De gemeente Utrecht erkent dat de verkeerssituatie op de Sweder van Zuylenweg aandacht nodig heeft, maar zegt tegelijkertijd dat de middelen om hier iets aan te doen beperkt zijn. Desondanks wordt er wel gewerkt aan een plan met ‘eenvoudige’ maatregelen, waarin onder andere de maximumsnelheid wordt teruggeschroefd.
In mei van dit jaar trok Bülent Isik van de PvdA aan de bel. Via schriftelijke vragen wilde hij van de gemeente weten wat er gedaan kon worden aan de verkeersveiligheid op de Sweder van Zuylenweg.
“De Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is op dit moment een zeer gevaarlijke weg”, stelde Isik. Zo wordt er volgens het raadslid vaak te hard gereden op de weg waar een limiet van 50 kilometer per uur geldt. “Soms met snelheden van 70 tot 90 kilometer per uur.” Ook omwonenden en andere betrokkenen willen dat de verkeersveiligheid op de weg wordt aangepakt. Zij zijn onder andere een petitie gestart.
Aandacht
De gemeente zegt nu dat op 1 januari 2020 al is vastgesteld dat de Sweder van Zuylenweg aandacht nodig heeft. “Dit gaat vooral over de combinatie van de oversteekbaarheid en de rijsnelheid bij de oversteeklocatie Edisonstraat.”
Omdat er echter niet veel geld beschikbaar is, wil de gemeente met eenvoudige maatregelen een limiet van 30 kilometer per uur instellen op de weg. Daarvoor is 150.000 euro begroot.
Isik stelde juist voor om meer maatregelen te nemen zoals wegversmallingen, plateaukruisingen, en een andere inrichting van de parkeerplaatsen. Hierdoor zou volgens het raadslid ook ruimte vrijkomen voor extra groen en meer fietsparkeerplekken.
1,75 miljoen
De gemeente zegt echter dat er voor zulke maatregelen momenteel niet genoeg geld is. “Ter illustratie: voor een volledige herinrichting van de weg, waarin we ook ambities voor vergroening, klimaatadaptatie etc. meenemen hebben we ongeveer 1,75 miljoen euro nodig.”
De gemeente kijkt momenteel welke maatregelen er genomen moet worden op de Sweder van Zuylenweg. Daarbij wordt ook gekeken naar de oversteekbaarheid van de weg en met name naar de situatie bij de kruispunten. “We beoordelen welke maatregelen hiervoor nodig zijn en informeren hierover via het plan dat we naar verwachting dit najaar presenteren.”
Gekoppelde berichten

PvdA Utrecht: ‘Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is een gevaarlijke weg’
De Sweder van Zuylenweg in de Utrechtse wijk Zuilen is te onveilig en moet worden…
27 Reacties
ReagerenDit is voor het eerst dat er een bericht verschijnt met “weinig geld” terwijl we bijna dágelijks hier berichten voorbij zien komen waar geld over de balk wordt gesmeten en het “niet op kán”. De meest eenvoudige oplossing drie tot vier flitspalen moeten het wel kunnen doen toch?
Weer wordt -onterecht- een directe link gelegd tussen verkeersveiligheid en snelheid. Ik zal niet ontkennen dat snelheid een rol speelt, vooral bij de gevolgen van een incident. Maar de oorzaak van een incident is veel vaker te vinden in onoplettendheid (telefoon !!), slechte kennis van verkeersregels, genotsmiddelen en egoïsme in het algemeen. Pak die oorzaken aan door meer handhaving, en het wordt overal veiliger.
@ Esrin
Lekker he dat ongefundeerd geroeptoerer terwijl je echt geen idee hebt waar je over praat? Of niet?
Als je wel had geweten waarover je roeptoeterde dan had je vast geweten dat de gemeente met geen mogelijkheid zelf flitspalen kan en mag plaatsen in Nederland; daar gaat Justitie/ Rijkswaterstaat/ landelijk over.
Doet me meteen al je andere “roepsels” in twijfel trekken; zouden anderen ook moeten doen.
Dat er geld over de balk wordt gesmeten is jouw aanname, daar zijn de meningen echt wel over verdeeld, al doe een paar, vaak rechtse online roeptoeters (doen ze met een reden) vermoeden dat zij Utrecht vertegenwoordigen. Is niet zo. De werkelijkheid laat een stad vol diverse uiteenlopende meningen zien.
Ik vind zelf dat de Vuelta weggegooid geld is, maar dat is slechts mijn mening.
Verder vind ik deel auto-ontmoedigingsbeleid wel een goede zaak, ook 1 van de vele meningen. Sommige straten hebben iets meer prioriteit dan anderen. Dat is nu eenmaal zo. Wat mij betreft wordt het maliebaanplan als eerste geschrapt, maar ik ben niet de gemeentetaad, ambtenaar of de wethouder, of de rechter.
Waar ik wat op zit te kauwen: nodigt de SwZ werkelijk uit tot te hard rijden, of is er sprake van een set hardnekkige aso’s die zich helemaal nergens iets van aantrekt? Ik neig zelf naar het laatste. Op wegen die daar helemaal niet toe uitnodigen wordt net zo goed veel te hard gereden, niet alleen op de SwZ. De hele stad afdrempelen lijkt mij niet wenselijk (want duur en onhandig), de roep om ‘handhaving’ ken ik onderhand wel (en je kunt nu eenmaal niet op iedere straathoek een agent neerzetten), maar kunnen we niet op zoveel mogelijk plekken flitspalen zetten? Lijkt mij de voordeligste oplossing en na een paar bekeuringen zal iedereen het toch wel eens afleren.
André: Heeft u een bronvermelding die aantoont dat de link tussen veiligheid en snelheid een onterechte zou zijn?
Daarnaast: Alle voorbeelden die genoemd worden zouden minder *ernstige* problemen opleveren als er wordt gereden op lagere snelheid.
De registeraccountant van de gemeente Utrecht heeft een overschot geconstateerd van ruim 200 miljoen in zijn terugblik over 2020 w.o. 54,3 miljoen verdiend is aan gronduitgiftes in Leidsche Rijn.Ik heb het dan nog niet over de lucratieve erfpachtomzettingen die omgezet/afgekocht zijn. Inn het kader van schatkistbankieren moeten overtollige gelden tegenwoordig afgedragen worden aan de hebberige Rijks’ schatkist dus de rijksoverheid zal daar wel blij mee zijn. Daarnaast wordt er jaarlijks 80-90 miljoen besteed/verspild aan jeugdzorg terwijl dit in de 1e en laatste plaats een absolute taak is voor de ouders. Dus loop niet te jammeren dat er geen geld zou zijn, zo constateerde ik ook in mijn analyse van ruim 8.200 woorden !
Voor het eerst met Vreeswijk eens.
Laat de tour organisatie t maar ff regelen.
Die hebben geld zat ?
@Bill: Dat is ook exact wat ik zeg – snelheid heeft invloed op de gevolgen van een incident maar is niet automatisch en altijd de oorzaak. Even bot uitgedrukt:
– appende automobilist rijdt 50km/h: fietser dood
– appende automobilist rijdt 30 km/h: fietser (zwaar-)gewond
– automobilist let wel op en remt op tijd: geen aanrijding en dus geen schade.
een link:
https://www.verkeersnet.nl/mobiliteitsbeleid/36523/lagere-snelheid-staat-niet-gelijk-aan-minder-ongevallen/
Er is wel geld maar daar hebben ze weer andere plannen mee waar waarschijnlijk niemand op zit te wachten.
Wat @André en @BW zeggen.
Asociaal gedrag los je niet op met aanpassingen, maar ook niet met hier en daar een flitskast. Mobiele controles die steeds ergens anders staan lijken mij een betere oplossing. En auto’s verbeurd verklaren in plaats van een paar dagen in beslag nemen bij hardnekkige recidivisten.
Het ene na het andere GL-hobbyproject wordt uitgerold. Westelijke binnenring. Goylaan. Socrateslaan. Maliebaan. Malieblad. Voorstraat. Nagtegaalstraat. Burgemeester Reigerstraat. Enzovoorts, enzoverder.
Begrijpelijk dus, dat er geen geld is voor een paar simpele aanpassingen in Zuilen….
Gewoon snelheidscamera plaatsen en de Aso dan meteen auto en rijbewijs afpakken.
Onzin om van de dwz een fietspad te maken
Zo makkelijk is het wel dégelijk Lombokker, de straat is nog geen 250 meter lang en als je hier vier palen aan elke kant twee neerzet wordt het bijna onmogelijk om hier het gaspedaal vol in te trappen. Wáárom altijd de oplossing zo moeilijk mogelijk zoeken?
“Soms met snelheden van 70 tot 90 kilometer per uur.”
Die weg is slechts 350m lang….
Ja er zijn zeker idioten die zo hard gaan, maar het zullen er niet veel zijn.
Dus ‘soms’ is in dit geval letterlijk te nemen.
4 drempeltjes op de juiste plek zullen wonderen doen om soms te reduceren tot zelden, kost slechts een ton.
“De Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is op dit moment een zeer gevaarlijke weg”
Obstakelvrije fietsstraten van kamerbreed rood asfalt doen dat ook, maar dat ontkend de gemeente in alle toonaarden.
opzij opzij opzij
maakplaats maakplaats maakplaats
wij hebben ongelofelijke haast
we moeten rennen springen vliegen duiken vallen opstaan en weer doorgaan
Ik zou graag zien dat mijn opmerking van vanmorgen geplaatst zou worden, omdat het iets toevoegt. bij voorbaat dank!
Veiligheid voor alles dus gewoon de stadsboulevard (Socrateslaan) even in de wachtkamer en een paar plantenbakken om de weg te versmallen. Dat zijn weinig kosten met veel effect. En snel uitvoerbaar.
Hoe simpel kan het zijn.
Of bus sluizen zorgt ook voor versmalling en dus veiligheid.
@ Esrin
Lees mijn opmerking van vanmorgen eens terug. De gemeente KAN helemaal GEEN flitspalen plaatsen.
Misschien kan de gemeente eens prioriteiten gaan stellen en onnodige hobbyistische straatoppoetsprojecten in en rond de binnenstad even laten liggen ten gunste van het oppakken van echte verkeersproblemen?
Er is ook helemaal geen communicatie mogelijk tussen Gemeente en ‘Justitie’ natuurlijk. Verschillende lokenten hoúden we ook het liefst verschillend van elkaar. Weet je wat? We houden het lekker zoals het is.
Esrin W.
De gemeente kan niet meer dan erom vragen, hetgeen ze ook heel vaak doet.
Maar ga lekker door met uw geroeptoeter!
Misschien kunnen Wim en Esrin lekker op de straathoekjes staan met een flitscamera. Probleem opgelost besteden ze hun tijd beter en is er geen gezeur meer van ze in deze opmerkingen rubriek.
Uuutje,
De gemeente kan wel flitspalen plaatsen. De gemeente is de wegbeheerder. Alleen dat levert geen inkomsten op. Daarom doet zij dat niet.
Alleen het opleggen van boetes en vervolging is geen gemeentelijke taak. Terecht wij kennen scheiding der machten.
Het OM vervolgt nooit als de wegbeheerder een lagere snelheid wil dan logisch is in het kader van de inrichting van de weg. Zie de Waterlinieweg.
Stop met het aanvallen van personen en kom met inhoudelijje argumenten. Dat is beter voor de sfeer op DUIC.
Zoals op de foto is te zien, is deze weg als 50 km weg aangelegd. Zonder aanpassing zal het OM nooit boetes gaan opleggen als de maximumsnelheid 30 km is.
“Weinig geld….”
Je ziet het niet aankomen, hè, na de vele geldverslindende aanpassingen aan het wegennet in Utrecht.
Meer visie graag op het uitgavenpatroon, gemeente Utrecht. De belastingen verhogen is niet de oplossing.
30km/u is misschien een veiligere gedachte, echter de handhaving van snelheid op 30km/u wegen heeft geen enkele prioriteit……
Uhmmm kunnen ze niet gewoon eerst het getal 30 op meerdere delen van de SvZw kalken??? En dan eens kijken of dat effect heeft.
Een pot witte verf hoeft geen 150.000 euro te kosten.