De werkzaamheden in de Oudwijkerdwarsstraat in Utrecht gaan halverwege deze maand van start. Het doel is om de straat groener en verkeersveiliger te maken. Alle werkzaamheden moeten begin 2021 zijn afgerond.
De gemeente heeft in overleg met omwonenden een plan opgesteld voor de herinrichting. Buurtbewoners vinden dat vooral de verkeersveiligheid momenteel te wensen overlaat. Ze vinden daarnaast de inrichting van de straat achterhaald en onaantrekkelijk.
Nutsbedrijven Stedin en Vitens beginnen halverwege februari met hun werkzaamheden. De gemeente zal beginnen met de herinrichting als het werk van Stedin en Vitens dat toelaat. De verwachting is dat dat tussen half mei en begin juni zal zijn. De gemeente combineert het project met de geplande werkzaamheden van Stedin en Vitens en werkzaamheden aan onder meer asfalt en riolering.
Wegafsluiting
Vanaf 1 maart wordt de Oudwijkerdwarsstraat afgesloten voor doorgaand verkeer, behalve voor fietsers en voetgangers. Buslijn 8 rijdt tijdens de afsluiting een andere route. Bewoners krijgen in een wijkbericht en op een informatieavond nog meer informatie over de afsluiting.
Rijbaanversmalling
De rijbaan wordt geasfalteerd en versmald tot 5,5 meter. Grotere voertuigen kunnen elkaar bij die breedte moeilijker passeren, waardoor verkeer minder hard zal rijden. Op een aantal plaatsen komen passeerstroken van klinkers. Er zullen geen drempels worden aangelegd, omdat volgens de gemeente de kans op overlast en schade door trillingen te groot is.
Parkeerplaatsen
In de Oudwijkerdwarsstraat komen 225 fietsparkeerplaatsen. Dat zijn er 58 meer dan nu. Er komen 48 plekken bij Podium Oost en 12 plekken in de buurt van de sportschool. Volgens de gemeente komt er door de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen meer plaats voor voetgangers op de stoep.
Het aantal parkeerplaatsen voor auto’s neemt iets af, van 24 naar 20.
Bushalte Burgemeester Reigerstraat
De bushalte van de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat wordt verplaatst naar de Oudwijkerdwarsstraat. Hierdoor moet de doorstroming van het verkeer verbeteren. Ook ontstaat door de verplaatsing ruimte om het pleintje bij de Albert Heijn verder te ontwikkelen.
De gemeente wil ook het plaatsen van vier nieuwe ondergrondse containers combineren met de nu geplande werkzaamheden. Daarover zijn twee bewonersbijeenkomsten gehouden. Een derde bijeenkomst volgt binnenkort.
4 Reacties
ReagerenBewoners vinden de inrichting achterhaald en onaantrekkelijk?
Bewoners vinden straatinrichtingen waar ze aan/om wonen nooit achterhaald, ze hebben hooguit opmerkingen over wangedrag van verkeersdeelnemers. Dus dit zijn woorden van belangengroeperingen (zoals bijvoorbeeld Fietsersbond die nauw verweven is met GroenLinks) en de gemeente, niet van de bewoners zelf.
Onaantrekkelijkheid is wel een issue, achterstallig onderhoud zorgt nu eenmaal voor verloedering. Maar onderhoud is niet chique voor bestuurders, ze laten de boel net zolang verloederen totdat het inelkaar valt want dan blijft er geld over voor andere hobbies. Maar als het dan uiteindelijk in elkaar stort en verloedert, dan wordt het wel een heel chique project omdat groot noodzakelijk onderhoud dan ineens ‘renovatie of restauratie ter verbetering’ genoemd kan worden.
Geen drempels? Lekker halfslachtig. Kans dat er nu mensen over die smalle baan gaan heen lopen racen.
Koel Hoofd, u spreekt uit hoofde der bewoners?
De bushalte van de Nachtegaalstraat verplaatsen naar de Oudwijkerdwarsstraat?? dat lijkt mij een beetje grote verplaatsing. Die van de Burgemeester Reigerstraat is dan wel logisch……