Wethouder Van Hooijdonk is nog altijd positief over de milieuzone | De Utrechtse Internet Courant Wethouder Van Hooijdonk is nog altijd positief over de milieuzone | De Utrechtse Internet Courant

Wethouder Van Hooijdonk is nog altijd positief over de milieuzone

Wethouder Van Hooijdonk is nog altijd positief over de milieuzone
Milieuwethouder Lot van Hooijdonk is nog altijd zeer te spreken over de milieuzone. Ondanks de kritiek die de laatste weken is opgelaaid ziet ze nog veel positieve kanten van de maatregel en constateert ze dat het Rijk niet meewerkt aan het plan.

Milieuwethouder Lot van Hooijdonk is nog altijd zeer te spreken over de milieuzone. Ondanks de kritiek die de laatste weken is opgelaaid ziet ze nog veel positieve kanten van de maatregel en constateert ze dat het Rijk niet meewerkt aan het plan.

Dat zegt ze vandaag in een interview met het Algemeen Dagblad. Van Hooijdonk ziet graag dat het Rijk mee zou werken aan een snelle ontwikkeling van een eenduidig verkeersbord voor de zone en dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer meewerkt aan het waarschuwen van automobilisten buiten Utrecht voor het gebied.

De laatste weken nam de kritiek toe op het stuk binnenstad waar oude, vervuilende diesels niet meer in welkom zijn. Zo zou de zone makkelijk te omzeilen zijn via sluiproutes, zouden mensen buiten Utrecht geen weet hebben ervan en door het Volkswagen-schandaal werden er ook vraagtekens gezet bij het effect van de zone.

Van Hooijdonk zegt nu dat de milieuzone ondanks alle kritiek veel effect heeft. Als argument voert ze onder andere aan dat het niet voor niks is dat Rotterdam vanaf 1 januari volgend jaar eenzelfde zone invoert evenals Amsterdam dat ook plannen aan het maken is. “Het verschil met vorig jaar is gigantisch: er zijn nagenoeg geen vieze auto’s meer in Utrecht. De milieuzone lijkt dus een succes te worden. Door de sloopregeling is het Utrechtse wagenpark ook al veel schoner geworden. Dat zijn structurele verbeteringen.”

14 Reacties

Reageren
  1. Wilko

    Terecht Lotte. Opkomen voor de gezondheid van onze kinderen en niet die paar oude mannen die perse in hun twintig jaar oude auto willen rijden!

  2. Teun

    Inderdaad, ophoepelen met die vieze koekblikken.

  3. Bisazza

    Ik ben zelf niet bepaald een voorstander van deze milieuzones. Ik ben geen tegenstander van milieubevorderende maatregelen echter zou ik pas overtuigd zijn zodra ik een onafhankelijk onderzoek onder ogen krijg waaruit blijkt dat de uitstoot daadwerkelijk afneemt. Ik zie door alle milieuzones, stoplichten die langer op rood staan om autogebruik te ontmoedigen, milieuknippen tot op heden enkel resulteren in gigantische files en stilstaande auto’s die gezamenlijk weer gigantisch veel uitstoten. Ik ben van mening dat dit niet bevorderlijk kan werken voor de hoeveelheid uitstoot. Ik geloof zelf nog om op een zo juist mogelijke manier de auto’s zo snel mogelijk de stad in te laten rijden en zo snel mogelijk er weer uit. Prettig voor het milieu, de middenstand (het word niet ontmoedigd om naar Utrecht te komen) en scheelt veel irritaties. Prima dat ze het proberen op deze manier maar heb ook de ballen indien het niet werkt het ook weer compleet af te schaffen.

  4. BramD

    Wordt er ook gemeten wat het resultaat is?
    En dan niet het aantal auto’s maar de kwaliteit van de lucht. Ik neem aan dat er een nul-meting is gedaan.

  5. Objectivist

    Het blijft toch prachtig om te zien hoe nutteloze ambtenaren hun absolute wanbeleid vergoeilijken met weinig anders dan wat retorische foefjes:

    Quote: “Het verschil met vorig jaar is gigantisch: er zijn nagenoeg geen vieze auto’s meer in Utrecht.”

    Merk de woorden “vieze auto’s” op. Daarmee impliceert mevrouw dat de auto’s die nu nog in Utrecht rondrijden nagenoeg allen dus “schoon” zijn, ondanks dat ook die auto’s uiteraard gewoon benzine & dieselwalmen uitbraken(!), ware het in mogelijk slechts marginaal mindere mate dan in de situatie voorheen….Wat voor een 1984-achtige Newspeak is dit?

    Quote: “De milieuzone lijkt dus een succes te worden. Door de sloopregeling is het Utrechtse wagenpark ook al veel schoner geworden.”

    Hier hetzelfde retorische foefje met het woord “schoon”, waar de enige juiste kwalificatie “mogelijk minder vervuilend” zou zijn.

    Nu de hamvraag: Waar zijn de cijfers waar een werkelijk positief effect op de luchtkwaliteit uit blijkt…? Het enige dat de stellingen van mevrouw van enig feitelijk cachet zou kunnen voorzien….

  6. Jiri

    Dit mens is totaal ongeloofwaardig geworden. Symboolpolitiek van de bovenste plank. Alsof dat ene dieseltje invloed heeft op de luchtkwaliteit. Probleem ligt bij de A2-A12-A27-A28-N-weg Maarssen. Maar zoals eigenlijk wel vaker, is een juist wereldbeeld van struisvogelende GroenLinksch mensen totaal misvormt. Leven in de eigen idealistische cocon-wereld. Levensgevaarlijk!

  7. Jiri

    Het stoom kwam weer uit mijn oren en het schuim stond bij het horen van een GroenLinksch mens mij weer op de mond, dat ik bijna vergeet te vragen aan wethouder Lot: Fijn dat het aantal auto’s is afgenomen, maar is de luchtkwaliteit ook verbeterd?!? Het antwoord laat zich raden…..

  8. kees van oosten

    Er is in juni 2014 een nulmeting gedaan. Bij mijn weten is die nog niet herhaald. De gemeente heeft over metingen die ná de in werking treding van de milieuzone zouden hebben plaats gevonden tenminste nog niets bekend gemaakt. Ik heb ze vandaag met een wob-verzoek opgevraagd.

    Overigens er wordt maar één meting gedaan in de milieuzone: op de Catharijnesingel.

  9. cico

    hehe… ik vind de struisvogel een leuk beeld voor het milieubeleid van Groenlinks. Negeert alle snelwegen om de stad, alsmede andere vervuilers als de scheepvaart, zware industrie of zelfs de tweetakt brommers. Zolang er maar geen bestelbus langs het hoofdkantoor op de Oude Gracht rijdt.

  10. henkie

    Ik zou graag wat cijfers zien van Lot. De rest is gebakken lucht.

  11. Paul

    ‘Niet voor niks voert Rotterdam ook een milieuzone in’, zegt de Utrechtse wethouder om het succes te onderstrepen. En hier in Rotterdam voert de wethouder aan een milieuzone zeker werkt, anders had Utrecht het niet gedaan.
    En dit zijn volwassen mensen.

  12. Wilko

    @coco

    Volgens mij is GroenLinks ook gewoon tegen tweetakt brommers en de snelwegen hoor. Misschien komen de tweetakt brommers nog. De snelwegen zijn onderdeel van het rijk en dat is VVD gebied. Helaas.

  13. Michel Post

    Ik ga voor de stelling dat de milieuzone juist leidt tot verslechtering van de luchtkwaliteit en tot verhoging van de CO2 uitstoot. Door vieze auto’s te weren komt er simpelweg ruimte voor grotere aantallen minder vieze auto’s (in werkelijkheid overigens bijna even vieze auto’s). Ik snap dat Lot van Hooijdonk graag haar symbool wil realiseren en dit symbool nu probeert te verdedigen, maar de luchtkwaliteit gaat er niet op vooruit. Ook het aanscherpen van de milieuzone zou niet werken, want ook dan zal zonder volume maatregelen de (op papier) vrijgekomen milieugebruiksruimte worden ingevuld met grotere aantallen (op papier) schonere auto’s. In plaats van volumemaatregelen te treffen gaat de gemeente door met de bouw van grote autoparkeergarages, zelfs binnen de milieuzone. Voorlopig blijft Utrecht de stinkende autostad die Utrecht al heel lang is.

  14. ruud

    Om te zeggen dat “het verschil met vorig jaar gigantisch is” moet je toch écht van Lotje getikt zijn! De bij het raadsbesluit behorende rapporten van ingenieursbureau’s geven aan dat dit onderdeeltje slechts een vrijwel onmeetbare “verbetering” inhoudt. Het grootste effect valt te bereiken met het Openbaar Vervoer dat immers 16 uur per etmaal door de binnenstad rijdt! Maar aan electrisch vervoer wil het gemeentebestuur nog steeds niet aan en zal door de tekorten van Tivoli ook wel nooit meer worden ingevoerd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).