Waterlinieweg gaat drie maanden op de schop en krijgt busbaan | De Utrechtse Internet Courant Waterlinieweg gaat drie maanden op de schop en krijgt busbaan | De Utrechtse Internet Courant

Waterlinieweg gaat drie maanden op de schop en krijgt busbaan

Waterlinieweg gaat drie maanden op de schop en krijgt busbaan
Waterlinieweg.
De Waterlinieweg gaat van april tot juli op de schop vanwege groot onderhoud. Werkzaamheden aan het asfalt en de vangrail worden gecombineerd met het aanleggen van een busstrook.

De Waterlinieweg gaat van april tot juli op de schop vanwege groot onderhoud. Werkzaamheden aan het asfalt en de vangrail worden gecombineerd met het aanleggen van een busstrook.

Geluidsoverlast en afgesloten rijstroken zijn de tijdelijke gevolgen van de werkzaamheden aan de Waterlinieweg, die dagelijks door zo’n vijftigduizend voertuigen wordt gebruikt. Het nieuwe asfalt dat wordt aangelegd moet bij omwonenden voor minder geluidsoverlast zorgen. Eind vorig jaar is het gedeelte bij Rijnsweerd al opnieuw geasfalteerd.

Begin volgende maand wordt er gestart met het vervangen van de vangrails, dat plaats vindt buiten de spits, maar wel overdag, ’s avonds en ’s nachts. Een deel van de rijstrook is dan tijdelijk afgesloten.

In de weekenden van juni beginnen de werkzaamheden aan het asfalt. In deze weekenden is de weg gedeeltelijk afgesloten. Van eind mei tot eind juni zullen een aantal avonden en nachten ook de voegen tussen het viaduct worden verwijderd, wat voor geluidsoverlast zorgt.

Op dit moment wordt er met de aannemer een planning gemaakt. Zodra de planning bekend is, wordt er een wijkbericht verstuurd.

21 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Tof. Die 50k voertuigen kunnen best een andere route zoeken, Utrecht is ten slotte prima te berijden en bereiken met de auto. En ook hardstikke logisch om dit niet tijdens de zomervakantie (juni tot augustus) te doen, maar in de 3 drukste maanden van het jaar. Echte geniale planning daar bij Rijkswaterstaat.
    Ik verwacht geen enkel probleem, ook niet met de vermindering van het aantal rijstroken door de aanleg van de busbaan.

  2. Bill

    Betekent het ‘t verlies van een rijstrook of de aanvulling van één…? In het eerste geval een totaal absurd plan als je kijkt naar de verkeersintensiteit

  3. Piet

    @JdV, de drie drukste maanden van het jaar zijn september oktober november qua verkeersintensiviteit. Dus lijkt mij dit een prima periode waarin veel feestdagen en dito vakantieperiodes aanwezig zijn. Als het dan toch moet gebeuren dan maar nu.

    En de busbaan is een welke aanvulling zodat de bus geen verdere vertraging oploopt en dus een goed alternatief is voor diegene waar de fiets geen optie is.

  4. Henk

    @ JdV. @ Bill
    Rustig jonguh. Alle info is gewoon opvraagbaar en in te zien en na te kijken.
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/openbaar-vervoer/busbaan-waterlinieweg/

    De vluchtstrook wordt als busbaan ingericht, voor het autoverkeer veranderd er niets, die blijven 2 stroken in beide richting houden. Bij de smalle viaducten zal de bus weer moeten invoegen met het verkeer.

  5. G.H.

    @JdV: Rijkswaterstaat heeft hier niets mee te maken, aangezien de Waterlinieweg een gemeentelijke weg is.
    Even nadenken voordat u verwijten rondstrooit.

  6. Sjonnie

    @ G.H.

    Klopt bij rijkswaterstaat kunnen ze namelijk wel plannen, itt het ambtelijk apparaat van de stad Utrecht.

  7. JdV

    @GH: Mijn excuses. U heeft helemaal gelijk. Dat is ook veel logischer. De gemeente utrecht cq de GL fractie in de gemeenteraad heeft nog nooit enigzins verstandig met het Utrechtse wegennet omgegaan. Het verbaasde mij al dat dit soort stupide beslissingen door Rijkswaterstaat zou zijn genomen. Een dergelijke beslissing door onze geliefde wethouder van verkeer in Utrecht past echter wel perfect binnen haar competentieprofiel. Dank voor deze verheldering. Het is dus gewoon weer een ” Lotje” .

  8. Willem

    @GH

    Was het maar zo’n feest, dat RWS de voormalige A27 in beheer gehouden zou hebben. Nu is het elke keer spannend of Lot er achter gaat komen dat er nog auto’s rijden op de Waterlinie en er subiet een stadsboulevard van gaat maken.

  9. Een beetje kritisch maar

    Wat een doelloos gezever van de rechtse brallers weer.

    Een weg heeft ook onderhoud nodig. Zeker de Waterlinieweg in deze staat. Een busbaan op de vluchtstrook gaat niet ten koste van banen, is een waarachtig goed idee. Zo heeft de bus geen last van opstoppingen en is de bus een heel goed alternatief op deze weg voor de auto.

    De werkzaamheden vinden zoveel mogelijk in de weekenden en ‘s nachts plaats en de weg blijft gewoon open en toegankelijk. Je kan wel in de zomer willen gaan herstellen, maar aannemers en bouwbedrijven hebben ook zo hun planningen. Dit was waarschijnlijk het enige open venster.

    Ben blij dat de gemeente investeert in haar infrastructuur. Nieuwe geluidswallen zijn ook goed voor de omwonenden, net als stiller asfalt. Dat moet toch een zegen zijn voor jullie automobielfreaks. Maar nee hoor, het is weer lekker zeiken.

  10. sander

    busstrook is een goed idee.
    ik ben alleen benieuwd hoeveel auto’s het in de enorme files die op de waterlinieweg staan het een goed idee vinden om dan maar over de busstrook te gaan rijden. en zelfs al rijdt de bus alle files voorbij, waar moet hij naar toe? de afslag bij het goyplein kom je toch al niet op.

  11. Wil

    Kan de Waterlinieweg niet gewoon afgebroken worden als het verkeer op de (verbrede) ring A27 geleid gaat worden?

  12. Toine Goossens

    De gemeente zelf zegt:
    ´De busbaan komt niet langs de hele Waterlinieweg. De viaducten en het spoor bij de kruising met de Stadionlaan zijn hier te smal voor.´

    Vanaf het stadion wordt alleen aan de oostzijde de vluchtstrook tot busbaan hervormd. Daar is voldoende ruimte.

    Een busbaan vanaf ´t Goylaan naar het zuiden gaat m.i. zowel aan de west- als aan de oostzijde niet werken.

    Aan de westzijde is de vluchtstrook opgeheven.

    Aan de oostzijde staat tijdens de spits het uitvoegend verkeer naar Lunetten stil op de weg zelf, met levensgevaarlijke situaties als gevolg. Het omzetten van de vluchtstrook naar busbaan zal dat alleen maar gevaarlijker maken. Op dat kleine stukje weg moet verkeer komend vanaf Arnhem invoegen en verkeer dat wil afslaan naar Lunetten uitvoegen. Verkeer zowel komend vanuit Nieuwegein als vanuit Arnhem wordt daar zonder enige waarschuwing met midden op de weg stilstaand verkeer geconfronteerd. Dat gaat een keer verschrikkelijk mis.

    Maar ach, veiligheid is voor de wethouder geen item. We wisten dat al.

  13. Mariah

    Ja Wil. Laten we alles opheffen. Goed idee joh. Zodat we de totale stilstand bereiken in onze stad. Geniaal.

  14. Johannes

    @ Mariah

    Lachen inderdaad. vandaag totaal infarct in Utrecht Oost. En dan roept zo’n type dat de Waterlinieweg maar afgebroken moet worden. Hoe ‘lost’ kan je zijn.

  15. Earn beetje kritisch maar

    @ Johannes

    Door een aanrijding en pech die verkeersellende.
    Dat heeft niks met de breedte en afvoer van een weg te maken, maar, zoals de naam het al zegt, met pech en incidenten.

    @ Toine Goosens, die tegenwoordig overal verstand vaan heeft.

    De weg wordt dan ook aangepast en verbeterd. Je argumenten beschrijven de oude situatie die dus verandert wordt. Je praat dus poep.

  16. Gapp

    Waterlinie weg is prima te berijden als het sluipverkeer wat eigenlijk gewoon op de A27 had kunnen blijven niet de kans krijgt de Waterlinie weg op te rijden om vervolgens weer bij de A12 in te voegen.

  17. Elly

    Ik woon op 50 meter van de Waterlinieweg. Sinds 1997 mag je daar geen 100 meer, maar 70. Het zou een hoop lawaai en fijnstof schelen als er echt 70 gereden wordt. Tot nu toe heeft de weg alleen nog het uiterlijk van een snelweg (vangrails, vluchtstrook). Om die reden wordt er ook nooit op snelheid gecontroleerd, behalve bij wegwerkzaamheden. Na deze verbouwing is het uiterlijk net als op de Gageldijk en ik hoop dat mensen dan voortaan wel max 70 gaan rijden.

  18. Gekkehenk32

    Voor iedereen die zegt dat de busbaan over de vluchstrook komt te liggen: “De busbaan komt niet langs de hele Waterlinieweg. De viaducten en het spoor bij de kruising met de Stadionlaan zijn hier te smal voor.”

    Wat ga je doen op de viaducten? Bus weer op de rijbaan laten invoegen? Wat heeft het dan voor nut als er file staat moet de bus alsnog de file in.. Of ga je daar een rijbaan weghalen en het 1 baans maken voor normaal verkeer, ik weet niet of de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn überhaupt wel eens met de auto rond Utrecht rijden maar dit slaat weer helemaal nergens op.

    Dus bedankt voor weer 3 maanden creëren van chaos bij Utrecht, hebben we net het super-succes gehad van de stadsboulevard (Lees: sarcasme)

  19. M.

    Transitverkeer in zulke aantallen hoort niet door een woonwijk te gaan. Ik mag hopen dat de verkeersintensiteit afneemt, anders is het in strijd met de normen en afspraken.

  20. Bram de Goede

    Breek die hele Waterlinieweg af. Maak er een gewone weg van. Behoudt het viaduct over het spoor en laat het verkeer kunnen afslaan bij iedere zijweg. Ben je de flessenhals kwijt.

  21. S

    Maar 3 maanden lang geluidsoverlast op door willekeurige doordeweekse dagen? Denk je na de langdurige werkzaamheden aan het Goylaan eindelijk rust te hebben en voldoende nachtrust te kunnen pakken, begint dit! Bij het Goylaan werd beter gecommuniceerd en waren er tegoedbonnen als compensatie van het overlast.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).