Lot van Hooijdonk gaat de Utrechtse politiek verlaten en stopt als wethouder. Dat laat ze dinsdag weten in een ontslagbrief aan burgemeester Sharon Dijksma en de gemeenteraad. Van Hooijdonk werkt nog tot uiterlijk 4 december.
Volgens van Hooijdonk is het wethouderschap de ‘mooiste hondenbaan’ die er is, maar ‘lonkt ook steeds meer het leven na het wethouderschap.’ “Een keertje vaker sporten of een mooi boek lezen en wat minder stukken doorploegen is een aanlokkelijk perspectief”, schrijft de wethouder.
“Wethouder zijn in Utrecht betekent een dubbele baan en vol in de wind staan. Ik heb dat altijd (nou ja, veelal) met plezier gedaan maar ik merk dat de pijp niet vol genoeg meer is en de rek eruit begint te raken.” Ze denkt dat de gemeente Utrecht beter gediend is bij een wethouder die met frisse energie haar werkzaamheden overneemt.
Duurzame, groene portefeuilles
Van Hooijdonk was sinds 2014 namens GroenLinks bestuurder in Utrecht. Zij was voornamelijk verantwoordelijk voor duurzame, groene portefeuilles. “Daar ligt echt mijn hart”, zegt de wethouder.
Tekst loopt door onder de foto
“Meer ruimte voor fietsers doet bijvoorbeeld zóveel goed voor de stad: meer ruimte op straat, minder luchtvervuiling, minder ongevallen, een stad op menselijke maat. Daar heb ik me met hart en ziel voor ingezet. Mijn ambities en idealen zijn nog steeds springlevend. Ik ga nu even rust nemen en nadenken over nieuwe, groene toekomstplannen.”
Rots in de branding
“We zijn Lot dankbaar voor alles wat zij voor Utrecht heeft betekend. We hebben natuurlijk respect voor haar keuze, maar we gaan haar ook enorm missen”, zegt fractievoorzitter van GroenLinks Julia Kleinrensink. De partij gaat de komende tijd een opvolger werven.
Kleinrensink: “Ze is voor ons altijd een rots in de branding geweest. Ze heeft visie, weet haar idealen om te zetten in concrete resultaten en is bovendien een fijne collega die altijd bereid is om mee te denken. We hebben onze groene idealen altijd volledig aan haar toe kunnen vertrouwen. Dankzij haar is de stad écht veranderd.”
Volgens Burgemeester Sharon Dijksma is Lot bovenal een hele fijne collega. “Recht door zee, zonder opsmuk, altijd bereid om de helpende hand toe te steken. Ik ga haar zeer missen in het college.”
70 Reacties
ReagerenJammer dat ze weggaat! Ze heeft van Utrecht een mooiere en schonere plek gemaakt. Hopelijk zet haar opvolger haar beleid voort!
Dit is het beste nieuws wat Utrecht in jaren heeft gehad. Komende jaren vallen er helaas nog wel wat gaten te vullen.
Verstandig besluit. Naast veel goede dingen met name de laatste jaren de aansluiting met de inwoners wat kwijt geraakt. Daarom nu nieuwe projecten maar even opschorten en met GL/PvdA de verkiezingen in 2026 in en dan nieuw beleid vormgeven. Lot bedankt.
Ik vond het een hele goede wethouder die de afgelopen jaren Utrecht een fijnere, bewoonbaardere stad heeft gemaakt. Bedankt Lot!
” Lot bedankt”
Ik kan met mijn auto de stad bijna niet meer in!
Ik moet via de rondwegen in files thuis te zien komen!
Parkeertarieven zijn torenhoog!
Parkeerplaatsen zijn minder en minder te vinden!
Ouderen en Invaliden zijn in een sociaal isolement gekomen omdat zij of niet meer bereikbaar zijn of de visite moeten laten betalen a 7.50 per uur!
Daarbij de zeer dure blunders bij de Uithoflijn, Parkeerplaatsen, Overvecht vh gas af, etcetera
Niet de burgers stonden centraal, maar eigen partijbelangen en drammerigheid!
AjUUUUU.
Ik hang de vlag uit eindelijk weg
Jammer voor Utrecht dat ze stopt.
Lot vergeet je niet je bonnetjes te betalen? Zullen we het afronden op 100 miljoen?
Tja niet echt jammer op basis van wat ik allemaal gelezen heb. Teveel eigen agenda teveel machtspolitiek. Te weinig feeling voor de burgers.
Prima werk verricht in het verbeteren van de stad. Goed vaart gemaakt in het mensvriendelijker maken van de straten en de wijken.
Heel jammer dat ze stopt. Niet alles ging goed maar ze heeft de stad een stuk groener, gezonder en veiliger gemaakt. Mijn grote dank daar voor.
Jammer maar begrijpelijk. Dank voor al het werk wat je voor ons Utrechters hebt gedaan Lot!
Echt ontzettend jammer dat ze gaat, vond haar heel ervaren en inhoudelijk sterk. Wat een gemis voor Utrecht!
Ach Eric, wat een gezever!
De stad is onmiskenbaar verbeterd dankzij deze wethouder.
Overigens is de uithoflijn een provinviaal project. Lekker he, zeuren?!
Ja, op haar LinkedIn uiteraard een lofzang over de elementen waar ze aan heeft bijgedragen, zelfreflectie blijft haar echter vreemd. Nergens een terugblik op de door haarzelf aangerichte (financiële) debacles voor de stad.
Al met al, dank voor bewezen diensten maar goed voor de stad dat ze gaat.
Een mooie dag voor Utrecht(ers), maar ik vrees voor wat er voor in de plaats komt.
“Vacature
Met het aangekondigde vertrek van Van Hooijdonk is GroenLinks ook meteen met de zoektocht naar een opvolger begonnen. “We omarmen de diversiteit van de stad en zoeken nadrukkelijk naar kandidaten met een niet-westerse migratieachtergrond”, schrijft de partij in de vacature. Ervaring met besturen, de politiek en het aanjagen van transities vindt GroenLinks belangrijk maar geen vereiste. “We begrijpen dat iemand niet op alle vlakken ervaring kan hebben.” Uiteraard moet de nieuwe wethouder zich kunnen vinden in de idealen van de partij. Strategisch inzicht is handig, net als overtuigend kunnen presenteren. Uiteraard is incasseringsvermogen en stressbestendigheid ook gewenst.”
Goh wat jammer, we zullen haar enorme vakkennis, haar vermogen om te luisteren en kracht om gedegen participatie toe te passen echt heel erg missen.
Goed bezig geweest. Voor de burgers die houden van een schone stad, veel ruimte voor voetgangers en fietsers, groen etc.
Anderen: gewoon verhuizen, dichter bij je werk gaan wonen (auto weg), niet meer in de file staan. Welkom met ov in dé voorbeeld (fiets)stad van NL.
Dank Lot!
Jammer dat ze stopt. Heeft veel voor elkaar gekregen waar misschien niet iedereen het altijd mee eens was maar dat waren vooral zure reaguurders die op deze site graag hun beklag doen, maar dat is natuurlijk wel een kleine minderheid moeten we niet vergeten.
Dat is een verstandig besluit. Ik heb er regelmatig op aangedrongen en de degens gekruist. Het geeft Raad en College de ruimte om met een andere blik, meer rekening houdend met de hele bevolking, naar de toekomst te kijken.
Lot van Hooijdonk begon heel succesvol. Twee keer beste jongste bestuurder is niet niks. Het tekende haar onstuimige inzet voor de stad. Ik wens Lot alle goeds toe.
Jammer dat Lot stopt. Zij heeft er – ondanks de (on)nodige weerstand – voor gezorgd dat de stad voor iedereen een stuk schoner, gezonder en veiliger is geworden! Dank daarvoor!
Goed nieuws. Helaas is de schade die ze heeft toegebracht aan de relatie overheid-burger groter dan welke opvolger dan ook kan repareren. De forse mobiliteitsafname in zeer kleine stukjes utrecht kan ook niet opwegen tegen de hinder en overlast die het elders in de stad heeft gebracht.
Dank Lot! Een visie neerzetten en doorvoeren, tegen gevestigde belangen ingaan om de stad op verstandige wijze beter leefbaar, bereikbaar en schoon te krijgen. Hulde!
Vast met de beste groene bedoelingen, maar wat een oogkleppen had ze vaak.
Geen oog voor de belangen van de Utrechtse burgers en ondernemers, en tegen de negatieve adviezen in toch gewoon doordouwen.
De stad is er aanzienlijk op vooruit gegaan dankzij de inspanningen van deze wethouder! Wel tegen een hoge prijs want de mondige burger is nauwelijks nog bereid om enige offer te brengen voor het algemeen belang. Ik hoop oprecht dat het goed met haar gaat!
Hopelijk trekt een volgende bestuurder zich meer aan van inspraak.
Een goed bestuurder luistert naar alle bewoners, mijn ervaring met van Hooijdonk was dat ze alleen haar eigen parochie diende.
Hoe zit het met wachtgeld ed als je als wethouder zelf ontslag neemt?
Ik mij geen beter kadootje in m’n schoen kunnen wensen…
Ik snap de vermoeidheid, 10 jaar is ook wel heel lang en laat zien dat eigenlijk termijnen op maximaal 2 van 4 zouden moeten staan.
De opvolger kan in de korte nog resterende tijd doen wat is blijven liggen: de singel afmaken en een goede NRU aanleggen.
Verder geen geknip meer bij Ledig Erf en Catharijne Singel en de Maliebaan open houden. Dat na 2026 overlaten aan een nieuw college en raad.
Bedankt Lot en geniet van het leven!
Utrecht is erop vooruitgegaan in tien jaar Lot van Hooijdonk en daar heeft zij een grote bijdrage aan geleverd. Bedankt Lot en het ga je goed!
@FH 08:54
“Hoe zit het met wachtgeld ed als je als wethouder zelf ontslag neemt?”
Volledige aanspraak. Ook als een wethouder of politicus zelf ontslag neemt (ongeacht de reden zelfs…), ontvangt men tussen 2 en 6 jaar aan wachtgeld.
Lot kan voorlopig lekker een boekje lezen.
Geen gelukkige relatie tussen haar en de burger geweest. Ze heeft te veel fout gedaan en vrijwel nooit dat durven toegeven. Politiek dier dat was ze, overleveren, dat kon ze.
Mischien leuke dame voor al die lui die in de stad wonen en alles op de fiets kunnen doen, maar voor degene die in de buitenwijken wonen en een auto voor hun werk buiten de stad nodig hebben en ook geen mogelijkheid hebben om te verhuizen is het niet zo aardig om overal betaald parkeren in te voeren, en zo’n beetje alle doorgaande wegen 1 baans te maken. Alles naar de ring te sturen (die er niet eens is zie de opstoppingen rond overvecht) die inmiddels ook compleet vast loopt .. Utrecht is een knooppunt van verkeersaders, daarin zit ook de kracht van Utrecht, door alles maar vast te laten lopen raakt Utrecht snel deze aantrekkingskracht kwijt.
@herman: praat aub voor jezelf en niet in het algemeen voor de “burger” aangezien een groot deel van de bevolking erg blij is (geweest) met mevr Van Hooijdonk!
Hopelijk wordt haar beleid voortgezet.
@Klaasjan, typische oude politiek reactie van jou.
Deze mevrouw heeft veel fouten gemaakt en werd meestal door de coalitie gered. Als je fouten maakt, moet je dat durven toegeven en niet als politiek dier alleen maar bezig zijn met overleven,
Google eens naar haar fouten, dan ontstaat pijnlijk beeld.
Wat een discriminerende vacaturetekst
Aan al die mensen die de verdiensten van Lot zullen gaan missen. We gaan nog jaren verdriet hebben van deze verdiensten gezien het begrotingstekort van € 100 miljoen. We zullen nog jaren achtervolgd worden door gemeentelijke belasting verhogingen en onbereikbaarheid en onbetaalbaarheid van utrecht met alle gevolgen van dien. Hoop dat we snel aan het herstel kunnen werken nu Lot het zinkende schip gaat verlaten.
Nou, hardstikke doei hè,
Beste Lot,
Wat je achtergelaten hebt bij heel veel inwoners is, je kan allen nog lopende je voortbewegen de rest staat stil. En toch wens ik je voor de toekomst, leef voort in goede gezondheid en harmonie.
Dank je wel…!!!
Van alle mensen die over haar gaan lopen zkn en dat al gedaan hebben, snap dan is 1 belangrijk ding. Geen enkele wethouder kan zelfstandig iets doen. Zij moet uitvoeren wat de raad en welke commissie dan ook beslist. Niks maar dan ook niks kan zelfstandig. Krankzinnig veel geld krijgen kan zij voor deze post wel. De raad zou dat veel meer moeten krijgen. Maar ja, alle reaguurders weten het vaak beter en horen/lezen zichzelf graag. En het gekke is dat ik er soms ook aan meedoe.
De Uithoflijn is gedaan door de Gemeente en Provincie. Kosten ruim 500 miljoen.
Ook een idee om inheemsen voorrang te geven bij het zoeken van een nieuwe (met als light versie: minimaal 1 utrechtse grootouder)?
@Eric
verdiep je is in stadsbestuur? Neem zelf is verantwoordelijkheid voor je stemgedrag? Voordat je je ongenoegen opschrijft ff google doen: hoe werkt een stadsbestuur?
Doe is, ????
De baan zal best wel moeilijk zijn maar kreeg wel het idee dat ze nooit echt met de inwoners bezig was maar meer met een eigen koers. En daardoor veel weerstand heeft gekregen en beschadigd is. Teflon Lot.
Dus dat wordt voor de verkeersambtenaren nog wel een dingetje om de komende tijd te ontlotten en de bewoners van Utrecht weer centraal te zetten en minder grote stappen te nemen. Al met al toch dank.
Geweldige wethouder Veel goede verkeersmaatregelen en verbeteringen openbare ruimte heeft zij gerealiseerd Hulde Jammer dat zij weggaat maar ik heb daar alle begrip voor na zovele jaren intensieve arbeid
Het werd een keer tijd
De reguurders van haar inner circle zijn natuurlijk blij met haar geweest. Alles wat deze yuppen op verkeersgebied wilden is uitgevoerd, ” participatie ” ten top!
Maar de andere Utrechtse burgers met auto kunnen het woord ” inclusiviteit ” niet meer horen. Die staan iedere ochtend en avond vast in de spits omdat deze mevrouw alle toegangswegen naar de stad heeft versmald of een knip heeft ingelegd! En dan komt de Graadt van Roggenweg, Ledig Erf en Catharijnesingel er nog aan, hoe verzin je het? Doorgroeien naar 450.000 inwoners en de infrastructuur totaal om zeep helpen!
Met ” dank” aan de rest vh College!
Heel erg bedankt! Deze wethouder heeft het aangedurfd tegen de algemene stroom in te gaan! Ik woon ook in een buitenwijk en van daaruit is het zeer goed fietsen naar de stad!
Ik begrijp dan een ook niet de mensen die met een auto de stad in willen. Dat heb ik nooit begrepen. Op de fiets ben je vaak ook nog sneller want je hoeft geen parkeerplek te zoeken…!
Eindelijk komt er echt ruimte voor voetgangers en fietsers!!
Bedankt voor al het werk om de stad mooier, groener en leefbaarder te maken!
Voor alle klagers, kijk eens naar deze video uit 1993, waarin een uur lang kriskras door de (binnen)stad wordt gereden met een camera op de auto. Behalve een prachtig tijdsbeeld, laat het toch vooral zien hoeveel mooier Utrecht inmiddels is, zonder auto’s en asfalt overal. Kijk eens naar de video en zeg me eerlijk: was het vroeger nou echt beter met het verkeer in de stad?
https://youtu.be/Ndp4-HLYrig?si=-z8GdCMUnCtE_2mV
Lot heeft veel gedaan maar mogelijk allemaal iets te vroeg. Jongere generaties denken heel anders over autobezit en gebruik. Dus nu de stad wat bij laten komen en even pas op de plaats. En projecten waar participatie tekort schoot als Weerdsingel, Maliebaan, Ledig Erf, Graad van Roggenweg even parkeren.
De Catharijne singel afmaken (niet de knip maar het ontbrekend deel) en die en de binnenstad op 30 km/u zetten zou wel zinvol zijn.
Utrecht heeft los van zijn studenten veel (semi) overheid. Daar moet je juist veel thuiswerken en die categorie mensen hoeft geen rekening te houden met de mensen in de commerciële sector (en dan bedoel ik het niet-managementdeel en het niet-consultantdeel van de commerciële sector)
De eersten zullen met ramkoers voor 2030 gaan omdat ze lokaal nog genoeg draagvlak hebben onder studenten en thuiswerkers.
@ De Utregter
De vacature tekst, die aangeeft dat ervaring op alle punten niet noodzakelijk is, geeft wel aan dat Groenlinks niet begrijpt dat ze de vierde stad van Nederland aan het besturen zijn. Ervaring en een passend CV zijn juist wel van belang.
Huidskleur of migratieachtergrond doet helemaal niet terzake. Zo blijf je juist de verschillen benadrukken tussen mensen. Het gaat om de juiste persoon op de juiste plek ONGEACHT sekse, seksuele voorkeur, geloofsovertuiging, land van herkomst of huidskleur.
Was wel fijn geweest als ze het akkefietje met de parkeer-nep-app nog even had opgelost.
Wie denkt dat deze wethouder voor een betere luchtkwaliteit in onze stad heeft gezorgd, komt bedrogen uit:
“Het verkeer in een file stoot meer vervuilende stoffen uit dan het verkeer dat gewoon kan doorrijden.”
Bron: https://iplo.nl/thema/lucht/vaststellen-luchtkwaliteit/congestiefactor-verkeer-berekenen/
“Ze was nooit met de bewoners bezig.”
Ondertussen is de stad de laatste 10 jaar enorm verbeterd. Verstokte autorijders kunnen nog steeds autorijden, maar de stad wordt meer en meer vriendelijk voor die bewoners die een andere vervoerswijze verkiezen.
En daar worden ALLE bewoners beter van.
Ronduit discriminerende vacature, die zijn verboden in Nederland.
Het is ook zo opgesteld dat het lijkt alsof ze bij GL al iemand in gedachten hebben met deze superkorte procedure: solliciteren tot 11-11, gesprekken 16/17-11, aantreden op 4 december.
Solliciteren lijkt daamee verzakt tot een procedure voor de buhne, net zoals inspraak en andere democratische waarden waar een ‘sterke overheid’ alleen maar last van heeft.
De PvdA zou er verstandig aan doen om meer afstand tot deze partij te scheppen ipv er een gruwelijk afschuwelijk huwelijk mee aan te gaan.
Fijn dat ze weggaat, de ouderen, zwakkere gehandicapten heeft ze totaal geen oog voor gehad.Nu struikel je over de fietsen, zelfs wandelen met familielid in rolstoel is door fietsen geparkeerd op de stoep niet meer mogelijk.En ouderen afhankelijk van auto krijgen door kosten en app geen bezoek meer .Dank namens hen
Mijn god wat ga ik haar missen! Nu hopen op een waardige opvolger die haar goede werk met net zoveel energie kan voortzetten. Utrecht is mede dankzij Lot een mooiere, betere en aangenamere stad geworden de afgelopen tien jaar.
Lot dank voor alles! En nu even tijd voor jezelf hopelijk.
Nou,nou….we zijn de beste fietsstad van de wereld geworden, gefeliciteerd hoor!
Waar een eens kleine stad, toch groot in kan zijn, laat me niet lachen zeg.
Diezelfde asociale fietsers, die hun fiets overal dumpen, die lak hebben aan verkeersregels, door rood licht rijden, en waar ik al heel vaak vol voor op de rem moet staan met mijn vrachtwagen om ze niet er onder te krijgen!
En ja autohaters….ik breng met mijn vrachtwagen dagelijks spullen naar de winkels om ook jullie behoeftes te vervullen, doe ik niet op een bakfiets.
Word eens socialer, en denk aan ALLE burgers van Utrecht eo. die gewoon hun auto hard nodig hebben.
Kom als College eens met een gedegen verkeersplan waardoor de files en dus fijnstof gaan verminderen.
30 kilometer in de stad geen probleem,
Stoplichten die nou eens wel goed op elkaar zijn afgestemd bij een bepaalde snelheid ( groene zone)
stoplichten die geen 2 of 3 minuten wachttijd hebben ( fijnstof) omdat er een verdwaalde fietser op het knopjeheeft gedrukt, doe dat bij een hoger aantal fietsers/bromfietsers
betere ontsluitingswegen naar de snelwegen en rondwegen, dus niet versmallen, maar verbreden. Dan is waarschijnlijk een verbreding van de A27 ook niet hoognodig, want het loopt vast omdat de forenzen de stad moeilijk in kunnen!
Natuurlijk geen knips bij het Ledig Erf en de Catharijnesingel, want vervoer gaat nu andere routes zoeken om van A naar B te moeten komen, zo werkt dat in de 21e eeuw!
Maak het OV betaalbaar of gratis
Ik hoorde Lotte over een 10 minuten stad, weet niet hoor, ( misschien destijds in Tilburg) maar bvb van Leidsche Rijn naar het stadion is ongeveer 45 minuten met openbaar vervoer, auto, en over het fietsie maar niet te spreken.
Samenvattend: er kan veel, er kan veel INCLUSIEF, maar dan moet er wel een politieke wil zijn, en die mis ik al 10 jaar volkomen bij dit College!
Ik ben vooral teleurgesteld in de Pvda die er ooit was voor de arbeiders en mensen die het moeilijk hadden, die zitten nu al jaren in de achterzak van GroenLinks….Wanneer word je wakker Hans Spekman?
Ze heeft best wel dingen verkeerd gedaan, soms op het arrogante af ontkennen.
Hier op de DUIC werd ze soms beschuldigt van zaken waar ze niets mee te maken had.
Maar ze heeft wel veel verkeersverbeteringen doorgevoerd, zoals de singels die veel aangenamer zijn geworden. Hopelijk wordt de Maliebaan afgemaakt.
Ben blij dat ze weg gaat, en nu de rest nog.Zal er een extra blikkie op drinken.
Beste nieuws van het jaar!
Beste Lot, Utrecht draait niet alleen om rood asfalt,knippen, expats,studenten, internationale uitstraling en hoogopgeleide activisten.
Utrecht is voor sommige ook nog Utreg! (of is dat te asociaal)
En laat deze doelgroep nooit gehoord zijn. Eigenlijk door de de hele gemeenteraad niet.
Die Maliebaan wordt straks een dood stuk leeg asfalt terwijl de rest van de wijk met extra verkeersoverlast te maken krijgt.
De kruising met de Nachtegaalstraat aanpakken is goed, zelfs met een ovonde. Maar laat de Maliebaan verder met rust.
Na negen moties van wantrouwen en afkeuring die gesteund werden door de hele oppositie en waarbij zij keer op keer slechts gered werd door de coalitiepartijen, is het de allerhoogste tijd dat ze weggaat.
Het wethouderschap “de mooiste hondenbaan” noemen, is zeer, zeer onfatsoenlijk.
Lot, diep respect voor al jouw inzet! Hoge bomen vangen veel wind. Het ga je goed.
Dankjewel Lot voor je enorme inzet alle goede initiatieven. Ik ben dankbaar en trots om in een stad te mogen wonen met zo’n sociaal en vooruitstrevend bestuur. De stad blijft maar mooier worden. Eens met alle complimenten van de andere regeerders!
@ Subo
Sociaal bestuur? Wat bedoel je precies met sociaal?
https://www.duic.nl/politiek/utrecht-presenteert-begroting-met-flinke-bezuinigingen-voor-volgend-jaar/
Wie denk je dat moet boeten voor die exorbitant hoge, opgebouwde schuld?
https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3581648/utrecht-stevent-af-op-miljoenentekort-forse-bezuinigingen-in-de-sociale-zorg
Hartelijk dank Lot voor alle goede inspanningen die de stad terecht de beste fiets stad ter wereld maakt volgens veel internationale media.