Wethouder Eerenberg tijdens bezoek minister Hugo de Jonge; elektrische deelmobiliteit ‘onmisbaar’ in gebiedsontwikkeling Utrecht Wethouder Eerenberg tijdens bezoek minister Hugo de Jonge; elektrische deelmobiliteit ‘onmisbaar’ in gebiedsontwikkeling Utrecht

Wethouder Eerenberg tijdens bezoek minister Hugo de Jonge; elektrische deelmobiliteit ‘onmisbaar’ in gebiedsontwikkeling Utrecht

Wethouder Eerenberg tijdens bezoek minister Hugo de Jonge; elektrische deelmobiliteit ‘onmisbaar’ in gebiedsontwikkeling Utrecht
Elektrische deelmobiliteit is volgens wethouder Eelco Eerenberg ‘onmisbaar’ en de ‘sleutel tot succes’ voor gebiedsontwikkeling in Utrecht. Doordat ruimte schaars is in Utrecht, is elke parkeerplaats minder in nieuwe woonwijken ‘pure winst’. Dit vertelde Eerenberg toen hij samen met minister Hugo de Jonge en staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek bracht aan de wijk Wisselspoor, die op dit moment in ontwikkeling is.

Elektrische deelmobiliteit is volgens wethouder Eelco Eerenberg ‘onmisbaar’ en de ‘sleutel tot succes’ voor gebiedsontwikkeling in Utrecht. Doordat ruimte schaars is in Utrecht, is elke parkeerplaats minder in nieuwe woonwijken ‘pure winst’. Dit vertelde Eerenberg toen hij samen met minister Hugo de Jonge en staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek bracht aan de wijk Wisselspoor, die op dit moment in ontwikkeling is.

Het oude bedrijventerrein van NS langs de 2e Daalsedijk wordt omgebouwd tot de nieuwe woonwijk Wisselspoor. Het eerste gedeelte is al klaar, maar het grootste stuk moet nog gebouwd gaan worden. Er komen meer dan duizend woningen, verschillende bedrijfsruimtes en horeca. Op dit moment zijn 122 woningen, een parkeergarage, 1.450 vierkante meter commerciële bedrijfsruimtes en het gebouw voor de horecazaak opgeleverd.

Wisselspoor ligt ingeklemd tussen het spoor en de 2e Daalsedijk, waarachter de Amsterdamsestraatweg ligt. Het eventuele verkeer naar de wijk moet dus door smalle straatjes komen. Daarom werd in de plannen, die dateren van 2015, al gesproken over een autoluwe en zelfs gedeeltelijk autovrije woonlocatie. Ook moest er deelmobiliteit komen. Hoewel dit tegenwoordig gemeengoed lijkt bij nieuwe grote gebiedsontwikkeling in Utrecht, was dit toen vrij nieuw.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Wethouder Eelco Eerenberg vertelt over de nieuwe woonwijk

Bezoek

Minister Hugo de Jonge en staatssecretaris Vivianne Heijnen kwamen woensdag op bezoek in het gedeelte van Wisselspoor dat al af is. Een van de redenen was dat er in deze wijk bij aanvang direct elektrische deelauto’s klaarstonden voor de bewoners. De deelauto’s, van het Utrechtse bedrijf We Drive Solar, moeten ervoor zorgen dat minder bewoners een eigen auto willen en het daardoor geen probleem is om de auto zoveel mogelijk te weren uit de openbare ruimte. “De keuze voor een eigen auto moet eigenlijk helemaal niet meer zo logisch zijn”, aldus Robin Berg van We Drive Solar die aanwezig was bij het bezoek.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Minister Hugo de Jonge en staatssecretaris Vivianne Heijnen in gesprek met bewoners

In nieuwere gebiedsontwikkelingen in Utrecht – zoals Merwede, Beurskwartier en Cartesius – wordt dit concept ook overal doorgevoerd, deels ook op veel grotere schaal. Het eigen autobezit moet ontmoedigd worden en deelmobiliteit moet zoveel mogelijk de norm worden.

Het heeft volgens wethouder Eelco Eerenberg voor een groot deel te maken met ruimte. “Ruimte is schaars in Utrecht. We willen dat mensen wonen in wijken met voorzieningen, met ruimte om te spelen en met veel groen. Elke parkeerplek die niet aangelegd hoeft te worden, is pure winst.” Wel blijft het volgens Eerenberg belangrijk om een alternatief te bieden: “Daarbij is deelmobiliteit de sleutel tot succes. Daarmee kan een enkele auto meerdere huishoudens bedienen. Ook kan dit een stuk goedkoper zijn dan een eigen auto bezitten.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Buffer elektrische auto’s

Dan zit er ook nog een heel ander aspect aan elektrische deelauto’s wat maakt dat ze in de toekomst heel handig kunnen zijn. De accu’s van de voertuigen kunnen namelijk als buffer dienen waarin stroom wordt opgeslagen. In de wijk liggen op bijna alle daken zonnepanelen, maar door netcongestie (het stroomnet is dan vol waardoor de opgewekte stroom eigenlijk nergens heen kan) draait het zonne-energiesysteem in de wijk maar op halve kracht.

De techniek waarmee stroom lokaal kan worden opgeslagen in de accu’s van elektrische auto’s en weer gebruikt kan worden door de bewoners in de wijk als dat nodig, is nu volop in ontwikkeling. Op die manier hoeft de lokale opgewekte elektriciteit niet het stroomnet op en is er dus minder snel sprake van netcongestie. We Drive Solar heeft al meerdere innovaties rond dit onderwerp op haar naam staan en op dit moment loopt er een groot onderzoek naar in Wisselspoor.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Jantientwintig

    HUURmobiliteit ! Noem het beestje bij de commerciële naam !
    Stop met die geitewollen sokken marketing prietpraat !
    Is gewoon een ordinair verdienmodel in een zogenaamd ideologisch groen sausje

  2. Per Ommegaande

    Dream on!

    Huurauto’s zijn prima voor de incidentele rit naar de Hornbach, de milieustraat (mits het een niet te klein wagentje is) en een dagje naar vrienden op het platteland, maar het is natuurlijk geen vervanging voor woon-werkverkeer, autovakantie of mantelzorg.

  3. Nina

    “Doordat ruimte schaars is in Utrecht, is elke parkeerplaats minder in nieuwe woonwijken ‘pure winst”, aldus de wethouder.

    Als Nederland – met nu bijna 18 miljoen inwoners – er iedere 4 jaar 1 miljoen inwoners bij krijgt, kun je dat niet faciliteren door in te breiden. Je zult moeten uitbreiden en de stads-dorpsgrenzen moeten opschuiven ten koste van weiland. Dat gebeurt al eeuwen. We wonen allemaal op een voormalig weiland.

    Mensen moeten wonen en niet opgehokt worden.

    Daarnaast zijn de huizen hard nodig:
    https://www.ad.nl/binnenland/meer-mensen-kunnen-huis-niet-meer-betalen-en-moeten-bij-vrienden-of-in-auto-slapen~a18d02f7/https://www.ad.nl/binnenland/meer-mensen-kunnen-huis-niet-meer-betalen-en-moeten-bij-vrienden-of-in-auto-slapen~a18d02f7/

  4. Pragmatist

    @Nina Ik denk juist dat ze (degenen vanuit specifieke pro-europese politieke partijen) iedereen in megablokkendozen willen zoals in sommige aziatische landen.

  5. FH

    Een tamelijk goede optie is het delen van een meer auto’s met vrienden, familie of buren om parkeerplek te spaten. Ook gedoe met intekenen ed, maar dan kan er in elk geval gewoon een formule waarbij je bv niet doorbetaald tijdens een overnachting bij familie. Het spaart parkeerplaatsen, en een beetje km omdat je sws iets sneller de fiets moet pakken. Bij OV is ons vervoer intussen al uitbesteed aan commerciele, geprivatiseerde partijen, er is geen enkele rede om dat, sneaky opwarmend, ook mbt auto’s te doen i.e. huur ipv samen hebben. De huurinsteek is nb bepaald ouderwets ‘rechts’, maar vooral onlogisch. Iemand kan altijd een verhuurbedrijfje beginnen, maar graag zonder precendenten tem koste van ons, familiedelers.

  6. Pee

    Ik denk dat er meer mensen zijn die toch hun eigen vervoer willen hebben .
    Dat weten de hoge heren en dames wel en gaan daarom over tot het onmogelijk maken van het bezit van je eigen vervoer .
    Dat gebeurt middels het wegennetwerk dusdanig te verbouwen van 2 naar 1 baan , 30 kilometerzones , stadsboulevards , wijken autovrij maken , wegenbelasting verhogen , milieu zones in te stellen en steeds verder uitbreiden , brandstof duurder maken , en natuurlijk betaald parkeren invoeren die jaarlijks duurder word.
    Alle nadelen hiervan hoor je ze niet noemen.
    OV zal nooit meer op tijd kunnen rijden , hulpdiensten zullen er veel langer over doen om ter plaatsen te kunnen komen , woon werk verkeer komt vast te staan , pakketbezorgers moeten nog meer werk gaan verzetten ook al zouden er pakket afhaalplekken zijn , waar ook genoeg tegenstanders van zijn , mensen die afhankelijk van hun auto zijn komen in een isolement , wijkverpleging moeten ook meer werk gaan verzetten om hun taken te kunnen uitoefenen.
    en dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten.
    Niet iedereen die in Utrecht komt wonen wilt zijn/haar auto kwijt .
    Degenen met een electrocar denken dat ze goed zitten totdat ze merken dat er vanaf volgend jaar wegenbelasting betaald moet gaan worden dus kan je voor je electrocar de kosten van een stadsbus gaan betalen omdat die krengen veel te zwaar zijn.

  7. Binnenstadbewoner

    Die deelauto’s zijn veel te duur gemaakt. Mywheels: e. 3,75 per uur + 40 ct per km. Rit inkorten kan niet bij basisabonnement dus je betaalt altijd te veel. Een klein ritje van in totaal 60 km + 5 uur huren + basisbedrag van ca 3,50. Ritje kost je dan maar liefst 45 euro. En dat is dan nog maar een klein ritje. Voor grotere ritten van 100 of 200 km betaal je zo 100 – 150 euro.

    Reden waarom die deelauto’s vrijwel permanent stil staan. Niet aantrekkelijk voor de kleine ritten en ook niet voor de grote ritten.

  8. GeeWee

    Leuk wijkje, tot nu toe, en prettig autoluw. En een prachtige parkeergarage. Althans, de buitenschil is een prachtig gerenoveerde oude bedrijfsloods. Wat valt op:
    a) aan de spoorkant is een hoek niet afgemaakt. Daar is ook al ruim een jaar niet aan gewerkt. Is het geld op?
    b) de rest van het gebouw ligt er al ruim een jaar prachtig bij. Maar waarom wordt er niets mee gedaan? Geen interesse van huurders? Te duur? Lijkt me een financiële flop (in wording)

  9. Koel Hoofd

    Vorig jaar is het aantal inwoners in NL dankzij internationale migratie gegroeid met 227.882 mensen (CBS)
    Nederland kan op geen enkele manier die migratiestromen beheersen dankzij een spinnenweb aan verdragen en wetten, tenzij er een Nexit komt maar dat overleeft Nederland economisch niet.
    Economische groei is in deze tijd gebaseerd op consumptie wat betekend dat er meer inwoners nodig zijn om consumptieve groei te realiseren. Immers, sommigen consumeren veel en anderen weinig maar als groeiende massa geeft altijd die consumptieplus. Dus grenzen dicht gaat ook echt niet gebeuren maar inkwartiering behoort dan weer wel tot de mogelijkheden.
    Dan is er nog het dingetje met de wereldwijde bevolkingsgroei als gevolg van de wereldwijd toegenomen welvaart. We zitten nu al op 8 miljard, zullen we de 12 miljard mensen gaan halen?

    We krijgen dus simpelweg meer mensen per vierkante kilometer gepropt en dat is alleen maar mogelijk indien die zich zo min mogelijk verplaatsen.
    Want anders staat straks dagelijks en de hele dag heel Nederland in de file, puilt het OV ook uit en zijn de fietsstraten zo vol met bakfietsen, efietsen, sportfietsen en vrachtfietsen, dat de zorg het aantal gewonden door fietsongevallen niet meer aankan en kinderen voor hun eigen veiligheid beter niet buiten kunnen komen.

    Laten we dus toch maar blij zijn met dergelijke nieuwe stapelwijken met huurmobiliteit. Meer keuze hebben we niet.

  10. Uuu

    Het complotegwauwel hier op DUIC begint me steeds meer de keel uit te hangen.

    Ja, de politiek in grote delen van de wereld, voert idd een (eigen) auto ontmoedingingsbeleid.

    Weet je waarom? Omdat deze aarde ons gedrag niet meer aan kan.

    Grondstoffen? Ten koste van de aarde.

    Energie/ Brandstof? Ten koste van deze aarde.

    Uitstoot/ fijnstof/ rubber? Ten koste van deze aarde

    Moet ik nog even doorgaan?

    Over 100-150 jaar is het met ons gedrag voor een groot deel gedaan met de aarde en met ons mensen op aarde.

    De aarde is een levend ding. Wij maken haar chronisch ziek.

    Toedeledokie.

  11. Ondiep

    @GeeWee: Op dat kale stuk grond was een park beloofd, maar de projectontwikkelaar (Synchroon, boevenbende) heeft er nu een groot terras toegezegd. Dus geen groen en klimaatadaptief, maar beton en commercieel. PvdD en GroenLinks zouden eens moeten weten.

    Hopelijk wordt het net zo’n succes als de verhuur van de overige ruimte. En die huurauto’s van WeDriveSolar, die amper worden verhuurd.

  12. Scherpschutter

    @Uuu 20:26

    U maakt het er niet makkelijker op om uw boodschap serieus te nemen. Dat er leven op aarde is, wil natuurlijk niet zeggen dat de aarde een levend ding is, zoals u schetst. U leeft niet in een Avatar film…LOL.

    De aarde leeft niet. Het is gewoon een grote moleculenklont zonder bewustzijn die zweeft door de ruimte, waar leven zich op gevestigd heeft. Ze is helemaal niet ziek en kan ook niet ziek gemaakt worden, om dezelfde reden dat een koektrommel niet ziek kan zijn of ziek gemaakt kan worden.

    Met het leven op aarde gaat het verder trouwens allemaal fantastisch. De mens wordt ouder en ouder, de oceanen en rivieren zitten vol leven, er is minder honger dan ooit tevoren en het plantenrijk is ontzettend blij met de marginaal hogere Co2 gehaltes in de lucht na eeuwen van minimumrantsoenen.

    Probeer weer even wat grip op de realiteit te krijgen, zo zou mijn advies luiden.

  13. S

    @binnenstadbewoner: je weet niet waar je over praat, de deelauto’s worden goed gebruikt. Of denk je dat Pon en VE charitatieve instellingen zijn?
    Overigens is het maar wat je duur vindt. Heb je wel eens uitgerekend wat je eigen auto kost aan benzine, parkeerkosten, verzekering, belastingen en afschrijving?
    En als het voor jou niet uit kan: prima toch? Ieder z’n ding.

  14. Uuu

    @ Mistoetert

    Iets dat leeft hoeft geen bewustzijn te hebben. Weet niet waar je die nonsens nu weer vandaan haalt of uit welke duim je dat nu weer zuigt.

    En ja, de aarde leeft ja. Het is een levende planeet die er ook ooit mee op kan houden. Het is een actieve bol, met aardstromen, lavastromen, waterstromen, etc. en op dat leven groeit weer een hoop ander leven. En ja, de mens in zijn drang naar grondstoffen en naar energie en naar nog meer geld vernietigt die planeet ja. In de plaats van dat ze respect heeft voor de planeet zonder wie ze niet kan leven. De aarde kan zonder de mens, de mens niet zonder de aarde.

    Je ziet ook dat er steeds meer natuurrampen plaats hebben, die in aantal en omvang stijgen, wereldwijd. Mens en dier zijn daar weer het grootste slachtoffer van (ook nog eens). Delen in Zuid-Europa beginnen al steeds meer onleefbaar te worden (lange periodes van droogte, gevolgd door bosbranden, gevolgd door overstromingen en aardverschuivingen), om maar eens wat te noemen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).