Werkzaamheden Galecopperbrug bij Utrecht beginnen en duren tot 2024; hinder verwacht en trajectcontrole aangepast Werkzaamheden Galecopperbrug bij Utrecht beginnen en duren tot 2024; hinder verwacht en trajectcontrole aangepast

Werkzaamheden Galecopperbrug bij Utrecht beginnen en duren tot 2024; hinder verwacht en trajectcontrole aangepast

Werkzaamheden Galecopperbrug bij Utrecht beginnen en duren tot 2024; hinder verwacht en trajectcontrole aangepast
Foto: MoniekMulder / Rijkswaterstaat
De werkzaamheden aan de Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de snelweg A12 bij Utrecht gaan beginnen en duren tot 2024. Het is de op één na drukste brug van Nederland en Rijkswaterstaat verwacht dan ook de nodige verkeershinder.

De werkzaamheden aan de Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de snelweg A12 bij Utrecht gaan beginnen en duren tot 2024. Het is de op één na drukste brug van Nederland en Rijkswaterstaat verwacht dan ook de nodige verkeershinder.

De stalen kabels die het brugdek dragen – tuien genaamd – vertonen op de Galecopperbrug richting Arnhem roestvorming en naderen het einde van hun levensduur. Om de brug ook in de toekomst veilig te kunnen gebruiken worden deze tuien vervangen. Er wordt ook nog ander onderhoud uitgevoerd maar het vervangen van de tuinen is de grootste uitdaging.

Tot het eind van de werkzaamheden in 2024 zal oprit 16 Nieuwegein richting Arnhem volledig afgesloten zijn. Ook worden de rijstroken, zowel op de hoofdrijbaan als de parallelrijbaan, richting Arnhem versmald en geldt er een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Voor sommige werkzaamheden is het nodig om in de nacht of in het weekend de Galecopperbrug richting Arnhem helemaal af te sluiten voor het verkeer.

Het Openbaar Ministerie heeft laten weten de trajectcontrole op de snelweg aan te passen naar de nieuwe maximumsnelheid. Het aanpassen van een trajectcontrolesysteem vanwege werkzaamheden is nooit eerder gedaan.

Er is een speciale projectwebsite van Rijkswaterstaat waar nieuws over de werkzaamheden vermeld worden.

12 Reacties

Reageren
  1. DeGroot

    Gezien recent onderhoud met veel vertragingen zou het misschien eens de tijd worden om de hele brug te vervangen. Zeker als ik lees dat het een van de drukste van het land is en misschien ook aangepast kan worden aan toekomstige ontwikkelingen (denk aan tramlijn/fietspaden). Architectonisch zou een mooie nieuwe brug sowieso een vooruitgang zijn. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat direct uitzicht op het project. Dus vertragingen en hogere kosten hoeven er dan niet te zijn!🤗😁

  2. Sjaak

    @degroot: vervangen prima plan. Minimaal 10 jaar wegwerkzaamheden. Komt utrecht eindelijk de auto uit

  3. Koel Hoofd

    En dan gaat de gemeente in die periode ook nog eens aan de gang met de stadsboulevard. Dat is geen toeval maar 2 jaar treiteren, Rijkswaterstaat omdat het ze dat moeten, de gemeente omdat ze dat kunnen.
    Utrecht-west is zwaar de sjaak, naar het oosten moeten gaat veel tijd/geld kosten.
    Hoeveel bewoners zullen de stad gaan verlaten onder motto ‘cashen en wegwezen’?

  4. jan

    Geweldig om te zien hoe IKEA het dak gebruikt. Een deel voetbalveld en de rest zonnepanelen. Tja die brug helemaal vervangen … Als hij weer een lange tijd mee kan door het onderhoud dan is dat toch prima.

  5. JdV

    @Sjaak: Ja want het zijn eigenlijk alleen inwoners van Utrecht die de hele dag heen en weer over de Galecopperbrug rijden. Het is absoluut geen vitaal onderdeel van een hoofdroute die NL met Duitsland verbind of zo, welnee. Proest.

  6. Wim

    Waarom 70 en niet gewoon 80 zoals dat snelheidsbeperkingen normaal is , dit is uitlooking zodat je net 5 km te hard rijdt.

  7. James

    Ik kan me herinneren dat er een aantal jaren ook flinke verkeershinder was omdat de brug werd verhoogd. waarom hebben ze deze werkzaaamheden niet gecombineerd?

  8. Rob Huibers

    Inderdaad, een opmerkelijk groot deel van het verkeer op de Ring Utrecht is lokaal en regionaal. Ruim 70% van het verkeer valt onder de categorie korte rit. Daarom is de verbreding van A27 ook makkelijk te vermijden.

  9. Rob Huibers

    70% van het verkeer op de Ring Utrecht is korte ritten, lokaal en regionaal. Dat is een van de redenen waarom de verbreding van de A27 geen zin heeft.

  10. Cosmopolitan Johnny

    @Koel Hoofd: over 30 jaar spreken we nóg over de grote “Galecopperbrug-exodus” van 2022 ja. Er zullen rondleidingen zijn door Utrecht-West als compleet verlaten woestenij, omdat mensen 2 jaar lang met 70km/u over een bruggetje moesten rijden.

  11. Hans

    Wat voor invloed heeft dit op het openbaar vervoer met name bus 77

  12. Utrechtse Jantje

    @ jan , volgens mij zijn het de velden van Faja Lobi , die daar zijn gekomen , na vertrek uit Lunetten ….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).