Wethouder Mirjam de Rijk doopt Ecoboot | De Utrechtse Internet Courant Wethouder Mirjam de Rijk doopt Ecoboot | De Utrechtse Internet Courant

Wethouder Mirjam de Rijk doopt Ecoboot

Wethouder Mirjam de Rijk doopt Ecoboot

Met een demonstratie van het innovatieve ophaalsysteem doopt wethouder Mirjam de Rijk vandaag de Ecoboot in de Oudegracht. De Ecoboot is, na de Bierboot, het tweede elektrisch aangedreven vrachtschip van Utrecht. De boot neemt het werk over van de huidige vuilnisboot en kan meer. Aan boord kliko’s legen, tegelijk glas, papier en restafval meenemen en extreem lange of zware vracht vervoeren.

De Ecoboot is met haar zestien bij vier meter ongeveer vier meter langer dan de huidige vuilnisboot, waarbij het restafval los of in vuilniszakken in het open ruim wordt gestort. Het nieuwe schip werkt met kliko’s. Met dezelfde hefboomtechniek als op vuilnisauto’s worden de kliko’s geleegd in afvalcontainers, vergelijkbaar met de ondergrondse containers in de stad. Acht uitneembare containers van ieder drie kubieke meter herbergen de aparte afvalstromen. In het schip passen ook 26 rolcontainers of 24 koel/vriescontainers. Met een elektrisch aangedreven kraan kan de boot ook vracht van en naar straatniveau, in en uit de boot takelen. ‘s Nachts wordt de accu opgeladen voor de volgende dag. Het schip haalt dagelijks verschillende afvalstromen tegelijk op. Ook derden van buiten de gemeente kunnen gebruik maken van het schip. Bijvoorbeeld voor verhuizingen, verbouwingen en het verplaatsen van groot materiaal. Dit vermindert vrachtverkeer in de historische binnenstad en daarmee luchtvervuiling.

Voor de Ecoboot krijgt de gemeente Utrecht subsidie via het Europese project Connecting Citizen Ports 21 van Interreg. De Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht en Nieuwegein werken binnen Interreg samen met binnenhavens in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Het ontwerp van het Utrechtse ‘multi purpose vessel’ is voor deze steden een voorbeeld voor het optimaal en duurzaam vervoeren van goederen in historische binnensteden. De extra kosten voor de elektrische aandrijving zijn gefinancierd uit het Actieplan Goederenvervoer van de gemeente. Sinds 2010 vaart de elektrische Bierboot al door de Utrechtse grachten.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).