Werkgevers in OV furieus door staking chauffeurs | De Utrechtse Internet Courant Werkgevers in OV furieus door staking chauffeurs | De Utrechtse Internet Courant

Werkgevers in OV furieus door staking chauffeurs

Werkgevers in OV furieus door staking chauffeurs
Archieffoto DUIC
De werkgevers in het openbaar vervoer zijn verbijsterd door het verloop van de onderhandelingen met de vakbonden. In Utrecht zal er woensdag 72 uur gestaakt worden. Er zullen geen bussen of trams rijden in de stad.

De werkgevers in het openbaar vervoer zijn verbijsterd door het verloop van de onderhandelingen met de vakbonden. In Utrecht zal er woensdag 72 uur gestaakt worden. Er zullen geen bussen of trams rijden in de stad.

Vakbonden CNV en FNV maakten gisteren bekend te gaan staken vanaf woensdag. Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV): “Er is een stroming binnen de vakbond die geen deal lijkt te willen. We hebben een intern vakbondsbericht waaruit blijkt dat het uitstel van twee dagen er alleen maar is gekomen om de media en het publiek te beïnvloeden. Er staat onder andere in: ‘(…) als we tegen de pers zeggen dat we die 2 dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek (…).”

In Utrecht zullen er geen bussen en trams rijden. De staking stond eigenlijk gepland voor maandag 25 juni, maar er waren extra gesprekken gepland tussen de vakbonden en vervoersbedrijven. Die zijn echter voorlopig op niets uitgelopen. De vakbonden willen een vermindering van de werkdruk en een loonsverhoging voor de werknemers.

Er waren al meerdere stakingsdagen in de stad. De vorige keer reden er wel een aantal bussen naar bijvoorbeeld ziekenhuizen. Hoe dat vanaf woensdag is, is nog niet bekend.

17 Reacties

Reageren
  1. Top

    Misschien moeten die werkgevers hun personeel eens fatsoenlijk behandelen ipv ze als slavenmacht te gebruiken.

    Daarnaast doen ze al heel lang niet wat eerder is afgesproken en zijn zij (de werkgevers) het die geen akkoorden willen afsluiten. Er wordt nog steeds geen ruimte gemaakt voor plas- en poeppauzes, – tijden zijn nog steeds onacceptabel voor ze, waardoor ze hun personeel onder onverantwoorde grote druk zetten.

    Daarnaast is staken een grondrecht. Leuk dat ze furieus zijn….. Iets met een spiegel.

    Maar wel jezelf als bestuur, RvT en directie zijnde exorbitante bedrijfsleven-salarissen betalen, allemaal gefinancierd vanuit de belastingpot.

    Staat daar per sé een goed lijnennet, goede service, goede kwaliteit tegenover?

  2. Piet

    Wat een lulkoek van die werkgevers.

    Nou, kom maar, publiceer dat interne vakbondsbericht bericht dan maar. Lekker makkelijk roepen, wijzen en beschuldigen. Lekker de bevolking ophitsen tegen de stakers, terwijl die echt voor niets staken.

    Daarnaast, er zijn toch echt gesprekken geweest gisteren, dus hoezo was het alleen maar voor de bühne? In die gesprekken wilden de werkgevers toch geen stap dichterbij komen?

  3. .

    Is het mogelijk om met dat bericht naar de rechter te gaan om de staking te verbieden. Want wanneer de FNV niet wilt onderhandelen heeft staken geen zin.

  4. G.H.

    Gelukkig doen werkgeversorganisaties nooit aan beïnvloeding van het publiek.

  5. Double punt

    @ .

    Het zijn de werkgevers die weigeren te onderhandelen. Zij houden al maanden de armen over elkaar, met als gevolg de stakingen. Zij zijn de boosdoener.

    Deze stakingen zullen dan ook nooit door een rechter verboden kunnen worden. Waarom ook eigenlijk?

  6. Cico

    Krokodillentranen

  7. mees kees

    De echte schuldigen in dezen, zijn de provincies. Dat vergeten we wel eens. Zij doen de aanbesteding en kiezen vaak voor de goedkoopste aanbieder. En dan heeft die onderneming niet zo veel meer te kiezen, want die moet het doen voor die destijds afgesproken LAAGSTE PRIJS. Feitelijk is de Provincie de aannemer en is het ov-bedrijf de onderaannemer, maar wel voor de afgesproken prijs. Het probleem nu is dat de ene partij (de chauffeurs) wil dat de andere partij eindelijk een ruiterlijk zijn handtekening zet onder in beton gegoten afspraken over pauzes en rijtijden (en elke minuut is tijd, dus geld). En dat willen ze niet, want dan hebben de chauffeurs eindelijk houvast. Tot nu toe was dat een beetje ‘mondeling’ geregeld, dus zo vloeibaar als water. Aldus menig chauffeur!! Volhouden chauffeurs en vakbonden!! Jullie hebben een sterke zaak!

  8. Katja

    Weet je nog dat als je op vakantie ging “twee uur rijden, één kwartier rust”?
    Geld dat niet voor beroepsvervoeders ?

  9. JdV

    Eerst inschrijven op aanbesteden onder de kostprijs, dan proberen het verlies te verhalen op de arbeidsvoorwaarden van de werknemers en als dat niet lukt hard gaan huilen als er gestaakt wordt. Ik geef de werknemers groot gelijk, wat mij betreft staken ze net zo lang tot het de werkgevers rood voor de ogen ziet. Stelletje uitbuiters.

  10. Utrechter

    Wat een publieksonvriendelijk instrument zo’n staking. De vakbonden diskwalificeren zich weer lekker. Zet dan eerst eens de provincie onder druk dat ze (als de belastingbetaler akkoord gaat) fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden ook waarderen in de aanbesteding.

    Voordeel: geen stinkende bussen in de stad, de wereld draait gewoon door en klaarblijkelijk kunnen we best zonder bussen dus dat zet de deur open voor flink snijden in het aantal bussen.

  11. Duci

    @ utrechter

    Jij denkt dat de afgelopen 15 jaar provincies niet onder druk gezet zijn? Men heeft er lak aan. De landelijke overheid laat dit gewoon gebeuren, want zij hebben de niet werkende marktwerking geïntroduceerd.

    En natuurlijk kan je niet zonder bussen. Als ze rijden puilen de meesten uit.

  12. JdV

    @utrechter. Volgens mij zijn vakbonden er voor de werknemers. Kun je aangeven hoe de bonden op effectieve wijze de provincie onder druk moeten zetten? De provincie zal gewoon stellen dat zij geen partij zijn in eenconflict tussen werkgever en werknemer. Werkgevers moeten gewoon collectief besluiten niet in te schrijven op aanbestedingen die zij op basis van de cao niet kunnen betalen. Daar ligt de oplossing.

  13. piet

    Het lijkt mij dat een en ander prima geregeld is voor de chauffeurs. Plas en poeppauzes meer als voldoende weet ik uit de praktijk. Salaris idem dito. Het is een machtig blok deze tak van de bond. De rechter moet de staking verbieden stel ik voor.

  14. Frits

    @Utrechter
    Het idee van een CAO is dat het voor alle bedrijven geldt. Dus als er nú een fatsoenlijke CAO wordt afgesloten, moeten de buitenlandse eigenaars (vaak overheden) van Qbuzz , Syntus, Connexxion, Arriva etc. even bloeden, om dan tegen het einde van de concessietermijn weer een leve playing field te hebben.

    En bovendien: als inschrijver op een langlopende concessie hoor je er rekening mee te houden dat dingen als loonkosten, arbeidsvoorwaarden en dieselprijzen kunnen veranderen. Het zal toch niet zo zijn dat de Duitse overheid op omvallen staat omdat Arriva de chauffeurs elke 2 uur een keer laat plassen?

  15. Scherpschutter

    Ik begrijp dit echt niet. Als je nou zo ontevreden bent over je werkgever en de arbeidsvoorwaarden waar je vrijwillig mee hebt ingestemd, dan neem je toch gewoon lekker ontslag en ga je ergens anders werken? Niemand die je tegenhoudt! Niemand die het vermoedelijk ook maar echt iets kan schelen. Je bent als buschauffeur werkelijk door iedereen vervangbaar…

    Het is werkelijk onbeschrijfelijk immoreel om je broodheer af te persen voor meer loon en/of andere arbeidsomstandigheden door te dreigen zijn onderneming de grond in te drijven. Als ik die werkgever zou zijn dan zou ik onmiddellijk zijn begonnen met het bouwen van een dossiertje voor ieder personeelslid dat heeft meegedaan aan deze staking.

    Dit soort personeel moet je vooral je concurrent gunnen. Ga aan het werk of ga weg.

  16. Frits

    @Scherpschutter
    Ik vind het immoreel om je personeel te verbieden naar het toilet te gaan tijdens het werk.

    Verder zijn die arbeidsvoorwaarden, waar je over spreekt, inderdaad afgesproken. Tot 1 janauri 2018. Daarna moeten dus nieuwe afspraken worden gemaakt, en ja ,afspraken maak je in de regel niet alleen.

    Staking is een recht. Die grote OV bedrijven hebben voldoende spek op de botten om het drie dagen vol te houden. Een stakende werknemer krijgt geen loon, een bus die niet rijdt heeft geen diesel nodig en hoeft niet te worden schoongemaakt. Het behoeft geen toelichting dat de kas van de vakbonden beperkt is en ze zo’n staking echt minder lang volhouden dan al die OV-bedrijven die in handen zijn van de meest kapitaalkrachtige aandeelhouders die maar denkbaar zijn.

  17. Johanna

    Er is al eens gestaakt nu weer. Reizigers zijn de dupe. Als je zzp er bent wordt je niet betaald of tijdelijk contract. Reactie werkgever je ziet maar Hoe je er komt. Vorige staking heeft al het nodige gekost. Je kunt niet je onvrede afwentelen op je klanten. Oproep vakbond en werkgevers overleggen dit geeft alleen maar agressie in ov. Ik hoop dat rover in aktie komt om via rechter te verbieden want nu worden er teveel mensen gedupeerd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).