Wethouder Lot van Hooijdonk genomineerd voor beste lokale bestuurder | De Utrechtse Internet Courant Wethouder Lot van Hooijdonk genomineerd voor beste lokale bestuurder | De Utrechtse Internet Courant

Wethouder Lot van Hooijdonk genomineerd voor beste lokale bestuurder

Wethouder Lot van Hooijdonk genomineerd voor beste lokale bestuurder
De Utrechtse GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk is genomineerd voor de verkiezing ‘Beste lokale bestuurder 2015’. De nominatie heeft ze te danken omdat ze haar groene idealen weet om te zetten in concrete acties.

De Utrechtse GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk is genomineerd voor de verkiezing ‘Beste lokale bestuurder 2015’. De nominatie heeft ze te danken omdat ze haar groene idealen weet om te zetten in concrete acties.

‘Wethouder van Hooijdonk weet moeiteloos tot de kern van de zaak te komen’, zo leert de analyse van de jury. “Om welk onderwerp het ook gaat, ze is in staat ‘groene idealen’ om te zetten in concrete acties. Deze vertaalslag van ideologie naar actie maakt dat Utrecht steeds meer fietsgericht en minder vervuilend wordt. Daarvoor moet ze soms tegen de stroom in (de milieuzone is daar een voorbeeld van). Maar doordat ze inhoudelijk goed op de hoogte is, laat ze anderen zien dat ze weet wat ze doet.”

Van Hooijdonk is de enige afgevaardigde uit Utrecht. De verkiezing is een initiatief van het vakblad Binnenlands Bestuur. Hoofdredacteur Eric de Kluis laat weten niet zelf tot de nominaties te komen maar de hulp in te schakelen van een onderzoeksbureau. “Onderzoeksbureau Necker van Naem heeft een uitgebreid onderzoek gehouden. In december zijn alle burgemeesters, wethouders, raadsleden, griffiers, gemeentesecretarissen, Commissarissen van de Koning en leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten benaderd om deel te nemen aan een online onderzoek. Daarnaast zijn dit jaar ook wijkpanels benaderd. En vanaf 6 januari worden de bestuurders opnieuw benaderd om te stemmen op de genomineerde van hun keuze.”

Ook de lezers van Binnenlands Bestuur en de bezoekers van de website kunnen hun stem uitbrengen. Tot 15 januari kan worden gestemd. Burgemeester Jan van Zanen was vorig jaar genomineerd voor de prijs.

32 Reacties

Reageren
  1. Bill

    Erg fijn, van harte…!
    (Alleen jammer van het manipuleren van de verkeerscijfers binnen de stad Utrecht afgelopen december, niet netjes… Moeilijk om dan de zin “Maar doordat ze inhoudelijk goed op de hoogte is, laat ze anderen zien dat ze weet wat ze doet.” serieus te nemen)

  2. Natte Otter

    Ze is zeker goed in haar groene idealen om te zetten in acties.

    En ik denk dat iedereen een schonere groenere stad wil.

    Helaas heb ik vaak het idee dat ze zich leiden door haar idealen in plaats van de realiteit en praktische gevolgen.

    Als ik naar een vriend of vriendin aan de andere kant van het centrum moet ben ik er langer mee bezig dan ik bijvoorbeeld naar Hollandse Rading, De Bilt of Hilversum moet. Kan me voorstellen dat een stilstaande auto met motor aan ook niet erg lekker voor het milieu is.

  3. Johan

    En terecht! Chapeau voor onze wethouder die de stad weer leefbaar weet te maken!

  4. [email protected]

    Ach het is een leuke meid om te zien, maar dit is gewoon weer een farce, als Lot het inhoudelijk zo goed weet waarom dan niet in discussie met Kees van Oosten van de Klimaatpartij.
    Nee dit is gewoon weer een flut benoeming van de politieke elite, ons kent ons, over de rug van de belastingbetaler.
    Ik zou zeggen, kijk hier eens op;http://www.klimaatpartij.nl/.

  5. Herman

    Leuk en terecht!

    Utrecht wordt steeds mooier en leuker naarmate er minder auto’s te zien zijn. Neem eens een kijkje op de Mariastraat of Jacobistraat.

    De autolobby zal wel weer gaan zeuren, maar al die auto’s passen nu eenmaal niet in de stad. Ga lekker fietsen, lopen of neem het OV.

  6. Jaap

    Terecht? De wethouder heeft de afgelopen tijd heel erg veel kritiek gehad op haar plannen en uitvoeringen. Vaak zeer terechte klachten van echte binnenstad bewoners van wie de woonsituatie onmogelijk wordt gemaakt. Ze heeft vrijwel nooit gereageerd op deze klachten en de binnenstad bewoners gewoon genegeerd. Ze dult kennelijk geen tegenspraak een vaart haar eigen koers. En zij wordt dan genomineerd voor de prijs van beste lokale bestuurder? Het is wereld op zijn kop.

  7. Bisazza

    6 januari 2016 was de dag….. De dag waarop ik het vertrouwen in de politiek compleet ben verloren. Wat een wassen neus zeg.

    Komt Lot nou nog een keertje op de Oudenoord kijken waar voor een files haar maatregelen hebben gecreëerd?

  8. Johan

    De jury maakt een belangrijke denkfout. Een goede activiste is nog geen goed bestuurster. Met het doordrukken van haar verkeerspestplannen toont zij zich een bekwaam activiste maar faalt zij als bestuurster. Een bestuurster houdt rekening met alle belangen en destilleert hier een beleidsmatige synthese uit. En hierin schiet ons Lotje schromelijk tekort.

  9. Jiri

    Dit is lachwekkend. Welke automobilist in Utrecht neemt dit mens nou serieus. Wereldvreemde struisvogel met enge politieke trekjes. Symbool politiek ten top!

  10. Nedo

    Best Herman, Er zijn ook heel wat mensen die tegen wil en dank afhankelijk zijn van gemotoriseerd vervoer. Wij hebben niet allemaal de luxe dat we met voet, fiets of OV naar het werk kunnen. Er zijn tevens genoeg mensen die wegens ziekte, ouderdom of een lichamelijk beperking aangewezen zijn op een auto. Maar daar denk jij niet aan. Jij gaat er vanuit dat iedereen in de stad jong en fit is. En iedereen die ook maar een beetje kritiek heeft op de plannen is volgens jou meteen een verstokte automobilist (autolobby). Jij generaliseert. Bah!
    Overigens zijn veel plekken in de binnenstad misschien wel mooi en open, maar ik vind het juist gevaarlijker geworden. De fietsers hebben nu ruim baan (ook op de stoep) en houden totaal geen rekening met voetgangers, zoals ik. Daar wordt dan weer niets tegen ondernomen door onze ‘beste lokale bestuurder’ Lot.

  11. Willem

    @Jaap: ik weet niet precies wie of wat je bedoelt met “echte binnenstadbewoner” maar ik schaar mij na 30 jaar binnenstad daar ook onder en ben het van harte eens met het beleid van Van Hooijdonk. De binnenstad wordt langzaam maar zeker weer leef- en bewoonbaar.

  12. Johnny

    Goed bestuurder? De dood in de pot voor de stad deze mevrouw.

    Heb nog een weekje vakantie en vandaag en gisteren een bereikbaarheidstest gedaan. Met de auto rond het middaguur vanaf Oudenrijn in precies een half uur in de Bijenkorf Amsterdam (A2, Rijnstraat, Stadhouderskade, Vijzelgracht/straat, Rokin, Damrak). Ook met de auto rond het middaguur vanaf Oudenrijn eveneens in precies een half uur in de Bijenkorf Utrecht (Graad van Roggeweg, Westplein, Daalsetunnel). Utrecht is nu dus al slechter bereikbaar dan Amsterdam en met alle plannetjes die Lotje nog voor ons in petto heeft wordt dit alleen maar slechter.

    Utrecht dreigt dood te bloeden onder haar beleid. En tegen allen die zeggen neem toch de fiets of het OV. Ja, terecht, als het kan. Maar veel reizigers laten zich niet dwingen en kiezen voor een optimale reistijd. En die bezoekers raakt Utrecht kwijt.

  13. jaap

    Er worden nu meer bomen gekapt dan ooit.

  14. Johan

    @ Willem.

    Ik ben een binnenstadsbewoner, hartje Museumkwartier, al 14 jaar ondertussen. En doe bijna alles te voet, soms per fiets en een auto gebruik ik nagenoeg niet meer. Ik ben desondanks van mening dat het centrum van Utrecht ook per auto goed bereikbaar moet zijn. Voor een levende, zich ontwikkelende en vitale stad is dat essentieel.

  15. Sarah

    @Johnny: dan ga jij toch lekker naar de Bijenkorf in Amsterdam?! Doei!

  16. Jaap

    Beste Willem, het zou zomaar kunnen dat wij NIET in dezelfde straat wonen. Vanwege de mooie plannen van Lot ervaren de bewoners in onze straat erg veel overlast. Klagen bij het wijkbureau heeft geen zin, want Lot heeft hun verboden om met echte goede oplossingen te komen. Wij worden simpelweg genegeerd. Haar wil is wet en wij als bewoners hebben geen inspraak. Dat lijkt mij geen goede eigenschap voor een goede bestuurder, maar eerder voor een dictator. Mocht er bij jou in de straat nog een leuke en betaalbare woning beschikbaar zijn (of komen), dan houd ik mij warm aanbevolen. 🙂

  17. Emiel

    In de file staan op de Oudenoord: als je slim bent pak je de volgende keer toch de fiets, bus, of een andere route?

  18. Objectivist

    Het is ook maar een kwestie van wat de definitie van een “beste lokale bestuurder” is die men wenst te hanteren. Van Hooijdonk is in mijn beleving een gevaarlijk ongeleid projectiel dat niet geremd door enige kennis van zaken, rede of logica simpelweg haar groene dystopie doordrukt middels genadeloos pragmatisme.

    De milieuzone is slechts het topje van de ijsberg. Je moet maar durven! De complete binnenstad immobiliseren zonder dat er ook maar énig bewijs is dat dergelijk draconische maatregelen ook maar vaag bijdragen aan het gestelde doel van een schonere lucht en stabieler klimaat… Mevrouw van Hooijdonk sjoemelde zelfs bewust met de cijfers om haar zin door te rammen, als een real-life vrouwelijke Frank Underwood uit de populaire serie genaamd House of Cards.

    Dit is geen bestuurder. Dit is een door ideologie verblinde genadeloze machswellustelinge met ernstig verstoord moreel kompas. Kennelijk acht Binnenlands Bestuur zulks lovenswaardig….Ongekend.

  19. Peter V

    Herman,

    Wat zeg jij nou? auto’s horen niet in een stad?
    Ben je ook al zo’n inteeltbewoner die van onze stad van de echte Utregters een dorp wil maken?

    Een stad moet bereikbaar blijven, die dronken studenten nemen maar het OV.

    Ben je nou helemaal van LOTJE getikt!

  20. Johnny

    @ Sarah

    Was jij niet die fundamentalistische moeder die haar kindjes voor in de bakfiets zet, met mondkapjes voor tegen de vieze lucht? Ik ga zeker weer naar Amsterdam. En met mij heel, heel veel anderen die in een ander stad gaan winkelen of werken omdat Utrecht niet meer bereikbaar is. De dood in de pot voor de stad, deze genomineerde vrouw.

  21. cameo

    D’r zijn van die momenten dat je je eigen ogen niet geloofd. Dit is er zo een.

    Lotje in de prijzen? Welke … heeft dit verzonnen?

    Als échte Utrechter/binnenstad bewoner (nog net niet weggepest) die zijn eigen wijk nauwelijks nog in kan door haar zotte maatregelen zou ik zeggen: meid pak je biezen en probeer het ergens anders nog eens een keer……of eigenlijk…. doe maar liever niet! Terug naar je dorp!

    Cameo

  22. Utregger

    Ik ben als bewoner wel blij met haar plannen. Van mij mag het hele centrum autovrij gemaakt worden en vele andere wijken autoluw. De luchtkwaliteit in Utrecht is gewoon te slecht, en daar moet iets aan veranderen. Lot probeert dat tenminste. Jammer dat sommige mensen langer om moeten rijden, maar als we daardoor langer leven door minder fijnstof heb ik dat er wel voor over. Daarnaast: als de auto echt alleen gebruikt wordt binnen de stad door de mensen die echt niet anders kunnen, en de rest van het volk gewoon gebruik maakt van de uitstekende openbare voorzieningen en fietsroutes, zoals in veel Duitse steden al gebruikelijk is, wordt de doorstroom vanzelf beter.

  23. Michiel

    Ik vind de ongefundeerde kritiek van mensen die hier reageren storend. Gewoon wat vaag geroep en alleen omdat het autogebruik wat ingeperkt wordt. Alsof de openbare weg er alleen voor jou is. Die leus “van lotje getikt” die telkenmale weer de revue passeert ontstijgt het niveau kleuterklas ook niet. Beschamend werkelijk. Maar ook in Utrecht wonen mensen en mensen zijn nu eenmaal onuitstaanbare figuren. Gelukkig beperkt het zich tot wat berichten plaatsen op DUIC, want van enige andere acties heb ik niet kennis mogen nemen. Dat overigens terzijde.

    Ik vind de nominatie geheel terecht. Eindelijk pakt de gemeente een beetje door met het gemaakte beleid. Dat weet Van Hooijdonk gewoon te realiseren, ondanks alle (soms ongetwijfeld terechte) kritiek. En als je het er niet mee eens bent met het beleid dat wordt uitgevoerd: gewoon eens gaan stemmen de komende verkiezingen (slechts 54% heeft in 2014 gestemd in Utrecht!). Zo werkt dat in een democratie. Als iedereen André van Schie had aangekruist op het papiertje konden we allemaal weer de auto in.

  24. Henk

    @ Michiel

    Een wethouder die door haar activisme zoveel kritiek oproept mist het vermogen draagvlak te creëren en verdient daarom deze nominatie niet. Daar gaat het hier om.

  25. Michiel

    @ Henk

    Je vergeet geloof ik dat de wethouder de taken dient te vervullen op basis van wat de gemeenteraad in hoofdlijnen qua beleid vaststelt. Het is nu ook niet zo dat Van Hooijdonk in haar eentje de hele show aan het runnen is.

    Ik begrijp ook niet helemaal waarom het groenlinks-beleid als “activisme” bestempeld zou moeten worden. Geldt dat dan ook als de auto ruim baan krijgt onder een andere raad en andere wethouder? Dan wordt er toch ook geen draagvlak gecreëerd onder dat deel van de bevolking dat wel wat ziet in minder auto’s? Of is dat alleen niet belangrijk als het zaken betreft waar je het wel mee eens bent?

    Het verbaast ergens ook weer niet dat dit beleid dat autoliefhebbers niet welgevallig is meteen met grote angst wordt bekeken en de gemeente (in casu Van Hooijdonk) plots zo slagvaardig en met meestermanipulaties haar groene radicaal-activisme weet door te drukken, terwijl de gemeente verder altijd wordt weggezet als exact het tegenovergestelde.

    Vervelende kinderen gaan ook huilen als je hun speelgoedautootje wegneemt. De vergelijking hoef ik niet te maken lijkt me. Het enkel niet eens zijn met bepaald beleid, maakt dat beleid niet slecht. Sommige mensen vinden bereikbaarheid het belangrijkste, andere mensen een kinderboerderij. We hoeven niet allemaal met tranen van woede in de ogen boe te roepen als de kinderboerderij dan gebouwd wordt in plaats van een nieuwe snelweg.

    Punt blijft, dat Van Hooijdonk zoveel weet te bereiken is de reden dat zij is genomineerd. En dat is dus ook terecht.

  26. Hans Versnel

    Interessant dat de directeur van Necker en Naem, het onderzoeksbureau die de nominatie heeft opgesteld, een oud raadslid is van de Gemeente Utrecht. Roel Freeke was dat voor de Christenunie! Een goed netwerk helpt bij zulke nominaties zeker.
    Mevrouw van Hooijdonk blinkt overigens uit in non-communicatie gelet op de regelmatig terugkerende opmerkingen dat ze niet bereikbaar is voor commentaar. Of ‘de wethouder heeft geen behoefte aan een reacties’ aldus haar woordvoerder.

  27. Toine Goossens

    Citaat over Lot van Hooijdonk: ´Deze vertaalslag van ideologie naar actie maakt dat Utrecht steeds meer fietsgericht en minder vervuilend wordt.´

    Ook hier staat weer eens een waarheid als een koe. Laten we eens op deze waarheid variëren:

    Deze vertaalslag van ideologie naar actie maakt dat………..
    – …………. Utrechters die van de auto afhankelijk zijn, nog meer met de nek worden aangekeken.
    – ……….. Utrecht een stad wordt waar fragiele ouderen, gehandicapten en andere ´autoafhankelijken´, niet meer tot het centrum worden toegelaten.
    -…………. Utrechters die per auto van wijk naar wijk moeten, straks drie maal zoveel kilometers moeten maken en navenant meer, door Lot juist bestreden, uitstoot veroorzaken.
    – ………….. Utrecht verschrikkelijk veel geld gaat verspillen dat nodig is om de sociale en zorg transities goed te laten verlopen.
    – …………. Utrecht verschrikkelijk veel geld gaat verspillen dat nodig is voor zwakken in de samenleving.
    – ………….. Utrecht meer en meer een elitaire stad wordt.

    Ook allemaal waarheden als een koe. Maar waarheden als een koe leiden bepaald niet tot een betere, inclusieve wereld.

    Extremisten en fundamentalisten zullen met graagte deze tekst aanhalen om hun eigen waarheden naar voren te schuiven. Niet alleen in Europa gebeurt dat meer en meer, ook Nederland gebeurt dat meer en meer, terwijl juist een partij als de Christen Unie laat zien welke onverwachte, positieve, effecten inclusief denken teweeg brengt.

    Kijk ook naar de inzet van islamitische organisaties doen om inclusief denken in het eigen denken op te nemen.

    GroenLinks is in de lokale discussies volstrekt verkeerd bezig.

    Op:
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/genomineerden-beste-lokale-bestuurder-2015-bekend.9507561.lynkx

    kunt u op Ahmed Aboutaleb stemmen.

  28. Ronald

    Wat een ongeloofwaardige verkiezing zeg.
    Het is een geslaagd idealist, zeker, maar een zeer zwakke bestuurder die zeer veel kritiek van de raad krijgt te verduren en eigenlijk gewoon heel eigenwijs is. Een goede bestuurder weet eenheid te smeden en wordt niet de wacht aangezet door de raad.

    Maar als je erg eigenwijs bent en politiek op dezelfde lijn zit als de jury, dan ben je kennelijk ook direct een goede bestuurder.
    En dat is dan wel weer (pijnlijk genoeg) veelzeggend over deze bestuurslaag.

  29. Freddy

    Namens de zwijgende meerderheid die snappen waarom je dit doet voor ons alle gezondheid ; SUCCES !

  30. cameo

    @Freddy,
    Knap hoor dat jij in je oneindige wijsheid weet wie/wat de zwijgende meerderheid is. Moet je eens bij mij in de buurt komen luisteren….

  31. Toine Goossens

    @ Michiel,
    Speciaal voor jou zal ik het nog eens op een andere manier duidelijk maken.

    Onze burgemeester, Jan van Zanen, beste lokale bestuurder 2014, hield zijn nieuwjaarsrede onder het motto:

    “Utrecht zijn we samen”

    In het interview met DUIC TV formuleert hij dat als volgt: `Dat iedereen meedoet, daar zal ik mijn best voor doen´.

    Onze burgemeester zal nooit met plannen komen die bewust geen rekening houden met inwoners die van autovervoer afhankelijk zijn. Hij denkt aan allen, daarom is hij de beste lokale bestuurder.

  32. Michiel

    @Toine,

    Ik geloof niet dat je wat toegenomen wacht- danwel reistijd in een auto gelijk kunt stellen met het “geen rekening houden met inwoners die van autovervoer afhankelijk zijn”. De wacht/ -reistijd van een auto kan niet belangrijker zijn dan die van een fietser of een voetganger (maar ook niet per sé minder belangrijk). En als ik niet auto mag rijden wegens een handicap en daarom moet fietsen, dan wordt bij het bevorderen van autoverkeer heus niet bewust geen rekening met mij gehouden.

    Als we Utrecht samen maken, dan moet je ook begrip hebben voor het feit dat de belangen van andere mensen dan jezelf voorrang kunnen krijgen. We kunnen niet allemaal onze zin krijgen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).