Problemen bij regiotaxi De Vier Gewesten houden aan | De Utrechtse Internet Courant Problemen bij regiotaxi De Vier Gewesten houden aan | De Utrechtse Internet Courant

Problemen bij regiotaxi De Vier Gewesten houden aan

Problemen bij regiotaxi De Vier Gewesten houden aan
Een regiotaxi in Utrecht. Foto: Provincie Utrecht
Er zijn nog altijd problemen bij de Utrechtse vervoerder De Vier Gewesten (DVG). Na de klachtenregen eind vorig jaar in de opstartfase leek het beter te gaan met de aanbieder van de regiotaxi, toch zijn er nog steeds klachten: “Mijn moeder staat geregeld zonder vervoer.”

Er zijn nog altijd problemen bij de Utrechtse vervoerder De Vier Gewesten (DVG). Na de klachtenregen eind vorig jaar in de opstartfase leek het beter te gaan met de aanbieder van de regiotaxi, toch zijn er nog steeds klachten: “Mijn moeder staat geregeld zonder vervoer.”

Dat vertelt Pierre Schoonhoven, wiens moeder vaak gebruik maakt van de regiotaxi. Sinds de regiovervoerder in Utrecht begin oktober is overgenomen door de organisatie De Vier Gewesten (DVG), stroomden de klachten binnen. De moeder van Schoonhoven wordt regelmatig in de steek gelaten en staat dan wel uren te wachten. “Het is dat ik het laatst zelf meemaakte en erbij was, anders had ik niet geweten dat dit een probleem zou zijn”, vertelt zoon Schoonhoven.

“Na een verjaardag waar ik met mijn ouders was, zou de regiotaxi hen ophalen en thuis brengen.” Maar de taxi kwam niet opdagen. Schoonhoven had de vervoerder meerdere keren gebeld, van half zes tot tien uur ’s avond, maar het was tevergeefs. Schoonhoven: “De lijn was letterlijk dood. Ik heb niemand in die vier uur te pakken gekregen.”

Uiteindelijk heeft hij zelf zijn ouders naar huis gebracht, en was het toeval dat hij die avond geen alcohol gedronken had. “We hadden anders ook wel een reguliere taxi kunnen bellen, maar daar is juist de regiotaxi voor bedoeld.”

Een incidentele gebeurtenis, zo verklaart woordvoerder Mark Weinholt van DVG het voorval, maar volgens Schoonhoven gebeurt dit met enige regelmaat. En niet alleen bij zijn moeder: “Ze zwemt regelmatig met andere ouderen die met de regiotaxi worden opgehaald. Zij staan dan niet vijf minuten te wachten, maar minstens een uur.”

‘Normaal dat taxi te laat komt’

Ook de vrijwilligersorganisatie voor mensen met een beperking, De Wilg, merkt dat taxi’s regelmatig veel te laat verschijnen. “Een keer in de week wordt er een uurtje gebowld. Er is altijd wel een persoon die langer dan een kwartier moet wachten”, vertelt Jonne Meerlo, begeleidster bij De Wilg.

Intussen is het voor haar al normaal als een taxi een kwartier te laat komt. “Iedereen weet het wel, maar we kunnen niet meer doen dan een klacht indienen.” Af en toe gebeurt het ook dat een taxi helemaal niet komt opdagen. “De wachttijd kan dan oplopen tot wel één uur, omdat er een nieuwe taxi besteld moet worden. Dit kan officieel pas als de taxi een half uur te laat is.” Bij een locatie zoals een bowlingbaan moeten de mensen buiten op de taxi’s wachten. “Maar een uur buiten wachten is niet altijd prettig”, vertelt ze.

Klachten horen erbij

De regiovervoerder vindt dat dergelijke klachten bij een regiotaxi bij horen. “Het aantal klachten zoals dat was in de beginfase, is al fors gedaald”, vertelt Weinholt. Het bedrijf kreeg bijna honderd klachten in de eerste vier dagen. Wethouder Kees Diepeveen schreef toen dat de “ernst van de situatie aanleiding heeft gegeven tot het inzetten van een juridische en bestuurlijke aanpak.”

De gemeente heeft toen de norm gesteld dat na januari meer dan 95 procent van de ritten op tijd moet zijn. De vervoerder zegt dat ze op dit moment ruim aan de norm voldoen. “We zitten er zelfs boven.” Hoeveel precies, kan de woordvoerder niet zeggen. “En helemaal klachtenvrij rijden, bestaat niet. We zullen altijd last hebben van files of andere factoren waardoor we vertraging oplopen.”

6 Reacties

Reageren
  1. Sophia Berendsen

    Ik heb ook veel problemen met de regiotaxi.
    Durf er amoer meer gebruik van te maken omdat het vaak verkeerd gaat.
    De regeling is bedoeld voor mensen met ‘n beperking.
    Deze groep is kwetsbaar & daardoor is het des te meer schandaliger dat de problemen sinds october vorig jaar nog niet opgelostzijn.

  2. Rietje

    je zult er maaar afhankelijk van zijn…
    Meeste mensen die er gebruik van maken hebben beperkte energie. Dat gaat dan op aan dit soort ongein.

  3. Richard

    Ik vind dat het allemaal wat is overdreven,natuurlijk er zijn altijd wat onvermijdelijke hiaten, maar om nou te zeggen het gaat bijna altijd fout, dat is erg overdreven,ik maakt al 8 jaar gebruik van de regiotaxi,dus kan er wel over meepraten. succes.

  4. Richard

    Ook zit me weleens te erger als de taxi weer wat later komt, maar no probleem het ligt alzo niet aan de chauffeur maar aan de planning en daar kan het e.e.a. aan verbeteren,ik ben er nog steeds content mee.succes.

  5. Ramon

    Dit verhaal klopt maar is het de schuld van het taxibedrijf of van de planning ik denk van niet deze bedrijven worden uitgeknepen door de overheid en bedrijven moeten rijden voor prijzen die helemaal niet rendabel zijn dus gaat zo een bedrijf geen extra auto’s nemen om op tijd te rijden die nemen de boete voor lief om toch maar wat te verdienen aan de regiotaxi

  6. MB

    Ook een schandalige ervaring gehad met Regiotaxi. Ik begeleidde een oude dame die een zware operatie achter de rug had, vanuit het Diak naar een uitvaart. Door de afdeling in het Diak was een rolstoelbusje bij Regiotaxi besteld. De chauffeur zou haar van de afdeling ophalen, en een rolstoel voor haar meebrengen. Niemand te bekennen. Bleek dat de chauffeur al uren aan de koffie zat in het restaurant, hij ‘kon mevrouw niet vinden’. Niet even bellen of zo. Uiteindelijk kwam hij, zonder rolstoel, maar die hadden we zelf al geregeld, en toen bleek dat hij ook nog eens geen rolstoelbusje bij zich had maar een gewone auto. Toen ik mijn onvrede uitsprak werd ik uitgescholden door deze fijne ‘chauffeur’. Uiteindelijk was de Utrechtse Taxi Central de reddende engel en heeft ons nog net op tijd naar de uitvaart kunnen brengen. Regiotaxi: Nooit weer!!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).