Welstandscommissie niet zo blij met ‘benedenwereld’ Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant Welstandscommissie niet zo blij met ‘benedenwereld’ Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

Welstandscommissie niet zo blij met ‘benedenwereld’ Utrecht Centraal

Welstandscommissie niet zo blij met ‘benedenwereld’ Utrecht Centraal
De 'benedenwereld' van Utrecht Centraal onder de Stationshal. Foto: DUIC / Nienke Kamphuis
De perrongebieden onder de nieuwe stationshal zijn ondermaats. Dat concludeert de Utrechtse welstandscommissie na bestudering van de openbare ruimte aldaar. “De aankleding van de onderzijde van de OV-terminal met alleen verlichting wordt als zeer armoedig ervaren.”

De perrongebieden onder de nieuwe stationshal zijn ondermaats. Dat concludeert de Utrechtse welstandscommissie na bestudering van de openbare ruimte aldaar. “De aankleding van de onderzijde van de OV-terminal met alleen verlichting wordt als zeer armoedig ervaren.”

Met de officiële opening van de nieuwe stationshal op 7 december in het verschiet, viel het de welstandscommissie op dat er weinig aandacht is besteed aan de ruimte onder de stationshal. Een goede visie voor deze ‘benedenwereld’ is cruciaal in de ogen van de welstand. “Er is hier sprake van de entree van de stad waar duizenden reizigers Utrecht binnenkomen en waar de afwerking kwalitatief ondermaats is.”

De huidige plannen voldoen nog niet aan de wensen. Er moet eenheid komen tussen het perronmeubilair, verlichting, plafonds, trappen en tramperrons. De commissie wil dat alle ‘probleemeigenaren’ worden gezocht met betrekking tot de inrichting van de benedenwereld om uniformiteit te realiseren op het station.

20160921-utecht-centraal-klein-02

35 Reacties

Reageren
  1. Jan

    Goed dat hier naar gekeken wordt. Ik verbaas me al langer over de armetierige uitstraling die de perrons hebben.

  2. Atilla Vigh

    Dit is al eerder aan bod gekomen tijdens verschillende schouws en dergelijke. Antwoord: ProRail in casu de NS wilde er geen geld aan uitgeven. Aan de andere kant de gemeente wist dit ook al lang. Prima dat een “commerciele” onderneming als NS een station neerzet, maar dat betekent niet dat ze in de openbare ruimte (en dat zijn stations bij wet) alleen vanwege kosten de zaak maar laten zitten. Gemeente moet veel duidelijker als regiseur optreden en niet zo angstig zijn. De NS is uiteindelijk een staatsbedrijf, dus die landelijke en gemeentelijke politici kunnen best even met elkaar overleggen. Volgens mij hoeven er ook geen marmeren zuilen en dergelijke te komen, maar met metaal of kunstof plaatmateriaal moet er toch iets van te maken zijn?

  3. Marco de Groot

    Dan heeft de welstandscommissie jaren lang liggen slapen. Deze situatie bestaat al lang. Zij hebben alle bouwtekeningen in kunnen zien, lijkt me. En nu gaan miepen. Schaam je en ontbindt die commissie die dus incompetent is.

    Daarnaast is het sowieso jammer dat Utrecht wel een groot maar architectonisch weer een matig station krijgt. Maar goed dat is wat anders!

  4. herman

    Hebben ze daar vooraf niet naar gekeken?
    Iets vooraf regelen is veel goedkoper dan achteraf toevoegen….

  5. Casper

    Je kan in ieder geval onder de hal langs de sporen de perronkappen van noord naar zuid verbinden. Zal al een stuk mooier effect geven. M.I. Is het verschil tussen boven en onder enorm.

  6. Pb

    Wat fijn dat er nog nuttige commissies zijn die hierop toezien, opdat niet alles maar gebouwd en gedaan wordt.

  7. Sjonnie

    Tsjonge. Wordt de gemeente dan eindelijk wakker? Kansloos gebied die “benedenwereld”, met welke ingeep dan ook. Was niks, wordt niks, dat Utrechtse station.

  8. Maarten

    Ik dacht altijd: dat meubilair zal nog wel vervangen worden en dat Gore beton zal nog wel opgeknapt worden…..maar dat was en is dus serieus niet zo??

  9. DD

    En ik maar denken dat het nog niet klaar was…..

  10. Berend

    Het ziet er inderdaad niet uit. Je waant je ergens ver achter het IJzeren Gordijn in de jaren zestig. Hopelijk wordt een en ander snel opgeknapt.

  11. Mtenk

    Ik zou verwachten dat de welstandcommissie bij planvorming al wordt betrokken, niet pas na realisatie.. inderdaad een rotzooi, ik dacht dat het nog aangepakt moest worden. Maar blijkbaar is dit het?

  12. Job

    Heeft de welstandscommissie ook iets gezegd over de overdaad aan bordjes die langs de perrons hangen. Door de bomen zie je het bos niet meer. De belangrijkste informatie (welke trein vertrekt hier?) is niet meer te lezen, omdat naast de duidelijk zichtbare lift het bordje “lift” hangt. Etc. Etc.

  13. Inge

    Beneden kan wel wat kleur, variatie en gezelligheid gebruiken ja.
    maar boven zeker weten ook! En mss. wel net zo veel…. (wat een lelijk, kaal, grijs, grauw en inwisselbaar gedrocht zeg, die hele hal!)

  14. dus

    stond al jaren op internet, jammer dat ze niet nog beter naar het pleidooi van bouwpututrecht.nl hebben gelezen. Want er zijn oplossingen voor de hand!

    http://www.bouwpututrecht.nl/2016/03/06/het-niveau-onder-de-hal/

    Zie pleidooi bouwpututrecht en stukje over peron 1 t/m 4!

    Als je alle losse bekabeling ziet en het ontbreken van enige afwerking zou je haast denken dat een van de bestuurders van ProRail het gebruikt als ‘breekijzer’ voor een extra potje geld.

  15. Dien Meibos

    Wordt er nu handhavend opgetreden door toepassing van de excessen regeling uit de welstandsnota? De commissie heeft gelijk maar achteraf heb je nu niks meer aan daar hadden ze eerder bij het maken van de plannen moeten komen. Hopelijk pakken ze de hint op en gaan ze er mee aan de slag en wordt de opening nog een paar jaartjes opgeschoven.

  16. Lekkage

    Als welstand heeft liggen slapen is hun beurt voorbij.
    Overigens, welstand zou toch landelijk worden opgeheven?

  17. R. Paree Meijer.

    Laat de graffiti jeugd er op los, die kunnen er echt wel iets kleurrijks van maken.

  18. John

    Hebben we geen Utrechtse onderzoeksjournalistiek meer die eens haarfijn kan opschrijven hoe het toch kan dat Utrecht na meer dan een decennium in een bouwput gezeten te hebben wordt opgescheept met een station dat aan de binnenkant van de hal bestaat uit golfplaten en aan de onderkant met excusez le mot, een teringzooi die er niet uitziet. Onvoorstelbaar en ondenkbaar, maar in Utrecht kan dus alles. BAH.

  19. Barend

    @ dus

    Dank, maar hier ga ik erg chagrijnig van slapen. Onvoorstelbaar dat zo’n half klare bende alle besluitvormingstrajecten heeft kunnen passeren. Wie zijn hiervoor verantwoordelijk. Wie hebben zitten slapen. Wie moeten zo snel mogelijk de straat op geschopt worden?

  20. Scherpschutter

    Leuk, dat de welstandscommissie (vindt u dat ook niet erg klinken als een Sovjet organisatie? Brrr…) dat vindt, maar het zijn toch echt Prorail en de NS die daar over gaan, en die hebben al kenbaar gemaakt daar verder geen geld meer aan te zullen geven. Dat heeft deze commissie maar gewoon te accepteren, maar misschien dat deze pijprokende raamambtenaren -met ongetwijfeld een grijs tweed jasje en moeilijke hoornen bril- in overleg met Prorail en NS wel toegang tot het peron zouden kunnen krijgen om er zelf met een pot verf, kwast en wat beplating om er ZELF iets van te maken. Niet gevraagd is altijd mis!

  21. Harry

    @Scherpschutter: Wat een kraam je weer een onzin uit. De gemeente is medeopdrachtgever, daarbij is een station openbare ruimte en toegangspoort tot de stad. De gemeente had dus al veel eerder op hun strepen moeten gaan staan en een fatsoenlijke afwerking moeten eisen. Het welstandsbeleid (de welstandscommissie) kan wel degelijk afdwingen dat gebouwen binnen de openbare ruimte beter worden afgewerkt, of überhaupt niet gebouwd mogen worden.

  22. Scherpschutter

    Harry 22/9/2016 – 10:53

    Als deze afwerking op voorhand overeengekomen is tussen alle betrokken partijen, dan kan die welstandscommissie helemaal geen ene moer afdwingen. Ze heeft tenslotte op voorhand reeds ingestemd en een omgevingsvergunning verstrekt op basis van ingediende bouwplannen. Slechts bij sprake van contractbreuk kan ze via rechterlijke wegen verbetering eisen.

  23. Jansen

    Grappig.

    Toen de plannen voor een nieuw station en nieuw Hoog Cahterijne kenbaar werden gemaakt waarschuwden een aantal criticasters voor een nieuw Hoog Catherijne-debacle door alle duistere nieuwe onderdoorgrangen en duistere hoekjes, en dat al het leven op niveau 1 zou gaan plaats hebben ipv op niveau nul.

    Oftwel, men maakte dezelfde fouten als in de jaren zestig en zeventig. Vreemd, want 1 van de redenen voor een nieuw station en een nieuw Hoog Catherijne was nu juist dat Utrecht afwilde van dit modernistische horrorbouwwerk, door de junkenproblematiek, de hoge onveiligheid> denk ook maar eens aan alle aanrandingen en verkrachtingen die daar hebben plaats gehad, en de reden dat de toeristen die de stad aandoen of door het station rijden niet zien hoe mooi Utrrecht eigenlijk is. Je wil bezoekers een warm welkom geven als stad lijkt mij.

    Wat er echter gebeurd is, is dat de mensen achter deze projecten: NS, Prorail, Corio en ook wel de gemeente Utrecht argumenten gebruikt heben die niet staven met wat men werkelijk aan het doen was: men was en is zo goedkoop mogelijk het aantal vierkante meters aan het uitbreiden, waarvoor men de steun van de gemeente en de bevolking nodig had en men heeft dus in normaal Nederlandse bewordingen de boel geflest, ons bedrogen en ons voorgelogen. Vandaar ook dat de bouw- en ontwerptekeningen ieder half jaar wel weer een beetje anders geworden waren en de gebouwen ietsje uitgebreid, goedkoper uitgevoerd waren en er soms nieuwe hoogbouw subtiel ingetekend werd. Het idee van de kikkker langzaam gaar koken in de pan. Ga maar eens naar de echte originele ontwerptekeningen kijken, voor zover deze nog te vinden zijn op het web en niet doelbewust verwijderd zijn. Samenvatting: veel goedkope vierkane meters door de besluitvorming heen krijgen, wat niet moeilijk is met slecht ingelezen en niet al te intelligente gemeenteraadsleden die goed van vertouwen zijn of zich gewoon laten omokpen; veel vierkamnte meters die met absurde grondprijzen en vastgoedprijzen heeeeeeeel veeeeeeeeeel gaan opleveren. Dat geld verdwijnt in handen van de private investeerders De gemeente heeft door wat handjeklap de singel, die voor een grot deel overkuisd gaat worden door het Hoog Catherijne-gedrocht er voor teruggekeregen, maar door dit gedrocht zo goed als nutteloos is. Hadden ze net zo goed alleen het stukje va Paardenveld tot aan Tivoli-Vredenburg kunnen aanleggen.

    De criticasters werden weggehoond. Men moest niet zeuren het zou allemaal zo mooi worden qua afwerking, absoluut alle miljoenen waard. We moesten kortom, Corio, NS en Prorail vertrouwen.

    Zie het eindresultaat met een nieuw busstation dat een exacte kopie is van wat er ooit aan de centrum kant was. Duister, tochtig, winderig en na een maand of twee al ontzettend vies en goor.

    Nu is het trietse, zie de uitspraak van Kleppierre gisteren, de opvolger van Corio, dat er an de centrumkant nog zo’n donker ondergronds bus- en tramstation komt, want Kleppierre heeft zijn bezwaren daartegen ingetrokken. Waarschijnlijk, omdat de gemeente Klepppierre weer openbare ruimte heeft toegezegd of ze een ander cadeautje heeft gegeven wat alleen ten goede komt aan Kleppierre, want de gemeente zat anders opgescheept met een jarenlange vertraging van de tramlijn en een miljonenestrop. Dit trouwens, omdat een ambtenaar bij de vergunningaanvraag en de planvorming en het schrijven van het plan had liggen slapen.

    Het rare is dat 1 van de argumenten voor de nieuwe stationshal was: meer ruimte voor de gigantische reizigersstromen die in de toekomst de stad zouden aandoen en daardoor was er meer ruimte nodig. Deze nieuwe grotere hal is inmiddels volgplempt met winkels en andere obstakels, waardoor er in mijn ogen net zo veel loopruimte of misschien nog wel minder loopruimte is in de nieuwe hal dan in de oude hal.

    Dan heeft alleen de spooruitbreiding en het weghalen van wissels zin gehad. Ok.

    Het fijne is dat het voor de stationshal zelf nog niet te laat is. De welvingen zijn mooi en er is veel licht. Het plafond zou prima met hout bekleed kunnen worden op een zeer kunstzinnige manier. De pilaren zouden mooi met groen/ planten, aangekleed kunnen worden op een kunstzinnige manier. Het is wel jammer dat men voor grijs-witte tegels heeft gekozen in het plan, zowel in de hal als op de perrons. Als er iets snel vies wordt…….Maar ook dit kamn natuurlijk over een jaar of tien aangepakt worden, door er mooi zwart-glimmende tegels neer te leggen. Daar zie je nagenoeg geen vuil op en dit zie er zeer netjes en schoon uit.

  24. K.Bos

    Utrecht mag is het Centrumstation van Nederland ,
    Duizenden bezoekers komen er dagelijks doorheen.
    Het is een van de hernieuwde stations in ons land .
    Het station is bijna ” AF “.
    Kunnen we er trots op zijn ?
    NEE en nog eens NEE.
    Het is kaal en oer-ongezellig, sfeerloos, onlogisch.
    Er zijn veel mooiere stations.
    Kijk bijvoorbeeld naar ROTTERDAM en ZWOLLE !
    Jammer dat Utrecht weer de boot mist ondanks haar grootspraak.

  25. Michel Post

    Dit is een logisch gevolg van de hele opzet van Utrecht CS. Utrecht CS is geen station maar een gesubsidieerd winkelcentrum boven de sporen. Er is geen oog voor het eigenlijk reisgebeuren.

  26. isabelle

    Misschien kan onze Jan er een paar terrasvergunningen afgeven. Dat verdient zo lekker voor de gemeente.

  27. Adrian vanA

    Een gore grauwe stinkbende is het op de perrons onder het station, WC’s in de treinen zouden ook op slot moeten als de trein er stil staat.

  28. Jeannette

    Het is daar beneden nu al geen pretje, laat staan als het koud en langer donker wordt.
    De juiste busverbinding vinden is trouwens ook een grote uitdaging. Eerst naar boven, scherm met kleine lettertjes zoeken, uitvogelen waar het busperron is, zelfde roltrap weer naar beneden. …… bus weg …

  29. Ted Danson

    Perron 5 in de ochtendspits, wachtend op de trein naar Amsterdam zou echt een fantastisch decor zijn voor een horrorfilm.

    Een twee meter breed perron stampvol zombies, omringd door onafgewerkte betonnen blokken, afgeragde lichtinstallaties met losse kabels, graffititags, hier en daar wat onheilspellend en onverklaarbaar lekkend water wat op je hoofd druppelt, een dikke laag duivenschijt op de grond en als je geluk hebt een kilometerlange roestige piepende goederentrein die met 10km/u voor je neus langs beweegt.

  30. Michiel

    @Jansen: alhoewel je op een flink aantal punten gelijk hebt, overdrijf je mijn inziens in enkele details. Niet alles is zo zwart wit als je schetst.

    Wat betreft Hoog Catharijne en Utrecht Centraal zijn er – na initiële goedkeuring – inderdaad zaken uit het ontwerp aangepast. In die zin kan men het Welstand ook niet kwalijk nemen: toen het ontwerp voor Utrecht CS werd goedgekeurd, was het nog in originele vorm inclusief afwerking van het plafond. De ‘benedenwereld’ was nooit onderdeel van het nieuwe station, en dus heeft Welstand daar überhaupt nooit over mogen oordelen. Nu kan dat wel, omdat men met voorstellen voor de afwerking onder het nieuwe tramstation komt, inclusief een ogenschijnlijke ‘opwaardering’ van de rest van de perrons.

    Wat betreft Hoog Catharijne: Welstand heeft de Catharijeknoop nooit goedgekeurd. Het plan is uiteindelijk geforceerd doorgezet vanuit de gemeente wegens ‘zwaarwegende economische redenen’ en een positief advies vanuit derden (discutabele partijen). Die laatste werden ingezet om het slecht uitkomende oordeel van Welstand te overrulen.

    Wat de overkluizing betreft is er ook behoefte aan enige nuance. Ik ben net als jij helemaal geen fan van de Catharijneknoop. De bebouwing hoort niet thuis in een net heropende singel. Desalniettemin maakt het de herstelde delen aan weerszijde van de knoop niet nutteloos. Het huidige gedeelte is behoorlijk mooi geworden, en voor het gedeelte tussen Karel V en Hoog Catharijne ligt ons hetzelfde in het verschiet. Dit stuk is even lang als het reeds herstelde stuk. Zelfs al is de singel over de onacceptabele lengte van 110 meter overkluisd, de overige 1000 meter mogen wel mooi zijn.

    Als laatste geef je aan dat dat het ‘voor de hal nog niet te laat is’. Alhoewel ik het enigszins dramatisch vind overkomen, vallen er inderdaad nog wat toevoegingen te maken die de hal ietsje aantrekkelijk maken. Toch is hout echt niet de oplossing voor dit station. De moderne variant van een schrootjesplafond paste goed bij de ontwerpen van Rotterdam CS en Arnhem CS, maar niet hier. Kijk nog maar eens goed naar de gebruikte materialen: dat gaat echt niet samenwerken met stukjes hout. Niet alleen qua omvang is de hal daar veel te grootschalig voor, maar tevens past het gewoonweg niet in de sfeer van het station. Of je die sfeer nou mooi vind of niet.

    Wat men eerder moet doen is de oorspronkelijk bedoelde plafondafwerking toepassen, te weten de gladde staalplaten die aansluiten bij de rest van het ontwerp. Yep, nog meer staal, maar het past wel bij het station. Het verbergt de onderkant die we niet hadden moeten zien.

    Tenslotte wil ik graag noteren dat het vorig jaar kritiek regende toen bekend werd dat Utrecht Centraal / DSSU wat over budget ging. Uiteraard niet fijn, maar de publieke opinie keert zich altijd vrij snel tegen dit soort projecten als men bedragen hoort die men eigenlijk niet in context kan plaatsen. Er werd dus al gauw schande over gesproken in de reacties onder de artikelen in de landelijke media. In zo’n klimaat zijn de uitvoerende partijen eerder geneigd om flink te bezuinigen op onderdelen die kunnen worden weggelaten. Denk dus aan de afwerking van het plafond, of de oorspronkelijk gevisualiseerde ronde trap i.p.v. de saaie standaardtrappen die we nu krijgen.

    Het zou mij niets verbazen als dezelfde mensen die bij iedere budgetoverschrijding het van de daken schreeuwen, nu net zo hard schreeuwen omdat de afwerking beneden maat is.

  31. Co van hemert

    Ik vind het vervelend wachten onder het stations gedeelte, maar waar ook eens aan gedacht mag worden dat je als reiziger lekker op de tocht staat op het perron in Utrecht. Een doorzichtige wand neer te zetten aan de zijde van de Croese laan zou wel aan te bevelen zijn. En onder het station kan het beton mooi wit worden gespoten.Ook led verlichting kan men aanbrengen.

  32. Fred

    Dit kan niet! Overal in het land worden de mooiste stations geopend, Arnhem, Breda, Rotterdam….

    De perrons die nieuw zijn en niet onder de stationshal liggen zijn overzichtelijk en goed ingericht, maar het indd zo dat onder de hal er niets is veranderd in vijf (!) jaar.

  33. Robbie

    Voor die mensen die een houten aftimmering willen hebben van het dak van Centraal. Dat gaat gezien de omvang nogal wat bomen kosten. Echter, op de Oude Gracht staan er nog ruim voldoende die daarvoor gebruikt kunnen worden. Ik zeg: een winwin-situatie!

  34. Jrone

    Als niemand weet hoe het moet vraag het aan een kind.
    Alle perrons laten beschilderen door groep 5 en 6 van diverse Utrechtse basisscholen.

  35. Peter Villevoye

    Zie dit bericht nu pas – inderdaad een aanfluiting ! 🙁

    Ik geef die commissie groot gelijk: het is een belangrijke entree voor de stad. Men zal wel gedacht hebben “lekker industrieel sfeertje, modern toch ?” Maar het wordt binnen de kortste keren alleen maar nog rommeliger en smeriger. We hoopten op een ondergrondse metamorfose à la Antwerpen Centraal, maar het blijkt de optelsom van alle lelijkheid uit de verzamelde Brusselse stations te worden…

    Het is eigenlijk net zoals bij veel woonblokken waarbij de bewoners een prachtig huis hebben maar iedere dag vaak meermalen via kale parkeerkelders, bedompte doorgangen en trieste trapportalen hun voordeur moeten bereiken. Een vreemd gevalletje van architectonische blindheid.

    Ik hoop echt dat iemand nog een goeie draai eraan weet te geven.
    Als het maar geen leuke gekleurde LED-verlichting wordt, want die bonte kermis van roulerende regenboog-kleuren zie ik ook iets te vaak verschijnen als bouwputten eindelijk opgeleverd worden. De aanstraling van Tivoli, onder de viaducten aan noordzijde van het station, de lichtgevende strips rondom trappen en liften in de hal van CS, allemaal leuk bedoelde techneuten-kunst. Of zou het een verkapt homo-statement zijn ?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).