De Maliebaan met de kruising Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat gaat op de schop. Maar hoe de Maliebaan en het kruispunt er straks uitzien is nog altijd niet bekend. De gemeente heeft drie varianten in gedachten, en vraagt via een peiling welke variant de voorkeur van de Utrechters heeft?
De gemeente wil onder andere de fietsroutes en de openbare ruimte voor voetgangers verbeteren. Ook ziet de gemeente graag minder doorgaand autoverkeer en liever alleen bestemmingsverkeer. De plannen voor de historische Maliebaan spelen al vanaf 2013, dit jaar moet de gemeenteraad beslissen hoe de situatie eruit gaat zien.
Er zijn in totaal drie varianten opgesteld. Eén van de voorstellen, de Maliebaan Promenade, is een initiatief van bewoners uit de buurt. Dit plan kenmerkt zich onder andere door het idee om de zuidelijke hoofdrijbaan te transformeren tot een (wandel)promenade. Zo was de Maliebaan bij aanleg ook ooit bedoeld. Het kruispunt moet wat eenvoudiger worden en wat kleiner ingericht. Het heeft dan geen verkeerslichten meer.
De tweede variant is De Ovonde. De kruising met de verkeerslichten wordt vervangen door een ovale rotonde: de ovonde. Op basis van verkeersmodellen is berekend dat het verkeer op de ovonde voldoende kan doorstromen zonder verkeerslichten. Helemaal niks veranderen aan de situatie is ook een optie. De derde variant heet dan ook De Nulvariant. Met dit plan wordt de situatie niet aangepast.
18 Reacties
ReagerenZonder auto’s. Maak er een “flaneer”baan van.
Variant 1 of 2, helder. Het verkeer daar loopt onnodig vast.
Probleem is dat de plannen voor herinrichting van de kruising niet gekoppeld worden aan de ideeën voor de herinrichting Burg Reigerstraat en Nachtegaalstraat. Maak dan liever in een keer een integrale visie op dit gebied, dat is vooral van belang in verband met de verkeersafwikkeling en bereikbaarheid.
de ovonde is by far de beste voor fietsers en autoverkeer. En goede doorstroming en een veilige oplossing voor fiets en voetgangers (veel veiliger dan de huidige lichten die vaak genegeerd worden)
Zonder katja. Daar maken we de meeste mensen blij mee.
Esthetisch gezien is een ovonde de slechtste oplossing, zeker als de ovonde is opgehoogd en de lijn Maliebaan visueel wordt doorbroken. Maar verkeerstechnisch is het wel een goeie oplossing, rotondes werken altijd beter dan kruisingen voor de doorstroming met meerdere types verkeersdeelnemers.
Dit is nou een ideale plek voor de nieuwe tippelzone
Heel simpel: de nuloptie. Die ovonde is gemeentehobby en dat flaneergedoe is een fantasie van een goepje bewoners die hun kans schoon zien een park voor hun deur te krijgen. Nimby heet dat.
+1 voor Barend!!!
Een beter voorbeeld van Nimby is inderdaad niet te vinden. Zorgelijk dat de gemeente op deze wijze draagvlak en aandacht zoekt voor een oplossing die slechts een hele lokale bewonersgroep dient.
Beetje jammer, dat je om je stem uit te brengen niet kan volstaan met een simpele keuze die, om dubbelingen te voorkomen, prima ‘aan de achterkant’ gekoppeld kan worden aan een mailadres. Verplicht een profiel aanmaken, met zichtbaarheid van de gegevens voor het publiek. Jammer van de opgeworpen barrière, niet nodig en gemiste kans.
Niet geregistreerde keuze voor optie 1 hier iig.
@Guus (-;, ja waarom ook niet, de meest veilige plek voor de dames deze optie. Wat mij betreft mag het middenstuk autovrij zijn. Onlangs weer de piekenkermis geweest en kunstmarkt, en geen problemen voor het verkeer. Stoplichten kunnen dan toch ook weg bij de Burg. Reigerstraat/Nachtegaalstraat kruising, bijna alles gaat rechtdoor en beetje afslaand verkeer naar de parallel. Gewoon doen.
De Utrechtse Maliebaan is de laatste maliebaan ter wereld waar we ons nog een beeld kunnen vormen van het maliespel. Ga zorgvuldiger om met je erfgoed!
@ Robert
Helemaal mee eens. Bizar dat de gemeente dit clubje, dat zo goed voor zichzelf probeert te zorgen, nog een officieel podium geeft ook.
Door de afsluiting van de Biltstraat de stad uit is de Maliebaan drukker geworden omdat het aan de noordelijke binnenstad de enige weg de stad uit is.
De gemeente lijkt maar niet te begrijpen dat door afsluiting van doorgaande wegen de druk elders groter wordt. Open de Biltstraat de stad uit zoals ook verkeer op de busbaan in de Nobelstraat is toegestaan en je zal zien dat de Maliebaan veel rustiger wordt
En daar heeft lR een belangrijk punt. De stad is als een waterbed. Als je ergens omlaag drukt, gaat het elders omhoog.
Daarom ook dient de politiek door te pakken bij het bestrijden van NIMBY gedrag. De geregisseerde opstand over Boteyken toont dat maar weer eens aan.
30 km per uur maximum voor de hele stad en vrachtwagens niet langer dan een meter of 10 dat zal de stad aangenaam en veilig maken.
Leve de flaneerbaan! Bewoners doen er natuurlijk goed aan zich te laten horen. En wat extra ruimte om inn de buitenlucht te zijn is nooit weg terwijl doorgaand verkeer op deze plek een pest is.