Op een ogenschijnlijk normale doorgang op station Utrecht Centraal hangt het bordje Mirjam’s Speedgate. Een lezer vroeg ons wat een speedgate is, wie Mirjam is en waarom zij überhaupt een eigen speedgate heeft. We vroegen het bij NS.
Naast de uitgang voor bezoekers van het station aan de Jaarbeurszijde zit nog een uitgang. Deze gaat niet open voor forenzen en er staat op: Mirjam’s Speedgate. Een belletje naar de NS geeft niet meteen antwoord, maar ze gingen het uitzoeken.
Een dag later worden we teruggebeld. Het blijkt iets te maken te hebben met de stationsmanager van Utrecht Centraal. Mirjam Schokker regelt alles op het station dat niet met treinen te maken heeft.
(Tekst gaat verder onder afbeelding)
“Ik ben, samen met mijn team, verantwoordelijk voor het station zelf en de ruimte eromheen. Het gaat om een gebied van 5 voetbalvelden groot met drie eigenaren: NS, ProRail en de gemeente Utrecht. Als het niet met treinen te maken heeft, maar wel met het station dan hebben wij er waarschijnlijk mee te maken.”
Hotel
Schokker is lang general manager geweest bij een hotel, en kan het werk op het station daar ook mee vergelijken. “We krijgen hier 250.000 gasten per dag. Er komen mensen om snel de trein, tram of bus te pakken maar mensen moeten hier ook prettig kunnen verblijven.”
Dit doet ze door de basis op orde te hebben: “Denk dan aan de toiletten, kluisjes en winkels. Dit soort voorzieningen moeten er allemaal zijn. Maar we gaan ook een stap verder; denk aan de evenementen die we organiseren, maar ook leuke toevoegingen als de bekende schommels en het verduurzamen en het personaliseren van het station. Op die manier wordt het station steeds gastvrijer.”
(Tekst gaat verder onder afbeelding door)
Lievelingsdeur
En het personaliseren is dus al gedaan bij Mirjam’s Speedgate? Schokker vertelt: “Dat is eigenlijk een grapje van de aannemer. Het is namelijk mijn lievelingsdeur, het is ook echt een speedgate. Die deur gaat vliegensvlug open als er iemand aankomt die goederen vervoert. Omdat ik het steeds over die deur had, besloten de aannemers om de deur naar mij te vernoemen. Daarom staat er Mirjam’s Speedgate op de deur.”
Ondertussen heeft de naam enige bekendheid: “Regelmatig krijg ik te horen: ‘Ohh jij bent dé Mirjam’.” Er komen in de toekomst nog meer deuren met een eigen naam. “En we hebben nog meer plannen. We zijn elke dag bezig om het station beter en leuker te maken. We weten dat er bijvoorbeeld soms nog water naar beneden komt als het hard regent. Daarom willen we daar plantenbakken gaan neerzetten om dit op te vangen.”
Tuinman
Schokker vertelt verder: “Ook willen we materialen uit oude treinen gebruiken om het station op te fleuren, denk bijvoorbeeld aan de bloembakken die we nu al hebben. Duurzaamheid staat centraal. We hebben tegenwoordig zelfs zo veel groen dat we al een eigen tuinman hebben.”
Een ander opvallend verschijnsel, de lichtjeswolk aan de centrumzijde die nu een meetingpoint is, krijgt ook een vervolg. Aan de Jaarbeurszijde komt ook een meetingpoint, in de vorm een nijntje-locomotief. Schokker sluit af: “Het station is nooit af, dat is het leuke eraan.”
3 Reacties
ReagerenBedankt voor de uitleg, leuk om er meer over te lezen! Het bord is mij inderdaad opgevallen, maar ook vanwege de grammaticale fout. Het moet ‘Mirjams speedgate’ zijn, zonder apostrof. Die is alleen nodig als je het woord / de naam anders gaat uitspreken met een ‘s’ eraan vast
Dat is een fout die vaker voorkomt: ‘Meyster’s buiten’ staat pontificaal bovenop een appartementencomplex in Oog in Al.
Dit is natuurlijk geen enorme ramp, maar wat ik nooit zo begrijp is: je laat een groot en zichtbaar bord maken en neemt niet even de moeite om te checken of wat je erop zet juist is.
Dat neemt niet weg dat het een leuk verhaal is. Interessant om te lezen wat er achter de schermen van het station gebeurt.
Als het als Engelse naam bedoeld is, is het wel correct…
@Raymond
Alleen als de tekst helemaal in het Engels geschreven is. Anders moet het alsnog gewoon volgens de Nederlandse spelling.
Maar verder inderdaad grappig om te lezen.
Nu nog een speedgate voor het publiek op die plek en aan de oostkant 😉