles eenvoudiger denk ik wel eens , gingen we vanuit de Papaverstraat via de de 2e Daalsedijk rechtsaf op de hoogte van de Concordiastraat het Spoor over en dan rechts door de Lageweide naar de Cartesiusweg om te voetballen , of naar het Kanaal om te zwemmen ….. De St. Josephlaan was toen nog geen doorgaande weg , en dat was toen weer leuk , omdat er daar dan de Kermis kon staan …. We liepen en fietsten toen ook al veel , tegenwoordig pakken sommigen voor ieder liflafje de auto ….Misschien daarom dat ik op m’n 75e nog steeds super fit ben …….