Wateroverlast in Utrecht zorgt voor drukte op wegen | De Utrechtse Internet Courant Wateroverlast in Utrecht zorgt voor drukte op wegen | De Utrechtse Internet Courant

Wateroverlast in Utrecht zorgt voor drukte op wegen

Wateroverlast in Utrecht zorgt voor drukte op wegen
De tunnel bij de Albatrosstraat was afgesloten voor verkeer
De hevige regenval afgelopen nacht die gepaard ging met onweer heeft ook in Utrecht voor overlast gezorgd. Straten staan blank en de trams konden door blikseminslag niet rijden.

De hevige regenval afgelopen nacht die gepaard ging met onweer heeft ook in Utrecht voor overlast gezorgd. Straten staan blank en de trams konden door blikseminslag niet rijden.

Het noodweer dat vannacht over Utrecht trok zorgde er ook voor dat de tunnel bij de Albatrosstraat en de Briljantlaan vol met water liep. Doordat de onderdoorgang werd afgesloten voor autoverkeer stonden veel mensen vast op de wegen rond de tunnel. Er werden meerdere pompvoertuigen ingezet om het water weg te krijgen.

De trams hebben vanochtend ook stil gestaan. U-OV meldde vanochtend dat door blikseminslag het tramverkeer gestremd was, er werden bussen ingezet. Gedurende de ochtend ging het tramverkeer weer volgens de normale dienstregeling rijden.

Ook op de snelwegen rondom Utrecht zorgde de regen voor lange files. Op de A28 bij de Uithof werden twee rijbanen afgesloten omdat er water op de weg lag.

_DSC8349k
Verkeer moet omrijden vanwege afgesloten tunnel

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Frank

    Dat is een gloedjenieuwe tunnel. En die heeft kennelijk geen toereikende afwatering…

  2. Antoinette

    Deze tunnel liep voor de verbouwing ook al onder bij dit soort weersomstandigheden. Had een leerpuntje kunnen zijn bij de aanpassingen die zijn uitgevoerd. Gemiste kans zeg maar.

  3. Piet

    @ Antoinette; Lekker lopen zeuren dat de afwatering niet voldoende is. Maar als men vooraf had gezegd dat deze tunnel 2x zo duur zou zijn geworden had je het vast ook niet goed gevonden. Volgens mij is het nu één dagje last en dat komt vast het komende jaar nog een keertje voor. Maar de andere 363 dagen van dit jaar hebben we een (relatief) goedkoop tunneltje waar verder niets mis mee is.

  4. Peter

    Mooi gesproken Piet.

  5. André Veenbrink

    Inderdaad mooi gesproken, Piet. Wel jammer dat we in de nabije toekomst veel meer van dit soort buien kunnen verwachten. En tunnels liggen nou eenmaal meestal niet op het hoogste punt…..

  6. Frank

    @Piet: Wat het geval is, is dat de gemeente in 2013 de onderdoorgang uitgegraven heeft om de doorrijhoogte te vergroten en daarbij nota bene zelfs groot onderhoud aan de riolering heeft uitgevoerd, maar het kennelijk niet voor elkaar gekregen heeft om goten aan te brengen die het instromende water in toereikende mate kunnen afvoeren. Gemeentelijke kosten die daarvoor eventueel eenmalig gemaakt hadden moeten worden worden nu omgezet in steeds vaker terugkerende maatschappelijke kosten. Dus we betalen de kosten sowieso. Linksom of rechtsom. Penny wise pound foolish heet dat in goed Nederlands.

  7. Meneer voor u

    @ Frank Atoinette en nog vele anderen.

    Tegen zulke hoeveelheden water kun je nu eenmaal niet zo heel veel beginnen. Zeker niet op een laag gelegen punt. Het hoort een beetje bij het leven. De natuur is onvoorspelbaar. Precies de reden dat in Brabant en Limburg nu al een maand dagelijks/ wekelijks kelders en straten onder water lopen; maar ja, dat is Brabant en Limburg, dat boeit ons hier meestal niet zoveel.

    Wat je daaraan kan doen, meer groen in de stad, minder tegels, meer overloopgebieden in bebouwd gebied, meer open ruimtes in de stad dus, meer bomen en planten tegen erosie. In Utrecht doet men het tegenovergestelde; hier wordt alles volgeplemd met bebouwing en tegels. Dat is het korte termijn denken van de politiek en de vastgoedwereld. Snel cashen.

    Anderzijds is dit wel het gevolg van klimaatverandering, zoals al sinds de jaren tachtig voorspeld. De opwarming zou vergezeld worden door extremer weer en grotere schommelingen. Dat wil dus niet zeggen dat het niet meer koud kan zijn en dat het nooit meer sneeuwt, maar wel dat de schommelingen tussen koud en warm veel groter zijn. Het is of koud of warm, het is of nat of heel droog. Het gematigde weer wordt minder. Meer neerslag ineens is dus een gevolg. Dat er dan nog mensen zijn die klimaatverandering durven te ontkennen. Precies datgene dat we de laatste jaren ervaren. De mens heeft door zijn gedrag een hele grote stempel gedrukt op de klimaatverandering. Dat er dan nog mensen zijn die niet snappen dat er iets aan dat menselijk gedrag/ handelen, waaronder het autogebruik, moet veranderen, tja………………..

  8. Ronald

    Heeft het eindelijk een keer nut, dat je in de stad rondrijdt in zo’n SUV, mag het niet.

  9. Mevrouw Nogveleanderen

    @Meneer voor u 23/6/2016 – 13:56
    Het zal wel ‘n beetje dom op u overkomen maar ik snap het nog steeds niet, die menselijke factor op de verandering van het aardse klimaat.
    Moedertje Aarde – leeftijd c.a. 4.6 miljard jaar en zeer doorleefd met talloze tamelijk bizarre klimaatveranderingen – denkt, denk ik, dat u zichzelf een beetje overschat. Zij lijkt vooralsnog niet erg onder de indruk is van ons die hier pas een luttele tweehonderdduizend jaar rondbanjeren?

  10. Meneer voor u

    @ Mevrouw

    Bekijk de ontwikkelingen in de periode tot aan 1895 maar eens en dan vanaf 1895 en dan met name vanaf de jaren vijftig, janer tachtig en jaren negentig. Misschien snapt u het dan.

    Dan ziet u dat u de factoren van moeder aarder en de menselijke factoren los kunt koppelen van elkaar. Maar blijf stug doorgaan met vervuilen. Iets waarvan vele snappen dat het slecht is en dat het invloed heeft op uw leefomgeving. Vooral doorgaan.

  11. Jeroen de vries

    Veel erger is het feit dat door het onnodig versmallen van aan – en afvoerwegen in Utrecht dit soort relatief kleine problemen direct zorgen voor een verkeersinfarct. En waar je in het verleden nog enige altrnatieven had om binnen een redelijke tijd de stad in of uit te komen zijn die nu allemaal bewust weggehaald waardoor een kleine verstoring buitenproportionele consequenties heeft. Met dank aan het beleid van de gemeente.

  12. Pelikaantje

    Ben ik de enige die de reaguursels vaak veel interessanter en informatiever vindt dan het artikel zelf?
    Wat mij betreft: keep them coming, dan heb ik tenminste wat te lezen in de stille uurtjes.

  13. Tja

    @ Frank

    En u is een zeikerd eerste klas. Een typische ‘Ollander!

  14. herman

    Technisch kan alles, als er onder de tunnel een kelder was uitgegraven en er een flinke pomp was neergezet dan kan theoretisch zo’n tunnel altijd droog worden gehouden.

    Aan deze oplossing hangt natuurlijk een flink prijskaartje en zijn we bereid hiervoor te betalen (lees belasting verhogen of aan andere dingen minder uitgeven?).

  15. Niels Utrecht

    Als direct omwonende moet ik @Frank e.a. gelijk geven. De tunnel was voor de verbouwing al een groot probleem wat afwatering betreft. Kennelijk is dat geen aandachtspunt geweest in de miljoenen kostende operatie die de jaren erop volgde. Andere tunnels kunnen wel het water verwerken, dus verhalen over de massale toevoer van regenwater als oorzaak kloppen niet. Bovendien: er wordt al jaren meer regen verwacht, dus had – nee moest – men zeker op inspringen. Maar ach, alles moest natuurlijk goedkoop, de trambaan kostte al meer dan begroot. Zie hier het resultaat voor de komende 25 jaar! Als omwinenden vinden wij zo’n zwembad overigens een paar keer per zomer wel grappig. En ook lekker rustig in de Albatrosstraat gisteren. Prima zo dus.

  16. Rietje

    En nou allemaal meehelpen. Als je een tuin hebt, tegels er uit, groen er in. Meeknokken voor die paar bomen die Utrecht nog heeft. Actief worden in je buurt. Nadenken over oplossingen. En nadenken over je (over)consumptie.
    Oogjes open. Dit is geen incident. Dit zal zeer waarschijnlijk voorlopig erger worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).