Wat is een Mobiliteitshub XL? En vier andere vragen over alweer het volgende megaproject: Papendorp Wat is een Mobiliteitshub XL? En vier andere vragen over alweer het volgende megaproject: Papendorp

Wat is een Mobiliteitshub XL? En vier andere vragen over alweer het volgende megaproject: Papendorp

Wat is een Mobiliteitshub XL? En vier andere vragen over alweer het volgende megaproject: Papendorp
Papendorp is nu nog een gebied waar Utrechters eigenlijk niet veel te zoeken hebben. Oké, sommigen werken op Utrecht Businesspark Papendorp maar het gebied heeft veel meer potentie. Dat zien de gemeente Utrecht en ontwikkelaars ook en er liggen dan ook plannen voor duizenden woningen en een mobiliteitshub in het gebied.  Maar wat is een mobiliteitshub eigenlijk? Dit en vier andere vragen over Papendorp.

Papendorp is nu nog een gebied waar Utrechters eigenlijk niet veel te zoeken hebben. Oké, sommigen werken op Utrecht Businesspark Papendorp maar het gebied heeft veel meer potentie. Dat zien de gemeente Utrecht en ontwikkelaars ook en er liggen dan ook plannen voor duizenden woningen en een mobiliteitshub in het gebied.  Maar wat is een mobiliteitshub eigenlijk? Dit en vier andere vragen over Papendorp.

 Wat is het huidige Papendorp?

Het hele gebied, dat tegenwoordig ligt tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de snelwegen A2 en A12, is van oorsprong een polder waar eeuwenlang vooral boerenfamilies hebben gewoond en gewerkt. Door gemeentelijke herindelingen en plannen voor Vinex-locatie Leidsche Rijn kwam de polder in handen van de gemeente Utrecht.

In het masterplan voor Leidsche Rijn uit 1995 werd Polder Papendorp aangeduid als kantorenlocatie waar ook een nieuwe brug voor aangelegd zou worden. Die brug kennen we tegenwoordig als de Prins Clausbrug en de kantorenlocatie gaat door het leven als Utrecht Businesspark Papendorp.

Het is een modern bedrijventerrein, ruim opgezet, waar normaal dagelijks meer dan 12.000 mensen werken. Het beslaat ongeveer de helft van de hele buurt Papendorp. De andere helft bestaat nu nog uit weilanden, de asfaltcentrale en de hallen van de voormalige Utrechtse Bazaar. En juist voor dit gebied werd in het Masterplan in 1995 ook al woningbouw als toekomstbeeld genoemd, dat gaat nu werkelijkheid worden. De locatie is weer opgedeeld in verschillende gebieden, de belangrijkste voor nu zijn Papendorp Noord en Groenewoud.

Wat is het plan voor Groenewoud?

Voordat we alles uit de doeken doen, kunnen we in ieder geval zeggen dat het een proces van lange adem is. De asfaltcentrale die in het gebied staat is lang een heikel punt geweest, want zonder verplaatsing van de asfaltfabriek is er ook geen mogelijkheid voor woningen. In 2017 is er een overeenkomst ondertekend om het bedrijf te verplaatsen naar Lage Weide.

Ondertussen is er gestart met de ontmanteling van de fabriek. In 2017 werd door betrokkenen ook een zogenoemde startnotitie gepubliceerd. Hiermee werd de transformatie van het gebied afgetrapt. In de buurt, die grenst aan Papendorp Noord, moeten ongeveer 1.500 woningen gebouwd worden.

Tekst loopt door onder afbeelding

Een artist impression van Papendorp Noord. Foto: Gemeente Utrecht

In de huidige plannen staat dat er 20 tot 25 procent sociale huur en 15 tot 20 procent middenhuur komt, tezamen uiteindelijk 40 procent. De rest zullen koopwoningen zijn. Een gezondheidscentrum, een basisschool en een kinderopvang en horecagelegenheden behoren ook tot de toekomstplannen. In tegenstelling tot veel andere nieuwbouwwijken, wordt dit een buurt waar de auto gewoon nog welkom is. Op dit moment zit het project Groenewoud nog in de planfase, maar in 2023 moeten de eerst woningen gebouwd gaan worden.

Wat is het plan voor Papendorp Noord?

De plannen van Groenewoud en Papendorp Noord haken op elkaar in, maar zijn wel twee losse trajecten. Voor Papendorp Noord is nu een zogeheten Stedenbouwkundig Programma van Eisen gepubliceerd. Utrechters kunnen op deze plannen reageren.

Papendorp Noord ligt als het ware tussen het huidige kantorenterrein en de nieuwe buurt Groenewoud in. Waar Groenewoud veel meer een woonwijk wordt, zal Papendorp Noord meer een stedelijk karakter krijgen. In Papendorp Noord is volgens de huidige plannen ruimte voor 2000 woningen, waarvan 800 sociale huurwoningen, 420 middeldure huurwoningen, 220 koophuizen tot 330.000 euro en 560 koophuizen vanaf 330.000 euro.

Ook is er in het gebied ruimte voor 75.000 vierkante meter kantoorruimte en voorzieningen als een supermarkt, sportlocaties en horeca. Een belangrijk gebouw dat ook in het gebied komt is de Mobiliteitshubs XL.

Wat is dat dan, een Mobiliteitshubs XL?

De ontwikkeling van Papendorp Noord begint met de aanleg van Mobiliteitshub XL. Straks kunnen buurtbewoners en bewoners van onder meer de autovrije wijken Beurskwartier en Merwedekanaalzone daar hun auto parkeren en gebruikmaken van deelfietsen en -auto’s en andere mobiliteitsdiensten.

Tekst loopt door onder afbeelding

Buslijnen met een korte, snelle route naar het centrum en een nieuwe snelle fietsroute moeten zorgen voor gemakkelijke verbindingen met andere delen van de stad. In de toekomst komt daar misschien nog een tramlijn bij. Omdat de ontwikkelingen in de nieuwe autovrije wijken ook niet stilliggen, is het nodig om tempo te maken met de nieuwe hub, zodat deze in 2025 gereed is voor de bewoners van de Merwedekanaalzone. De hub is een parkeergarage waar in eerste instantie 2000 auto’s kunnen staan, maar er is dus ook veel ruimte voor deelmobiliteit.

Er komt in de toekomst misschien dus zelfs een tram naar Papendorp?

Dat is wel een van de wensen van de gemeente. Het heeft alles te maken met grote visies die worden omschreven in plannen voor hoe de stad de komende decennia moet ontwikkelen. Op DUIC hebben we al vaker geschreven over documenten met namen als Wiel met Spaken en de Tien-minuten-stad. Dit zijn plannen waarin wordt gekeken hoe de stad de komende jaren moet groeien en hoe we ervoor gaan zorgen dat we nog van A naar B kunnen komen.

Papendorp kan een belangrijk knooppunt op het Wiel met Spaken worden in het toekomstige Utrecht, een knooppunt voor mobiliteit, maar ook een nieuw knooppunt voor woningbouw en werkgelegenheid. De buurt moet ook bijdragen aan het ideaal van de Tien-minuten-stad, waarbij alle voorzieningen te bereiken zijn binnen tien minuten.

Papendorp wordt zo zelfs onderdeel van een van de vier nieuwe stadscentra. Want de oude, historische binnenstad blijft natuurlijk het hart van de stad, maar er liggen plannen voor vier nieuwe stadscentra; Noord-Noordwest (Leidsche Rijn Centrum, Lage Weide, Cartesius, Werkspoorkwartier, Zuilen), Overvecht, Utrecht Oost (Utrecht Science Park, Rijnsweerd, Galgenwaard en Lunetten-Koningsweg) en de A12-zone (Papendorp, Woonboulevard en Merwede). Deze vier nieuwe stadscentra ontstaan rondom bestaande knooppunten of op plekken waar nieuwe knooppunten gemaakt kunnen worden, zoals Papendorp.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Bakfiets

    Linkse luchtfietserij, vertel het eerlijke verhaal namelijk dat er geen auto meer in Utrecht mogen komen… Iedereen aan de veel te dure “deelauto”.

  2. Pee

    Dat word dus hutje mutje volgepropt,ook goed voor het klimaat trouwens…

  3. Katja

    Mijn god, wat een ellende “dankzij” de overbevolking…Kijk eens naar de foto, koeien in het gras, mooier kan het toch niet worden ? Laat het lekker groen, of plant er een o zo noodzakelijk bos.

  4. Moniek

    Dan woon je wel heel dicht bij de snelweg! Ook hier dan maar een tunnel aanleggen?

  5. Lombokker

    Fijn dat er flink wat woningen bijkomen. Dat hele blablaverhaal over Tien-minuten-stad en Wiel met Spaken zal me verder worst wezen. Het geeft wel aan dat er zich veel te veel ambtenaren mee bemoeien. Zonder al dat gedoe hadden die woningen er al lang kunnen staan.

  6. Len

    Een tramlijn lijkt me een goed idee. Maar laten we daar dan wel de helft van het hele investeringsbudget voor reserveren, dan hoeft het nog maar 2 keer overschreden te worden.

  7. Natte Otter

    Leuk idee, wiel met spaken, maar in de praktijk betekent het gewoon meer reiskilometers moeten maken om van A naar B te gaan, als je die spaken niet met elkaar verbind moet je altijd over het wiel rijden… En dan zeuren dat de luchtkwaliteit achteruit gaat of niet verbeterd omdat je zomaar 100% meer moet rijden om ergens te komen…

  8. Koel Hoofd

    Sterk staaltje slinkse gemeentelijke misleiding.
    Het CBS heeft namelijk keiharde cijfers uit 2019 over die voorzieningen binnen 10 minuten (fietsen of lopen) in Utrecht.
    Bron https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84718NED/table?ts=1627731308292

    Afstand tot huisartsenpraktijk km 0,6
    Binnen 1 km aantal 2
    Binnen 3 km aantal 14,4

    Afstand tot huisartsenpost km 3,5
    Afstand tot apotheek km 0,7
    Afstand tot ziekenhuis (incl. buitenpolikliniek) km 2,4
    Afstand tot ziekenhuis(excl. buitenpolikliniek) km 3,4

    Afstand tot grote supermarkt km 0,6
    Aantal grote supermarkten Binnen 1 km aantal 3,2

    Detailhandel afstand tot ov. dagel. levensmiddelen km 0,5
    Detailhandel Aantal overige dagelijkse levensmiddelen Binnen 1 km aantal 13,4

    Afstand tot warenhuis km 1,6
    Aantal warenhuizen Binnen 5 km aantal 7

    Horeca Afstand tot cafe e.d. km 0,9
    Aantal café’s binnen 1km aantal 5,1
    Aantal café’s binnen 3km aantal 40,8

    Afstand tot cafetaria e.d. km 0,5
    Aantal cafetaria’s binnen 1 km aantal 13,3
    Aantal cafetaria’s binnen 3 km aantal 110

    Afstand tot restaurant km 0,5
    Aantal restaurants Binnen 1 km aantal 20,4
    |Aantal restaurants Binnen 3 km aantal 172,5

    Afstand tot hotel e.d. km 1,9
    Aantal Hotels binnen 5 km aantal 19,5

    Afstand tot kinderdagverblijf km 0,4
    Aantal kinderdagverblijven|Binnen 1 km aantal 7
    Aantal kinderdagverblijven|Binnen 3 km aantal 51,4

    Afstand tot buitenschoolse opvang km 0,5
    Aantal buitenschoolse opvang|Binnen 1 km aantal 4,6
    Aantal buitenschoolse opvang|Binnen 3 km aantal 36,3

    Afstand tot school km 0,5
    Aantal scholen|Binnen 1 km aantal 3,1
    Aantal scholen|Binnen 3 km aantal 22,1

    Voortgezet onderwijs totaal|Afstand tot school km 1,2
    Voortgezet onderwijs totaal|Aantal scholen|Binnen 3 km aantal 5,4

    Vmbo|Afstand tot school km 1,4
    Vmbo|Aantal scholen|Binnen 3 km aantal 3,3

    Havo/vwo|Afstand tot school km 1,5
    Havo/vwo|Aantal scholen|Binnen 3 km aantal 3,4

    Afstand tot oprit hoofdverkeersweg km 2
    Afstand tot treinstations totaal km 1,7

    Afstand tot bibliotheek km 1,2
    Afstand tot zwembad km 2,2
    Afstand tot kunstijsbaan km 5,8
    Afstand tot museum km 2,8
    Aantal musea|Binnen 5 km aantal 7,1

    Afstand tot podiumkunsten totaal (excl. festivals) km 1,9
    Aantal podiumkunsten totaal(excl. festivals) |Binnen 5 km aantal 6,1

    Afstand tot bioscoop km 2,1
    Aantal bioscopen|Binnen 5 km aantal 5,1

    Afstand tot sauna km 3,8
    Afstand tot zonnebank km 1,3
    Afstand tot attractie km 3,5

    Afstand tot brandweerkazerne km 1,7

  9. Massegast

    De groeiwaanzin gaat maar door. Hopelijk is het nog te stoppen met de verkiezingsuitslag van volgend jaar. Lees het artikel van Prof. Ewald Engelen in De Groene. Direct aan te klikken op de website van De Groene. Er is geen tekort aan huizen. Er zijn te weinig huizen om geld op een rendementsvolle manier te parkeren, vanwege de laag-rente politiek van de ECB. Die groeisprong van Utrecht gaat een grote fout worden. Kijk naar de Neudeflat (ja, daar is ie weer). Dat was de groeisprong van de sixties. Totaal overbodig. Utrecht heeft 150000 immigranten nodig om al die nieuwbouw te kunnen vullen. Nu zijn er op een zomerse dag nog zitplaatsen in het Wilhelminapark. In de toekomst alleen staanplaatsen. Maar tegen die tijd is Massegast naar een Hemels Utrecht vertrokken. Met veel verstilde pleintjes, rustige grachten en uitgestorven stegen.

  10. Uuutje

    Lekker wonen daar pal naast de snelweg op vervuilde grond; zo’n beetje de meest vervuilde lucht van europa inademend.

    Dit zal wel niet de marketingtekst vd projectontwikkelaar/ makelaar worden….Uiteraard te koop vanaf 6 ton. Intensieve menshouderij. “Megastallen”. Slechter voor de stad en wereld kan bijna niet.

    Overigens gaan de linkse partijen hier helemaal niet echt over. Dit is een agenda van het vastgoedveld, projectontwikkelaars. Mensen met echte macht en geld. De politiek (omgeacht welke partij en kleur) mag het alleen even regelen. Had geen zier uitgemaakt welke politieke partij de baas was geweest. Dit was altijd het resultaat geweest.

    Met name dit soort projecten maken voor mij van Utrecht een gruwelstad. De hipsters die denken lekker progressief bezig te zijn in Uuutje zouden zich eens wat meer in het echte reilen en zeilen van de stad mogen verdiepen. Dan komen ze erachter dat hun fabulous life zich in het voor hen gecreëerde pretpark Utrecht afspeelt,maar dat het feitelijke beleid in Utrecht intensieve menshouderij is. Horror.

  11. Koel Hoofd

    @Uuutje
    “Overigens gaan de linkse partijen hier helemaal niet echt over.”
    U slaat de plank helemaal mis.
    Bekijk deze aflevering eens van Hollandse Zaken (24 juli) dat gaat over Utrecht: https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/hollandse-zaken/onbetaalbare-huizen/POW_04981969/

    D66/GL combi is hier al sinds 2010 aan de macht…

  12. Herman

    Prachtig al die plannen, concepten, ideeën, infra en nog veel meer.
    Gemene zeker is dat het Rijk altijd moet lappen en dat gaat niet gebeuren. Utrecht heeft al veel gevraagd, maar alle ideeën worden slecht beoordeeld en dus niet gehonoreerd.

  13. Probleem

    Doodzonde, dit had een fantastische evenementenlocatie kunnen worden om de druk op de binnenstad te verlagen. Maar ook een bos of een mooi stadspark.

  14. Bill

    @Uuutje: Vergeet niet de uitstoot van de intensieve bevaring van het kanaal.

    Ik werk op Papendorp en mag in dit gebied graag wandelen tijdens de lunchpauze, maar de lucht is er allesbehalve fris. Het lijkt me een prima plek voor evenementen (zoals al gebeurt met Smeerboel) maar ik zou er voor geen goud willen wonen.

  15. Uuutje

    @ Koel Hoofd

    Begrijpend lezen is kennelijk erg moeilijk voor lieden als u.

    Natuurlijk hebben we in Utrecht een links college, dus die gaan daar idd over. Mijn punt is dat bij IEDER college exact dezelfde plannen doorgevoerd zouden worden. Links of rechts. Het maakt niet uit. Het beleid zal in grote lijnen overeenkomen.

    Het is namelijk helemaal niet de politiek die het voor het zeggen heeft in de meeste gevallen in Nederland, maar de mensen met geld en macht. Die kunnen vrijelijk hun gang gaan. Zoals de mensen die in grond handelen.

  16. Uuutje

    De stedenbouw lijkt zelfs op die van Kanaleneiland.
    Net zo deprimerend (vandaar dat we alleen luchtfoto’s te zien krijgen).

    Leren we het dan nooit? Utrecht wordt weer een stukje verder verneukt. Geld verdienen is weer eens belangrijker (alleen een paar mensen worden hier erg rijk van, de rest mag weer de komende decennia de maatschappelijke problemen die hieruit voortkomen slikken).

  17. buurtbewoner

    als was gekozen om het centraal station ondergronds te bouwen, talloze europese steden gingen ons voor, was er bovengronds een enorm gebied voor parken woningen enz gekomen, grofweg die spoorspaghetti van station zuilen tot aan vaartse rijn

  18. Esrin W.

    Iedereen die klaagt hier: misschien een keer ánders gaan stemmen?

  19. Koel Hoofd

    @Uuutje
    Een beleid is een plan van tientallen jaren wat door de democratische politiek wordt opgesteld. Het echte probleem is dat men na het opstellen denkt dat “omdat het in het beleid is verankerd” men niet meer van het gekozen pad kan afwijken indien dat later het foute pad blijkt te zijn…
    Dat beleid faciliteert de markt, want de markt heeft direct te maken met de regels en vergunningen welke voortkomen uit dat beleid.

    Vanuit dat lange adem perspectief,
    GL/D66 zijn bijzonder dominant in Utrecht sinds 1994 (NB!) Alleen tijdens de periode van Leefbaar Utrecht (2000-2006) zaten ze op het wachtbankje. Toen waren er 4 (!) wethouders uit lokale Utrechtse partijen : 3 Leefbaar Utrecht, 1 Burger en gemeenschap, verder PvdA 2, VVD CDA elk 1.

    @Esrin W.
    Je weet maar nooit, er zijn Utrechters die een referendum willen over de groeiplannen:
    https://www.ad.nl/utrecht/stad-laten-groeien-tot-450-000-inwoners-niets-ervan-zeggen-deze-utrechters-zij-willen-een-referendum-br~a622ce46/
    Een van die petitie organisatoren is een Utrechtse ‘oer-activist’, hij kan de bekende groeperingen mobiliseren dan kan er hier van alles gebeuren.

    Staat tegenover, de uitslag van het referendum uit 2001 heeft de gemeente ook nar eigen goeddunken ingevuld (=gewoon genegeerd…)

  20. karla

    Megaproject? Megalomaan project!

  21. Don

    Als ik dit zo weer lees is het hoog tijd voor verkiezingen.

  22. Uuutje

    @Koel Hoofd

    Heb je enig idee wat er onder die leefbaar/ lokale periode allemaal mis is gegaan? Veel van wat je nu ervaart is juist toen in beleidslijnen uitgedacht.

    De hele stationsgebiedfaal o.a..

    Verder ben ik geen fan van de lokale GL en D’66, maar om dan maar iedere keer als een doldwaze idioot steeds weer “links-links” te gaan roepen slaat nergens op.

    Ook al zijn af en toe linkse partijen wat groter of hebben ze lokaal macht, we leven in een neo-liberaal wereldbeeld (dat staat haaks op linkse uitgangspunten), daar gaan sommige zgn linksere partijen erg genoeg in mee. Rechtser stemmen zal de situatie voor de burger alleen maar verslechteren.

    Maar op dit soort plannen heeft de politiek bijzonder weinig grip of macht.

  23. Esrin W.

    En dan wát Don? Zolang de meute weer op de gebruikelijke kliek blijft stemmen blijft het zo. En maar klagen over het fietspad aan de Weerdsingel en van alles en nog wat enzovoort énzovoort.

  24. Scherpschutter

    Complimenten voor de uitstekende argumenten van Koel Hoofd in deze discussie. Links is absoluut de schuldige in deze hele kwestie.

  25. Esrin W.

    En weet jij het stapje ervoor óók? Waarom links er dan zit en zoveel draagvlak heeft?

  26. Uuutje

    Hahaha

    Daar is de eerste idioot die met met een rode waas voor de ogen weer “links, links” begint te roepen, haha.

    We leven in een neo-liberale kapitalistische wereld, behoorlijk ŕechts. En dat al sinds Thatcher en Reagan. In NL zo goed als altijd een rechts conservatieve regering met of CDA of VVD erin. PvdA is al sinds 1989 geen linkse partij meer. Groen Links is noch groen, noch links. Zeker de lokale tak niet. D’66 is sowieso geen linkse partij. Wel progressief. Het neo liberale gedachtegoed overruled alles. En daar plukt de burger de wrange vruchten van. Rechtse partijen zullen deze situatie alleen maar ongunstiger maken. Feitelijk is er maar 1 linksere partij met een beetje macht in NL en dat is de SP.

  27. Scherpschutter

    @Uuutje

    Hoe luidt uw exacte definitie van links?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).