De gemeente is voornemens om het voetgangersgebied in het centrum van Utrecht flink uit te breiden. Dinsdagavond is er een raadsinformatiebijeenkomst; de fracties van D66, PvdA en GroenLinks willen graag weten welke gevolgen de uitbreiding heeft voor de fietsroutes en de fietsparkeerplekken in het centrum. Ook zijn belanghebbenden uitgenodigd om mee te komen praten over het onderwerp.
De discussie over fietsen in het centrum van Utrecht speelt al jaren. In juli liet de gemeente weten dat ze graag het voetgangersgebied in de binnenstad wil uitbreiden. Vanaf volgend jaar moet de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat en de aangrenzende straten Ganzenmarkt en ‘t Wed fietsvrij worden. Ook de westzijde van de Oudegracht tussen de Gaardbrug en de Hamburgerbrug moet voetgangersgebied worden. In het hele voetgangersgebied mag straks van 10:00 uur tot 18:00 uur niet meer gefietst worden. Deze tijden zijn nieuw, tot nu toe mag je van 06:00 tot 18:00 uur niet fietsen in het gebied.
In de raadsinformatiebijeenkomst dinsdagavond wordt verdere toelichting gegeven over het plan van de gemeente. De fracties van D66, PvdA en GroenLinks willen bijvoorbeeld graag weten welke gevolgen de uitbreiding heeft voor de fietsroutes en de fietsparkeercapaciteiten. Naast de politieke partijen komen er ook zogeheten meepraters naar de informatiebijeenkomst. Dit zijn betrokkenen als ondernemers en bewoners die hun mening komen geven over het plan.

Meepraters
Meeprater Jeroen Roose-van Leijden van Stichting Centrummanagement Utrecht (CMU) is voorstander van het uitbreiden van het voetgangersgebied. Volgens het CMU wordt door het plan de aantrekkelijkheid van de binnenstad voor bewoners en bezoekers vergroot: “Voor ons telt de veiligheid voor voetgangers én fietsers zwaar. Iedereen ervaart hoe moeizaam dit gaat op de Vismarkt, Lichte/Donkere Gaard, Wed en het gedeelte van de Oudegracht tussen Wed en Hamburgerstraat, een aaneengesloten smalle strook van winkels en horeca”, is te lezen in zijn bijdrage.
Sjoerd de Boer denkt er weer anders over: “Fietsen zit in het DNA van de Utrechters. Het is heel begrijpelijk dat de raad ruimte wil maken voor de argeloze toeristen. Maar… de raad is er voor de bewoners en als bewoner van de binnenstad wil ik graag op de fiets naar mijn werk kunnen zonder daarvoor omwegen te maken omdat toeristen de verkeersregels niet snappen.”
Peter van Bekkum van de Fietsersbond ziet graag dat de binnenstad van Utrecht Fietsstad doorfietsbaar blijft. In zijn bijdrage is onder andere te lezen: “We vinden het belangrijk dat toeristen de stad willen bezoeken. We zijn trots op onze stad, onze prachtige monumenten mogen gezien worden, bezoekers zorgen voor een levendige stad, die bruist van activiteiten en het is goed voor de lokale economie. Maar houd de binnenstad doorfietsbaar. Voor bezoekers die slecht ter been zijn maar nog wel kunnen fietsen, voor forenzen, voor winkelend publiek.”
Paul Haarsma-Bakker, bewoner en ondernemer in de binnenstad: “Ikzelf ben opgegroeid in een dorp van 16.000 inwoners. Zelfs daar was de kern van het dorp wandelgebied. Oom agent zorgde door regelmatige controles dat je als puber misschien één keer de fout in ging maar daarna keek je wel uit. Het verbaasde me dan ook zeer dat een drukke, en ook drukbezochte, stad als Utrecht de route vanaf Hamburgerstraat tot en met de busbaan bij het oude postkantoor nog niet als voetgangersgebied had gemarkeerd. Maar gelukkig lijkt dit goed te komen.”
De raadsinformatiebijeenkomst is openbaar en vindt plaats in de Grote Trouwzaal in het oude Stadhuis om 21.00 uur.
Wat denk jij?
Gekoppelde berichten
Utrecht breidt voetgangersgebied centrum uit: Ganzenmarkt, ’t Wed, Donkere Gaard en groot deel Oudegracht worden fietsvrij
De gemeente Utrecht gaat het voetgangersgebied in het centrum van de stad na vijftig jaar…
DUIC Krant: Fietsen op de Vismarkt straks verboden?
Fietsen over de Oudegracht-oostzijde tussen het oude postkantoor en Kafé België wordt wellicht in de…
28 Reacties
ReagerenIk loop heel slecht maar kan soms nog wat fietsen. Als ik het een beetje uitkien kan ik dus nog wat boodschappen halen in de stad. Als ik mijn fiets in de fietsenstalling moet zetten red ik het al niet meer. Laat staan als straks de hele binnenstad voetgangersgebied is. En ik ben niet de enige met een dergelijke situatie.
Ik dacht dat de stad voor iedereen was?
Gelijk heb je Rietje. De raad heeft vaak alleen maar oog voor toeristen en winkels en vergeet maar al te graaf dat ze ook de mensen in de binnenstad dienen te vertegenwoordigen.
Nee hoor Rietje. De stad is al lang niet meer van de automobilisten. En nu gaan de fietsers ook merken dat een historische binnenstad met smallle straten niet geschikt is voor masaas fietsers. Meneer Sjoerd de Boer wil niet hoeven omrijden maar fietsers kunnen prima om het centrum heen om van de ene naar de andere wijk te komen. En moet je met de fiets in het centrum zijn? Parkeer je fiets aan de rand en verder lopen. Moeten automobilisten al jaren. Dus wat mij betreft flink uitbreiden dat voetgangersgebied en dagelijks 20 handhavers die honderden bonnen uitschrijven. Dat zal die asociale fietsers leren.
:”Paul Haarsma-Bakker, bewoner en ondernemer in de binnenstad: “Ikzelf ben opgegroeid in een dorp van 16.000 inwoners”
Met dit soort nieuwe bewoners en yuppies zit de stad nu opgescheept, net als partijen als Groen Links en D’66…..wel de lusten maar niet de lasten van een grote stad willen.
De fiets en de auto zijn aan de beurt bij deze partijen….nou ondernemers, daar gaat jullie omzet als er nergens meer geparkeerd of gefietst kan worden. Ja parkeren kan aan de rand van de stad of in 1 van de vele garages waar je bijna 5 euro per uur voor moet betalen!
De eerste beste partij die hier tegenin gaat krijgt mijn stem!
Ik ben het volkomen met Sjoerd de Boer eens. Daar valt nog aan toe te voegen dat als de gemeente bepaalde stukken binnenstad te druk vind met verkeer de gemeente misschien eerst eens moet kijken naar minder vergaande maatregelen. Op het traject staan op diverse plaatsen paaltjes, er staat bij cafe Jan de Winter een prullenbak nogal onhandig opgesteld en dan heb ik het nog niet eens over de terrassen en reclameborden. Op terrasjes staan de stoelen, tafels en bankjes geregeld zo opgesteld dat mensen wel met hun benen op straat moeten hangen. En die verrijdbare reclameborden staan vaak ook ernstig in de weg. Smallere terrassen lijken mij meer voor de hand te liggen.
Verder heb ik ernstige twijfels bij de handhaving. Er wordt nu al niet gehandhaafd. Niet bij de terassen en niet bij fietsen op de Oudegracht en de rest van het voetgangersgebied. Het wemelt van de bezorgfietsers bij de Zakkendragerssteeg. Om over voetgangers die te pas en te onpas met 4 man naast elkaar de weg blokkeren of zonder blikken en blozen het fietspad op lopen nog maar niet te spreken.
Goh, wie had dat gedacht dat we als fietsers nog eens door GroenLinks de stad uit zouden worden gepest?
Ik ben blij dat er toch geen handhavingscapaciteit is, zodat dit waarschijnlijk een papieren maatregel wordt.
Wat heeft een inwoner überhaupt nog in de binnenstad te zoeken? Een kroket eten bij de Croquetten Boutique? Een patatje halen bij het Frites Atelier? Hou toch op, het centrum biedt niets meer, boodschappen kun je doen in de Twijnstraat, Nachtegaalstraat, voorstraat etc.
Utrecht als fietsstad bestempelen, maar deze toch tegenwerken… Hoe hypocriet.
Op dit moment zijn het de voetgangers die niet de juiste plaats op de weg aan houden. Zij lopen midden op straat en laten geen ruimte voor de fietsers. Voetgangers behoren natuurlijk op de trottoirs of andere voor voetgangers aangewezen plekken te lopen. Daar moeten dan ook geen terrassen en reclame borden staan.
Dus om de voetgangers te leren hoe het moet, en om de winkeliers duidelijk te maken dat ze het trottoir niet mogen blokkeren…….. verbannen we de fietsers uit de straat????? Hoezo belonen voor slecht gedrag?????
Maar goed, als de gemeente nu al geen moeite doet om enigszins te handhaven op de wetten en regels die er nu al zijn, dan maak ik me voor de toekomst geen zorgen. Je kunt fietsen waar je wilt.
Fietsen in Utrecht is een zooitje. gewoon slecht geregeld.
Iedere stad in Nederland, op Amsterdam na zo’n beetje, kent een mooi aaneengesloten voetgangersgebied in het centrum. Dat past ook bij een historisch centrum. Er is geen ruimte voor langzaam winkelen en gehaaste fietsers in een zelfde ruimte/ op een zelfde straat. Dat werkt gewoon niet. Je kan hele goede fietsroutes maken, zodat het centrum tot begaanbaar blijft. Je kan rondom en tussendoor fietsen, zodat je nog steeds overal kan komen.
Echte boodschappen, de praktische zaken die je snel wil halen, kan je prima in de straten die bij het centrum aansluiten doen.
Hulde aan het gemeentebestuur.
De Utrechtse fietsers, waaronder zich een flink contingent maniakale wegpiraten bevindt, hebben deze maatregel aan zichzelf te wijten. Als een achterlijke over de Vismarkt scheuren, terwijl het er vol is met toeristen en winkelende voetgangers, en dan nog verontwaardigd achterom roepen naar die “stomme voetgangers”, tja, dan vraag je er natuurlijk om om uit dat gebied verbannen te worden. Zelfs de fietsgoeroes van Groen Links moeten dan kleur bekennen.
Dit is een evenwichtig plan. Hulde voor Lot van Hooijdonk. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Fietsen over de Donkere Gaard, Vismarkt e.d. is niet veilig. Niet voor voetgangers en niet voor fietsers. Ik fiets graag door de stad, maar het is gewoon te druk daar.
De meest succesvolle retail locaties zijn die waar voetgangers vrij baan hebben.
Er zijn mogelijkheden genoeg om om en door de binnenstad te fietsen (Zadelstraat).
Voor bewoners van de binnenstad is het natuurlijk lastiger. Maar als er meer geïnvesteerd wordt in fietsenstallingen moet dat ook verzacht kunnen worden. Voor mensen die slecht ter been zijn moeten er vergunningen worden verleend. Het is geen rocket science.
Ik ben het eens met Sjoerd en Rietje!
De huidige stadsbestuurders en hun tassendragers op de Ivoren Toren in het stationsgebied kijken alleen maar naar hoe de stad nog meer vercommercialiseerd kan worden en denken niet aan inwoners met een beperking! Toeristen zijn belangrijker dan de inwoners!
Verder ben ik het wel eens dat de fietshufters ook harder aangepakt moeten worden in Utrecht. Dus handhaven die handel, dan zijn deze idiote maatregelen niet nodig.
Vreemd dat ik bij jullie stemming niet kan kiezen voor een optie waarbij de fietsroutes juist uitgebreid worden. Ik woon ook in de binnenstad, en wil gewoon naar mijn eigen huis kunnen fietsen.
Waarom ben ik als bewoner van de binnenstad minder belangrijk dan een toerist??
Een mooi plan.
En nu maar hopen dat het door gaat.
@Isabelle. Om dezelfde reden dat je je auto ook niet voor de deur kan parkeren als bewoner van de binnenstad. Toeristen blijven kort en leveren per dag geld op. Bewoners blijven lang en leveren veel minder op per dag. Dus ben je economisch gezien eerder een last dan een lust, en wordt je ook als zodanig behandeld.
Het is nu eenmaal bekend dat een fietser niet spontaan een winkel binnen stapt maar een voetganger wel en zou ik het als ondernemer wel weten. Wie van de 2 kan nu eenmaal een impulsaankoop doen.
Juist maak ruim baan voor de voetganger.
Wat ik een goede reden vind voor handhaving vd route zoals die is, (maar wel de ongemakkelijke bakken aan de kant zetten!) is dat er niet of nauwelijks ongelukken gebeuren in de regio Vismarkt..
Bij meer regelgeving wordt er minder opgelet!
@Rietje: Juist voor mensen met een beperking die afhankelijk zijn van hun fiets komt er een ontheffing om te mogen fietsen in het voetgangersgebied. Deze ontheffing zal vanaf eind dit jaar kunnen worden aangevraagd.
Isabelle maakt een goed punt. Een gezonde binnenstad kent een combinatie van wonen, winkelen en werken. Door het Groenlinkse anti-autobeleid verdwijnt het werken uit de binnenstad en door de facilitering van toeristenmassa’s en de pretparkisering verdwijnt ook het wonen. Wat blijft is een eenzijdig winkelaanbod en een groot horecaplein.
@Peter R: je weet toch wel dat al die voetgangers eigenlijk niet op het weggedeelte van de Vismarkt mogen lopen? Alleen op dat hele kleine strookje stoep. De rest is gewoon een normale weg. Die fietsers hebben dus groot gelijk zich te irriteren aan de voetgangers. De gemeente/politie zou eens wat vaker moeten handhaven en zo lekker hun bonnenquotum binnenhalen.
Zonder gekheid, als ik niet bij Broese voor de deur kan komen met mijn fietsje, zal ik waarschijnlijk mijn boeken wel bij Bol gaan bestellen
oh ja, die zgn fietsroute over de catharijnesingel is nu nog een ramp omdat je 2 keer moet oversteken(komende vanaf het zuiden). Weet iemand of dit in de toekomst beter gaat worden?
Je zegt het al: dat hele kleine strookje stoep. Dat gaat dus niet met de hoeveelheden voetgangers die je doorgaans, zeker in het weekend, in de binnenstad hebt. Je zou permanente handhaving met tientallen handhavers moeten hebben om alle voetgangers naar het smalle stukje stoep te dirigeren. Niet realistisch. Uiteindelijk moet iedereen toch te voet de winkels betreden dus lijkt het me ook logisch om dit stukje winkelgebied, waar simpelweg te weinig ruimte is voor voetgangers én fietsers, fietsvrij te maken. Doe het desnoods in elk geval in de weekenden.
“Boodschappen doen” met de fiets aan de Oudegracht en de Vismarkt vind ik nogal onrealistisch. Er zijn genoeg supermarkten in en om het centrum die gewoon met de fiets bereikbaar zijn, net als de markt op het Vredenburg, of de Twijnstraat. Geloof me ik fiets nu ook nog wel eens over dat stukje Oudegracht en Vismarkt, maar meestal denk ik toch al “ik had beter om kunnen fietsen” 🙂
Voor de Broese: fiets naar Stadhuisplein en loop 50 meter. Je fiets (in het weekend) voor de Broese stallen is toch al niet te doen.
Misschien is een soort fiets-ontheffing voor bewoners nog een optie (barcode op de fiets, zoals je nu ook al bij bepaalde stallingen hebt)
@gemeente utrecht: Deze ontheffing zal vanaf eind dit jaar kunnen worden aangevraagd. Gratis? Binnen twee weken in huis? Op basis van welke gronden? Medische verklaring? In welke vorm? Hoe wordt misbruik voorkomen dmv kopieren zoals nu al vaak bij gehandicaptenkaarten plaatsvindt? Hoe lang is de ontheffing geldig? Moet deze jaarlijks worden verlengd? Wat als deze niet meer nodig is, bijvoorbeeld door verhuizing of overlijden? Kan de aanvraag digitaal?
Is er echt ook maar iemand die gelooft dat de gemeente in staat is in een relatief korte periode een dergelijk complexe regeling op te tuigen en te verwerken in haar systemen. Inclusief training en instructie van betrokken ambtenaren en boa’s? Hou toch op. Mooie verhaaltjes cq leugens verwachten we van ‘ t Hoogt.
De gemeente utrecht is absoluut niet in staat dit op korte termijn te regelen. Eind 2018 zou al een hele prestatie zijn.
Amen.
Veel is reeds gezegd. Op een doordeweekse dag kun je prima fietsen, dan lopen er relatief weinig op de gesuggereerde plekken. Maar de “tranentrekkende voorbeelden” van met grote boodschappentassen met je fiets op de Oudegracht op zaterdag willen fietsen, mist elke vorm van realiteitszin.
Waar ik me veel meer zorgen over maak, is – of ze het gesuggereerde gebied het nu wel of niet fietsvrij gaan maken – is de totale capaciteit van het aantal stallingsplekken. Niet het aantal stallingen is relevant, maar de totale hoeveelheid fietsen die daar in kwijt kunnen. Er is begroot op 30.000 als alle reeds geplande en in aanbouw zijnde parkeerstallingen klaar zijn. Dat zijn voornamelijk stallingen (en met name de grote aan de west kant van de stad. Dat zal al een hele klus worden dat mensen aan die kant van de stad (inclusief het direct stationsgebied en het huidige Smakkelaarsveld) fietsvrij te houden (met stringent handhavingsbeleid). Maar hoe ga je dan diezelfde burger aan de oostkant van de stad (met name die beruchte Oudegracht e.o.) fietsvrij houden. Mensen die daar naartoe fietsen en zeker diegene die van de oostkant komen, gaan echt hun fiets niet stallen in de stallingen aan de west kant om dan weer terug te lopen. Je zal een aantal hele grote (gok zo nog eens 30.000 plekken) aan de Oostkant moeten gaan realiseren. Het zou voor mij als echte geboren en getogen Utrechter een verademing zijn dat al dat lelijke metaal aan de Oudegracht weg zal zijn. En nee, ik fiets ook!
@Gemeente Utrecht; ontheffing om te fietsen in het voetgangersgebied ?
1 Probeer het maar eens !
2 Niemand kan zien dat je een ontheffing hebt, dus boze blikken en gescheld.
@gemeente Utrecht. Een ontheffing. Word je iedere keer dat je daar fietst aangehouden en moet je je bewijs dat je een brak lijf hebt laten zien aan de handhavers ? Soort gehandicapten fietskaart. Moet je daar ook weer voor gekeurd worden en weer betalen ? Net als met een parkeerkaart rondjes lopen bij de GGD om te bewijzen dat je benen het echt niet kunnen ? Hoef ik dan ook niet de fiets in een stalling te zetten ?
En hoe ga ik veilig fietsen in een gebied waar mensen in principe geen fietsers verwachten ?
Misschien is een tatoeage op mijn voorfoofd een goed idee….