Waterstoftankstation krijgt vergunning voor locatie op bedrijventerrein Haarrijn in Utrecht Waterstoftankstation krijgt vergunning voor locatie op bedrijventerrein Haarrijn in Utrecht

Waterstoftankstation krijgt vergunning voor locatie op bedrijventerrein Haarrijn in Utrecht

Waterstoftankstation krijgt vergunning voor locatie op bedrijventerrein Haarrijn in Utrecht
Bedrijventerrein Haarrijn. Beeld: Google Maps 3D
De gemeente Utrecht heeft initiatiefnemer PitPoint.H2 een vergunning gegeven voor een waterstoftankstation aan De Heldinnenlaan op bedrijventerrein Haarrijn in Utrecht. Het waterstoftankstation komt nu dus weer een stap dichterbij, maar de komst is nog geen zekerheid.

De gemeente Utrecht heeft initiatiefnemer PitPoint.H2 een vergunning gegeven voor een waterstoftankstation aan De Heldinnenlaan op bedrijventerrein Haarrijn in Utrecht. Het waterstoftankstation komt nu dus weer een stap dichterbij, maar de komst is nog geen zekerheid.

Het bedrijf PitPoint.H2 is al sinds 2019 bezig met de realisatie van het waterstoftankstation in Utrecht. Het had deze zomer werkzaam moeten zijn, maar die deadline is niet gehaald. Het college van B&W liet afgelopen week in een brief aan de gemeenteraad weten dat de gevraagde omgevingsvergunning voor het waterstoftankstation verleend wordt.

Die beslissing had nog wel wat voeten in de aarde, onder meer omdat de bouw van een waterstoftankstation op meerdere punten niet past binnen het bestemmingsplan. De locatie heeft de bestemming ‘bedrijf’ en het nieuwe gebruik valt onder een hogere milieucategorie dan het huidige bestemmingsplan. “Het bouwen is op meerdere punten in strijd met het bestemmingsplan, omdat de bestemmingsplanvoorschriften geschreven zijn voor een bedrijfsgebouw”, aldus het college.

Afwijken bestemmingsplan

Om de vergunning te kunnen verlenen was een zogenoemd planologisch afwijkingsbesluit nodig, waarin de gemeente uitlegt waarom ze wil afwijken van het bestemmingsplan. De gemeente wil met het oog op duurzaamheid graag meewerken aan het waterstoftankstation en komt met een aantal punten op basis waarvan besloten is van het bestemmingsplan af te wijken.

Het gaat dan onder meer om het streven naar ‘gezond stedelijk leven’, duurzame schone mobiliteit en verbetering van de luchtkwaliteit. Ook de ambitie om in 2030 een 0-emissiezone in te voeren speelt mee, omdat waterstof een van de alternatieve brandstoffen kan zijn.

Bezwaar

Toch is het nog niet helemaal zeker dat het waterstoftankstation er komt. Het ontwerpbesluit van de gemeente heeft ter inzage gelegen en de gemeente heeft één zienswijze binnengekregen. De exploitant van het naastgelegen LNG-tankstation heeft bezwaar tegen het verlenen van de vergunning. Hij heeft namelijk op verschillende punten geen overeenstemming bereikt met de initiatiefnemers van het waterstoftankstation.

Zo is er geen akkoord over het gebruik van de uitrit van het waterstoftankstation, die zich bevindt op het terrein van het LNG-tankstation. Ook is nog discussie over het koppelen van de branddetectiesystemen. In de omgevingsvergunning is vastgelegd dat de twee systemen gekoppeld moeten worden, maar de exploitant en PitPoint.H2 zijn het daarover nog niet eens.

De exploitant van het LNG-tankstation betwijfelt tot slot of er voldoende is gekeken naar de externe veiligheid.

Rechter

De bestuursrechter velt straks een oordeel over de vergunning en kan ook bepalen of er sprake is van zogenoemde privaatrechtelijke belemmering. Als dat het geval blijkt, kan de rechter in het uiterste geval een streep zetten door de vergunning.

De exploitant van het LNG-tankstation kan nog in beroep gaan tegen de beslissing van de gemeente om de vergunning te verlenen.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    De bezwaren van de buurman zijn te begrijpen. Waterstof is levensgevaarlijk.

    En sowieso; waterstof, een minder efficiente energievorm is nauwelijks te bedenken. Wat moet je nou toch met deze ho-pe-loze rommel?

    Solar en kernfusie zijn de toekomst.

  2. Lombokker

    Waterstof als energiedrager wordt volgens mij de toekomst.
    Het huidige elektriciteitsnet is in het geval van transitie namelijk totaal ontoereikend om alle (groene) energie van de plaats van productie naar de afnemer te transporteren. Uitbreiden is geen optie: kost honderden miljarden, gaat decennia duren, en zal veel protest opleveren omdat niemand naast een hoogspanningsmast wil wonen.

  3. Mart

    @Scherp: fusie gaat het de komende decennia niet worden. Vandaag video gezien van Sabine Hossenfelder (How close is nuclear fusion power?). Teleurstellend : (

  4. Thuisblijver

    Groene waterstof (opgewekt mbv renewable energy, zeg maar zonnecellen en/of wind op zee, dmv elektrolyse) is een prima energiedrager voor toepassingen die niet lekker op batterijen draaien. Denk aan zwaar transport of de scheepvaart. In die hoek heeft het bijna geen zin om enorme batterijen (met zware metalen uit Afrika) in te zetten.
    Blauwe waterstof (gemaakt uit fossiele brandstoffen) zou eigenlijk niet meer gemaakt mogen worden, maar is wel veel goedkoper dan groene waterstof (maar niet als de overproductie van electriciteit wordt ingezet).
    Dus (groene) waterstof is een van de oplossingen voor ons toekomstige energie vraagstuk, maar dat gezeur over vergunningen (zucht…) Ja, er moeten regels zijn, maar ik hoop dat in een volgend kabinet (mag ook Rutte IV zijn) een taskforce komt die a la Pieter Storms dit soort trage besluiten in no time lostrekt.

  5. Thuisblijver

    Maar goed nieuws: vergunning is eindelijk verleend.

  6. bureaulesswatts

    Dat wordt een mooie klap met buurman ‘biogas erbij ‘

    Volgens de informatie had die vergunning nooit verleend mogen worden.

    Ter info nog:
    Waterstofgas maken veroorzaakt vele malen meer CO2 uitstoot en is een orgie van verspilling .

    Het is zoiets als de reis maken van Slochteren naar Groningen Stad , via Parijs . Zowel energetisch als financieel .

    Maar niet voor de investeerders /banken waarmee de gemeente in ze gaat .

  7. woutvr

    Fijn dat er een concurrent voor de warmtetransitie in zicht komt. Veel succes gewenst!

  8. Theo

    Waar komt de energie voor de productie van deze waterstof vandaan?
    Als dat van windturbines en zonnepanelen komt: hoe vaak hebben we overproductie van deze bronnen? En hebben we een productieproces voor waterstof dat bestand is tegen snel wisselend energie-aanbod?

  9. Piet

    @Theo, windturbines worden heel vaak stilgezet(zeker in het weekend) omdat de ‘gewone’ centrales door moeten draaien(want opnieuw opstarten kost teveel) en anders teveel elektriciteit wordt geproduceerd waar we niks mee kunnen. Dus als je de windturbines laat doordraaien heb je overcapaciteit om groene waterstof mee te produceren en zo op een later moment te verbruiken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).