Werkzaamheden Lunettenbaan leiden tot half uur vertraging komende drie maanden: "Bizarre situatie" - De Utrechtse Internet Courant Werkzaamheden Lunettenbaan leiden tot half uur vertraging komende drie maanden: "Bizarre situatie" - De Utrechtse Internet Courant

Werkzaamheden Lunettenbaan leiden tot half uur vertraging komende drie maanden: “Bizarre situatie”

Werkzaamheden Lunettenbaan leiden tot half uur vertraging komende drie maanden: “Bizarre situatie”
Boze Lunettenaren en ook direct een boze CDA-fractie. Gisteren zijn de werkzaamheden aan de Lunettenbaan begonnen die tot bijzonder lange vertragingen leiden. De werkzaamheden gaan drie maanden duren en bewoners klagen over het gebrek aan communicatie.

Boze Lunettenaren en ook direct een boze CDA-fractie. Gisteren zijn de werkzaamheden aan de Lunettenbaan begonnen die tot bijzonder lange vertragingen leiden. De werkzaamheden gaan drie maanden duren en bewoners klagen over het gebrek aan communicatie.

Door de werkzaamheden is de rijbaan versmald naar een 1-baansweg. Doordat dit tevens de enige manier is om de wijk te verlaten ontstaan de file’s. Dit resulteerde bij DUIC-lezer Jeroen Dalhuisen tot een half uur file vanaf de Simplonbaan tot aan het Goyplein. “Een half uur over een paar honderd meter! Al het verkeer vanuit de complete wijk Lunetten wordt op een amateuristische manier langs één stoplicht ‘t Goyplein opgestuurd. Drie maanden lang een vertraging van minimaal een half uur de wijk in, en de wijk uit, een bizarre situatie. Geen vooraankondiging of niks voor die tijd.”

Ook de CDA-fractie kreeg gisteren veel klachten binnen en stelde direct schriftelijke vragen. “Door de werkzaamheden ontstaan files die zowel in auto’s als uren erg lang zijn. Ook de bussen van lijn 8 hebben meer dan 20 minuten vertraging. De opstoppingen doen zich gedurende de hele avond- en ochtendspits voor. Lunetten heeft maar één ontsluitingsweg. Dat maakt de wijk kwetsbaar voor verkeersopstoppingen.

De werkzaamheden

Door een aantal werkzaamheden te combineren wil de gemeente dat er maar één keer verkeersmaatregelen worden genomen en dat de overlast beperkt blijft tot één periode. Het asfalt op de Lunettenbaan is slecht en moet vervangen worden. Ook moet de waterverbinding onder de Lunettenbaan, een zogenoemde duiker, vervangen worden. Daarnaast heeft de Lunettenbrug last van lekkages. En tevens worden er kabels en leidingen verlegd onder het fietspad aan de kant van de tennisbanen.

De gemeente heeft overigens plannen om van ‘t Goylaan structureel een 1-baansweg te maken. Het CDA wil dat daar nog eens naar gekeken wordt. “De situatie is natuurlijk niet één-op-één te vertalen naar de tijdelijke versmalling van de Lunettenbaan, maar deze ervaring versterkt de zorgen van het CDA over het effect van die maatregel.”

Update 11:52 uur: Verkeersregelaars

De gemeente laat weten dat er verkeersregelaars ingezet gaan worden om de situatie te verbeteren. De situatie moet ‘gefinetuned’ worden aangezien er geen alternatief is. De werkzaamheden moeten uitgevoerd worden. Om de file’s te verminderen komt er bij de paddenstoel een verkeersregelaar, net als bij het tankstation en ‘t Goyplein. Daarnaast gaan de verkeerslichten langer op groen.

Overigens laat de gemeente weten dat bewoners wel degelijk konden weten van de werkzaamheden. “In Utrecht Dichtbij heeft een bericht gestaan en in de omliggende wijken is er een wijkbericht bezorgd. Ook staan de lichtkranten er al een week.”

29 Reacties

Reageren
  1. Antonio

    Wat een gasten zeg, is net do doorstroom van centrum opgelost en de Albatrosbrug. Trekken ze weer wat anders open. Ongelooflijk, ik wist het niet eens tot ik vast stond. Zogenaamd milieuzones puur geldklopperij. Al die files, waar is dan de gedachte over het milieu. “Milieu” is de manier om geld binnen te halen.

  2. Kees Truijens

    Eenvoudige oplossing: Open tijdelijk de Brennerbaan voor alle verkeer. Niet ideaal, maar het geeft in elk geval wat verlichting

  3. Bas

    De autohaat in Utrecht kent geen grenzen. Alle auto’s worden door de babboebakfietsende culturele zzp groenlinksers als de vijand gezien en er is geen beleidsmaker die meer dan 1 seconde nadenkt over doorstroming tenzij het de bussen of de fietsen dwarszit.

    De gemeente behandeld automobilisten als ongewenste kinderen. Probleem is dat deze kinderen ook in de stad wonen. Hoe denkt de raad dat het voelt om dagelijks als ongewenst bestempeld te worden alleen omdat je per ongeluk een baan buiten ov-bereik of als transporteur hebt genomen?

  4. Luuk Upuuk

    als bij de noodgevallen de traumahelicopter dan maar mag vliegen…………

  5. Meerkoet

    Met de fiets heb je veel meer opties om Lunetten uit te komen. Soms is een auto erg handig maar ik krijg de indruk dat veel automobilisten uit gewoonte maar in de auto stappen. Soms zelfs tegen beter weten in.
    Een keer met de fiets zorgt voor lichaamsbeweging en is daarom best goed voor je! Fietsen is ook leuk en er zijn prima fietspaden in deze omgeving. Ik zou zeggen als je de mogelijkheid hebt, probeer het een keer uit..

  6. guliko

    Wij zitten gewoon met de gebakken peren. De gemeente heeft niet eens nagedacht over de ontsluiting van de busbaan. Nee, Lunettenaren zitten de komende maanden vast in een verkeerscircus, wat zijn weerga niet kent. Hoe is het geregeld met spoedhulp naar ziekenhuis of ambulance opname. Laat staan dat er brand uitbreekt, die brandweer komt nergens, want het verkeer staat tot diep in de wijk van beidde kanten in de file voor uitgaand verkeer. Hoe hebben die ambtenaren het zo kunnen bedenken. Ik denk dat er net zo lang is gewacht met achterstallig onderhoud tot je tot zo’n ingreep moet komen. De gemeente heeft in dit verhaal nog nooit iets geleerd van structueel onderhoud. Dit had gewoon in fases gekunt, maar nee hoor het is veel beter om het in 1x te doen en wel in de wintermaanden. Belachelijk.
    Het gaat wat beloven als de gemeente de Goylaan tot een eenbaanweg transformeerd. Goed voor de omwonende, die hebben voortaan urenlang last van het stilstaand of met een slakkengang gaand fileverkeer wat zich richting kanaleneiland, de binnenstad of andere wijken, beweegt. Een ding weet ik al het wordt geen verbetering voor verkeer of de lucht die wij inademen.

  7. Jeroen

    Ik neem aan dat ze de busbaan niet openstellen voor alle verkeer juist omdat de brandweer of ambulance dan de wijk niet meer in of uit komt of zie ik dat verkeerd?

  8. Paul

    Niet alleen het autoverkeer zit er muurvast, ook het busverkeer.dat over de Lunettenbaan rijdt. Een chauffeur van lijn 10 vertelde 37 minuten vertraging te hebben, en in lijn 31 stond de teller op maar liefst ‘+ 59 minuten’. Dus ook de niet automobilisten hebben er last van. Gaat dit echt nog drie maanden zo?

  9. Gertrude

    @bas: wat heeft dit nou met autohaat te maken? Je krijgt een prachtige nieuw geasfalteerde weg ervoor terug! Je frustratie ten opzichte van GL zit erg diep. Zoek hulp!

  10. Wilhelminapark-hipster

    Ach Lunetten, komop jongens, weer terug naar serieus nieuws graag.

  11. Herman

    Lunetten is een soort pre-Leidsche Rijn, oftewel een troosteloos suf slaapoord. Beide kun je ook Nieuwegein, Houten of Purmerend noemen.

  12. Utrecht Centraal

    Bizar is dat Lunetten is in geklemd tussen het centrale snelweg knoop punt van Nederland, en zelf zo slecht ontsloten is…. er is richting Konings weg ook een ontsluiting noodzakelijk.
    Stel je voor bij calamiteiten, brandweer of ambulance komen de wijk niet in omdat 1 weg de enige toegangs optie is…dan kan mensenlevens kosten.

  13. Matthijs

    @Jeroen: Dit is precies de reden dat de busbaan niet opengesteld is. Bovendien is het wegennet en zijn de verkeerslichten rond het Smaragdplein zijn totaal niet toereikend voor het verkeer wat dan om gaat rijden. Dan krijg je dus 2 files Lunetten uit en is Lunetten een stuk lastiger bereikbaar voor hulpdiensten en fietsers. De hulpdiensten gaan zoals vrijwel altijd via de Amethistweg. Overigens ben je nooit helemaal onbereikbaar voor hulpdiensten door werkzaamheden, voor wie denkt van wel kan ik alleen maar aanraden Kazerne Willem of Politie Rotterdam Oost op YouTube op te zoeken. Daar is goed vanuit het oogpunt van hulpdiensten te zien hoe ze alle ruimte weten te benutten om door het verkeer te komen.

  14. Bas

    @gertrude

    Het is vrij eenvoudig; Utrecht is al jaren een puinzooi aan de oost, zuid en westkant. De enige berichten vanuit de raad en het college gaan over verkeersremmende maatregelen of milieuzones op basis van leeftijd in plaats van uitstoot. Op de overspanning naar de graadt van roggeweg na zijn alle verbouwingen in het nadeel van de rijdende werkende mens geweest. (Die overspanning die er alleen maar is om de rabodirectie en het college snel naar het werk te krijgen, kijk maar waar de GvR weg nu stopt. )

    En in 3 maanden tijd kan je een hele stad opnieuw asfalteren. Dat kleine stukje kan makkelijk in de helft van de tijd door bijvoorbeeld 12 of 24 uur te werken in plaats van 8.

    Wat je doet als je verkeer gaat remmen is de efficiënte route zo lang maken totdat deze niet meer efficiënt is en mensen omrijden of andere manieren zoeken. Per definitie dus een vertraging of kostenverhoging, en voor wat? Een onbewezen luchtkwaliteitsverbetering?

  15. Gertrude

    @bas: maar hoe kun je nou met droge ogen beweren dat dit een GroenLinks vijandigheid is om automobilistjes te pesten. Daar gaat het hier helemaal niet om, er wordt nieuw asfalt gelegd, het gaat niet om milieu of uitstoot of wat dan ook.
    Overigens zou je wel degelijk je auto in P&R hoograven kunnen zetten en daar gewoon lekker heen kunnen fietsen ‘s ochtends. Of zo’n gele rups kunnen nemen. Als ik me niet vergis hebben jullie een station in Lunetten.

  16. Rob

    Gertrude het gaat er niet om dat er nieuw asfalt gelegd wordt maar om het feit dat de ENIGE toegangsweg van een flink grote wijk daarvoor 3 maanden lam wordt gelegd, terwijl die linksers er niet eens over DENKEN om iets te doen aan een omleiding met voldoende capaciteit.
    Dat komt door de enorme autohaat bij Groen Links. Die wethouder is helemaal van Lotje getikt met haar idiote maatregelen tegen het autoverkeer. Iedereen moet maar op die fiets, belachelijk.

  17. Bas

    @gertrude

    Zoals @Rob het verwoord en daarbij; niet iedereen kan met de trein of de fiets naar het werk. Een stukadoor kan zijn bus niet parkeren in een p en r, een verkoper of consultant kan niet met de trein naar zijn werk.

    Maar als jij nu nog denkt dat er mensen in Utrecht voor de lol in de auto stappen dan heb je niet opgelet de afgelopen 10 jaar. Er zit echt helemaal niemand meer in de auto zonder het door GroenLinks gewenste kutgevoel.

  18. Ulaan

    Ik ben het roerend eens met Bas, Rob en Guliko. Wegstemmen die krankzinnige Groenlinkse kliek. De gemeente Utrecht heeft de afgelopen tien jaar werkelijk een godsvermogen uitgegeven aan onnodige wegversmallingen – Croeselaan, Joseph Haydn/Lessinglaan, Vondellaan, Rijnlaan – en werkelijk niets nagelaten om autoverkeer te hinderen. Geen vijftig meter zonder bult, bobbel, wegversmalling, rotondes, chicanes, rode zones, en noem maar op. Daarbij is Utrecht verschrikkelijk lelijk gemaakt met bossen zwart-witte palen, met nog eens extra zwart-witte bedienpalen voor fietsers, met een vieze kleur rood voor de fietspaden, met duizenden liters plastic over straat gegoten aan fietspadblokken, dunne strepen, dikke strepen, haaientanden en lelijke verdrijvingsvlakken. In de zucht om ‘die vieze auto’s’ te weren is er volkomen voorbijgegaan aan de psychologische effecten van de tegen automobilisme opgezette infrastructuur. Eén van de gevolgen is dat Utrecht een onbeheersbare verkeersbende is geworden. Rood of groen maakt voor het zo gekoesterde langzaam verkeer feitelijk geen bal meer uit. Inmiddels zijn we zover dat zelfs automobilisten het wel voor gezien houden en door rood rijden. Ik woon niet in Lunetten, maar ik kan me de woede van de Lunettenaren heel goed voorstellen. Je wordt als een klootzak behandeld als je auto rijdt. Meerkoet heeft zelfs het lef om te zeggen dat ‘de meeste mensen zonder nadenken in de auto stappen’. Die arrogantie!
    Dat onbenul met betrekking tot de mate waarin veel mensen afhankelijk zijn van de auto is overigens symptomatisch voor het krampachtige verkeersbeleid in Utrecht. Maar wat wil je in een land dat inmiddels bekend staat als ‘het land van de dansende auto’s’.

  19. Peter

    De files Lunetten uit zijn momenteel inderdaad bizar, maar wie over “onbereikbaarheid voor hulpdiensten” roept, heeft er weinig van begrepen. Er zijn voor de hulpdiensten nog een heleboel andere mogelijkheden om Lunetten in of uit te komen (busbaan Hoograven, brug over A27, tunnel langs volkstuinen naar Hoograven, fietspad onder station richting Uithof), en als er een files staat op de Simplonbaan gaan ze desnoods over het fietspad of tegen de rijrichting in. Dus geen paniek zaaien daarover!

  20. Ernst

    Ja, ik ga veel met de fiets.
    Maar ik ben ook regelmatig beroepsmatig afhankelijk van verplaatsing met de auto door Utrecht.

    Ik kan me totaal herkennen in bovenstaande ergernis aan alle anti-auto maatregelen en daarbovenop de slecht op elkaar afgestemde werkzaamheden aan steeds belabberdere infrastructuur.
    Gelukkig heb je wel mooi glad asfalt om naar te kijken terwijl je stil staat !

  21. Meerkoet

    De BBC heeft Utrecht laatst nog een van de gelukkigste steden ter wereld genoemd.
    Blijkbaar geldt dat niet voor een aantal gefrustreerde personen die enorm lijden onder het Groenlinkse beleid?.
    Ze vergeten m.i. dat een deel van file veroorzaakt wordt door mensen die echt prima met de fiets kunnen. En andersom als je alleen maar inzet op de auto dan wordt de hele stad onleefbaar!
    Gelukkig hebben we Groenlinks die van Utrecht een echte fietsstad maakt. Gezien de verwachte bevolkingsgroei naar 400.000 inwoners is dat volgens mij de enige goede weg.
    Ik denk dat je wel kunt stellen dat het succes van de stad Utrecht juist voortkomt uit het vergroten van de leefbaarheid door in te zetten op de fiets en het terugdringen van autogebruik.
    Misschien kunnen bovenstaande klagers beter verhuizen naar Rotterdam of Zoetermeer?

  22. Robb

    @peter
    Je gelooft in sprookjes. Het gaat vooral om hulpverlening waarin elke seconde telt. Tuurlijk kunnen ze alternatieve routes pakken maar ze zullen te allen tijde als eerste de standaard route pakken. En dan moeten ze terug.
    En ook al pakken ze een alternative route, bij die eerste huizen bij die paddenstoel kunnen ze niet komen omdat er 100 meter auto’s staat. Tevens kan je binnen de sectoren van de wijk lunetten niet naar een ander sector rijden. Dat kan alleen maar via de rondweg omdat het een zogenaamde bloemkoolwijk is.
    Maar goed volgens jou moet ik me geen zorgen maken als ik snak naar een hartmassage.

  23. Peter

    @Robb: Uit je reactie blijkt dat je niet goed weet hoe de hulpdiensten werken. Kijk eens zo’n tv-programma “112 politie” of zo, dan zal er een wereld voor je opengaan.

  24. het kan allebei

    @meerkoet
    wat jou als linkse rakker typeert, is dat er maar 1 weg lijkt te zijn die goed is, en dat is minder auto en meer fietsen. en helaas is dat niet realistisch. voor veel mensen is de auto een noodzakelijk kwaad. een echte oplossing is om ervoor te zorgen dat er een goed fietsnetwerk ligt voor verkeer binnen de stad (voor bestemmingen op fietsafstand) en daarnaast een goed autonetwerk om te zorgen dat auto’s snel de stad kunnen verlaten. de kritiek die velen hebben op het huidige beleid is dat er alleen naar de fiets wordt gekeken. de verwachting is dat het hierdoor langer stil staat in de stad, daardoor meer verontreiniging en meer frustratie.

    het gaat om de combinatie!!!

  25. Meerkoet

    Lekker in de auto blijven zitten jongens, dan ziet het er straks zo uit:
    http://m.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/article/24590491/drone-filmt-horrorfile-china?

  26. Ernst

    Quote Meerkoet: Misschien kunnen bovenstaande klagers beter verhuizen naar Rotterdam of Zoetermeer?

    Misschien kan Meerkoet lekker op het platteland gaan wonen ?

  27. Dirk

    Wat een gejank. De file dat ben jij.

    Zou het misschien zo kunnen zijn dat er niet te asfalteren valt tegen dit soort piekmomenten (gegeven de bevolkingsgroei van Utrecht)? Is Utrecht niet uit haar voegen aan het groeien?

    Is meer asfalt de beste lange termijn-keuze? Willen we de hele stad vol asfalt hebben liggen en het zo aantrekkelijk maken dat iedere luie donder zijn auto moet kunnen pakken om ononderbroken door te kunnen rijden?

    Waarom eigenlijk niet je auto verderop parkeren en dan de fiets naar huis nemen (vouwfiets in achterbak)? Of eerder vertrekken? Moet de stad met nog meer asfalt gestort worden omdat jij niet eerder op wilt staan, je auto iets verder wilt parkeren of met de trein wilt gaan?

  28. Ronald

    Dit is gewoon onwaar:
    De situatie moet ‘gefinetuned’ worden aangezien er geen alternatief is.

    Het prima alternatief is al gebruikt tijdens de Tour de France, Brennerbaan ri. Amethistweg.

  29. Jeroen

    Dit plan is werkelijk zo verschrikkelijk ondoordacht, soms vraag je je af hoe het kan.
    De werkzaamheden straks aan ‘t Goylaan straks, waarbij verwacht wordt dat mensen via andere wegen gaan rijden, geeft dus aan dat men weet dat het de eerste maanden tijdens dat plan een regelrecht drama gaat zijn. Nog erger dan nu.

    Maar goed dat het voor het milieu is joh!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).