Wat wordt gedaan aan de extreme drukte op buslijn 12 en 28? | De Utrechtse Internet Courant Wat wordt gedaan aan de extreme drukte op buslijn 12 en 28? | De Utrechtse Internet Courant

Wat wordt gedaan aan de extreme drukte op buslijn 12 en 28?

Wat wordt gedaan aan de extreme drukte op buslijn 12 en 28?
Foto Robert Oosterbroek
Studenten kennen het probleem: buslijnen 12 en 28 die rijden tussen de Uithof en station Utrecht Centraal puilen uit. Duizenden studenten maken tijdens de ochtendspits gebruik van de bussen om op tijd bij de colleges te komen. Er worden nu maatregelen getroffen worden om de druk op het ‘sardientjes vervoer’ van lijn 12 en 28 te verlichten.

Studenten kennen het probleem: buslijnen 12 en 28 die rijden tussen de Uithof en station Utrecht Centraal puilen uit. Duizenden studenten maken tijdens de ochtendspits gebruik van de bussen om op tijd bij de colleges te komen. Er worden nu maatregelen getroffen worden om de druk op het ‘sardientjes vervoer’ van lijn 12 en 28 te verlichten.

Met de vertraging van de Uithoflijn blijven de bussen de belangrijkste schakel in het openbaar vervoer tussen de binnenstad en de Uithof. Het is nu al enorm druk bij de twee buslijnen 12 en 28 en de verwachting is dat het alleen maar voller gaat worden in de bussen.

Zo verhuizen met ingang van het komende collegejaar de laatste faculteiten van de hogeschool van de Daltonlaan naar de Uithof en is recent het Prinses Maxima Centrum in gebruik genomen. Daarnaast neemt het aantal reizigers ook toe omdat de Utrechtse regio sowieso sterk groeit.

De gemeente kondigt daarom nu een pakket aan maatregelen aan om de druk op de buslijnen voor de start van het nieuwe studiejaar in september te verminderen. Gemeente en provincie zijn bijvoorbeeld in gesprek gegaan met de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht om te kijken of het spreiden van collegetijden en -plaatsen verlichting kan geven op de drukte bij de bussen. Dit blijkt echter erg lastig te zijn voor de onderwijsinstellingen.

Maatregelen

U-OV gaat wel zorgen dat er vooral in de ochtend- en avondspits meer bussen ingezet kunnen worden. Ook gaan de verschillende vervoerders via een marketingcampagne de reizigers informeren over alternatieven voor lijn 12 en 28. Het gaat dan vooral om bussen die vanuit andere gemeentes direct richting de Uithof rijden.

Naast de drukte in de bussen speelt ook de drukte bij de haltes een rol. Op de Heidelberglaan stoppen zowel bus 12 als 28 en dit kan voor een enorme drukte zorgen. Er wordt onderzocht of er geen aparte haltes voor de twee lijnen moeten komen.

Om de druk verder te verminderen zetten de verschillende partijen ook in op het verbeteren van de fietsmogelijkheden; fietspaden worden aangepakt, er komen extra stallingsmogelijkheden en er komt een e-bikeprogramma voor medewerkers.

Tram

De Uithoflijn wordt in de tweede helft van 2019 gedeeltelijk in gebruik genomen. In december 2019 moet de tram over het hele traject rijden. In de tweede helft van 2019 gaan de trams rijden voor de reizigers tussen haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof, zodat buslijn 12 wordt ontlast. Zodra de Uithoflijn volledig in exploitatie gaat, vervalt buslijn 12. Aan buslijn 28 zal na ingebruikname van de Uithoflijn niets veranderen.

9 Reacties

Reageren
  1. Simon

    De eenvoudigste manier om te ontlasten is om de Uithoflijn zsm in gebruik te nemen tussen Vaartse Rijn en de Uithof, maar daar lijkt niemand zich heel erg druk om te maken als mogelijkheid.

  2. Henk

    Studenten gewoon laten betalen voor de bus, probleem opgelost. Dan gaan ze fietsen, is ook beter voor ze!

  3. JdV

    De oplossing is eenvoudig. Het is een situatie van of te veel vraag of van te weinig aanbod. Een studentenstop, het verplaatsen van studies naar andere locaties en een ontmoedigingsbeleid op OV gebied vormen de oplossing die snel een kosteneffectief uit te voeren is.

  4. Tim

    Veel sterkte allemaal, het vervoer naar de Uithof zal nog lange tijd een hel blijven, ook na de ingebruikname van de Uithoftram.

  5. Toine Goossens

    En weer commotie over het gebrekkige OV in Utrecht.

    Beste Lot, waarom is dit niet al veel eerder voorzien en aangepakt? Nu is het opnieuw de oude volkswijsheid: ´Als het kalf verdronken is, dempt men de put´.

    Besturen is vooruitzien, is ex ante evaluaties opstellen, is kritische geesten kwetsbare trajecten op tijd te laten beoordelen. Als het zo moeilijk is om die in de eigen organisatie of politieke kring te vinden, dan is het hoog tijd buiten de eigen horizon te kijken.
    Zo beoordeelden prof. Wagenaar en als ik het mij goed herinner Piet Vroon de plannen voor de Haringvlietsluizen. Na hun kritische vragen werd het ontwerp ingrijpend aangepast. Bepalend is de kunde en vaardigheid om die vragen te kunnen stellen, zaakkennis speelt een ondergeschikte rol.

  6. Ted Danson

    JdV, het bouwen van nieuwe locaties en/of het overnemen van nieuwe bestaande locaties lijkt jou kosteneffectief? Je zegt hier wel vaker ongeloofwaardige dingen, maar het moet niet te dol worden.

  7. Gerben

    @Tim, hel ??? tjonge jonge….kijk eens op : https://www.youtube.com/watch?v=ouMurrI6hK0

  8. Christine

    Nog beter: geef studenten een reisvergoeding i.p.v een gratis OV-kaart. Als ze dan gaan fietsen, verdienen ze geld.

  9. Katja

    Eén aanrijding op de tramlijn Uithof, en je komt nergens meer. Bussen blijven het handigst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).