Wekenlang zeer ernstige verkeershinder Utrecht door werkzaamheden Galecopperbrug - De Utrechtse Internet Courant Wekenlang zeer ernstige verkeershinder Utrecht door werkzaamheden Galecopperbrug - De Utrechtse Internet Courant

Wekenlang zeer ernstige verkeershinder Utrecht door werkzaamheden Galecopperbrug

Wekenlang zeer ernstige verkeershinder Utrecht door werkzaamheden Galecopperbrug
Foto: MoniekMulder / Rijkswaterstaat
Door werkzaamheden aan de Galecopperbrug zal er zeer grote verkeershinder rond Utrecht zijn vanaf vrijdag 27 september. Gedurende 5 tot 6 weken zijn er minder rijstroken op de A12 in oostelijke richting (rijrichting Arnhem).

Door werkzaamheden aan de Galecopperbrug zal er zeer grote verkeershinder rond Utrecht zijn vanaf vrijdag 27 september. Gedurende 5 tot 6 weken zijn er minder rijstroken op de A12 in oostelijke richting (rijrichting Arnhem).

Een deel van zowel het doorgaand verkeer als het bestemmingsverkeer wordt omgeleid. Rijkswaterstaat waarschuwt dat weggebruikers rekening moeten houden met minstens 30 minuten extra reistijd.

De werkzaamheden aan de Galecopperbrug zijn gepland vanaf donderdagavond 26 september 21.00 uur, nadat het huidige werk aan de snelweg A2 is afgerond. De aannemer werkt 24 uur per dag.

De aannemer start op de zuidelijke brughelft (rijrichting Arnhem) op de A12-parallelrijbaan en na 2,5 tot 3 weken volgen de werkzaamheden op de A12-hoofdrijbaan van de zuidbrug. Uiterlijk vrijdagochtend 8 november zijn de werkzaamheden gereed.

Werkzaamheden

Op de baan waar wordt gewerkt, blijft steeds één rijstrook open voor verkeer. Naar verwachting levert dit tijdens de spits minstens 30 minuten extra reistijd op voor verkeer vanaf de snelweg A12 Den Haag en de A2 richting Utrecht en Nieuwegein.

Ook verwacht Rijkswaterstaat hinder op het wegennet in Utrecht en Nieuwegein in de buurt van knooppunt Oudenrijn en de Galecopperbrug. Er is geen directe hinder voor verkeer over de noordelijke brughelft (A12 rijrichting Den Haag).

Minder verkeer

Om minder verkeer langs het werk te laten rijden en nog grotere hinder te voorkomen, wordt een deel van het bestemmingsverkeer naar Utrecht en Nieuwegein omgeleid. Rijkswaterstaat adviseert iedereen die van dit deel van de A12 gebruik maakt, om rekening te houden met de omleidingen en met veel extra reistijd.

Rijkswaterstaat zet rijstroken op de A12 Galecopperbrug af om goed en veilig aan de voegovergangen te kunnen werken. Deze stalen delen in het wegdek vormen de overgang tussen brug en vasteland. Rijkswaterstaat constateerde na inspectie dat de voegovergangen van de zuidelijke Galecopperbrug moeten worden vervangen.

13 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Dit kan nooit problemen opleveren aangezien iedereen met de trein of fiets reist in NL. Extra wegen zijn niet nodig en wegen kunnen zonder problemen worden afgesloten. Ongetwijfeld fleurt het milieu in de directe omgeving van de brug ontzettend op van de rust op deze weg. Wat zal die stikstofuitstoot mooi dalen.

  2. Koel Hoofd

    Uitgerekend nu moet ik heel vaak met de auto met hoge spoed de stad uit vanwege mantelzorg… Half uur vertraging kan heel problematisch worden. Zeker omdat alternatieve opties ook al een half uur vertraging opleveren in verhouding tot enkele jaren geleden. Onze politiek zou gewoon eens moeten ophouden met emotiepolitiek en het grote geld en status najagen, en gewoon gaan doen waarvoor ze betaald worden: Nederland leefbaar en bereikbaar houden voor iedereen.

  3. Herman

    Nog maar kort geleden (2015) hebben deze bruggen groot onderhoud incl.ophogen gehad.
    Nu alweer delen te vervangen, dat klinkt niet best voor de kwaliteit van het toen opgeleverde werk.

  4. Jeroen

    En dit kon niet tijdens de vakantieperiode?

  5. Scherpschutter

    Jeroen

    Vast wel. Dat sloot alleen niet zo goed aan bij de virulente autohaat onder de bestuurders van deze stad. Als het je doel is om automobilisten tot op het bot te frustreren en irriteren om ze je je totaal disfunctionele OV systeem in te jagen, dan kun je zo’n verbouwing veel beter inplannen precies na de zomervakanties natuurlijk.

  6. Tim

    Ik sta hier ook wel even van te kijken, deze bruggen zijn inderdaad net opgeknapt! Verder is dit wel heel naar ingepland. Een drukke periode met vaak slecht weer op een snelweg die sowieso altijd al vast staat. En hoe gaat het verkeer omgeleid worden? Gewoon met zijn allen over A.C. Verhoevenweg-Taludweg-Europalaan of verwachten ze dat iedereen maar omrijdt over de A2/A27? Ik heb meestal wel begrip voor wegwerkzaamheden, maar dit is wel heel zwaar beroerd geregeld.

  7. Tom

    @Scherpschutter De rijkswegen, waaronder de A12, en bijbehorende bruggen worden beheerd door Rijkswaterstaat. Dat is een uitvoerend agentschap van het landelijke ministerie. Het stadsbestuur heeft hier weinig over te zeggen, wat ook bleek bij het besluit tot verbreden van de A27. En de minister van Infrastructuur en Waterstaat is van de VVD. Als die al autohaters zijn weet ik het ook niet meer.

    Het lijkt me waarschijnlijker dat in de zomer meer mensen (dus ook bouwvakkers) op vakantie willen en daarom dus niet alle werkzaamheden van Nederland in die periode kunnen worden uitgevoerd.

  8. G.H.

    @Scherpschutter: de bestuurders van deze stad hebben hier niets mee te maken.
    Dit is een klus van Rijkswaterstaat, dat werkzaamheden juist zoveel mogelijk plant in de rustige periodes (vergelijk met Duitsland waar dat niet gebeurt, en waar je geen 50 km kunt rijden zonder in een bouwput te belanden). Hier betreft het echter geen regulier onderhoud maar noodzakelijke vervanging na inspectie, dat dus niet planbaar is in een rustige periode.

  9. Rob H.

    Grappig, wat virulente autojunkies en overheidhaters niet lijken te begrijpen, is dat dit onderhoud juist is, om Nederland bereikbaar en mobiel te houden. Zonder dit onderhoud gaat de brug dicht en zijn we nog veel verder van huis. Dan levert de wijze waarop het nu gedaan wordt, het minste overlast op.

  10. Kadoendra

    Als er personen in Nederland zijn die tegen een goed onderhoud van de infrastructuur zijn moeten zij verhuizen naar de USA.
    Want door de enorme achterstallig onderhoud van de USA infrastructuur is het al voorgekomen dat daar een complete brug in elkaar is gezakt en met deze kennis in het achterhoofd passeren dagelijks veel USA burgers met veel angst en beven bruggen e.d ……….

  11. Jasper

    En voor al die ‘t beter weten, hier kun je precies lezen waarom dit noodzakelijk is:

    https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a12-werkzaamheden-galecopperbrug/doelen-en-resultaten/index.aspx

    Het is dus precies wat Rob H. zegt. En dit opzoeken, voor eerst te gaan blaten, kostte mij 1 minuut. Fijne dag verder.

  12. Barend

    @ Jasper

    Jouw anti-blaat link verklaart niet waarom dit dan niet in de zomer kon worden uitgevoerd. Waarmee de blaters dus gewoon een punt hebben.

  13. Spuit 11

    @Barend: Onderhoud aan bruggen doe je niet in de zomer ivm het uitzetten. Staat ook duidelijk in de tekst:

    Voegovergangen en opleggingen

    Voegovergangen zijn stalen delen in het wegdek tussen de brug en het vasteland. Ze zorgen dat de brug kan krimpen en uitzetten en dat weggebruikers comfortabel en veilig over de brug kunnen rijden. Opleggingen bevinden zich onder de brug en brengen de belasting van het verkeer over naar de pijlers en de fundering.

    Aanleiding werkzaamheden Galecopperbrug

    Op de Galecopperbrug zijn de voegovergangen en opleggingen tijdens en na de renovatie (2013-2015) onder spanning komen te staan. De oorzaak lag in de combinatie van 2 factoren, zo bleek uit vervolgonderzoek.

    Ten eerste bereikte het deel van de brug waar het staal open lag tijdens de renovatie hoge temperaturen door zeer sterke zon. Ten tweede werkten er in de brug zogeheten ingesloten krachten. Deze waren tot de renovatie niet zichtbaar. Door de combinatie van deze factoren zette het brugdek anders uit dan verwacht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).