Werkzaamheden Pijlsweerd volgende week echt van start: vijf knips in de wijk | De Utrechtse Internet Courant Werkzaamheden Pijlsweerd volgende week echt van start: vijf knips in de wijk | De Utrechtse Internet Courant

Werkzaamheden Pijlsweerd volgende week echt van start: vijf knips in de wijk

Werkzaamheden Pijlsweerd volgende week echt van start: vijf knips in de wijk
De gemeente start op 28 april met de aanleg van vijf zogeheten knips in de wijk Pijlsweerd. Een knip is een afsluiting van de straat voor al het autoverkeer. Hiervoor worden vijf kruispunten in de straat aangepast. Ingediende bezwaren hebben niet geleid tot enige aanpassing en daarom gaan de werkzaamheden gewoon weer van start.

De gemeente start op 28 april met de aanleg van vijf zogeheten knips in de wijk Pijlsweerd. Een knip is een afsluiting van de straat voor al het autoverkeer. Hiervoor worden vijf kruispunten in de straat aangepast. Ingediende bezwaren hebben niet geleid tot enige aanpassing en daarom gaan de werkzaamheden gewoon weer van start.

De start van de voorbereidende werkzaamheden ging eerder niet door, reden voor het uitstel was het ingediende verzoek bij de rechtbank voor schorsing van de werkzaamheden. De gemeente besloot toen de uitkomsten van de ingediende bezwaren door buurtbewoners af te wachten. Nu blijkt dat de bezwaren niet tot wijzigingen van het plan hebben geleid en kunnen de werkzaamheden weer beginnen. De knips zijn volgens de gemeente nodig om verkeer dat dwars door de wijk rijdt, maar daar eigenlijk niet hoort, tegen te gaan.

Vijf kruispunten in de wijk worden middels dynamische paaltjes aangepast om het sluipverkeer tegen te gaan en de verkeersveiligheid te verbeteren. Na het plaatsen van een dynamisch paaltje op een locatie blijft het paaltje in eerste instantie naar beneden. Pas op het moment dat alle werkzaamheden bij het laatste kruispunt (kerkweg-Tiendstraat) in juni van start gaan, gaan alle paaltjes omhoog. Dan kan het autoverkeer niet meer van Oudenoord door de wijk naar de Amsterdamssestraatweg rijden en omgekeerd.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Lot zet de stad op slot

  2. Ulaan

    Je kunt je hoofd er onder verwedden dat er in dat gedeelte van Pijlsweerd de één of andere pief van de gemeente woont. Bezwaren horen erbij, die wimpel je op termijn even weg met een dooddoenertje, en pief heeft zijn ding. Klaar.
    Uitleg: wie verzint nou zoiets als het afsluiten van een doorgaande weg? Dat MOET toch wel een pief van de gemeente zijn? Want piefen hebben één ding gemeen: anderen opzadelen met hun probleem. Schrap trouwens de term sluipverkeer, en al het verkeer loopt weer op rolletjes. O ja, nog even iets anders: gisteren begreep ik, terwijl ik genoot van de ontzaglijke verkeerschaos in Utrecht, waarom mensen stoplichten negeren: zij zijn veel intelligenter dan die dingen. Wat lees je nou over ongelukken ten gevolge van het negeren van rood? Of het ten onrechte gehoor geven aan groen? Niks toch? Of je nu rood bent of groen: de mensen regelen het beter.

  3. Chris

    Bijzonder frustrerend dit.

    Door de afsluiting van de wijk zal ik mijn straat nu via de Amsterdamsestraatweg in- en uit moeten. Levensgevaarlijk. Draai ik de ASW op dan schiet er vaker wel dan niet nog een fietser door rood voor m’n auto langs. Wil ik van de ASW afslaan, m’n straat in, dan is het zicht op fietsers bijzonder slecht en rijden auto’s met hoge snelheid rakelings lang me heen terwijl ik de weg blokkeer. Ik heb zelfs meegemaakt dat automobilisten boos werden toen iemand vanwege de vele fietsers niet direct af kon slaan en zo de weg blokkeerde…

    Wat ik niet begrijp is dat de gemeente het autogebruik voor inwoners zoals ik, die simpelweg een auto nodig hebben om te kunnen werken, nog verder frustreert. Terwijl autoverkeer van buiten Utrecht wordt gefaciliteerd met de nieuwe parkeergarage die hier 500 meter verderop wordt gebouwd bij Vredenburg. En automobilisten van buiten de stad zelfs worden onthaald met de tekst ‘welkom bezoeker’, op een matrix bord bij de flyover op het 24 Oktoberplein.

    En dan nog de wijze waarop de gemeente de plannen verkoopt. Het filmpje over de maatregelen (http://www.utrecht.nl/auto/autoprojecten/monicabrug/) eindigt met de tekst: ‘Op deze manier verbetert de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid per openbaar vervoer, fiets en auto en wordt wonen in utrecht nog aantrekkelijker.’ Voor mij en vele andere buurtbewoners niet. Wij moeten omrijden, langer wachten bij de ‘knijp’ van de Monicabrug en dagelijk de levensgevaarlijke en nu al drukke AMS trotseren.

    Ik begrijp dat luchtkwaliteit en sluipverkeer als probleem worden ervaren. Maar neem dan wel zodanige maatregelen dat dit niet ten koste gaat van ‘basisbehoeften’ als woon-werk verkeer en veiligheid.

  4. Marijn

    Dacht dat we in een democratie woonden, maar helaas…zaken worden door de strot geduwd…en inderdaad zal er wel een vriendje van…..in de wijk wonen, zodat deze onzin gewoon door kan gaan, ondanks de tegenstand en de gevaarlijke situaties die gaan ontstaan, zeker op het deel ASW/herenweg. De burger is nu eenmaal niet gehoorzaam

  5. Hans

    inmiddels hebben wij formeel wegens bezwaar een voorlopigheid voorziening aan laten vragen voor dit belachelijke plan.

    Ergens verstopt in de boodschap van de gemeente wordt gerept over het aantal verminderde parkeerplaatsen op de Herenweg E.o. Een oplossing hiervoor biedt men echter niet!

    Tweerichting autoverkeer op een hoofdfietsroute is te gek voor woorden. Vorige week nog 2 fietsers frontaal gecrasht en 1 zwaar gewond.

    Overheid wederom respectloos naar haar inwoners!

  6. Lia

    De Aldi en EkoPlaza worden bevoorraad door grote trucks. Hoe maken die de draai vanaf de ASW naar de Herenweg en vice versa? Lijkt mij godsonmogelijk, zeker met het vele fietsverkeer en 2-richtingverkeer; er kan geen muis meer door dan.
    Daar komen ongelukken van! Ben benieuwd hoe snel de hulpdiensten dan ter plaatse kunnen komen met al die paaltjes die natuurlijk niet zakken op het moment dat het nodig is. Zie de puinhoop op het Domplein met dit soort oplossingen. Planning is ook wee top; ASW op de schop, Jacobstraat open en dan gewoon beginnen in de wijk. Goed afgestemd zeg!

  7. Jan

    Hmm, vreemd .. Het herinrichtingsplan van Pijlsweerd zou zijn afgestemd met “een bewonerscomitee” . Heb van bewust comité geen geluid gehoord en heb werkelijk wie dit dan zijn en wie zij denken te vertegenwoordigen.

    Ik ben er van overtuigd dat niet alle belangen en wensen van bewoners zijn meegenomen in de beoordeling van het Gemeentelijk plan. Wellicht zou dat op grote weerstand stuiten in Pijlsweerd.

    Zaak blijft dat Pijlsweerd voor bewoners en bezoek nauwelijks te bereiken zal zijn; dat ondanks de huidige hoge parkeerdruk en dubbel uitgegeven parkeervergunningen de problemen alleen maar zullen toenemen; dat wegens omrijden het milieu meer wordt belast en er een toename van luchtvervuiling op andere locaties zoals Acasiastraat en Marnixlaan gaat ontstaan; er netto geen winst wordt geboekt; gemeenschapsgeld wordt besteed aan een idioot plan; bewoners Pijlsweerd de dupe zijn en blijven van ondoordachte besluitvorming; er meer ongelukken gaan plaatsvinden op ASW en Herenweg tussen fietsers voetgangers en auto-en vrachtverkeer.

    Kortom Gemeente: toon ruggengraat en trek dit plan alsnog in!

    Er lijkt inmiddels al een procedure bij de voorzieningenrechter te zijn opgestart! Bewoners sluit u hierbij aan! Samen staan we sterker!

  8. Jacob

    Ik ben toch verbaasd over de vele negatieve reacties die ik hier lees. Waarom laten jullie je stem niet gelden bij de vele buurtoverleggen die hier over zijn gevoerd? Ik ben niet persé een voorstander van de plannen, ik zie ook de nadelen (en zal die ook geheid gaan ervaren), maar ben wel juist bewust naar de buurtoverleggen geweest om mijn stem te laten gelden. En ik vind dat de gemeente daar zeker wel ruimte voor bied en dat je mening serieus wordt genomen.

  9. Jeroen

    @Jacob, hoe kom jij aan de informatie over die buurtoverleggen dan? Ik hoor nooit iets over een overleg waar ik eventueel wel of niet bij aanwezig zou kunnen zijn.

  10. Jacob

    Hier is over geïnformeerd per post, maar daarnaast heeft standaard elke wijk in Utrecht elk kwartaal een buurtoverleg. Zo ook de wijk Pijlsweerd (als onderdeel van NoordWest: http://www.utrecht.nl/wijk-noordwest/de-wijk-noordwest/pijlsweerd/).

  11. Marian

    Bij dit soort belangrijke, ingrijpende beslissingen zou een wijkreferendum een oplossing zijn. Dat geeft een eerlijk beeld van de wensen van wijkbewoners.

  12. Jeroen

    @Jacob, die post krijg je zeker niet als je een NEE/NEE sticker hebt 😉

  13. Marian

    @jeroen je kan je ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief
    http://www.utrecht.nl/wijk-noordwest/

  14. Chris

    @Jacob, op meerdere manieren heb ik geprobeerd mijn stem te laten gelden (niet zozeer over dit plan maar over andere wijkgerelateerde zaken). Mailtje aan een projectleider, bezoek aan de buurtwethouder, gesprek met een projectleider, deelname aan een consultatie, etc.

    Het resultaat: op meerdere mails kreeg ik geen antwoord. In de consultatie koos de gemeente voor haar eigen voorstel, ondanks dat de meerderheid van de respondenten daar op tegen was. In de diverse gesprekken wordt verwezen naar wijkontwikkelingsplannen en wordt aangegeven dat die veel tijd kosten…

    Dit maakt me behoorlijk cynisch. Ik begrijp dat als ik vandaag iets roep, de gemeente dit niet direct morgen doet. Maar ik voel me niet meer serieus genomen als de gemeente voor zaken als de Tour op stel en sprong alles uit de kast kan trekken, maar simpele wensen van inwoners als veiligheid en leefbaarheid niet op korte termijn kan beantwoorden.

  15. Lia

    Helemaal mee eens Chris. Ook ik heb mails gestuurd aan de projectleider en gereageerd op voorstellen. Geen of een nietszeggend antwoord!

  16. Fred

    @Chris @Jan @ Jeroen

    Het is inderdaad vreselijk. De wereld zal vergaan. Oversteken op de levensgevaarlijke ASW? Het zal een onderneming worden die niet te overleven is. Auto’s zullen dagelijks tientallen malen fietsers gaan scheppen. Het UMC Utrecht zal de hoeveelheid slachtoffers niet aankunnen. Pijlsweerd en Utrecht zullen in een ravijn geraken.

    Op naar de rechter, de Hoge Raad, het Hof voor de Rechten voor de Mens om deze oneerlijkheid en onrechtvaardigheid terug te draaien. We bellen Kees van Oosten: Kees wat moeten we doen? Kees: “Naar de rechter.” Zodat we alles lekker bij het oude kunnen laten. Met rausende auto’s tussen ASW en Oudenoord. Lekker stads. Volledig veilig. En lekker leefbaar.

  17. Bram

    @Hans

    Schattig. Lekker naar de rechter rennen. Zal ongetwijfeld goed voelen.

    En wat als het plan straks toch doorgaat? De weg barricaderen? De NOS bellen? CNN?

    Man, neem jezelf niet zo serieus. Dingen veranderen. In de wereld. In Utrecht. En ja, zelfs in Pijlsweerd.

  18. Hans Kengen

    Typical gemeentelijk beleid. Rechtszaak bezwaren verkeersbesluit(en) mbt herinrichting Pijlsweerd komt 8 mei as voor, maar de gemeente laat nu al een woud aan verkeersborden mbt nieuwe routes, plaatsen. Arrogantie ten top!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).