De werkplek van de directeur van het Spoorwegmuseum | De Utrechtse Internet Courant De werkplek van de directeur van het Spoorwegmuseum | De Utrechtse Internet Courant

De werkplek van de directeur van het Spoorwegmuseum

De werkplek van de directeur van het Spoorwegmuseum
De voormalige werkplek van Marten Foppen. Foto: Robert Oosterbroek
Op een bijzondere plek in de stad je werk uitoefenen, iedereen zou het wel willen. Als directeur van een museum ben je daarin vaak bevoorrecht, maar Marten Foppen heeft wel een hele bijzondere plek bemachtigd. In de kantoorvilla van het Spoorwegmuseum op de hoek van de Maliebaan werkt hij tussen de portretten van oud-NS-president-commissarissen in een prachtig Jugendstil-pand uit begin 1900.

Op een bijzondere plek in de stad je werk uitoefenen, iedereen zou het wel willen. Als directeur van een museum ben je daarin vaak bevoorrecht, maar Marten Foppen heeft wel een hele bijzondere plek bemachtigd. In de kantoorvilla van het Spoorwegmuseum op de hoek van de Maliebaan werkt hij tussen de portretten van oud-NS-president-commissarissen in een prachtig Jugendstil-pand uit begin 1900.

De Maliebaan is een van de meest geroemde straten van Utrecht met haar grote, statige vrijstaande panden en ruime laan. Op de hoek van de afslag richting het Spoorwegmuseum is het kantoorpand van het Spoorwegmuseum. Het gebouw is in handen van NS-vastgoed, maar wordt gehuurd door het museum. Bij binnenkomst in het statige herenhuis vallen al snel de hoge plafonds en zware eikenhouten meubelen op. Marten Foppen komt achter zijn bureau vandaan, waar boven zijn hoofd een schilderij van station Harderwijk prijkt. “Mooi hè, daar kom ik vandaan”, zegt Foppen trots. Lachend vervolgt hij kijkend naar het klassieke schilderij: “Het ziet er nu jammer genoeg niet meer zo uit.”

Jugendstil-geintjes

Het kantoor van Foppen is aan de voorkant van het pand met uitzicht op park Lepelenburg. “Ik vind het mooiste aan mijn kantoor eigenlijk het uitzicht. Ik kan de stad zien ontwaken vanuit het raam. Het is een stad die bruist en leeft, dat zie je vooral in de ochtenduren goed.” Binnen is het kantoor een stuk opmerkelijker, maar Foppen geeft stiekem toe dat een kantoor zelf hem niet zoveel interesseert. “Het is wel heel mooi dat een deel van de collectie hier is uitgestald. En de Jugendstil-geintjes zijn ook leuk.” Hij draait aan een grote spiegel in de muur en het blijkt ineens ook dienst te doen als raam. “Hier zit het vol mee. Heel grappig.”

Het pand heeft verschillende ruime vertrekken met als meest opvallende de grote vergaderzaal. Aan de wand kijken alle president-commissarissen van de NS met een grote staat van dienst op je neer. De verschillende stijlen van de portretten ademen de rijke geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen. “Ze staan er niet allemaal tussen, maar voor het grootste gedeelte wel. Ziet er wel chique uit toch?”

Je moet tegenwoordig meer vertellen in een museum. Het moet cool zijn

Verbouwing en succes

Foppen kwam anderhalf jaar geleden over van het Dolfinarium in Harderwijk en werd algemeen directeur bij het best bezochte museum van Utrecht. Het Spoorwegmuseum stond de laatste jaren steevast in de top tien van best bezochte musea in heel Nederland. Een grote overstap was het voor Foppen niet. “Het is allemaal in de leisure-achtige hoek. Plekken waar veel gasten worden ontvangen en waar je wat kan meegeven. Bij het Dolfinarium werkte ik ook met een collectie, hoewel die levend was, dat is vergelijkbaar met mijn baan nu. Ik hou me namelijk niet inhoudelijk bezig met die collectie. Dat doen een aantal zeer deskundige conservatoren.”

Het recent weer opgelaaide succes van het museum legt Foppen voor een groot gedeelte bij zijn voorganger die toezag op de verbouwing van het museum. “Het gaat uiteindelijk om zo optimaal mogelijk een collectie beleven. Dat moet steeds meer door interactief en educatief bezig te zijn. Dat proces zijn we nu weer verder aan het ontwikkelen.” Volgend jaar komt er bijvoorbeeld een nieuw onderdeel met de ‘Techfabriek’. Daar zal bijvoorbeeld goed worden uitgelegd hoe een trein technisch werkt en in elkaar steekt. “Je moet tegenwoordig meer vertellen in een museum. De context is veranderd en het moet cool zijn. Daarin moet je wel uitkijken dat je niet doorslaat natuurlijk. Altijd zorgen voor balans”, aldus Foppen aan zijn ronde vergadertafel.

De vergaderzaal in het kantoor van Marten Foppen
De vergaderzaal in het kantoor van Marten Foppen

Deze rubriek verscheen eerder in onze DUIC krant:

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).