Wegwijs worden in mobiliteitsapps. Is Gaiyo de toekomst? Wegwijs worden in mobiliteitsapps. Is Gaiyo de toekomst?

Wegwijs worden in mobiliteitsapps. Is Gaiyo de toekomst?

Wegwijs worden in mobiliteitsapps. Is Gaiyo de toekomst?
Hoe makkelijk zou het zijn als je al je reizen kan plannen, reserveren en betalen met één app? Dat denkt de overheid ook en daarom worden er miljoenen uitgegeven om de beste applicatie te maken. Maar er is toch al Google Maps en 9292? Gaiyo denkt het beter te kunnen. Er loopt nu een jaar een proef met de app in Utrecht. Welke app wijst het beste de weg?

Hoe makkelijk zou het zijn als je al je reizen kan plannen, reserveren en betalen met één app? Dat denkt de overheid ook en daarom worden er miljoenen uitgegeven om de beste applicatie te maken. Maar er is toch al Google Maps en 9292? Gaiyo denkt het beter te kunnen. Er loopt nu een jaar een proef met de app in Utrecht. Welke app wijst het beste de weg?

Bijna niemand heeft meer een stratenkaart in de auto en de tijd dat TomTom het toverwoord was in navigatieland hebben we ook alweer achter ons gelaten. Tegenwoordig lijkt bijna iedereen Google Maps te gebruiken voor navigatie en voor het plannen van OV wordt 9292 en de app van de NS veel gebruikt. Ondertussen zijn er in Utrecht ook apps voor al de deelmobiliteit, zoals Tier en MyWheels. Maar er wordt ook hard gewerkt aan de volgende generatie wegwijsapps. Daar is ook een term voor bedacht; Mobility as a Service.

Het is niet de meest handige naam en behalve beleidsmakers en betrokkenen zullen maar weinig mensen de term gebruiken. Waar het vooral om gaat, is dat deze apps allesomvattend willen zijn. Dus alle soorten vervoer; eigen auto en fiets, openbaar vervoer en deelfietsen en -scooters, watertaxi’s en met de benenwagen. Daarbij moeten alle vervoerskosten ook gewoon betaald kunnen worden met de app. Gebruikers hebben dus ook nog maar een account nodig, in plaats van verschillende apps met meerdere accounts.

Leidsche Rijn

De overheid ziet wel brood in dit soort apps en geeft daarom miljoenen euro’s uit om ze te helpen in de opstartfase. Er lopen acht pilots in Nederland, waar het rijk in investeert. In Utrecht hebben we ook zo’n project. Hier is Gaiyo in het gat gesprongen. De app werd in april 2020 gelanceerd en in september van dat jaar startte de proef in Leidsche Rijn. Want de overheid wil namelijk een hoop leren over mobiliteit via de app. Via Mobility as a Service kunnen gebruikers namelijk gestimuleerd worden om ander soort vervoer – naast de auto bijvoorbeeld – te kiezen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Verschillende deelvoertuigen zijn te gebruiken via Gaiyo

Utrechters die Gaiyo gebruiken kunnen – net als bij andere mobiliteitsapps – een vertrek en bestemming invoeren. Vervolgens komen er verschillende opties waarbij allerlei verschillende vervoersopties getoond worden; met de bakfietsen van Cargoroo, deelfietsen van Tier of Donkey Republic, verschillende deelauto’s, het reguliere openbaar vervoer, eigen fiets en auto en ook een combinatie van deze allemaal.

Bereikbaarheid
Steven Hendriks werkt bij Innovactory, het bedrijf achter Gaiyo. Hij vertelt waarom Leidsche Rijn een goede uitvalsbasis is voor de app. “Gaiyo is in heel Nederland te gebruiken, maar in Leidsche Rijn doen we extra onderzoek naar het gebruik en de mogelijkheden van de app. De wijk heeft veel hoge inkomens, en huishoudens met een of meerdere auto’s. We willen hier in 1,5 jaar leren hoe een app als Gaiyo gebruikt kan worden om mensen kennis te laten maken met andere vormen van mobiliteit. Via de app kunnen ze kijken wat de meest passende manier is om van A naar B te komen. Soms is dat de auto, maar heel vaak is dat ook op een andere manier. Bijvoorbeeld door aan de rand van een stad te parkeren en dan bijvoorbeeld een deelscooter te nemen.”

‘Alle belemmering om anders te gaan reizen weg nemen’

Maar wat valt er mee te winnen dan? Hendriks legt uit wat het belang is voor overheden en bewoners: “We weten allemaal wel dat het soms verstandiger is om niet met de auto te gaan, maar hoe doe je dat dan en hoe moet ik betalen voor mijn reis? Dat is nu exact wat Gaiyo voor je doet; alle belemmering om anders te gaan reizen weg nemen. Iedereen kan het proberen.” Innovactory werkt met haar Gaiyo app aan een ICT-oplossing waarmee gedragsverandering mogelijk gemaakt wordt. Dat is ook onderdeel van het Utrechtse experiment. De pilot in deze wijk richt zich op het stimuleren van alternatieven voor de auto.

Hendriks: “Ik weet nog goed dat er helemaal geen deelfietsen en bijna geen deelauto’s waren in Leidsche Rijn. Ik heb toen samen met een collega maar een paar fietsen van Donkey Republic naar de wijk gefietst. Vervolgens zijn de fietsen als een olievlek verspreid over de wijken, omdat mensen het gemak van de dienst hebben ontdekt’ Na een gesprek met MyWheels zijn er ook tientallen deelauto’s in Leidsche Rijn gekomen.”

Niks is zo vervelend als een app die te ingewikkeld is om goed te gebruiken

Toch is het niet makkelijk om heel veel mensen één specifieke app te laten gebruiken. TomTom was natuurlijk een groot succes, en laat een van de vroegere directieleden van het navigatiebedrijf ook de oprichter van Innovactory zijn. Maar Google Maps, 9292 en de app van de NS zijn zo ingeburgerd dat het een flinke uitdaging is om Utrechters Gaiyo te laten gebruiken. Het team is sinds de lancering van de app bezig om het gebruiksgemak zo groot mogelijk te maken. Niks is zo vervelend als een app die te ingewikkeld is om goed te gebruiken. “We hebben het afgelopen jaar ook flink campagne gemaakt voor de app, ondertussen hebben we in heel Nederland tienduizenden gebruikers.” Natuurlijk speelt ook corona weer een rol: “Door de coronacrisis zijn mensen natuurlijk minder en anders gaan reizen. Dat moeten we ook meenemen in de pilot en in onze app.”

Is er nog wel wat te verbeteren aan de app? Een nadeel van Gaiyo is dat de app wel routes op een kaart laat zien, maar dat de app dan weer geen navigatiefunctie heeft. Als je dus een stuk op de deelfiets of in je eigen auto rijdt, moet je wel weer omschakelen naar bijvoorbeeld Google Maps voor goede navigatie. Een groot gemis, al zeggen we het zelf. Gaiyo geeft juist aan geen navigatiedienst te zijn, daarom zit deze functie er ook niet in. Wat wel weer handig is, Gaiyo is ook een parkeerapp. Dus als je toch de auto pakt, dan kan je via de app de parkeermeter betalen. De pilot van Gaiyo loopt nog tot volgend jaar. Daarna moet ook duidelijk worden wat de resultaten zijn en of de proef geslaagd is.

10 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Geen enkel goed product waar vraag naar bestaat heeft belastinggeld nodig om te ontwikkelen. Alleen het ontwikkelen van hele slechte producten waar geen vraag naar bestaat vraagt belastingeld.

    Er is niet eens vraag naar deel-dingen (al die deel-dingen zijn megaflops die ook al aan het belastinginfuus liggen), dus dat de gemeente ‘denkt’ dat er behoefte is/onstaat aan een app voor deel-dingen is wel weer een klassiek gevalletje van communistische maakbaarheidswanen.

    He-le-maal niemand (maar dan ook echt geen ene hond) zit te wachten op deelauto’s, deelfietsen of wat voor een gedeeld bezit dan ook. Het is een totale collectivistische illusie van socialische bestuurders, die hun ideologie met 100% faal-trackrecord er voor de 700e keer weer eens doorheen proberen te rammen.

    Rien ne va plus, ook deze miljoenen aan belastinggeld zijn niet meer van u. Verdwenen in het volgende zwarte socialistengat.

  2. Moniek

    Als ik wil gaan lopen, heb ik straks ook een app nodig? O. a. om de overheid iets te leren?
    Ik dacht het niet.

  3. C. Karman

    Ben benieuwd of de app ook voor ouderen te gebruiken is. Uitgebreider impliceert bijna altijd ingewikkelder te gebruiken; door de bomen het bos niet meer zien.

  4. Scherpschutter

    @C. Karman

    Geen zorgen. De overheid is erbij betrokken. Het wordt vast en zeker een UX-juweeltje van de bovenste plank.

  5. Mark

    Dus als je straks ‘s avonds in één of ander dorpje bent en je telefoon is stuk, dan heb je een groot probleem. Je kunt je ritje met de bus naar huis of een fiets niet reserveren… En wie weet wordt deze app gekoppeld aan een CO2 budget. Als je budget op is, mag je niet meer reizen. Of met een lockdown. Vanaf een bepaalde tijd mag je geen fiets of auto meer reserveren en krijg je automatisch een boete als je te laat uitchecked. Ik krijg er een dystopisch gevoel bij. Ik houd liever mijn eigen fiets, auto en vrijheid om te bepalen wanneer ik een bus wil instappen.

  6. Fred

    Een aantal jaren geleden heb ik OsmAnd op mijn vorige telefoon gezet, daarin een aantal locaties gemarkeerd om daar foto’s te maken. In dat programma kan ik die locaties op het beeldscherm laten tonen en dan een locatie kiezen en de navigatie daarnaar starten. Op mijn huidige telefoon staat nu ook weer OsmAnd.
    De kaarten zijn gebaseerd op openstreetmap.org.

  7. Rob H.

    Zolang dit soort apps nog niet begrijpen dat het dichtstbijzijnde station, meestal niet het meest ideale station is om een reis naar andere steden te beginnen, zullen ze nooit goed werken. Daarnaast werkt het ook niet als je een vouwfiets hebt. Dat kun je niet ingeven.

    Ik doe alles met een fiets / trein / lokaal OV, maar dit soort apps zijn er vooral voor om diensten te verkopen, die je eigenlijk niet nodig hebt. De NS-app (ook al nodeloos ingewikkeld) en de 9292-app is voldoende.

  8. Helena

    Honden heb ik inderdaad nooit in een deelauto zien zitten, wat dat betreft heeft Scherpschutter gelijk. Maar daar houdt het op, want mensen des te vaker. Ik had ergens in de jaren nul al een Greenwheels-abonnement en vaker dan me lief was waren de dichtstbijzijnde auto’s al uitgeleend. Ik was dus bepaald niet de enige. Later had ik een eigen auto die ik deelde via Snappcar. Jarenlang heel succesvol gedaan, gemiddeld 2x per week. Nog zo’n topproduct: de OV-fiets. Lekker met de trein naar een andere stad en dan op de fiets naar je eindbestemming. Ook die was lang geleden al zo populair dat het NS het niet bij kon houden met uitbreiden. Je moet de voordelen willen zien en in staat zijn om afscheid te nemen van je materialistische inslag. Dat kan soms best lastig zijn maar is ook heerlijk bevrijdend.

  9. Karla

    Vriendelijk verzoek om het woord “deelmobiliteit” en alle afgeleiden te vervangen door het woord ‘huurmobiliteit”. Het is namelijk geen gedeeld buurtbezit of zo, het is een keihard verdienmodel voor de aanbieder van de spullen. Maak het niet mooier en liever en gezelliger dan het is.
    (Overigens niets mis met het principe, tenzij de stoepen niet meer begaanbaar zijn door deze huurvervoermiddelen, maar het gaat mij om het misleidende woord)

  10. Maria

    Ik als simpele ov-(9292-)gebruiker werd naar Gaiyo ‘gelokt’ door extra korting tijdens de feestdagen. Als je aangeeft van welke A je naar welke B wilt reizen, plus de aankomsttijd, rolt daar een verbinding uit. Maar niet, zoals bij 9292, diverse andere opties er net voor en er net na. Zodat je zelf kunt afwegen of je liever een keer extra overstapt met een kortere reistijd, hoe ver je maximaal vanaf je uitstaphalte wilt lopen etc. Ik vroeg me dus al af wat precies de insteek was van Gaiyo, maar de bovenstaande info over Gaiyo verklaart een en ander: men wil je uit de auto krijgen. Een goed initiatief lijkt me, maar dat ben ik al. 😉

    Een PS voor de moderator: de gebruiksvoorwaarden mogen wel eens begrijpelijker worden gemaakt. 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).