Waterlinieweg in Utrecht krijgt deze maand houten vangrails Waterlinieweg in Utrecht krijgt deze maand houten vangrails

Waterlinieweg in Utrecht krijgt deze maand houten vangrails

Waterlinieweg in Utrecht krijgt deze maand houten vangrails
Een houten vangrail, zoals die ook op de Waterlinieweg geplaatst gaat worden.
Het aanbrengen van de houten vangrails op de Waterlinieweg in Utrecht gaat deze maand beginnen. De vangrails komen in de buurt van de bocht ter hoogte van Fort Lunet I. Tijdens de werkzaamheden blijft er altijd een rijbaan van de Waterlinieweg open.

Het aanbrengen van de houten vangrails op de Waterlinieweg in Utrecht gaat deze maand beginnen. De vangrails komen in de buurt van de bocht ter hoogte van Fort Lunet I. Tijdens de werkzaamheden blijft er altijd een rijbaan van de Waterlinieweg open.

De Waterlinieweg is een drukke autoweg, die in 2017 flink werd aangepakt. De weg werd veiliger, maar er bleven wel zorgen bij gebruikers en omwonenden over het weghalen van de vangrails.

De zorgen richtten zich vooral op de gebruikers van de voet- en fietspaden. Deze paden liggen op sommige plekken direct naast de Waterlinieweg. Als een auto van de baan zou raken zou deze op dit pad terecht kunnen komen.

De gemeente besloot daarom in 2019 dat er toch weer vangrails komen. De vangrails worden van hout gemaakt, wat volgens aannemer Heijmans verschillende voordelen heeft. “Een houten vangrail heeft een natuurlijke uitstraling en past daardoor beter bij een stedelijke omgeving dan stalen vangrails, terwijl ze net zo veilig zijn. Een stalen vangrail geeft meer de uitstraling van een snelweg en werkt daarmee een hogere snelheid in de hand.”

Duurzaamheid

Het hout is volgens Heijmans afkomstig uit duurzaam beheerde bossen en op een duurzame manier geïmpregneerd, waardoor het langer meegaat. Ook in de uitvoering wordt zoveel mogelijk ingezet op duurzaamheid, vertelt projectleider Ton van de Ven van Heijmans.

“We werken met elektrisch handgereedschap, de tekstkarren werken op zonnecellen, ik rij in een elektrische auto en we proberen zo min mogelijk ritten te maken bij het aanvoeren van materiaal. Daarnaast hebben we leveranciers gevraagd om het materiaal te leveren zonder verpakkingsmateriaal. Dat scheelt een hoop plastic afval.” Bij elkaar zouden die maatregelen zorgen voor 94% minder CO2-uitstoot.

De werkzaamheden worden tussen 10.00 en 15.00 uur uitgevoerd om het verkeer zo min mogelijk te hinderen.

26 Reacties

Reageren
  1. Jopie

    Zucht.

  2. Kwartmiljart

    Ook een goed idee voor de A27: alle gekapte bomen verwerken tot vangrails. Zo zal het allemaal niet voor niets zijn.

  3. Tobias

    Utrecht is echt keigoed bezig de afgelopen jaren. Het is indrukwekkend om te zien hoeveel mooier het is geworden door sterke initiatieven als deze.

  4. Don

    Gemaakt van bomen die gekapt zijn in Amelisweerd tbv verbreding A27 ?

  5. Bill

    94% minder CO2-uitstoot, maar misschien wel fijn om te vermelden wat dan alsnog de totale uitstoot is?

  6. JdV

    Had nou even gewacht met die vangrail. Volgens veel mensen hier op DUIC komen er binnenkort honderden mooie bomen uit Amelisweerd beschikbaar. Wel netjes ook. Ze stonden naast de A27. En ze komen dan horizontaal langs de Waterlinieweg. Das nog eens recycling.

  7. Ton

    Je ziet ze wel vaker deze ‘houten’ vangrails.
    Het zijn natuurlijk houtbekleden stalen vangrails.
    Maar, inderdaad, ze ogen heel wat minder ‘snelweg’.

  8. Piet

    Mooi nu nog een trajectcontrole erop en de veiligheid is optimaal.

  9. jan

    Erg mooi

  10. Alex

    Hopelijk plaatsen ze de vangrails zoals in de afbeelding om het voor motorrijders veilig te houden.

  11. Herman

    Mooi, eerste stap in traject.
    Over 3 tot 5 jaar zoveel kapotte houten vangrails dat deze alsnog door metalen exemplaren worden vervangen.

  12. Utrechter

    En de kosten van gewone vangrails die 50 jaar meegaan zijn. En de kosten van houten vangrails over 50 jaar zijn. Oh shit niet over nagedacht snel de WOZ en parkeerbelasting verhogen.

  13. Ton

    @ Herman en Utrechter
    Niet overdrijven.
    Over 5 of 10 jaar hoef je alleen de houten bekleding van deze stalen vangrails te vervangen.

  14. HArry

    Kan iemand mij uitleggen wat duurzaam geïmpregneerd is? Als dit met een op oliebasis gebaseerd goedje is dan is ook het voltanken van mijn oude dieselauto super duurzaam.

    Overigens is de glijbeveiliging onder de houten rail gewoon van STAAL. En is staal een hoog duurzaam materiaal. Het is niet voor niets dat de piloon van een hoge windmolen van metaal gemaakt is. In tegenstelling van de wieken en fundering. Dat zijn de niet herbruikbare milieuvervuilers. Geld overigens ook voor zonnecellen. Niet herbruikbaar en zwaar chemisch afval.

    Maar dat mag je niet zeggen. Want in de deugende duurzaamheidskerk is de technische, chemische of financiële waarheid de grote te bezweren duivel.

  15. Esrin W.

    Iedereen gaat er weer aan voorbij dat op dat stukje weg vangrails nodig zijn omdat mensen niet kunnen rijden maar valt weer massaal over dat die dingen van hout zijn. Typisch hoevér men afdwaalt.

  16. Ton

    @ HArry
    Je maakt je weer druk om de verkeerde zaken.
    Duurzaamheid was niet het argument.
    Er is voor ‘houten’ vangrails gekozen vanwege de ‘natuurlijke uitstraling’; minder ‘snelweg’.
    Natuurlijk is staal ook duurzaam; gaat heel lang mee en is vrijwel volledig recyclebaar.
    Deze ‘houten’ vangrails bestaan dan ook voor (ik schat) 80 % uit staal.

  17. Ger

    ziet er mooi uit. Het echte probleem bij de renovatie van de Waterlinieweg is dat er over grote delen busbanen naast zijn gelegd, daardoor lijkt de weg nog steeds te breed en wordt er te hard gereden

  18. Max Verpalen

    Die houten vangrails blijken voor veel mensen nogal een doorn in het oog, misschien moeten we er daarom maar een fietsstraat van maken met 30 km/uur max snelheid. Want dan heb je helemaal geen rails nodig, dat is zonder enige twijfel de meest duurzame optie.

  19. Paul

    Het zal eens tijd worden.
    Mocht slechts 3,5 jaar duren voordat deze levensgevaarlijke situatie verholpen is.

  20. Leon

    Als dit niet werkt, mogen ze die weg ook wel afsluiten voor autoverkeer. Of volplempen met drempels.

  21. Mikel

    Gelukkig zijn er pas 3 auto’s van het talud gevallen de afgelopen 2 jaar. Terwijl ik echt voordat ze de vangrails weg gingen halen de gemeente al gewaarschuwd had. Nee zei de ambtenaar: de weg voldoet aan alle eisen en de stoeprand van 10 cm zal alles tegenhouden. Man man man.

  22. UTRECHTSE JANTJE

    Als de gemeente echt duurzaam willen zijn , dan maken ze die vangrails van gerecycled plastic , krijgt die rommel ook ‘n goede bestemming en is volop voorhanden ……

  23. Esrin W.

    Met je auto van een Talud vallen is net als door de politie bij provoceren van de wetsdienaren en na drie volwassen waarschuwingen een nekklem aangezet krijgen en overlijden: ík héb het nooit.

  24. Julia

    @Max Verpalen; helemaal mee een. Maak een snelfietspad van de buitenste rijbaan! Voor het oog & veiligheid een vangrail van ‘whatever’. Duurzaam zal het toch niet echt worden in de infrastructuur. Bijvangst: de e-bikers & scooters naar de periferie!

  25. Nina

    Begrijp ik nou goed dat het onnodig was geweest om hiervoor bomen te kappen, omdat er een stalen constructie onder zit? En waarom is het staal niet gegalvaniseerd, zodat het veel langer meegaat?

  26. Zonnewende

    Mooi hoor!
    In Zeist staan ze ook. Ziet er heel rustig en vriendelijk uit.

    Als het hout gebruikt wordt voor doeleinden die minstens zo lang mee gaan als het duurt om nieuw hout van dezelfde afmeting weer te laten groeien, vind ik het prima.

    Zoals hier dus. Een vangrail kan 20 jaar mee. In die tijd is er weer een boom gegroeid.

    Heel wat beter dan biomassacentrales, paletkachels of houten rietjes.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).