Wegen in Zuilen en Werkspoorkwartier in Utrecht krijgen nieuwe inrichting Wegen in Zuilen en Werkspoorkwartier in Utrecht krijgen nieuwe inrichting

Wegen in Zuilen en Werkspoorkwartier in Utrecht krijgen nieuwe inrichting

Wegen in Zuilen en Werkspoorkwartier in Utrecht krijgen nieuwe inrichting
Sweder van Zuylenweg
Verschillende wegen in het Werkspoorkwartier en Zuilen krijgen een nieuwe inrichting. De straten moeten opgebroken worden omdat Eneco een warmtetransportleiding gaat aanleggen vanaf Werkspoorkwartier tot in Overvecht, reden voor de gemeente om daarom ook aan de slag te gaan.  

Verschillende wegen in het Werkspoorkwartier en Zuilen krijgen een nieuwe inrichting. De straten moeten opgebroken worden omdat Eneco een warmtetransportleiding gaat aanleggen vanaf Werkspoorkwartier tot in Overvecht, reden voor de gemeente om daarom ook aan de slag te gaan.  

Eneco is al een aantal jaar bezig met de (voorbereiding) van de vervanging van de warmtetransportleiding. De leiding tussen de warmtecentrale op het Werkspoorkwartier en de warmtecentrale in Overvecht lekt namelijk.

De gemeente heeft dit moment aangegrepen om ook verschillende wegen op dit traject in te richten, als de werkzaamheden tegelijk uitgevoerd worden scheelt dit in de kosten namelijk.

In Zuilen gaat het om de Julianaparklaan, Sweder van Zuylenweg en de Adriaan van Bergenstraat. In het Werkspoorkwartier gaat het om de Vlampijpstraat, Walserijstraat, Tractieweg en de Gietijzerstraat. De wegen worden allemaal 30 kilometer per uur en moeten door de herinrichting veiliger worden, zo komen er onder meer aparte betere fietsstroken te liggen. In totaal komt er ook bijna 3600 vierkante meter groen bij. Er komen 36 extra bomen bij.

Het ontwerp voor Zuilen is hier te bekijken, en het ontwerp voor het Werkspoorkwartier hier. De uitvoering staat gepland vanaf september 2024 tot eind 2025.

26 Reacties

Reageren
  1. W.

    Ik ben wel benieuwd wat ze dan met de Adriaan van Bergenstraat gaan doen. Vanaf het Adriaan van Bergenplein tot aan de JM Muinck de Keizerlaan is het namelijk al jaren 30 km/u en daar word je gewoon snoeihard ingehaald door opgefokte figuren als je daar met je goeie gedrag aan de snelheidslimiet houdt.

    Wat dat betreft in elk geval mooi dat er aparte fietsstroken komen. Dat mogen ze van mij doortrekken tot aan bovengenoemde rotonde, waarbij het eigenlijk dieptriest is dat het nodig is.

  2. Vincent

    Top!

  3. Nico

    Hoppa, daar geen we weer. Miljoenen te kort in Utrecht maar ee is immer wel weer een potje te vinden om de de wegen te verbeteren en 30 km te maken dan wordt je dee helft van wat langzaamverkeer heet ingehaald. Gemeente, zou u niet eerst tekort wegwerken wat u grotendeels zelf veroorzaakt hebt en tot die tijd dit soort dure uitgaves in de koelkast zetten? Uitstel hoeft geen afstel te zijn. Of gooien we er hier en daar belasting verhoging tegen aan om uw hobby te kunnen blijven bekostigen…?

  4. Wies

    Helaas heeft W. gelijk. Afslaan op die wegen als fietser is om die reden ook niet heel prettig. Je kunt er makkelijk nog 50 rijden door de matige drempels.

    Verder wel mooi dat deze belangrijke fietsroutes worden verbeterd! Vraag me nog wel af of de stoplichten op de ASW hier en verderop bij de Lesseps niet gewoon vervangen kunnen worden door een rotonde?

  5. Wil

    Klopt nico, dat zijn potjes onderhoud waar elk jaar in gestort wordt. Of dacht je werkelijk dat elk jaar opnieuw geld gevonden moet worden voor onderhoud? Je hebt echt geen idee he?!

  6. Bert

    Aaaah het moet veiliger worden met de partij politiek die er doorgeduwd wordt. Beetje jammer dat ze niet hebben nagedacht over de gebrekkige veiligheid van de ovondes of het feit dat ambulances muurvast staan op de marnixlaan.

    En nee, zomaar het fietspad oprijden is geen optie met die hoge stoepranden.

  7. Monique

    Ik zie in het werkspoor geen significante vergroening . Jammer. Gemeente doet nog steeds aan green washing.

  8. Veerle

    Wat ik niet terugvind in dit artikel en ook niet begrijp afgelopen jaar heeft de Sweder van Zuylen 3 a 4 maanden opengelegen voor onderhoudt aan het warmtenet een aantal maanden later (op dit moment nog steeds niet af) gaat de hele weg weer opnieuw open en dus afgesloten wegens hetzelfde probleem, er was een fout gemaakt en door de gemeente niet handig omgegaan met de planning had Ik begrepen. Uit dit artikel leid ik af dat die weg dan komende tijd voor een derde keer opengebroken/afgesloten gaan worden, op dit moment zie je namelijk ook niks terug van die andere inrichting. Ik hoop het niet anders is het wel uitermate zonde van het gemeenschapgeld en mag de verantwoordelijke wethouder van mij betreft opstappen. Ze zijn onverbiddelijk over de 300.000 die het kost om alle dierenweides en hertenkampjes over heel utrecht open te houden, terwijl dat zoveel oplevert voor buurtbewoners, ouderen en kinderen en mensen met een kleine portemonnee die daar gratis een leuk uitje hebben en waar zieke en verwaarloosde dieren worden opgevangen.

    Het extra geld wat deze knoeiboel op de Sweder kost zou veel beter daarnaartoe kunnen of een ander goed initiatief.

  9. Katja

    Werkspoorkwartier ? Moet niet gekker worden met al die “kwartieren”.

  10. Herman

    Bekende recept, onder mom van kostenbesparing wordt weer een 30 km weg aangelegd.
    N9g even en het wegennet in de stad is een kruipende file. Milieu lijkt eerder slachtoffer dan winnaar.

  11. Sonja

    Ik hoop echt dat de t-splitsing Nijverheidsweg en Gietijzerstraat weer normaal wordt, dus een gelijkwaardige T-splitsing. Als fietser is het niet te doen als je van de Cartesiusweg komt (Je fietst dan aan de linkerzijde) en dan de Gietijzerstraat in wil slaan…. ONMOGELIJK en zeer gevaarlijk.

  12. Van Puffelen

    Mijn ervaring is dat het levensgevaarlijk is op de fietspadden, je wordt links en rechts ingehaald, door al die E-bikes en afgesneden en anders wordt je wel van het fietspad afgereden door al die bak fietsen die met 35 km per uur inhalen, hier wordt nooit op gecontroleerd!!!
    Maar gelukkig heeft de gemeente nog geld zat om deze straten een nieuwe inrichting te geven!!

  13. Nina

    @ Wil

    Er is begin dit jaar een rekenfout gevonden in de gemeentelijke begroting en daardoor is er jaarlijks (dus ieder jaar weer) een extra tekort van miljoenen op de begroting. Feitelijk is dat jaarlijkse potje voor onderhoud dus van tafel.

    Het begrotingstekort loopt op tot meer dan 80 miljoen euro in 2027. Dit geld moet eerst worden aangevuld en pas daarna is er weer geld om uit te geven. Het wil maar niet doordringen bij dit college dat het geld op is. Men gaat maar door met geld uitgeven.

    Er zijn inmiddels al miljoenen euro’s bezuinigd op de zorg voor onze inwoners. Er is dus geen geld voor nieuwe projecten; ook niet als je daarmee geld kunt “besparen” door het nu te doen.

    Geld dat je niet hebt, kun je niet besparen. Geld uitgeven dat je niet hebt, is een schuld die je opbouwt. En die schuld bouwt dit college op voor de inwoners van Utrecht, want die moeten dat allemaal ophoesten.

    Een gemeente moet volgens de gemeentewet een meerjarige sluitende begroting hebben en die is er niet in onze gemeente.

  14. Jan

    @Nico
    “Hoppa, daar geen we weer. Miljoenen te kort in Utrecht”
    Hoppa daar gaan we weer. Weer iemand die het niet begrijpt en dan onzin gaat posten.
    Er is geen tekort. Er is wel een tekort op de begroting. Een begroting betekent de geplande uitgaven. Dus niet een bestaand tekort. Dat begrote tekort ontstaat doordat het Rijk fors bezuinigt. Daar hebben veel gemeenten mee te kampen. Om te voorkomen dat het tekort op de begroting een financieel tekort wordt, heeft de gemeente verschillende maatregelen aangekondigd waaronder bezuinigingen en het aanspreken van een deel van de reserves.
    Het lijkt mij een zinnige besteding om de herinrichting van die wegen te combineren met de noodzakelijke vervanging van de warmtetransportleiding.

  15. Wil

    @nina je praat onzin. Lees anders de post van @jan even aandachtig door.

  16. Toine Goossens

    Logisch dat onderhoud en de herinrichting. De straat gaat op kosten van Eneco open en weer dicht. Dit is het slim inzetten van het budget.

  17. Boogschutter

    Hee Nico, ff lezen wat er staat. En dat tot je nemen:

    “De gemeente heeft dit moment aangegrepen om ook verschillende wegen op dit traject in te richten, als de werkzaamheden tegelijk uitgevoerd worden scheelt dit in de kosten namelijk.”

  18. Koel Hoofd

    Kom op mensen, wat de gemeente hier doet is ‘werk-met-werk’ combineren omdat dit zowel goedkoper voor de gemeente (i.e. wij belastingbetalers) als praktischer (voor ons weggebruikers/omwonenden) is. Dat deed de gemeente 10 jaar geleden ook al onder motto: liever in een keer alles tegelijk met korte periode overlast, dan jarenlang de boel opnieuw opbreken om dingen per (steeds duurder oiv inflatie/kostenstijgingen) project aan te pakken.

    @Veerle attendeerde ons er op dat SvZweg eerder is opgebroken vanwege dezelfde reden. Alleen wordt deze keer de boel na reparaties warmtenet als 30km/u met fietscomfort ingericht. Daar mogen we wel de wenkbrauwen over optrekken gezien de begrotingstekorten.

  19. R. Jansen

    Hobbyproject Nr hoeveel ? , ik ben even de tel kwijt.
    Het hobbyproject aan het ‘t Goylaan wat bereft onderhoud loopt al in de miljoenen wat trouwens verkocht wordt als een groot succes als we de wethouder mogen geloven, ja en de vraag is wie gaat dit allemaal betalen, we weten natuurlijk hoe dit zit door betaald parkeren in heel Utrecht verhoging van gemeentebelastingen en tarief parkeervergunningen.

  20. Nina

    @ Wil
    Ik praat geen onzin, maar blijkbaar weet jij niet hoe het zit. Lees anders even onderstaande artikelen aandachtig door.

    “In 2027 komt er daardoor een jaarlijks tekort bij van 40 miljoen euro. En ook dit jaar blijkt er minder geld dan eerder berekend.”
    Bron: https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-utrecht-moet-bezuinigen-vanwege-onverwacht-extra-tekort-van-40-miljoen-euro/

    Nog meer leesvoer:

    https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3713039/40-miljoen-extra-tekort-door-foutje-in-excel-gemeenteraad-reageert-mild

    https://www.ad.nl/utrecht/geldzorgen-utrecht-nog-veel-groter-dan-gedacht-door-rekenfout-tekort-valt-tientallen-miljoenen-hoger-uit~a305d8b3/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    https://www.ad.nl/utrecht/kapitale-rekenfout-van-40-miljoen-utrecht-zet-zich-schrap-voor-mega-bezuiniging-onacceptabel~a968ca89/

  21. Nina

    @ Jan

    Helaas zit het heel anders in elkaar. De gemeente heeft een rekenfout gemaakt in de begroting van afgelopen novemberen daardoor is er vanaf 2027 IEDER JAAR een gat in de begroting van 40 miljoen euro.

    Je kunt het lezen in mijn eerdere reactie op Wil. Is ook te vinden in artikelen op deze site, AD.nl en RTVUtrecht.nl.

    Sterkte met lezen, want het is nogal dramatisch. Je krijgt met alle plannenmakerij vanuit de gemeente het idee dat er verder weinig aan de hand is vreemd genoeg.

  22. Koel Hoofd

    @Nina
    Een jaarlijks extra tekort van 40 miljoen los je niet meer op met meer verkeerskundig hobbyisme met wensdenken en uitvoering volgens de ‘Franse slag’.
    Vanuit de groene wolk weer landen op aarde blijft echter een no go zone.

  23. Jan

    @ Nina
    Een begrotingstekort dus.

  24. Scherpschutter

    @Nina 14:55

    Er is ook weinig aan de hand. Voor de gemeente. De gemeente zal gewoon de belastingen verhogen. Opgelost.

  25. Nina

    @ Jan
    😂 🤣🤣🤣

  26. Nina

    @ Scherpschutter
    Klopt. Het tekort wordt steeds hoger en de gemeentelijke belastingen voor de inwoners ook. Het interesseert de meesten niks, geloof ik.

    Zelf betaal ik dit jaar al 25% meer, dan twee jaar geleden. En dat was nog zonder de ontdekte fout van jaarlijks 40 miljoen extra tekort.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).