Werk aan busbaan Dichterswijk gaat beginnen | De Utrechtse Internet Courant Werk aan busbaan Dichterswijk gaat beginnen | De Utrechtse Internet Courant

Werk aan busbaan Dichterswijk gaat beginnen

Werk aan busbaan Dichterswijk gaat beginnen
Kruispunt bij de Nelson Mandelabrug
De aanleg van de busbaan Dichterswijk start maandag 4 november. De busbaan is de laatste schakel van een groot netwerk van vrijliggende busbanen.

De aanleg van de busbaan Dichterswijk start maandag 4 november. De busbaan is de laatste schakel van een groot netwerk van vrijliggende busbanen.

De gemeente en provincie investeren in deze busbanen om het openbaar vervoer te stimuleren. De werkzaamheden duren naar verwachting ongeveer een jaar.

Tijdens de werkzaamheden wordt ook een fietsonderdoorgang onder de Nelson Mandelabrug gemaakt. Hierdoor hoeft doorgaand fietsverkeer op de Kanaalweg niet meer de Dr. M.A. Tellegenlaan over te steken. Voor deze werkzaamheden moet de fietsroute wel meer dan een jaar dicht.

Tijdelijke hulpbrug

Bussen worden tijdens de werkzaamheden omgeleid via de Dichtersbaan en de Balijelaan. In 4 nog nader te bepalen weekenden in 2020 zal de Nelson Mandelabrug geheel afgesloten zijn voor autoverkeer. Fietsers kunnen in deze weekenden gebruik maken van een tijdelijke hulpbrug naast de Nelson Mandelabrug.

Voor automobilisten blijft op de route van de busbaan, na de werkzaamheden, in beide richtingen één rijbaan beschikbaan. De nieuwe inrichting is voor automobilisten wel wat langzamer.

HOV

De busbaan is onderdeel van de route die loopt van Utrecht Centraal, via Papendorp naar station Vleuten. De provincie en gemeente Utrecht leggen hiervoor een vrije busbaan door Dichterswijk, Transwijk en Kanaleneiland aan.  Het gedeelte tot aan de Dichterswijk is inmiddels af.

De maximumsnelheid wordt 30 kilometer per uur voor de bus. De busbaan wordt twee richtingen en komt in het midden van de weg te liggen. Daarnaast is er een rijstrook voor auto’s in beide richtingen. Ook komt er een rood fietspad en voetpad. Tussen de rijbaan en het fietspad komt een berm met bomen.

3 Reacties

Reageren
  1. Tim

    Ik ben wel razend benieu naar de afhandeling van fietsers op de kruising bij de Rabotoren. Met dat ene fietspad en bijbehorende drukte nu is het niet bepaald “Merwedekanaalzone-proof”.

  2. Martijn

    Waarom maar 30 km/u? Of geldt dat alleen voor het eerste stuk, van Croeselaan tot de brug? Verderop ligt de busbaan immers bijna kruisingsvrij, en daar zou toch vaart gemaakt kunnen worden?

  3. Paul

    30 km dat kan toch niet waar zijn…de bus zou dezelfde snelheid als de trams moeten aanhouden op vrije baan…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).