Wethouder Van Hooijdonk plant boom waarmee vernieuwde Europalaan in Utrecht is geopend Wethouder Van Hooijdonk plant boom waarmee vernieuwde Europalaan in Utrecht is geopend

Wethouder Van Hooijdonk plant boom waarmee vernieuwde Europalaan in Utrecht is geopend

Wethouder Van Hooijdonk plant boom waarmee vernieuwde Europalaan in Utrecht is geopend
Foto: Tamar Huijbregts
Voordat de herinrichting van de Europalaan-Noord in Utrecht kon doorgaan, moesten meer dan honderd bomen het veld ruimen. Na juridisch getouwtrek is dit uiteindelijk gebeurd en inmiddels zijn de werkzaamheden afgerond. Om dit te vieren plantte Lot van Hooijdonk woensdag een nieuwe boom langs de weg. Tegelijkertijd was dit haar laatste openbare activiteit als wethouder in Utrecht.

Voordat de herinrichting van de Europalaan-Noord in Utrecht kon doorgaan, moesten meer dan honderd bomen het veld ruimen. Na juridisch getouwtrek is dit uiteindelijk gebeurd en inmiddels zijn de werkzaamheden afgerond. Om dit te vieren plantte Lot van Hooijdonk woensdag een nieuwe boom langs de weg. Tegelijkertijd was dit haar laatste openbare activiteit als wethouder in Utrecht.

Vorig jaar maakte de gemeente bekend dat er zo’n 125 bomen gekapt moesten worden voor de herinrichting van de Europalaan-Noord. Hierbij werd ook gezegd dat er 143 exemplaren zouden terugkeren. Dit was tegen het zere been van de Utrechtse Bomenstichting die, na tevergeefs bezwaar te hebben gemaakt tegen de plannen, naar de rechter is gestapt. In maart van dit jaar besloot de rechtbank dat de gemeente de bomen mocht kappen.

Inmiddels is de herinrichting afgerond. Het gaat om het deel tussen het Anne Frankplein en het Europaplein. De weg is anders ingericht; zo is onder meer de busbaan naar het midden van de rijbaan verplaatst. Er zijn vrijliggende fietspaden met voetpaden ernaast en ook is het oversteken makkelijker gemaakt. Dit alles moet ervoor zorgen dat de doorstroom beter wordt en de weg is alvast aangepast om de komst van de vele nieuwe bewoners van de toekomstige wijk Merwede goed aan te kunnen.

Wethouder

Ook zijn er 70 bomen geplant. De overige 73 exemplaren komen later, wanneer het oostelijke deel van de Europalaan wordt aangepakt. Wethouder Lot van Hooijdonk plantte donderdag symbolisch een boom. “Het duurt nog heel even voordat de bewoners van Merwede hier zijn, maar we zijn blij dat de werkzaamheden zijn afgerond”, aldus de wethouder.

Dit was ook de laatste openbare activiteit van Van Hooijdonk als wethouder. Begin november maakte ze bekend na ruim 10 jaar te stoppen met het ambt. Ze gaf destijds aan dat ze tot 5 december in het college zou blijven.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Don

    Vreemd als er bij Amelisweerd gekapt en herplant wordt schreeuwt de gemeente moord en brand en hier dwingen ze het af via de rechter.

  2. peter

    Ach gut, dezelfde boompje die binnenkort fijnstof in gaan ademen, omdat deze mevrouw niet alleen de Europalaan heeft versmald, maar straks ook nog de Graadt van Roggenweg!

    Heel fijn als er beurzen zijn!

    En iedereen laat dit College maar haar gang gaan!

  3. Margriet

    De kaalslag hier is onvoorstelbaar, de weg is gelegd waar vroeger de bomen stonden en waar de weg was staan nu een paar sprietjes naast een brede asfalt busbaan. Waanzin.

  4. Nina

    @ peter

    Het onderbuikgevoel sussen van een paar, mag ons inwoners wat geld en offers kosten 🫤

    De luchtkwaliteit schiet er alvast niks mee op.

  5. Boogschutter

    @ Don

    Beste Don,
    Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar het vergelijken van deze situaties is niet eerlijk. Bij de herinrichting van de Beneluxlaan, die zich binnen de bebouwde omgeving van onze stad bevindt, gaat het om een afweging binnen een stedelijke context, waar bomen worden vervangen en het groen uiteindelijk behouden blijft. Het gaat hier om een vorm van compensatie die lokaal haalbaar en noodzakelijk is.
    Aan de andere kant betreft het de bomen van – en bij het landgoed Amelisweerd wat een uniek en eeuwenoud ecosysteem is dat niet zomaar te herstellen is als het eenmaal verloren gaat. Het is dus helemaal niet hypocriet zoals jij lijkt te beweren om de ene situatie te accepteren en in de andere juist extra bescherming te eisen. Het draait om maatwerk: er moet geleken worden naar wat in elk geval de beste oplossing is voor natuurbehoud en leefbaarheid.

  6. Koel Hoofd

    @Boogschutter
    De desbetreffende A27 strook is geen eeuwenoud uniek ecosysteem.
    Ga er eens kijken, dat zijn jonge loten. Er worden in de stad bomen gekapt die ouder zijn vanwege ultiem fietscomfort en/of peperduur beton!
    De 100+ jaar oude bomen in het landgoedpark A staan verderop…

    Sec gezien gaat het bij Amelisweerd ook niet eens om een natuurlijk ecosysteem maar over oude cultuurgrond (i.e. agrarisch gebied) met een gecultiveerd park met tuinen wat nog niet zo heel lang geleden (18e eeuw) is aangelegd door hele rijke mensen van adel (aristocratische titels= ze hebben een educatie genoten en inteelt gepraktiseerd) die NIET in de stinkstad wilde wonen maar wel in de frisse lucht er ver buiten.
    Kortom, dat gecultiveerde ecosysteem is geschapen door de elite naar wens van de elite, bestaat zuiver bij gratie en volgens wens van de elite. De natuur (de gewenste plantjes en diertjes in het ecosysteem) moet er al eeuwen lang zijn bek houden en precies doen wat de elite wil want anders volgt er “natuurcultuurbeheer”.

    Anno 2024 is de wereld heel anders, maar toch blijft men krampachtig aan dat verleden hangen.
    Dat maakt die zogenaamde groene progressievelingen totaal oerconservatief.
    Zo extreem conservatief dat de SGP daarbij vergeleken ultra progressief is.

    Een ander perspectief kan heel verfrissend zijn…

  7. Vak J

    En beste burgers, hier blijft het niet bij, Overvecht is de volgende wijk die aan de beurt is! Nu onder het mom….” veel burgers hebben in Overvecht geen auto, we gaan er nu voor hun zijn”

    Volgt u het nog? die College liegt aan alle kanten hun autovrije stad aan elkaar, met Groenlinks/Pvda voorop!

    Na 2030 mag u de benzineauto weg doen of de stad verlaten! Gelukkig houdt dit Kabinet dat nog tegen, maar o wee,o wee als dit groene gezelschap aan de macht komt of in steden als Utrecht en amsterdam aan de macht blijft.
    De nieuwste woonwijken worden autovrij, dus met allemaal potentiele Groenlinks/Pvda stemmers, zo kunnen ze hun groene afbraakbeleid tot in de lengte der jaren volhouden!

    Oppositie….sla de handen ineen, en als jullie echt om de andere Utregse burgers bekommeren, maak een vuist tegen dit antiauto beleid!

    Ik herken mijn stadsie niet meer!

  8. Pee

    Wat goed he van lot.
    Bomen kappen en er zogenaamd meer bomen voor terug laten komen.
    Wat nooit gaat gebeuren zoals elders in Utrecht
    Ook nooit is gebeurt maar wel gezegd.

  9. Erik

    @Boogschutter:
    Grote bomen van 60 jaar oud worden “vervangen” door minime sprietjes die de komende decennia nog niets toevoegen. We moeten dit soort dingen echt in bomenjaren gaan tellen en niet in nietszeggende aantallen bomen. 100 bomen van 60 jaar = 600 bomen van 10 jaar.

  10. Ptr

    De cruciale vraag dié nog onbesproken blijft:
    “Welke boomsoort werd geplant?”

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).