De website van de gemeente Utrecht krijgt een onvoldoende voor gebruiksvriendelijkheid. Dat blijkt uit onderzoek van websiteontwerpers van Unit Interaction Designers (UNITiD) en De Voorhoede. Met 53 van de 100 punten komt de website op de 90e plek in de top 100.
In het onderzoek zijn de sites beoordeeld op onder meer vier toptaken: paspoort vernieuwen of aanvragen, het stadsdeelkantoor bezoeken, zwerfvuil op straat melden en terrasvergunning aanvragen.
Er konden per toptaak maximaal twintig punten worden toegekend, met een maximum van honderd punten per gemeente. De 53 punten die Utrecht behaalde werd als volgt verdeeld:
1. 13 van de 20 punten (paspoort vernieuwen of aanvragen)
2. 14 van de 20 punten (het stads(deel) kantoor bezoeken)
3. 14 van de 20 punten (zwerfvuil op straat melden)
4. 4 van de 20 punten (terras (vergunning) aanvragen)
Websitebreed behaalde de gemeente 8 van de 20 punten. De best scorende website is de site van de gemeente Haarlem, die 82 van de 100 punten behaalde.
3 Reacties
ReagerenGrappig. Ik probeer net de afvalkalender te raadplegen, maar helaas hij herkent mijn postcode niet. Een dikke onvoldoende dus.
Is al jaren een ramp op wielen. Kan wel wat uit de Crisis- en herstelwet-pot gebruiken voor een ‘betere infrastructuur’.
Het erge is dat er naar aanleiding hiervan waarschijnlijk de opdracht tot een veel te ingewikkelde ombouw van de website wordt gegeven die leidt tot jarenlange vertraging en een miljoenenoverschrijding van het budget.